Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Häromdagen fick jag en beställning på ett jobb där beställaren var väldigt bestämd med sitt önskemål. Beställning var så tydligt att inga ord behövde yttras, det räckte med en blick...

20230902_094139.thumb.jpg.646b20b6dfe580e810caec1d7d56b2e7.jpg

Vi hade precis varit ute på en liten biltur i Sorenton, där Ian sedan länge haft en sätesförlängare. Den kom till när vi "råkade" ställa ett paket bakom passagerarstolen och det utnyttjade Ian direkt till att få en större liggplats. Den var åxå bra när en kylbox skulle få plats i baksätet.

20210905_105221.thumb.jpg.2d311f342b57899fece94903f49e556f.jpg

Och den hastigt ihopsatt plattformen har sedan dess stått i Sorenton, tills vi blir med Outback och plattformen visade sig passa tillfredsställande även i den bilen. Så där har den stått sedan en tid tillbaka och där stod den kvar när vi var ute med Sorenton. Ian saknade sitt utökade baksäte.

Så det var dags att skrida till verket och snickra ihop en till, samt ge den gamla lite kärlek då jag tydligen "glömde" att limma. Bara skruvad.

20230905_125207.thumb.jpg.77322a9a1490c3fe4c58bc8e58b99c9e.jpg

Då vädret var bra (och plats i garaget saknades trots en tur till tippen häromdagen. Får bli fler.) nyttjades Blå hallen. 

20230905_133541.thumb.jpg.178331ff1fd65d9ab84802422d79f689.jpg

Efter ett tag hade platta skivor med hjälp av såg, skruvdragare och lim omvandlats till två plattformar, en till varje bil.

20230905_131917.thumb.jpg.a54ed4103400db41ed5bf766c51ce6bf.jpg

En princip bild från trimmings processen där jag bestämde mig för att runda ett hörn till. Plats under för hundtillbehör.

Så nu är båda bilarna utrustade med komforthöjande plattformar för Ian's bekvämlighet. Saknar bara lite dynor och kuddar så det finns dubbla uppsättningar även av dessa. Matte @Iudit Norlin kanske kan hjälpa till att få fram 2st dynor i storlek 55 X 34 X 8 cm? 

Edited by Norlin
  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min seglande kamrat lät skicka ett sms, en bild bara.

IMG_20230914_162751.thumb.jpg.2340a659df14bfaf631f4b3258e3b6f2.jpg

Så då var problem med att få fram dynor ur världen, kvar var att få dessa täckta med någon slags tyg. Det fixade @Iudit Norlin med ett besök på en lokal loppis så det var bara att installera.

20230914_111830.thumb.jpg.fb3209bc3b657f214676ff73e433560f.jpg

Den i den...

20230914_111929.thumb.jpg.8241bf2dc23801ea8ad4c4708a775604.jpg

Kanske inte helt måttanpassat...

20230914_112030.thumb.jpg.0fe27ca88d0bc55e234330e242b72708.jpg

Men det funkade fin fint, då behöver vi bara 3 till. En till den andra och två att ha i tvätten.

För ett tag seda hämtades det takräcke till Outbacken.

20230326_091804.jpg

Och för ett tag sedan fyndades det en bättre begagnad takbox på Blocket, i glasfiber och möjlig att färga passa. Så dags att montera.

20230914_153057.thumb.jpg.5b5da492be36aea927eb6166068011f4.jpg

Inpassad.

20230914_160229.thumb.jpg.e7158615cd7b6f52e2a196f1d2defdfd.jpg

Fastmonterad.

20230914_160315.thumb.jpg.fff37aa22b174e710b6c4063db981ffa.jpg

Vädertätad 🙄

20230914_160550.thumb.jpg.fedac5a358ef7d215593e24a41e21471.jpg

Ombonad.

20230914_161742.thumb.jpg.2896207c124adefe0c6e885246224ad0.jpg

Och klart.

