Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Tja.....
Har försökt ett par gånger att provocera fram beteendet, men har inte velat "köra fast" på egen hand utan att ha recovery till hands.😉 Har haft lite funderingar på att hitta lämpligt blöt gräsplätt och ett fordon som kan bogsera för att ha en kontrollerad miljö, har lite planer men eftersom de inberäknar regn har jag inte direkt någon brådska. Och eftersom det är fruns daiy driver och den fungerar utmärkt till det så får det bero lite.

Men en "digital" felsökning har utförts och jag sett att 1:a generationens Sorento kan ha ett känt, men ovanligt problem som går att laga (eller rättare sagt måste) med svets lite här & där.

Kortfattat så kan problemet vara på 3 ställen. (Skriver för mitt eget minnes skull & ifall någon annan söker informationen.) Så fritt från internet...

  1. Vakuumpumpen som aktiverar ingreppet i framdiffen kan vara en felkälla, dels läckage på ledningen, eller dålig pumpprestanda vakumprestanda (nope inte vakum, vanlig tryckluftspump) på pumpen eller att aktivatorn i framdiffen inte vill vara med. Lösningen är att svetsa främre diff så att den alltid ligger i ingrepp. Det är möjligt då fördelningslådan kopplar in främre diff & väljer låg eller hög växel. (kan tycka det vara lite väl komplicerat att koppla in främre diff på 2 ställen, men det kanske är normalt.)(Troligen för att minska slitage & bränleförbrukning)
  2. Ingreppet mellan 2 delar för att transportera kraften till främre diff är monterad med presspassning och kan "halka" lite fel varvid den "halkar" ur. Och även den ska gå bra att svetsa fast i i rätt position.
  3. En liten "kam" på en "vridmoj" har lite dåligt ingrepp spå den "halkar" av och tappat då drivning fram (kan vara enbart lågväxel, men jag har inte riktigt fattat det) och om man bygger på den "vridmojen" på rätt sätt kan man förhindra att den halkar av. Om man har problem med att lågväxen inte vill koppla ur skulle det vara detta felet åxå.

Vad innebär då allt detta? Jo vid tillfälle (eftersom bilen fungerar i 2wd ) får man ta ner fördelningslådan för att undersöka och reparera/förbättra, samt kolla främre diffen. Då detta inte lär ske på verkstad så får man helt enkelt se till att ha 3 fungerande bilar och ett städat garage, hur nu detta ska ske.... Men lite på väg är jag, garaget får en dos av uppmärksamhet då jag bara jobbar 60% "på grund av orsaker" och med ett fungerande garage kan en liten röd bil fixas så den klarar en besiktning & kan tjänstgöra som extrabil, sen rullas Sorenton in.

Men det vore ju trevligt om det gick att felsöka lite mer innan.

Så det korta svaret, Inget har hänt som påverkar bilen (men jag vet lite mer & kanske har en realistisk plan)

 

Edited by norlin
rättat då jag lärt mig mer
  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 5/12/2019 at 10:40 AM, Wiberg said:

Började den operationen själv igår och mitt svar är: Överraskande svårt...

....

Kom att tänka på detta, såhär i Coronatider har faktiskt flera försökt gjorts för att bringa ordning och reda i Norlins Garage, funderat faktisk just nu på att gå ut & köra en timma eller 3.

På återseende, ska bara.....

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
On 5/11/2019 at 9:09 PM, norlin said:

En liten uppdatering, ja inget att hänga upp sig på men nu har Sorenton en:

krok.jpg

Avsaknad på How To bilder skylls på att min medverkan begränsade sig till att lämna, hämta & betala.

Således  är garaget fortfarande i behov av ett ordentligt röj, typ skyffel & container... 

Just den där kroken har jag faktiskt hängt upp mig på lite då å då, mer mentalt än fysiskt då kombination ägt släp och Sorento inte var riktigt laglig.

Och nej det var inte det lilla eventuella utflyckssläpet utan den större "det får plats en Miata" släpet på 1500 kg.

Hursomhelst, dagens uppkörning för B96 behörighet löste det problemet.

Inte mycket till biluppdatering får erkännas, mer en Norlinuppdatering.

Sen var det det där med Sorenton, en snabb blick ut genom fönstret säger mig att extraljus vore lämplig som nästa steg.

Fortsätt följer förhoppningsvis...

