Jump to content

kimar sin Suzuki Grand Vitara


kimar
 Share

Recommended Posts

Kom på at jeg ville se litt i gamle bilder etter at enkelte her på forumet var i mine gamle trakter nå i påska (Lindesnes kommune) så legger ut noen bilder.

Her er overnatting ved Kallevatnet påska 2014.

KpgALdt.jpg

 

Jeg tilbrakte mye tid i dette området i disse årene her er min trofaste gamle Volvo som jeg angrer veldig på at ble solgt parkert ved Bjåstadvatnet.

mRloLna.jpg

 

Og her er sørenden av Bjåstadvatnet og den eneste Ørreten jeg noen gang fikk i det vannet.

SLXHdAJ.jpg

50TtoSq.jpg

 

Og til slutt var slik jeg overnattet i Volvoen ble trangt ja når båt og fiske utstyr var med men gikk greit og var mye bedre en telt jeg bodde totalt over 1 måned til sammen i denne bilen i 2014.

VYaUwg6.jpg

 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg min faste tur vestover i går for og besøke min mor. Denne turen er på ca 4 timer og 250 km så ikke en liten tur jeg kjører alltid FV42 fra Svenes i Froland til Sveindal også FV455 ned Marnardalen til Lindesnes østhei hvor hun bor. Er grei kjøring dette med lite trafikk og mye skog spesielt på FV42. Og det siste stykket er noen mil på grusvei på heia hvor jeg tok noen bilder. På disse heiene er det mye gamle småbruk og gammelt kulturlandskap så er mye fint og se.

KNAYFVd.jpg

AciUeFc.jpg

sPoHe9y.jpg

puFWFYJ.jpg

8ymARV5.jpg

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Den siste tiden har jeg utforsket litt i nærområdet og endelig fått tatt av plastboksen som reservehjulet er inni da den bråker noe forferdelig når bakluka lukkes og erstattet den med et billig reservehjuls trekk fra ebay. Så for noen dager siden skulle jeg bytte støtdempere bak dette gikk ikke etter planen da nederste bolt er rustet fast i hylsen i foringen til støtdemper. Dette ville vanligvis ikke vært noe stort problem bare og kappe bolten og sette i ny. Men dette er ikke mulig på disse da nederste bolt går gjennom nedre bærearm og er ikke mulig og komme til med verktøy og få kappet den nedi der og fungerer heller ikke og kappe bolten på utsiden for da er bolten noen millimeter for lang og støtdemper kommer ikke ut så ser ut til at bærearmen må også byttes. Har ikke prøvd den andre siden enda men er garantert det samme der.

i85eaws.jpg

2ge7WvP.jpg

0XEviLU.jpg

  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har kjørt på alt jeg har av rustløsere også den du linker til og har slått med stor hammer og dor til armene ikke klarte mer men ikke pokker om det vil ut. Nå kommer gamlingen innom senere med en kraftig boremaskin og metallbor så får vi gi det et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg det kan være vanskelig å bore den ut også.
Varme kan også funke, hvis du setter på en gassbrenner i bunn, løsner mye lettere rusten med godt med varme.
Jeg har en enkel gassbrenner fra Biltema, men den har berget meg flere ganger.

Link to comment
Share on other sites

Varme har jeg også prøvd med en slik gassbrenner ja. Jeg er elendig til og forklare ting men det som er problemet nå er at det er igjen ca 1-2 mm igjen av bolt på begge sider som går inn i bærebru og det gjør at jeg ikke får den løs. Så håpet er at om en kunne fått boret vekk det lille på begge sider så kunne en da få det løs. Har også lagt enda en plan om ikke dette funker.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Åja, så du har kappet bolten på begge sider?

Det har jeg.

 

1 hour ago, pilten said:

Hvis du har trykkluft, ville jeg prøvd en slik.

https://www.biltema.no/verktoy/trykkluft/ovrig-trykkluftverktoy/meiselhammer-ah6-2000035434 

Kan jo også prøve å hamre litt på bærebrua, så den utvider seg? 

Takk for tipset! Det kan jeg prøve om boring ikke fungerer.