Men helt nöjd blev jag nu inte, det takräcket jag fick tag på var ett sådäringa modernt med T-spår och slimmade fötter.

20230914_161849.thumb.jpg.48e6235fadf6934c57fd7cb226da2949.jpg

Så det går inte att montera markisen på ett vettigt sätt. Nästan så jag har lust att leta tag på ett "old style" som det till Kian.

Men det är en utmaning för framtida Norlin, den nutida ska mata Ian och ta en provtur för att se om takboxen sitter kvar och lysning efter nytillkomna ljud på grund av takboxen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tyvärr @iknutis så ser det likadant ut på båda sidorna, lika trångt.

16947794905807340103660069384853.thumb.jpg.39302a2bf0df77cfadf975c9ffc5fd4a.jpg

Sen är ju inte en markis på en Outback inte optimalt då den inte går att stå under, troligen hjälper det inte ens med en höjning av bilen. Bättre att få montera den på sovlådan, eller på Kian.

Edited by Norlin
Bild
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

20231014_141856.thumb.jpg.f038c8077d635bf328386ac8f8d83f70.jpg

En turbild i garagetråden?

Eller är det en "hur mycket behöver sovlådan höjas" bild?  (Spoiler, lika mycket som den gamla sovlådan)

Nä det är en "vad händer" bild. Beslut är taget att låta sovlådan gå i ide. 

Så med fräscha torrbollar parkeras sovlådan hos pappa Norlin.

20231014_152956.thumb.jpg.1148c3c448bfe14f3d10a12640aeb473.jpg

Så nu kan sovlådan sova medans det funderas på uppgraderingar.

Valde Sorenton som dragbil för att passade på att undersöka hur bränslaförbrukningen påverkades och kolla lite på hur mycket höjning sovlådan skulle behöva för att passa bakom, och denna  behöver lika mycket som den gamla. 225/75-16 däck, och en liten distans, instoppat under större skärmar. Och av en händelse så ligger nog allt som behövs här någonstans...

Bränsleförbrukningen...

20231014_150934.thumb.jpg.aacfeec2f12600ca6225d02edeafc203.jpg

Med sovlåda på väg dit.

20231014_165947.thumb.jpg.19257b3a9ae0722b90f2a26a717da215.jpg

Och utan, på väg hem.

+0,26/mil, jämfört med Outbacken så går det åt mer, oavsett sovlåda på kroken, men ökningen är i samma härad. 

Även bakom Outbacken behöver sovlådan upp men inte lika mycket som för Sorenton så inte samma recept, om man inte höjer Outbacken... hur ska detta sluta?

 

Edited by Norlin
Felstav
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
On 9/30/2022 at 11:16 AM, Norlin said:

Då var det avklarat, den fasade besiktningen.

Resultatet:

20220930_110146.thumb.jpg.b7702a97660f9a64886251a62979044e.jpg

 

Fordonet har underkäntse, behöver inte återkomma för ny besiktning.

Vad betyder då det? Texten på baksidan lyder:

"Felen måste åtgärdas snarast. Du får inte använda fordonet mer än vad som är nödvändigt för att få felen åtgärdade. Du är själv ansvarig för kontrollen efter reparationen och behöver inte återkomma för ny besiktning. Observera att om fel kvarstår vid en poliskontroll på väg underkänns fordonet och en ny kontrollbesiktning måste utföras. Detsamma gäller fel som kvarstår vid nästa kontrollbesiktning."

Så dags att polera lampor, eller köpa nya.

 

Kom på detta när jag kom på att Kian ska snart besiktigas, och polera hjälper nog inte, så jag tog vägen förbi en bilskrot som hade en passande lampa på lager. Enda problemet var att den var skadad då ett fäste var knäckt, det gjorde åxå att den var billig. Det går säkert att limma tänkte jag. När jag kommer till skroten och dom hämtar lampan så var fästet helt borta. Lätt uppgiven och med dold irritation påpekade jag att varan nu inte stämde med beskrivningen och bild från nätet. Men om dom halverade priset och fick kontanter så kunde jag tänka mig att genomföra affären ändå. Överraska gick skrothandlaren med på det. Valde att inte efterfråga kvitto vid avslutad affär.

