Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

On 11/22/2020 at 3:32 PM, norlin said:

Intressant, har kollat lite på deras produkter, och på daystar, båda delar att de inte har prylarna inom EU.

När du köpte @MrTwilightfick du betala tull & moms?

Sen är det ju alltid frågan, höja med fjäder eller med puckar?

Jag har för mig att det var tull och moms men iom. det låga priset från början så var det ändå värt det. Alternativet för min del var att beställa från USA och då hade priset blivit ca fem gånger så högt men då var distanserna i aluminium istället polyuretan.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Basal servis, dubbdäck på.

 331874252_V-dck.F-KIA.thumb.jpg.7ac18537e59c96d83b73f94ddbcfbacd.jpg765292627_V-dck-B-KIA.thumb.jpg.e53744bfe04cb09b5770ae7d296e6946.jpg

235/75-16 29,9" fyller hjulhus ungefär som original 245/70-16 29,5"

Kan man få dit 235/86-16 31,7" utan höjning? Ja vi får prova nån dag.

More to come.

Edited by norlin
krav på https:// så jag kaninte länka utan får ladda upp bilder...
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Hur ska jag förklara det här nu för Fru Norlin?

Jag menar det är ju helt naturligt att man har en domkraft per fordon eller?

Och efter senaste däckbytet på Kia och min alldeles egna Vectra använde jag samma domkraft till båda bilarna, den som faktiskt var tänk till Eunos (miata) en trevlig snabblyftande Bahco i alu, har till och med en trevlig och praktisk väska när (om) man är ute på tävlingsbanorna. 

Till Vectra funderade den utmärkt men det var på håret att den klarade lyfta Sorenton högt nog.

Vectra har en enkel bruksdomkraft som varit med ett tag vars främsta possitiva egenskap är att själva handtaget man pumpar med går att vinkla i förhållande till själva lyft-delen som gör att man kan hissa nära väggar mm.

I alla fall, Bahco köptes på en Jula rea får mått år sedan. Och eftersom jag surfade runt efter en bensintank till Sorenton klickade jag helt logiskt hem en Bahco som lyfter 3 ton 552 mm.

Så nu har jag 3-4 dagar på mig att få en domkraft per fordon att verka logiskt innan Jula låter meddela att 50,5 kg spontaninköp är redo för avhämtning.

Tanken? Kanske någon av er tänker. Ja att ha en lämplig domkraft per fordon, lite som sommardäck på sommaren och vinterdäck på, ja , vintern.

Eller tänkte ni på bensintanken? Ja det luktar lite bensin vid full tank och varmt väder. Misstänkte först påfyllningsröret, men ser bara lite fukt i längsgående skarv så jag tänkte det kunde vara bra att ha koll på utbudet av tankar...

Nä, nu är det nog dags för herr Norlin att gå på lägga sig innan han köper den där husvagnen åxå

 

 

 

Edited by norlin
Den där snubben som uppfann autocorrect igen....
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har to store jekker, fordi jeg gjerne jekker på hver side av bilen når jeg holder på. :)
Istedet for å jekke opp en og en side og måtte sette på bukker, jekker jeg på begge sider og deretter plasserer bukkene.
Det går jo halve tiden, og jeg syns det er mye lettere å finne rette høyden.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Stulet från resja.nu som fått det från "gundj på sporthoj" som fått det från http://orustkajak.pixelstore.se, jag stjäl ogenerat så om ni läser Domkraft/fälgar/däck, eller valfritt föremål istället för kajak så kan man skönja en plan.