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Plötsligt händer det….

off.jpg

Blev ett par av Biltemas finaste.

on.jpg

Och lyser gör dom ju åxå..

Fast jag kan nog knappast tävla mot Smulan,

men jag kan kanske hitta några till att montera, Fru Norlin var iaf nöjd att dessa kom på för alla förbättringar mot original är en förbättring.

Justeras får det göras när mörkret faller.

Nu ska jag ut å dra släpvagn med Sorenton, dels för att jag får och för att jag behöver få hem den.

Under färden ska jag prova min lösning för att få trippdata med förbrukning och räckvidd mm.

Mer om det senare.

Tills nästa gång, ha de!

Edited by norlin
felstav
  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Mest jag ändå är på gång...

Annan vinkel på installationen, stabiliseringsstagen blev inte helt optimalt men det verkade inte skaka vid provkörning.

Sidvy.jpg

Bild på "trippdatorn" funkar rätt bra.

sk%C3%A4rm.jpg  

En gammal android lur med Torque Pro och en WiFi ODB II läsare 

Sen bygger man sina egen trippdator, med realtidsvisning och beräkningar mm,

old_android.jpg

Praktiskt med trådlöst laddning, och WiFi. Provade en ODB II läsare med USB, den var snabbare i uppdatering än WiFi (som är snabbare än BT) men det blev ett ormbo av sladdar och hitis är WiFi lättare att få igång, och så mycket slöare är den inte, mest Liter Per Kilomter där det märks.

Vi avrundar med en ljusbild som jag tog när jag var ute nyss för att kolla ljusbilden..

luring.jpg

Fast den berättar nog inte hela sanningen, mobilkameran luras en del då den kompenserar en hel del. En med & utan bild med en riktig kamera där man kan låsa tid, bländare, ISO mm vore mer rättvis.

Men bättre blev det.

  • Like 3
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, Fredrik Z said:

De där extralysena är rätt populära att xenonkonvertera har jag för mig.

om du vill ha lite mer ljus alltså.  

Jag har gjort det på min biogas-opel och det blir en rätt bra skillnad! 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

53 minutes ago, Fredrik Z said:

De där extralysena är rätt populära att xenonkonvertera har jag för mig.

om du vill ha lite mer ljus alltså.  

Intressant, bra tips

43 minutes ago, 016 said:

Jag har gjort det på min biogas-opel och det blir en rätt bra skillnad! 

Intressant, bra återkoppling.

Och då kommer följdfrågan, var hittar jag lämplig konverteringssats?

Edit:

google föreslog https://www.xenonhuset.se/sv/55w/577-3150-xenonkit-55w-slim.html#/30-lampsockel-h1/2930-farg-4300k

Outforskat territorium så all information mottages tacksamt. 

 

Edited by norlin
Link to comment
Share on other sites

Fortsatt felsökning av framhjulsdrivningens periodvisa frånvarande, och det kommer en fråga till forumsexpertisen så jag hoppas ni orkar läsa vidare.

Det hela började med att jag skulle hämta mer grus till den pågående plattsättningen, ja egentligen började det redan när jag hämtade sten till nämnda plattsättning, och 2:a gången det behövdes göras.

Då väckte arbetskamraten tanken att med 1k kg på släpet efter Sorenton i kombination med grusväg/grusplan så borde det vara en bra kombination för att göra en praktisk felsökning utan att plocka ner något och därmed riskera att oplanerat ockupera garaget en oviss framtid framöver.

Och idag så hämtades lass nr 2 med grus som tillsammans med en god vän var tillgänglig, en grusplan och regnfuktigt gräs gav förutsättningar för mer praktisk felsökning.

4x4 på Sorento kopplas in via ett vred som (om jag nu fattat det jag läst) dels aktiverar så fördelningslådan sätter snurr på den främre kardanen samt en luftpump som kopplar in kardanen mot differentialen så de främre hjulen kan snurra.

Så om allt fungerar som det ska så snurrar både kardan och framhjul, och om bara kardanen snurrar så är det aktiveringen i framdifferentialen som fallerar och snurrar inte kardanen så är felet i fördelningslådan. Dessa är då de teser jag bygger felsökning och analys på.

Så, here we go...

Tungt släp och kör sakta framåt; 

4x4 low = kardan snurrar 

4x4 high = Kardan snurrar

2 high = Kardan snurrar inte

Tyder på att fördelningslådan fungerar som den skal.