Nåväl, byte lampor och monterade strålkastaren i 3 av 4 fästen och en liten "tillfällig lösning" för den 4:e.

Fungerar gör det och kvar sitter strålkastaren så mot bilprovningen. Ska faktiskt nyttja en såndär gratis förbesiktning, tänkte få ljusbilden justerad utan kostnad.

20231113_162751.thumb.jpg.4bc37ee039992a02553566bcf1f38b01.jpg

Lampan på plats.

20231113_162828.thumb.jpg.90ed58b05bfb47ae99a05149ce0edbf2.jpg

Ljusbild inte längre diffus.

20231113_162916.thumb.jpg.031f263436c4a2e57defe85cc394a239.jpg

Höger lampa med fäste.

20231113_162925.thumb.jpg.8a3ca002a6c36739cac8fe2b7d5ab760.jpg

Och vänster utan, med en "friktionskraft" genom en lagom lång skruv.

Ska bli intressant vad verkstaden hittar, eller inte hittar.

Edited by Norlin
Felstav
  • Like 1
  • Thumb up 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Då ska vi se, det var ju en besiktning inbokad till den siste i denna månad och med bytt lampa så borde det ju vara som en dans på rosor genom den tillställningen.

Men man kanske skulle kolla igenom läget innan man rullade dit? Och lämpligt hade den lokala KIA verkstaden ett erbjudande av gratis förbesiktning värde 400 SEK, så jag bokade en tid och var där igår. Det var en intressant tillställning.

Först fick jag reda på att dimljuset inte fungerade, att yttre backspeglar var tröga att justera samt att både motor och AC läcker. Men det var punkter som inte riktigt bedöms på bilprovningen så kostnadsförslaget kom idag på posten över det som behöver fixas:
BYT STYRLED, VÄNSTER.
BYT STYRLED, HÖGER.
BYT HJULLAGER VÄNSTER FRAM. 
BYT BROMSSKIVOR OCH BROMSBELÄGG, BÅDA BAK.
FELSÖKNING HANDBROMS HÖGER BAK
FYRHJULSMÄTNING INKL. JUSTERING FRAM OCH BAKVAGN
SVETSLAGA AVGASRÖRSFÄSTE 

Och med delar hamnade man på:
1028453396_Skrmbild2023-11-22123933.png.995aab1095a919de93abb077238505ab.png

Med KIA originaldelar.

Men eftersom dimljusen faktiskt fungerade, mekanikern hittade tydligen inte knappen, så ska jag kolla upp ovanstående punkter hos hovmekanikern senare i veckan.

Byte av styrleder kan nog vara behövligt, kostar ca 500 SEK i material och bakskivor hamnar på tusenlappen. Backar till handbromsen och belägg ska redan ligga på hyllan med "bra att ha delar" i garaget. Hjullager hamnar på under 500 SEK så kanske 2000 SEK inkl frakt från trodo.se 

Framvagnsjustering får göras om behovet uppstår, hur dom ska klara av att göra fyrhjulsinställning på en bil med stel bakaxel återstår att se. Klart, mäta kan dom ju göra men jag vill ju ha det justerat så då tycker jag inte att man skall kalla det fyrhjulsmätning.

Som lite lax på löken så fick jag ett besiktningsprotokoll där INGA av ovanstående fel klassades som "fixa innan besiktning" så enligt erbjudandet skulle jag bli bjuden på kostnaden av en ombesiktning om det blev utfallet av besöket hos bilprovningen. Jag påtalade det, och att dimljuset faktiskt fungerade vilket jag demonstrerade, men jag kommer inte att bråka mer än att jag kommer att artigt tacka net till kostnadsförslaget och om bilen har andra fel än de som hittades så anser jag att verkstaden missat dessa och då kan de faktiskt få bjuda på kostnaden för ombesiktning.