Det krävs en hel del planering för att skaffa en kajaksamling. För dig som ännu inte börjat, vill jag framlägga en strategi värd att tänka på. Denna strategi gäller hur du ska hantera situationen gentemot en levnadspartner (kvinnlig, manlig eller obestämbar) som inte delar din passion för kajaker.
Låt oss beakta vad som händer med din partner, när du kommer hem med en kajak. Det är viktigt att notera att den första kajaken möts med avsevärd entusiasm från den icke-paddlande partnern, kanske till och med skryt inför vänner. "Den nya kajaken blir praktisk för resor till och från jobbet, och så får man ju en massa motion..." Det är viktigt att inpränta i partnern att denna kajak är en motionskajak, och för turer på oskyddade vatten kommer en havskajak eller en forskajak att bli nödvändig.
"Varför kan du inte paddla i skärgården eller den där lilla forsen med samma kajak?" säger partnern. "Jag tror nog det går om du verkligen vill".
Du får lov att noga förklara skillnaderna i konstruktion och egenskaper hos motionskajaker, skärgårdskajaker, havskajaker, forskajaker osv. Till slut kommer din partner att gå med på att du "väl" behöver en kajak till.
Här har vi alltså en situation mycket typisk för den nya samlaren. Han eller hon börjar med två kajaker, eftersom partnern åtminstone hjälpligt accepterar argumenten om att två kajaker är nödvändiga. Efter den andra kajaken kommer din partner att avfärda alla argument om du behöver ytterligare en kajak med en djup suck och himlande ögon. Vi talar nu bara om den tredje kajaken, kom ihåg det. Om ert förhållande är nytt, kan djupa suckar och himlande ögon verka som allvarliga hinder, men så är det faktiskt inte. Köp den tredje kajaken och ta hem den. Suckarna och himlandet upphör efter ett par dagar. Nu kommer kraftprovet - den fjärde kajaken.
Vid blotta nämnandet att du behöver en fjärde kajak, kommer din partner att hoppa förbi suckandet och himlandet för att i stället direkt börja räkna upp dina karaktärsbrister, dina perversa infall och samtliga synder du begått till dags dato. Din partner kommer att dra upp sådant som behovet av pensionssparande, den där obetalda elräkningen osv, osv. Uppräkningen av era ekonomiska vedermödor avslutas antagligen med "Och så hade du tänkt köpa en kajak till!" Sarkasmen studsar runt i rummet som kulblixtar.
Den fjärde kajaken är tuff, och ställd inför angrepp som det ovanstående kan man frestas att smyga hem kajaken. Det vore emellertid ett misstag. Din partners vetskap om att du köpt en fjärde kajak, är själva grundstenen i strategin för den fortsatta utvecklingen av kajaksamlingen. Ty när du köpt kajaken och tagit hem den, kommer din partner att skaka på huvudet och säga "Jag begriper inte vad du ska med alla de där kajakerna till." Notera att partnern inte säger "de där fyra kajakerna" utan istället det vagare "alla de där kajakerna". Framledes kommer din partner att betrakta din kajaksamling som en enhet, inte som bestående av enskilda kajaker.
För att till fullo inse värdet av detta, föreställ dig att din partner ser på din samling och uppgivet säger "Du och alla dina kajaker...", kanske även med ett blekt leende. Vad partnern undgår att notera, är att det nu finns fem kajaker! Bara den psykologiska barriär som finns vid den fjärde kajaken har passerats, kan kajaksamlingen utökas i det oändliga utan att partnern märker det. Du måste förstås använda lite sunt förnuft och inte lägga till alltför många kajaker på en gång. Två-tre om året borde gå, om du sprider dem tidsmässigt.
Denna strategi har en fallgrop - kajakförrådet. Även om din partner aldrig kommer att räkna kajakerna, kommer hon/han att lägga märke till antalet lediga platser. Se alltså alltid till att det finns tre lediga kajakhyllor, även om din samling sväller från fyra till fyrtio kajaker. Välj en förrådsmetod, som tillåter dig att stegvis utöka förrådet och alltid ha tre väl synliga, lediga platser. Det fungerar!
Men hur ska man få hem alla dessa kajaker utan att partnern märker något, frågar du kanske. Faktiskt är det helt OK att någon gång vart tredje år helt rättframt gå hem och säga: "Älskling, jag köpte en ny kajak."