Tungt släp och rivstart på grus;

4x4 low = Bakhjul spinner i gruset, framhjul inte

4x4 high = Bakhjul spinner i gruset, framhjul inte

2 high = Bakhjul spinner i gruset, framhjul inte (ganska självklart)

Körning i snäv cirkel på grus;

4x4 low = Bakhjul spinner lite  i gruset, framhjul inte

4x4 high = Bakhjul spinner lite i gruset, framhjul inte

2 high = Bakhjul spinner lite i gruset, framhjul inte (ganska självklart)

Tyder på att bakdiffen av typ LSD är just det, en LSD som har svårt att släppa taget när dom blir äldre.

Mot gräset.

Tungt släp och rivstart på gräs;

4x4 low = Bakhjul spinner i gräset, framhjul spinner i gräset

4x4 high = Bakhjul spinner i gräset, framhjul spinner i gräset

2 high = Bakhjul spinner i gruset, framhjul inte (ganska självklart)

Tyder på, "men va fan" så jag provar igen.

4x4 low = Bakhjul spinner i gräset, framhjul spinner inte gräset 

4x4 high = Bakhjul spinner i gräset, framhjul spinner inte gräset

2 high = Bakhjul spinner i gruset, framhjul inte (ganska självklart)

Tyder på att den främre drivningen "hoppat ur" (så som den gjorde i skogen.) Kontrollerar om den främre kardanen snurrar, vilket den gör. Värt att notera var åxå att det hördes ett metalliskt klonkande ljud i samband med att drivningen fram försvann. Ett liknande ljud hörs åxå när man lägger i 4x4. Även indikeringarna för 4x4 high & 4x4 low betedde sig som om allt fungerade, vilket det helt tydligt inte gjorde.

Efter lite mer planlöst slirande så avbryts övningen för färd hemåt.

Så indikering på att inkoppling av främre diff inte är som den ska, felkällorna kan då vara:

  • Luftpumpen.
  • Activator/luftbälg i främre diffen. 
  • Slangar och kopplingar mellan de två ovannämnda.

Alla dessa delar kan kontrolleras och bytas ut vid behov, eller så gör man en gör man som internet föreslår:

image.thumb.png.806b6c6477ddfb7c598413f3e674aa84.png

En billigare och mer stabil lagning på problemet, och om de motgående delarna har fått alvarligt med stryk en enklare lösning på problemet. Annars får man leta nytt/begagnat och riva betydligt mer delar.

Men vilka nackdelar har reparationen internet föreslår?

Bilen kan fortfarande växla mellan 2 & 4 hjulsdrift men nu kommer den främre kardanen alltid att snurra med.

Större slitage och högre bränsleförbrukning är de nackdelar jag kan komma på, kanske ogillar fördelningslådan att den främre kardanen alltid snurrar så den kastar in handduken.

Nästa steg blir att hissa upp bilen, lyfta på locket och kontrollera hur delarna i framdiffen mår, sen måste beslutet tas vilken typ av reparation som skal utföras.

Under tiden får hjärnan motioneras med för och nackdelar med att "svetsa stumt" eller byta till originaldelar.

Vad har forumet för tankar och förslag? Jag tar tacksamt emot.

 

Just det, grus & sten.... får nog ta och placera det på backen innan jag tar tag i detta rent praktiskt, under tiden blir det teori.

  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

«Större slitage och högre bränsleförbrukning är de nackdelar jag kan komma på»

 

Enig, men trolig minimalt. Det er jo slik ‘alle’ andre biler med veksel mellom 2 og 4 har det.

Jeg hadde nok løst problemet på den måten, istedet for å begynne å feilsøke på luftpumpe i tillegg. 

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag tänker samma som @iknutis.

Blev dock inte klok på om han menar att du får en öppen eller spärrad främre diff efter modden.

Konstant spärrad är ju inte helt lyckad, inte ens i terrängen med 4WD och borde ställa till problem även när 2WD är valt.

Är den däremot öppen så borde det vara en prisvärd lösning.

Edited by Lars 9k
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Tack @iknutis & @Lars 9k för era tankar.

 

Jag har åxå funderat på om man låser/spärrar diffen med "svetsmetoden" men lutar åt att man inte gör det då det verkar som man låser standard aktiveringen i inkopplat läge, och det verkar otroligt att man i original väljer att spärra framdiffen.

Jag får det åxå till att detta är Kias variant på frihjulsnav.