Oavsett så fick jag en "arbetsorder och en justering av ljusbilden mot att jag fick sitta och dricka varm choklad och äta pepparkakor i verkstans väntrum. 

Återkommer med resultatet från hovmeken. 

  • Like 1
  • Haha 1
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Norlin said:

Då ska vi se, det var ju en besiktning inbokad till den siste i denna månad och med bytt lampa så borde det ju vara som en dans på rosor genom den tillställningen.

Men man kanske skulle kolla igenom läget innan man rullade dit? Och lämpligt hade den lokala KIA verkstaden ett erbjudande av gratis förbesiktning värde 400 SEK, så jag bokade en tid och var där igår. Det var en intressant tillställning.

Först fick jag reda på att dimljuset inte fungerade, att yttre backspeglar var tröga att justera samt att både motor och AC läcker. Men det var punkter som inte riktigt bedöms på bilprovningen så kostnadsförslaget kom idag på posten över det som behöver fixas:
BYT STYRLED, VÄNSTER.
BYT STYRLED, HÖGER.
BYT HJULLAGER VÄNSTER FRAM. 
BYT BROMSSKIVOR OCH BROMSBELÄGG, BÅDA BAK.
FELSÖKNING HANDBROMS HÖGER BAK
FYRHJULSMÄTNING INKL. JUSTERING FRAM OCH BAKVAGN
SVETSLAGA AVGASRÖRSFÄSTE 

Och med delar hamnade man på:
1028453396_Skrmbild2023-11-22123933.png.995aab1095a919de93abb077238505ab.png

Med KIA originaldelar.

Men eftersom dimljusen faktiskt fungerade, mekanikern hittade tydligen inte knappen, så ska jag kolla upp ovanstående punkter hos hovmekanikern senare i veckan.

Byte av styrleder kan nog vara behövligt, kostar ca 500 SEK i material och bakskivor hamnar på tusenlappen. Backar till handbromsen och belägg ska redan ligga på hyllan med "bra att ha delar" i garaget. Hjullager hamnar på under 500 SEK så kanske 2000 SEK inkl frakt från trodo.se 

Framvagnsjustering får göras om behovet uppstår, hur dom ska klara av att göra fyrhjulsinställning på en bil med stel bakaxel återstår att se. Klart, mäta kan dom ju göra men jag vill ju ha det justerat så då tycker jag inte att man skall kalla det fyrhjulsmätning.

Som lite lax på löken så fick jag ett besiktningsprotokoll där INGA av ovanstående fel klassades som "fixa innan besiktning" så enligt erbjudandet skulle jag bli bjuden på kostnaden av en ombesiktning om det blev utfallet av besöket hos bilprovningen. Jag påtalade det, och att dimljuset faktiskt fungerade vilket jag demonstrerade, men jag kommer inte att bråka mer än att jag kommer att artigt tacka net till kostnadsförslaget och om bilen har andra fel än de som hittades så anser jag att verkstaden missat dessa och då kan de faktiskt få bjuda på kostnaden för ombesiktning.

Oavsett så fick jag en "arbetsorder och en justering av ljusbilden mot att jag fick sitta och dricka varm choklad och äta pepparkakor i verkstans väntrum. 

Återkommer med resultatet från hovmeken. 

Tur att den är inte min bil länge 🙃

  • Happy tears 3
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Veofasa said:

Haha vilka galenskaper! Det var inte en dålig offert (för verkstaden)… Att inte hitta dimljusswitchen förleder en in i att ifrågasätta huruvida personalen verkligen tittade (eller har koll) 🥳💁

Ja offerten började med "Hej. Ber om ursäkt ännu en gång för igår. Jag har sammanställt ett kostnadsförslag..." 😖

1 hour ago, Lars 9k said:

Byter vid vartannat kamremsbyte.