Link to comment
Share on other sites

Da var støtdemper bytte bak ferdig etter flere timer med banning og en ødelagt boremaskin som resulterte i 8 mils tur for og kjøpe ny slikt er jo alltid moro.

iRIcgjT.jpg

 

Og de gamle støtdemperene var det ikke mye igjen av.

lI59x4O.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var denne på eu kontroll i dag fikk noen mangel lapper hvor de 2 største er at lyktespyler virker ikke (pumpe er defekt) og lys høydestag bak er knekt. Disse ser det ut som at det er kun Suzuki som selger og de skal ha over 8000 kr for disse! Har sjekket brukt men sliter men og finne noen så vet noen av dere hva lys høydestag heter på engelsk?

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Har nå fått demontert høydesensor hvor staget er knekt. Litt idiotisk så selger Suzuki kun helle enheten komplett og ikke staget løst så her må jeg finne på noe som kan erstatte det knekte staget for og måtte betale litt over 4000 kr for ny komplett sensor med stag vil jeg unngå.

eGdf36L.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Høydesensor til disse bilene er ikke enkelt og få tak i og staget til sensor er helt umulig å få tak i. Så da blir det gjort et forsøk på dette staget https://www.ebay.com/itm/New-Suspension-Ride-Height-Sensor-Connector-Rods-Multipurpose-for-Suzuki/192791393732?hash=item2ce34335c4:g:3rAAAOSwaPpcPYSC#shpCntId håper det passer og at jeg for godkjent bilen med det staget.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk jo også mangel lapp fra kontrollen på at spyler til frontlyktene ikke fungerte. Og pumpe er defekt finner ingen aftermarket som selger nye og finner heller ingen brukt. Så etter litt undersøkelser så viser det seg at Subaru også bruker disse pumpene og har fått tak ei til en 2009 Legacy som er på vei fra uk så da skal det ordne seg. Men er vilt at Suzuki skal ha nesten 4000 kr for ny pumpe.

4h6nYlI.jpg

Og nå i helga fikk jeg også tatt takteltet og luftet det. Og det var heldigvis like fint enda.

aZktj8O.jpg

 

Fikk da også impregentert teltduken på nytt så da bør det fortsatt holde vannet ute.

23Um5Iy.jpg

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Jag hade samma höjdsensormojäng på min gamla Subaru Forester. Samma fel som din. Sensorn funkade dock så jag fixade 2 kulleder och en kort bit gängad stång så byggde jag en egen ledad arm. Eftersom den inte är skyddad från smuts så tog jag isär den varje gång jag bytte från vinter till sommar hjul och vise versa. 10min jobb 2 ggr per år för att spara 3900 kronor gör jag gärna. Det höll i flera år tills jag sålde bilen.

Kulled: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/inomhusskruvar/muttrar/vinkellank-med-kultapp-333306/

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Urban said:

Jag hade samma höjdsensormojäng på min gamla Subaru Forester. Samma fel som din. Sensorn funkade dock så jag fixade 2 kulleder och en kort bit gängad stång så byggde jag en egen ledad arm. Eftersom den inte är skyddad från smuts så tog jag isär den varje gång jag bytte från vinter till sommar hjul och vise versa. 10min jobb 2 ggr per år för att spara 3900 kronor gör jag gärna. Det höll i flera år tills jag sålde bilen.

Kulled: https://www.jula.se/catalog/bygg-och-farg/spikar-och-skruvar/inomhusskruvar/muttrar/vinkellank-med-kultapp-333306/

Takk for tipset! Og så bra at det holdt i flere år på den bilen da gjør jeg det samme og krysser fingrene for at bilen blir godkjent med slik.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da ble denne eu godkjent i dag og er klar for 2 nye år på veien. Så da er det problemet løst så er det og finne ut av denne sommeren da ingen ting har gått etter planen i år og har ikke mulighet til og kjøpe noe av det tur utstyret jeg hadde planlagt så blir litt endringer fra hvordan jeg hadde planlagt sommeren.

Edited by kimar
  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Nå skjer det litt og skattepengene som kom på torsdag er borte.

lfe5btq.jpg

 

Selv om jeg ikke får råd til alt av utstyr jeg vil ha i år så har jeg nå fått det viktigste og det er en kjøleboks!! Håper den er så bra som de sier.

Boksen er en Dometic/Mobicool FR40

FbqHqNa.jpg

 

Og nå har jeg begynt og koble til Cetek en jeg kjøpte i fjor.

kiJOLwX.jpg

 

Men det står ingenting om tykkelsen på kabel til jording av batteri til bilen i  boka til Cetek en hva slags kabel tykkelse har dere brukt jeg har en 16mm2 kabel kan den brukes?

 

Edited by kimar
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...