Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

12 timmar sedan, Alvefridh sade:

Har sett kit till sportage utan kil, men jag hade personligen gjort likadana som på bilden. 1f914.png

 

Sorento är tydligen inte så vänlig att höja fram, mycket mer än 30mm och man får problem med vinkeln på CV knutarna vid full flex. En höjningsfjäder och puck lär ge för stor höjning.

Då blir karosshöjning ett alternativ för att få in större däck, vilket i sin tur bidrar till mer markfrigång.

Är själv inte för höjningspuckar, ja de höjer bilen. Men det ger inte bättre fjädringsväg uppåt, för fjäderns ihoptryckta längd är den samma.

Dock såg jag en smart grej av MCQ Bushcraft som han hade gjort på sin Jeep Cherokee. Han hade lagt in hockeypuckar inne i fjädern för att fjädringen inte skulle bottna och det funkar ju på de flesta bilar bak där fjädern är fri men inte på Persson men det har man ju oftast fram. 

Men som du säger, en karosshöjning påverkar ju inte vinkeln på axlarna dock kan det vara andra saker som tex på min så kommer avgassystemet att sätta spjärn så det får byggas om.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Ett litet sidoprojekt (som jag egentligen inte har tid till just nu) har ramlat in. Mycket tack vare ett tips från Lars 9k 

Det är ett SJÖBERGS SMIDE 1964 som behöver lite pyssel...?

Men pris och läge var för bra för att inte hugga.

Vi får se var det slutar...

 

 

 

20190306_202419.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, norlin said:

Ett litet sidoprojekt (som jag egentligen inte har tid till just nu) har ramlat in. Mycket tack vare ett tips från Lars 9k 

Det är ett SJÖBERGS SMIDE 1964 som behöver lite pyssel...1f914.png

Men pris och läge var för bra för att inte hugga.

Vi får se var det slutar...

 

 

 

 

Det är ganska likt släpet jag köpte för att bygga overlanding-mini-husvagn. Jag har funderat på att byta axeln till bredare och låta 33or eller nåt i den stilen ligga utanför flaket. Man ändrar ju dock bredden rätt rejält och jag vet inte vad ordningsmakten skulle säga om de stoppar en. Går ju klart att regbesiktiga, men...

Hur tänker du ang ombyggnad av axel/hjul/bredd mm?

 

Link to comment
Share on other sites

Vaknade i morse och kände att nu börjar nog förkylningen äntligen ge med sig, febern har släppt och huvudet känns mindre fullt av bomull.

Tittar ut genom fönstret och undrar vem som parkerat en stor grå bil på gården, inser att det är Sorenton som inte står på sin vanliga plats och mins att den flyttade jag ju på när jag fick hem släpet. Knatar ner för trappan och hittar ett ägarbyte papper på hallbyrån. Kollar mailen som säger att jag har svar på min tråd på overlanding.nu

Så ingen feberdröm jag  har köpt mig en släpkärra (till) som om inte både fotobevis och fysiska bevis räcker frågade frun vad jag tänkt göra med senaste inköpet, och när....

Hon ställer bra frågor som alltid.

So here we go...

Bakgrund/försvar:

Vi har upptäckt att även om Sorenton lätt klarar högre hastigheter kostar det bränsle och de vägar vi vill färdas på tillåter inte några högre hastigheter. Den kombinationen tillsammans med insikten att en Sorento har mindre lastutrymme än våra andra bilar (en undantagen) och funderingar på takbox för att lösa volymfrågan lika gärna kunde lösas med en släpkärra.

Den insikten lades dock i villhöver högen ända tills @Lars 9k skannade blocket och fann ett lämpligt(?) objekt.

Kontaktade säljaren samma dag, tittade på objektet och bestämde mig att detta blir nog bra, har alltid användning av ett vedsläp om allt går fel.

Så igår övertalades kamraten att prova om det går in ett släp i hans lilla lastbil. Och den iden var tillräckligt tokig för att  få med honom på att prova.

Och det gick.

Lättlastat med bakgavellyft

20190306_194150.jpg

Smidigt!

Så nu ska vi bara ta oss från

20190306_202419.jpg

till

klar.jpg

Hur svårt kan det va?

 

  • Like 6
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, sdt said:

Det är ganska likt släpet jag köpte för att bygga overlanding-mini-husvagn. Jag har funderat på att byta axeln till bredare och låta 33or eller nåt i den stilen ligga utanför flaket. Man ändrar ju dock bredden rätt rejält och jag vet inte vad ordningsmakten skulle säga om de stoppar en. Går ju klart att regbesiktiga, men...

Hur tänker du ang ombyggnad av axel/hjul/bredd mm?

 

Tänkt och tänkt... har inte varit direkt mycket av den varan i detta projektet, än så länge. 

Men här har jag faktiskt en ½ tanke, och det är att försöka matcha spårvidd på släpet med spårvidd på bil och inte ha någon del av släpet bredare än bilen, allt för smidighet och framkomlighet, sen är tanken är att ha mina vinterdäck (odubbade friktion) på släpet, får jag med de resterande två så har jag bra reservhjul med på köpet.

Hur genomförbart detta är vet jag inte än.