 

Jaha så kan man ju åxå göra.

58 minutes ago, Iudit Norlin said:

Tur att den är inte min bil länge 🙃

Okej... 

Fick jag precis frikort för att göra vilka modifieringar som jag finner nödvändiga på Kian? 😁

(Kan även medföra att jag även får stå för alla driftskostnader osv, men men.. Norlin googlar )

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Norlin said:

Fick jag precis frikort för att göra vilka modifieringar som jag finner nödvändiga på Kian? 😁

Åhåhå! Upp med listan :) Vad definieras som nödvändiga?

2 hours ago, Norlin said:
3 hours ago, Iudit Norlin said:

Tur att den är inte min bil länge 🙃

Okej... 

Blev det här precis transfereringen av ägarskap på bilen? 🤣

2 hours ago, Norlin said:

"Hej. Ber om ursäkt ännu en gång för igår. Jag har sammanställt ett kostnadsförslag..."

”...och du får en jättefin rabatt som ursäkt, det är redan inprisat i offerten du fick…” 😆

 

 

Edited by Veofasa
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Veofasa said:

Åhåhå! Upp med listan :) Vad definieras som nödvändiga?

Jobbar på den, googlar för fullt, men först ska bilen genom nålsögat och sedan ska den fortfarande fungera som fruns "daily driver" (oavsett vems namn som står på ägarbeviset.) 
Fast blir vi nekade tillträde till allmän väg vete tusan vad jag hittar på, misstänker att det är opraktiskt med en ren skogsbil som är konstant obesiktigad.

9 hours ago, Veofasa said:

Blev det här precis transfereringen av ägarskap på bilen? 🤣

Ägarbytet skedde för ett tag sedan, en rent ekonomisk handling då jag fick billigare erbjudande än vad fru @Iudit Norlin erbjöds.
 

On 9/25/2022 at 3:09 PM, Norlin said:

Herr Norlin sitter böjd över två körkort, ett på varje knä. I handen har han sin smarta telefon med appen "Mina fordon" igång. Siffror letas upp och skrivs in, "Sådär" suckat herr Norlin tungt, "då var ägarbytet klart, bara till att fixa en försäkring".  

Så ett ägarbyte har ägt rum, men till vem och av vad? Och varför?

Fordonet som brecis fått en ny ägare är en 4x4, rambyggd med stel bakaxel som innehåller en LSD, fördelningslådan har 3 lägen, 2HI, 4HI och 4LO och är i skapligt bruksskick. Höjd några cm och en ordentlig "skid plate" samt ett gäng hjul. 

Jo ni gissar rätt, Sorenton har bytt ägare så fru Norlin är numera helt billös. Herr Norlin däremot är numera stolt ägare till en Sorento som ska besiktigas innan den siste denna månad....

Följande lilla scen kan beskriva orsaken till ägarbytet:

Ian reser sig plötsligt upp och går mot ytterdörren, en förvånad husse undrar om Ian helt plötsligt blev akut nödig, men sedan hör han att en bil kommer upp på gården och bestämmer sig för att slå Ian följe för att se vad som händer.
En liten blå bil med Postnords logga har precis parkerat på gården och föraren/brevbäraren plockar ut en paket och ett brev. Paketet var från trodo.se och brevet visade sig vid senare inspektion vara från Svedea och adresserat till frun i huset.
Paketet var mycket mer intressant då det var delar till en Kia som skulle in för besiktning om en vecka.