"Jaharu", säger partnern, "man blir ju extatisk. Kan du berätta " - och nu är den sarkastiska tonen inte ens dold - " vad i hela fridens namn du ska ha den till, när du redan har alla de där kajakerna. De flesta av dem har du väl inte paddlat ens en enda gång de senaste åren".
Paddlat dem? Jo, en partner kan vräka ur sig sådant. En partner kan finna det obegripligt att du behöver kajakerna för att du behöver dem. Att du vill ha kajakerna där, se på dem, ta i dem, polera och flytta runt dem ibland. En partner har svårt att förstå att du måste ha kajakerna, även om du inte måste paddla dem. Säg att "en kajaksamling är precis som den fria Naturen. Även om vi inte använder alltihop hela tiden, behöver vi veta att den finns där". Kanske tjänar det inte mycket till att komma med sådana förklaringar, men det skadar inte att försöka.
Alltså: Att bekänna den nakna sanningen om kajakköpen kan fungera i enskilda fall. Men varför chansa? Kör med din bästa lögn och få in kajaken i ditt utbyggbara förråd så fort som möjligt.
Märkligt nog finns det ett par riktigt bra lögner för att bortförklara köpet av en ny kajak.
"Tillfället", en klassiker, går ut på att du berättar för din partner att kajaken du just betalat 12.000 för i själva verket realiserades för 127:50! Om du möts av misstroendets höjda ögonbryn, dra till med att kajakförsäljaren hämtades av tre män i vita rockar just efter det att du avslutat ditt köp. Säj att du kunde ha köpt ytterligare fem sprillandes ny kajaker för 500 spänn, men att du inte vill dra ytterligare fördel av den stackars mannens sjukdom.
"Snyftaren" kan fungera på yngre, oerfarna partners. Kom hem med glädjetårar rinnande nedför kinderna. Invänta inte frågor, utan berätta med flämtande entusiasm något i stil med:
"Titta, titta, en jobbarkompis sålde den här till mig. Den är precis likadan som den som Farfar gav mig på sin dödsbädd... jag glömmer aldrig hur Farfar rosslade fram att Här lelle pojk får du gamla Bettan, varje gång du paddlar henne ska du tänka på allt kul vi haft ihop, lelle pojk... Gud, så ledsen jag var när jag tvangs sälja Bettan för att betala mammas operation... Men nu har jag hittat en likadan! Det kanske till och med är samma kajak? Tror du det kan vara det, snälla, säg att det är gamla Bettan!"
Varning: Kör inte "Snyftaren" om du och din partner varit tillsammans mer än fem år. Det är plågsamt att se en person man älskar vrida sig i skrattkramper.
"Investeringen" är en gångbar lögn, om den förbereds väl. Ta i rejält, du kommer ändå aldrig att kunna leva upp till löftena. "Han där Kalle Bergström, det är en smart typ" säger du en dag. "Han köpte en klassisk Vitudden-kajak i mahogny för ett par tusenlappar. Tre veckor senare sålde han den för 300.000! Tänk om jag kunde få tag på en sådan kajak... Vi kunde sälja den när vi går i pension, köpa en villa nere på Rivieran och resa jorden runt för resten av pengarna!"
Sedan du använt alla dina lögner återstår bara en utväg. Du får ta dig samman, kavla upp skjortärmarna och bestämma dig för att göra det du antagligen skulle gjort från första början: Smuggla in kajakerna i huset. Här är några användbara smugglar-knep:
- Tårtan: Du säger att du ska på en kamrats födelsedagsfest. Det har blivit din uppgift att ta hand om den speciella, kajakformade tårtan.
- Lampan: Skaffa en hemsk lampskärm och sätt fast den på kajakens fördäck. Säg "Titta älskling, jag hittade en fantastisk lampa till vardagsrummet!" Din partner bleknar och ser ut som om hon/han svalt en vattenmelon. "I h-e heller, aldrig i mitt vardagsrum! Ta ut den till ditt förråd och låt mig aldrig behöva se åbäket igen!"
- Lånet: En god vän dyker upp vid din dörr och säger, med ljudlig stämma: "Tack för lånet av kajaken, här får du tillbaka den. Säg till när jag kan göra dig en gentjänst!" Detta knep kräver dock pålitliga vänner. En gång körde jag Låne-knepet, men fick inte se kajaken igen förrän en månad efter isläggningen.
- Reservdelarna: Ta isär kajaken och bär hem den i vanliga ICA-kassar. Nämn sådär i förbigående att du hittade lite småprylar i kajakverkstadens skrotbinge. Denna teknik är förstås särskilt användbar för Kleppers, Feathercrafts eller andra faltkajaker.
Lycka till! Kom ihåg att priset för en bra kajak alltid är lägre än dess värde