Kollade en gång med ett bsiktningstekninker som ansåg att byta storlek på hjul var OK på ett obromsat släp och det enda som direkt gav omregistrering var om man ändrade avstånd mellan kulhandske och hjulaxel. Ev påbyggnad kunde vara av modellen lätt avtagbar. Bladfjäder underlättar om det behövs höjas eller inte.

Hur som haver kommer första steget vara att fixa belysning, stänkskydd och boka en besiktning.

Hur svårt nu det kan vara att få till.... :)

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Planen var ju (ganska) kristallklar, en enkel skiljerelä och ett extra batteri i bagaget. så skulle ju elförsörjningen vara löst. Allt tal om DC/DC laddares förträfflighet & solcellernas möjlighet lades i vilhöverhögen.

Slöskummade blocket, och ja för att inte dra ut på det hela

CTEK_D250SA.jpg

så kunde inte priset på denna inte motstås, skulle vara & ser helt ny ut.

Och tillsammans med det möjliga trailerprojektet så underlättar en DC/DC laddare kabeldragning bil <-> släp.

Annars händer inget mer än att jag kikar efter ett pop-up/party-tält för att underlätta garageröjningen eftersom vädret behagar vara långt ifrån sol & uppehåll.

Kan ju bli ett mekutrymme för släpet åxå...

Hur svårt ska det vara att röja så man får plats... :)

 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Frun undrar vad jag har beställt denna gången

Dragkrok.jpg

efter en kortare blackout kommer jag på att jag ju behövde en dragkrok nu när jag köpt släp, och en sådan beställde jag ju, kan vara den som landat. Något att se framemot när jag kommer hem ikväll. ( att i ösregnet släpa en 20kg blöt kartong från trappen till garaget) :)

att skapa plats i garaget hamnade, återigen, högst upp på att göra listan. Undrar vad en container kostar att hyra...

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En liten uppdatering, ja inget att hänga upp sig på men nu har Sorenton en:

krok.jpg

Avsaknad på How To bilder skylls på att min medverkan begränsade sig till att lämna, hämta & betala.

Således  är garaget fortfarande i behov av ett ordentligt röj, typ skyffel & container... 

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 3/20/2019 at 9:45 AM, norlin said:

Hur svårt ska det vara att röja så man får plats... :)

Började den operationen själv igår och mitt svar är: Överraskande svårt...

Grattis med draget oxå 👍

  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Sakta, osäkert & utan riktning har jag nu tagit ett steg mot målet genom att investera en back²spegelkamera.

Backspegelkamera.jpg

Återkommer om nåt år med en recension...

Skaffat även från https://customblades.eu/ en handgjord/Custom made

bilkniv.jpg

Som faktiskt har ett bilsyfte, den har nämligen en sk "glas braker" som givetvis inte syns på min bild.

Har otroligt nog faktiskt planerat lite jobb på bilen, ska sen bara lyckas få planen utförd.

 

 

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Borde slipa farstugolvet, men surfar solpaneler...

Kan man skylla på min närvaro på ett 50års kallas igår? Även om jag var chaufför? 

Köpte precis skålade golmattor till KIA'n...  ytterligare ett resultat av lätt ofokuserat surfande. 

Blir nog billigare om jag kan förmå mig att slipa golvet.

Gör det imorgon...

Edited by norlin
Dålig på skidåkning, idel stavfel
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, norlin said:

Snedsteg? 

Detta ingick inte i någon plan, men strukturerad som jag är så.

Notplaned.jpg

 

Som sagt bara resten kvar. 

Hur nu det ska gå till...

 

Hmm, köpte du inte en smartpass på Blocket för ett tag sedan?

Eller du skall ha två?

Hade föresten nöjet att vinscha en Sorento i går i skogen.

Kompetent liten rackare när det sitter rejäla däck på den!

 

7F1E4533-480F-41B9-8371-D94A8FA9FA6E.jpeg

AC58DB14-0A71-4E04-8730-FC2DD9CCD055.jpeg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Lars 9k said:

Hmm, köpte du inte en smartpass på Blocket för ett tag sedan?

Eller du skall ha två?

Jo alltså... hur ska jag nu förklara detta...jag handlade mycket riktigt på blocket för ett tag sedan, en d250sa 

Ja å då var planen (ganska) klar köp solceller och allt frid och fröjd.

Sen läste jag manualen för att få lite kläm på kabelareor och typ av solceller som kunde funka.

Då introduceras jag til Smartpass 120 och dess möjligheter, så jag la en sådan på bevakning på tradera.

Försöker rättfärdiga detta köp, solceller och nästa som kan bli en inverter 12VDC-> 240V AC med att jag kan driva trädgårdsbelysningen när det inte sitter på/i bilen.  

Söker fortfarande solcell men det löser sig nog med tiden.

Hittade förresten ett popupp-tält till bra pris (=gratis) eftersom det var trasigt, ytterligare ett projekt 9_9

6 hours ago, Lars 9k said:

Hade föresten nöjet att vinscha en Sorento i går i skogen.

Kompetent liten rackare när det sitter rejäla däck på den!

Vill vill vill, jag vill prova på. Tur att jag inte fick reda på vilka däck som satt på, och om det var enda modifieringen, för då skulle jag troligen suttit å surfat på extra fälgar.

Tackar för inspirationsbilderna Lars.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...