Fru Norlin fick brevet i sin hand, öppnar det och utbrister, "Men va f_n" jag som precis betalat försäkringen på Kian".
Herr Norlin ser förbryllat på sin fru eftersom hon i princip inte använde den typen av förstärkningsord, om det nu inte var riktat till han själv.
Det visade sig att han faktisk var (nästan) helt oskyldig till språkbruket denna gång.
Brevet från Svedea innehöll ett erbjudande om att teckna försäkring, algoritmen i deras system lade ihop att 1+1= ägaren av en stycken Kia Sorento stod i begrepp att förnya sin bilförsäkring. Vad skaparen av algoritmen missat var med den regularitet Postnord undviker att dela ut brev. Så timingen för erbjudandet var lite väl tight. Erbjudandet var det inget fel på då det var nästan ½ priset.
Snabbt togs beslutet att föröka byta försäkringsbolag och under tiden som frun Norlin letar runt i bankens app passar herr Norlin på att kolla upp andra försäkringsbolag, inklusive det nuvarande. "Vad skulle du få ge?" frågar han frun som utan att titta upp från telefonen skjuter över brevet från Svedea till sin make med en outtalad, men tydlig, önska om att bli lämnad i fred.
"Älskling, vill du höra något lustigt" frågar han efter en stunds surfande och antecknande, "först är Svedea billigast så dom väljer vi, sen råkade jag använda mitt personnummer när jag kollade och då blir det ännu billigare" Fru Norlin släpper mobilen med blicken och fäste den på sin make "Det blir vad förnågot sa du"
Herr Norlin visar sina anteckningar och förklarar som vanligt precis sådär osammanhängande som han brukar, frun är dock tränad efter alla år och klarar att förstå utan att tappa tråden. "Så med dig som bilägare betalar vi 2653 sek i nuvarande bolag, och med mig som bilägare 1204 sek i Svedea vilket ger en besparing på 1449 sek om året." avslutar herr Norlin sin utläggning.
"Kan jag inte stoppa överföringen så får du stå som ägare" svarar hon kort.

 

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Då var besöket hos hovmekanikern avklarat och resultatet blev:

Styrstag, japp båda sidorna glappar så byte behövs.

Hjullager VF, jajemen det låter och behöver bytas.

Bromsskivor bak med belägg, nja det kan nog vara bra men nödvändigt för att klara besiktningen är tveksamt.

Handbromsen, Hmm käns bra så om man byter skivor så är det lika bra att byta backar, ska dessutom ligga på hyllan.

Avgasupphängning, börjar kolla bakifrån och allt ser....

20231123_151400.thumb.jpg.f4c7553003cdc25af7daa56ed2c0150b.jpg

Zoomar in...

20231123_151404.thumb.jpg.917bc429ea54c485ad816fb336718708.jpg

Oj, det är ju detdär som hindrar bakaxel att vridas. Ser klart obra ut.

Det går ett rör mellan, och igenom, rambenen där där förutom bakaxel även tank samt slangar och vajrar till bromsar har sin fasta punkt i tillvaron.

Efter att ha bollat lite lösningar, kom vi fram till något som verkar görbart.

Hitta ett rör med yttre diameter på 61 mm som är 1200 mm långt och har en godstjoklek på 3~5 mm. Det "passar" då inne i det gamla röret och kan svetsas i ramen. Sen svetsa fästen och gamla röret i det nya. Lokal reparation fungerar inte då röret är dåligt även på vänster sida.

Man får ta bort en massa saker men det är görbart enligt mekanikern.

Har forumet andra förslag eller kommentarer så ös på, det enda jag vet med säkerhet är att jag inte kommer kunna besiktiga innan månadens slut som var planen.

  • Thumb up 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Jag funderar starkt på att tacka nej till offerten med motiveringen att om man inte hittar varesig dimmljusknappen eller sönderrostade bakaxel fästen så väljer jag att vända mig annorstädes och kan reklamera ett optikerbesök till verkstadspersonalen.

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

46 minutes ago, Lars 9k said:

Var det ”svetslaga avgasfäste” så var plötsligt priset kanske inte fullt så orimligt.

Fast jag tror att jag kan fixa det till en tredjedel av begärt pris, inklusive avgas och bakaxel fästen.

Imorgon ska jag ringa stålhandlarn.

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...