En dag ska det plocka ner då får jag experimentera lite för att förstår funktionen.

 

 

 

Edited by norlin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Prolog.

Söndag den 25 oktober 2020 Familjens Norlins vardagsrum.

Herr Norlin sitter och slösurfar på 4x4sweden när han plötsligt tittar upp mot fru Norlin.

–  Däck, säger och söker fruns blick.

–  Däck? svarar hon med en tydlig misstänksamhet, – Vadå för däck? Förtydligar hon.

–  Maken skruvar lite på sig, – Jo alltså, om planeterna är på linje kan vi åka neråt Götet och hämta gratis, ordet gratis betonar han extra tydligt.

–  Till Kia, för färd i skogen, lade han till och visade bilder på hur däcken ser ut.

–  Då får vi väll se hur väl planeterna linjerar och hur gratis det kan bli, svarar hustrun.

Söndag den 1 november 2020

Den givmilde givaren som annonserat ut 4st 235/85R16 BF Goodrich Mud Terrain hade hört av sig att det var klart att komma och hämta, och bilen var preppad med däckpåsar och urtagen hatthylla för att kunna klara lasten.

Undertiden som frun i huset stökade runt i, ja huset, stökade herr Norlin med var de snart hämtade däcken skulle finna fälgar, nu fans det 3 uppsättningar hjul till Sorenton, så hur svårt skulle det vara? Sommardäck och dubbade vinterdäck var klara och allvädersdäcken kunde ju läggas av när det blev dags att prova nyförvärven. Ett av däcken var ju dessutom ”taggat” så det väsnades och behövdes bytas ut, mot reservhjulet som då i sin tur behöver ett nytt däck för att matcha de övriga tre.

Sen var det det där med släpet som när/om det blev klart skulle behöva hjul. Herr Norlin suckar och öppnar blocket appen och söker efter svar, svaret som uppenbarade sig var 4st billiga vinterhjul som enligt annonsen skulle passa en Kia Sorento, men vilken årsmodell? Och var priset verkligen för 4st?

Då var det ett acceptabelt pris, var det stycket var det dyrt. En snabb koll med säljaren gav att jo det var nästa nya dubbade Hakkan på Sorento fälgar som suttit på en 2004, dom skulle passa, och det var för alla 4.

En tanke tog form, man kanske skulle köpa de där blockethjulen, kränga av däcken och sälja dom löst, borde öka kundbasen så att det var görbart, dessutom var det ju faktiskt vinterdäcksäsong. Hjulen skulle finnas utanför götet, dit resan redan var planerad, nu var frågan bara hur mycket omväg och vad skulle frun säga?

Omvägen visade sig vara 50m eftersom de valde E45 hemåt. Och frun, som fått något lurigt i blicken lät meddela att visst kunde vi åka neråt till götet.

Då slår kunskapen om lastutrymmet i bilen i förhållande till lastens volym herr Norlin med full kraft. Skulle grannens lilla täckta EU-kärra lösa problemet? Nope, den skulle ut på tur med grannen så det gick inte, återstår hyrsläp.

Så på väg till Söndagslunchen, ja det var tydligen del ett i fru Norlins kompensationsplan, besöktes lokala uthyrare, och redan på andra försöket kunde en täckt kärra kopplas bakom bilen, mot däckupphämtning, via söndagslunch.

Väl framme i Lerum lokaliserades där den givmilde däckskänkaren lagt fram en däckhög. Ett kort telefonsamtal senare var plats och däck bekräftade.

Och efter en snabb lastning ställdes färden mot nästa ställe.

mudd.jpg

Gissa om herr Norlin var glad att han övergav tanken på att lasta i bilen, eller som fru sa – Hur tänkte du nu?

10 minuter senare var de på plats på nästa ställe, var verkligen planeterna uppställda på linje?

Fälgar såg bra ut, däcken lika så och med hjulmuttrar som var till dessa fälgar samt att priset OK så de lastades de åxå.

hjul.jpg

 

— Vad ska du göra av fälgarna? Frågade säljaren, rätt övertygad om att det var däcken som herr Norlin var ute efter.

— Ähm, det är fälgarna jag är ute efter, svarar herr Norlin lite försiktigt och öppnar kåpan på släpet och avslöjar 4st 235/85R16 BF Goodrich Mud Terrain.