 

  • Haha 2
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Hade en gång en kollega som snöat in totalt på Renault. Han hade 19 bilar men frun trodde att det bara var 17 (sic!). För 17 hade han i ett svagt ögonblick, dyrt och heligt lovat att det är max. Nummer 18 hävdade han att det var brorsans och nummer 19 stod i en lada hos någon polare. Frugan hans hade inte kommit på då att antalet fordon syns på div infositer som ratsit etc.

Tyvärr vet jag inte fortsättningen. Men han borde vara starkt på väg mot 25st.

Gjorde en koll på honom, han har ett ovanligt efternamn, och 15 bilar står på honom just nu. 5 på hans bror och 2 på hans gamla mamma. Brorsan kör nog bara en och gamla mamma ingen. Det blir då 21st.

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Släpvagn Covid19 edition, del 2.

Den läsaren med gott minne kan säkerligen dra sig till minnes en händelse i herr Norlins liv från början av mars månad 2019, då @Lars 9k tipsade om en liten släpvagn i närheten av vår hjältes bostadsort.

Så här såg, och stod, objektet som är ett SJÖBERGS SMIDE från 1964.

20190306_202419.jpg

Då, som nu, var herr Norlin i förkylt tillstånd men vi kan inte hålla detta varken till försvar eller beskyllan när nu nästa steg skulle tagas, nämligen en besiktning.

Vi träffar på vår projektledare då han precis surfat klart på transportstyrelsens hemsida denna korttidspermitterade måndag.

Norlin lutar sig tillbaka i kontorstolen coh tittar på sina anteckningar;

·         Om släpet är 50 år eller äldre kan det befrias från besiktning, under förutsättning att släpet har en godkänd och gällande kontrollbesiktning inom de senaste 2 föregående kalenderåren för att undantaget ska börja gälla.

Hmm låter lockande tänker Norlin

·         Efter 1 december ska släp ha dubbdäck om dragbilen har dubbdäck. (vid vinterväglag*)

* Är det inte vinterväglag så får man koppla på ett släp med annan däcktyp än dragfordonets, även sommardäck, men under förutsättning att färd kan ske trafiksäkert

·         Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten:

o   Vid färd den kortaste, lämpligaste vägen till och från närmaste besiktningsföretag.

o   Ett fordon får också köras trots kravet på vinterdäck om fordonet enligt vägtrafikregistret är av en årsmodell som är trettio år eller äldre.

·         Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.

Tja tänker Norlin inte lätt att veta om det kan anses vinterväglag när det är besiktningsdags. Och polisen gör bedömningen om det råder vinterväglag, så det finns kryphål han kan utnyttja Och 2 st besiktningar till verkar släpet behöva innan det blir besiktningsbefriat. Och det är alltid lättare att besiktiga så nära originskick som det bara går, eller?

Norlin titta ut genom fönstret, plusgrader och regn i luften tycker han inte känns så väldigt vinterväglagigt. Droppinbesiktning kanske? Lika bra att komma igång så fort det går. Vad behövde nu fixas? Norlin öppnar ”Att göra” listan på datorn, Fixa ljuset & lokalisera chassinummeret. Hmm hur svår kan det vara?

