Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Efter 2 timmar.

1.5 grader i kylen. Och i garaget 9.3 men det beror på att jag tog med termometer inifrån så den var på 20 grader till att börja med. Runt 10 grader är det normalt i garaget.

Får bli vägen förbi å skaffa en riktig sladd, litar inte på min MacGyver lösning. Kör vidare för å se om kylen slår av på låg spänning som den ska.

Edited by norlin
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Kylen verkar slå av vid låg spänning och kan bli kall, når -15°C. Min termometer och kylens är inte överens, ni som har liknande kyl stämmer kylens visade värde?

Vägen förbi och köpte på mig extraljus och med mitt tempo är dom nog monterade lagom till midsommar. Ett skiljerelä för framtida bruk slank åxå med.

Appropå slinka med så var det det jag gjorde när frun var på loppis idag. Och eftersom en loppis var leverantör av kylboxen tänkte jag att det kan vara värt tiden. Jag kom ut med en komradio ser helt ny ut och vädigt grön, vilket jag åxå är på detta med komradio. Får leta efter en antenn, gärna magnetfot, och se om jag får liv i radion. 27mhz ska det visst va.

Edited by norlin
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Spretar lite nu.... hittade ett lastgaller nere i Skåne som säljaren var vänlig att ta med på en resa norr ut, lyckades hamna i bilen idag.

lastskydd.jpg

Inspirerade till en provpackning

klar_att_fara.jpg

Så kreditkort & mobil i fickan, så är man klar att åka. :)

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ett par av Ikeas Klämtare kommer sitta som en keps i din Sorento. Blir lite lättare att ha kolla på utrustningen som annars har en tendens att flyta runt med allt det viktiga som, med största självklarhet, hamnar nederst.

  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Ja nu med galler kan jag ju stapla låder ända upp till taket :) Dom IKEA lådorna var klart intressanta.

Fast jag ska villigt erkänna att jag läser allt om bygga inredning, även om planen är bo på B&B & Hotell så skulle jag vilja kunna panikövernatta i bilen. Inser att mitt nyinförskaffade lastgaller faktiskt gör det lite svårare...

Planerar liten inför 12V utbyggnaden, förbrukningsbatteri med skiljerelä och fler 12V uttag, det är bara det där med mm² på kabel till batteriet.

Link to comment
Share on other sites

Ja ha det gick ju bra det där med anslutningskabel till Kylen, eller inte, jo till slut, men på väg dit;

  • massa googlande
  • hittar kabel i Australien 
  • hittar samma kabel på Clas Ohlson ?
  • beställer på Clas?
  • får hem, kabel passar inte ?
  • Clas är trevliga och tar tillbaka kabel utan frågor ?
  • googlar vidare, hittar kabel i Polen, hittar i Sverige typ 2gg priset från Polen?
  • hittar att www.marinaman.se har för endast 289 SEK + 39 SEk i frakt = billigare än i Polen ?
  • Ringer Marinaman för att dubbelkolla, får svaret "nja du ska enligt DOMETIC ha en annan kabel, tyvärr inte på lager men kan du vänta 2 veckor?" Tja det kan jag, vad är priset? motfrågas, 229 SEK inkl frakt blir svaret. ?

Så stor ?för Marinaman, att dom sedan ringer tillbaka och meddelar att jag vist kan ha den kabel dom har på lager, det var bara skillnad på rak eller vinklad anslutning, och 99 SEK billigare för den vinklade.  www.marinaman.se har nu bokmärkts och rekommenderas för ypperlig kundservice.

Edited by norlin
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Kan behöva lite stöd och hjälp av forumet, som en del av er kanske lagt märke till besöks loppisar och dylikt med jämna mellanrum, mest för att min fru gillar dom och jag gillar min fru... :)

Ibland blir det väldigt bra som när man hittar en kylbox till bra pris, å en 27 Mhz komradio, givna prylar till utflyktsbilen, men senaste fyndet har jag lite svårt att motivera.

Hittade en lagom gammal och fullt fungerande 220V värmefläkt som jag bara inte kunde motstå, lackerad röd & vit med fläktblad av aluminium, så den fick följa med hem, 

fan.jpg

Så hur ska jag få in denna i utflyktsbilens utrustning? Bra att ha till småkyliga campingstugor är det enda jag kan försvara den till, fler förslag eller ska jag bara nöja mig med att jag gillar den?