— Ahh, du ska ut i skogen, konstaterar säljaren, då har du snart 4 bra vinterdäck utan fälg till salu.

— Nu ska vi inte gå händelserna i förväg, men japp det är tanken.

To be continued.

Ja det är iaf tanken…

 

 

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

Varsågod, och tack så mycket!

Däckkrängandet faktiskt redan avklarat.

Två däck var bra, ett helt OK och ett inte riktigt alls, men till det priset klagar jag inte och tanken är att "se hur (illa?) det passar och föröka prova lite i spenaten" Och balansering gick inte riktigt att utföra på två av däcken, vi får se hur illa det blev vid tillfälle.

Men först ska framhjulsdriften fixas när favoritmekanikern, som kränger däck åt mig, har överlevt däckbytesäsongen.

Och inte att förglömma så får vi se vad fru Norlin har mer på sin kompensationsplan.

 

20201102_192752.thumb.jpg.7fc8c2148f8bf4b073b515057c2a1b09.jpg20201102_192805.thumb.jpg.0303f5c7737cede61f68ce566ee72db1.jpg

  • Like 2
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

On 2.11.2020 at 20.19, norlin sa:

20201102_192752.thumb.jpg.7fc8c2148f8bf4b073b515057c2a1b09.jpg

Hur många millimeter är det kvar på dem? Själv har jag som du kanske vet gått på Cooper Discoverer AT3 4S. Har inte hunnit testa dem annat än på asfalt, våt sandstrand och 10 meter gyttja. Så det är förtidigt att säga om jag blir nöjd med mina.

Krånglar det med lastkapacitet någon annan gång och det är åt det här hållet så är det bara att höra av sig.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Och om någon undrar, mer än fru Norlin, hur många uppsättningar hjul som passar detta fordon som herr Norlin har liggandes är svaret 4. (+ en omgång dubbdäck utan fälg som ligger ute till försäljning)

Fördelade på följande:

  1. 245/70-16 Michelin Latitude Cross Sommardäck.
  2. 235/75-16 Nokian Nordman 7 SUV Dubbat vinterdäck (Här borde en normal individ nöjt sig men inte undertecknad)
  3. 225/75-16 Cooper Discoverer m+s2 Dubbfritt. (som består av 3 bra & ett dåligt) Bra å ha om man ska söder ut på vintern, eller om släpet blir klart någon gång, eller.... jo jag har ju 4 snökedjor som passar dessa och endast dessa..
  4. 235/85-16 BF Goodrich Mud terrain för hopp & lek.

Och här borde jag sätta stopp för ytterligare hjul-shoppande, ja än så länge går det faktiskt riktigt bra. 😉

  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Jonas Andersson said:

Hur många millimeter är det kvar på dem?

På ett, inte mycket, på nästa lite mer och på de övriga två nästan bra.

Långt från optimalt och mer ett "prova storlek experiment" än att klara pendlingsbehovet. Och till det facila priset av "gratis vid upphämtning" är jag nöjd, ska bara städa ut garaget å bli lite piggare så kommer det troligen att bli lite mer experimentande.

11 minutes ago, Jonas Andersson said:

 

Krånglar det med lastkapacitet någon annan gång och det är åt det här hållet så är det bara att höra av sig

Det ska jag ha i åtanke.

Lite lustigt, eller lite tragiskt är nog mer rättvist, så äger jag 2 släp varav ett står där det står, obesiktigat och olagligt och det andra står klart för vedlastande en timma bort, och åt fel håll i detta fallet.

13 minutes ago, Jonas Andersson said:

Själv har jag som du kanske vet gått på Cooper Discoverer AT3 4S. Har inte hunnit testa dem annat än på asfalt, våt sandstrand och 10 meter gyttja. Så det är förtidigt att säga om jag blir nöjd med mina.

Ser fram emot din utvärdering. Själv är jag lite nyfiken på hur bra mina Michelin Latitude Cross är bortom gruset, fram till dit är jag väldigt nöjd.

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ahh vad jag ser fram emot det. 😁

Kan bjuda på en teaser jag tog när jag var ute på hjulrullning häromdagen.

20201106_135205.jpg

 

Internet säger att det ska gå, så då är det nog så.

+ 57 mm. Från Ø 749 mm till Ø 806 mm (eller +2,4" från 29,3" till 31,7")

Om inte annat får jag höja lite, men inga 30cm 😝

 

Edited by norlin
Fixa bildlänk
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...