Ett snabbt ombyte senare följt av en omlokalisering av släpvagnen befann sig både Norlin och släpvagn på plats i garaget, dags att börja.

b%C3%B6rja_sm%C3%A5tt.jpg

 

Norlin gör det han alltid gör inför varje större jobb, väljer musik. En stund senare strömmar AC/DC ”Let there be rock” ut garagestereon.

Quote

Let there be sound, and there was sound
Let there be light, and there was light
Let there be drums, there was drums
Let there be guitar, there was guitar
Let there be rock

Let there be light, tänkte Norlin och gav sig i kast med belysningen.

fixa_ljuset.jpg

Ner med, ja det verkade vara en sån där tillfällig hänga på belysning, Okaj tänkte Norlin, kan ju bli super lätt detta lilla pyssel och en besiktning till eftermiddagen verkade uppnåelig. Om han bara viste hur det skulle avlöpa.

Lika bra att fota elkopplingarna tänkte Norlin.

el_1.jpgel_2.jpg

Eller, det var kanske lika bra att göra om allt från början?

När Norlin reste sig upp fastnade han i flaket, som med lätthet gav vika. Vad nu då? Tänkte Norlin, sitter flaket inte fast?

Han tar ett bättre tag i vänster bak och lyfter med lätthet flaket flera centimeter med lätthet.

ska_man_kunna.jpg

Ops, tänkte Norlin, kanske bäst att kolla hur resten ser ut.

Efter ett par ordentliga tag i brädorna som utgjorde flaket kunde det konstateras att det krävde mer än fixa belysningen för att få detta släp godkänt av ett ackrediterat besiktningsorgan

lite_rost.jpg

Norlin lägger sig ner på golvet ett tag för att samla sinne och tankar, han ser upp på en ganska enkel konstruktion av släp.

enkel_konstrution.jpg

En tanke på en lösning börjar sakta ta form i Norlins hjärna, om man bara byter allt trä och tar bort all rost så är det bara att fixa elen, konstaterar han. Dags att skrida till verket

Lite senare kan ansträngningarna sammanfattas med:

suck.jpg

Och embryot till en kaplista.

kaplista_rostigaskruvar.jpg

Senare samma kväll sitter Norlin åter framför internet, nu är det trävaruaffärernas hemsidor på datorskärmen.

Ja hur ska detta sluta?

Kommer Norlin att hitta rätt bland träslag och vagnsbult?

Och när kommer insikten att det blir till att vattenblästra chassiet utomhus i vintertid att slå till som en prokrastinering av bibliska proportioner?

Frågorna hänger i luften på samma sätt som en tegelsten inte gör.

Fortsättning följer?

 

Edited by norlin
ger upp, får inte till formateringen....
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Dagens Sorentorelaterade aktivitet

Upphämtning av 50,5 kg hjulklapp 

50kghjulklapp.jpg

Uppmaning av mekaniker att vräka inneboende under huven

musbo.jpg

Musår i år. Inte bara tuggat på tändkablar och skyddslangar utan även byggt ett bo. 

Och som avrundning innan moteld mot mus placeras ut, fylla den ny-bytta tanken till bredden med blyfri 95. Var nog rekord i volym på en tank, 80 liter enligt spec ska den rymma.

full_tank.jpg

Vad är kvar? Ja just det, antimusmedel, ska bara ut å fixa det.

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Släpvagn Covid19 edition, del 3. Rost kampen.

Humöret var inte riktigt på topp denna första torsdagen i december, covidsåret 2020.
På något sätt lyckades Telia köra ut en uppdatering av routermjukvaran under natten, med resultat att routern lyckats göra en factory reset, så bytt såväl SSID som password till default.