Ps, som tur gillas den av frun åxå så det är egentligen  ett ickeproblem :)

 

  • Like 2
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 9.12.2018 at 17.09, Lars 9k sade:

Nja.. är väl perfekt att värma upp garaget med när du står ute och pysslar med bilen...

Kolla bara så att glödtåden är hel, annars lär den lösa ut jordfelsbrytaren (om du har ngn)! 

Functionstestad utan problem, den får kanske följa med tillsammans med en termostat för användning i kyliga campingstugor, annars har den sin funktion i sitt utseende. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Alltid trevligt att hitta fordon som tidigare ägare har tagit väl hand om :-)

Hur upplever du den motorn? slö? törstig?

är på jakt efter ett nytt åk och har sneglat lite på en sorento. Det får bli en bensinare, vill inte ha den dyra skatten.
Jag har inte kommit iväg och provkört någon än, står lite i valet om den stora V6 är att satsa på eller den mindre 4an.

Link to comment
Share on other sites

Jag har mest ägnat mig åt ren transport körning, då ligger förbrukningen på 0.93 till 1.12. Lätt hastighetsberoende. manuell låda ska tilläggas. 

Pinar på rätt bra tycker jag, men inte som den Jeepen med V8 och automat som jag provkörde. 

Själva bilen säger V6 med automat  men jag misstänker att plånboken säger R4 och manuell. 

På Sorento gen 1 är det vanligt att stag till bakaxeln rostar sönder. Så var det även på denna men KIA tog det på goodwill. Ett exemplar jag tittade på innan vi hittade denna var rätt så rostigt så kolla noga hur det står till med rost. 

Annars är jag mest nöjd med att bilen går dit man vill, klart godkänd väghållning. Andra tycker nog den är stötig men det är inget jag störs av. 

Hur den är i skogen har jag ingen aning om. 

Edited by norlin
autocorrect...
Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för din info!

har också läst om rosten runt bakaxeln, ett måste att kontrollera.

Frågan är hur törstigare V6an är jämfört med 4an,  mest märkbart blir det nog när bilen är lastad.
Har hittat uppgifter från runt 1l till nästan 2l/mil med V6an

Jag har min gamla Geländewagen och jämföra mot ang väghållning och komfort. Den gick som bäst med baksätet i och 400kg last, annars va det bara stötigt och skramligt. Törstig blev den även, 1,1-1,4 va inget ovanligt :-P

 

 

Hittade denna bilden på nätet, går att göra ganska fräna med enklare medel.
Höjningsfjädrar går att få från www.4x4offroad.se

höjd.jpg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

du verkar ha hittat en del trots allt :-)

alltid en utmaning att modifiera en lite udda bil.

En mild höjning skall inte vara ett större bekymmer, 30mm med fjädrar och så en karosshöjning. 15mm ska  gå med orginal bultar, som tydligen skall vara svetsade i chassit. vill man högre får man byta ut bultarna.

har läst en tråd om någon som fick in 235/85/R16 på sin, motsvarar nästan 32" 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, norlin sade:

Men karosshöjning en har jag missat, verkar inte för komplicerat enligt internet. undrar om det går med raka spår eller om det måste till rymningssäkra?

151220113330.jpg

 

Har sett kit till sportage utan kil, men jag hade personligen gjort likadana som på bilden. ?

 

9 timmar sedan, Magnus Lorentzon sade:

Jag hade hellre gått på dessa du ser här. Hårdare gummityper som du höjer karossen med när du ändå byter fjädrar, Eibach fjädrar syns på länken med.

Sorento är tydligen inte så vänlig att höja fram, mycket mer än 30mm och man får problem med vinkeln på CV knutarna vid full flex. En höjningsfjäder och puck lär ge för stor höjning.

Då blir karosshöjning ett alternativ för att få in större däck, vilket i sin tur bidrar till mer markfrigång.

Är själv inte för höjningspuckar, ja de höjer bilen. Men det ger inte bättre fjädringsväg uppåt, för fjäderns ihoptryckta längd är den samma.

Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...