Näväl, efter det problemet ur världen, eller till nästa gång Telia flippar ur, så var det dags för en närande lunch. Efteråt känner sig herr Norlin ändå rätt nöjd med livet och eftersom det varken snöar eller regnar och temperaturen visade plus denna torsdagseftermiddag togs beslutet att attackera släpet.

65.jpg

4x100 med centrumhål på 65 mm, hmm det får räcka som hjulfunderingar, dags att skrida till verket. 
 
“it is not the question if you will find “rost” it is a question how much “rost you will find” 
rost_1.jpg
rost_3.jpg
Norlin suckar och tittar på de i antalet ökade högar av det som en gång var en dröm om ett overlandingsläp.

Lika bra att sätta igång, hörselskydd på så ingen musik idag.

Första patienten till rakning.
rensal%C3%A4mmar.jpg


Lite lagom med övervåld, mutterknack, tigersåg och huggmejsel senare, 
ny_b%C3%A4stis.jpg


så kunde Norlin konstatera att rosten fått härja fritt allt för länge.
rost_4.jpg


Man kan ju alltid kalla det för lättning, eller?

Under tiden som tigersågen gick varm växte högen med delar som ska få stifta bekantskap med blästerskåpet.
att_bl%C3%A4stra.jpg


Då allt trä var omhändertaget, ja det vill säga slängt i en hög utanför garageporten för att tas om hand om innan nästa inlandsis, stod släpet där alldeles naket, på darrande hjul.
att_avrosta.jpg


Time to meet the angle grinder, and his best friend the roterande stålborste.

Stopp, stopp vänta lite här nu, tänker den engagerade läsaren, Skulle inte avrostningen ske med hjälp av våtbläster? 
Jamenar, bilden av Norlin i snöglopp, iförd ett för litet regnställ, med högtryckstvätten brummande i bakgrunden, frenetiskt skakande på en påse blästermaterial för att försöka avhjälpa det femtielfte driftavbrottet på grund av att det klumpar sig för att allt är rent ut sagt pisssurt, det är ju faktiskt enda orsaken till att läsare skulle kunna tänka sig att återkomma till tråden, blir de lurade på det?
Ja det blev dom, i alla fall för denna gången för blästertillsatsen till högtryckstvätten var lyckligtvis utlånad, men hav förtröstan, när den åter landar i Norlins garage är chanserna ännu större på ruskväder. Time will tell.
 
Så dags att flytta ut och i pannlampans sken starta vinklekapen med stålborste
i_pannlampans_sken.jpg

Pannlampa är da shit.

Efter mer tid än vad socialstyrelsen rekommenderar, även med andningsmask, hörselskydd och skyddsglasögon samt knäskydd och hybris, börjar kampen mot rosten att sakta sakta vinnas. Eller så var det utmattningen som gjorde herr Norlin fått en liten lätt hallucination,
dagens_kompis.jpg


Hur mycket har stålborsten krympit egentligen? Jo en stor del av ståltrådarna sitter ju faktisk i Norlins kläder vid detta laget.

Dagen ansågs oavsett allt faktisk avklarad med avseende på avrostning.


Men detta är långt ifrån slut.
Svetsning behövs. Hur ska det lösas då det är tomt på svets i det Norlinska garaget, men grannen han har.

Kommer grannen att se skönheten i denna rostiga konstruktion?
Kommer han finna det mödan värt eller riskerar herr Norlin grannsämjan ännu en gång?

Stay tuned for more updates as our hero approaches the neighbor with yet another cumbersome task.
 
På återhörelse.

Edited by norlin
Grannen heter inte jan, h&j är däremot grannar på tangentbordet
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Ingen fara @Lars 9k jag var vid fullt medvetande när jag handlade släpet, har även låtit det stå ute 1½ år så det ser faktiskt inte värre ut än vad jag kunde förvänta mig.

Rosten som kräver ett mer aktivt angrepp av en svets är det som legat mot träbalkarna som flaket vilat mot, nästan en liten konstruktionsmiss, men det har ju faktiskt inte blivit värre än såhär på 56 år. Och en fyrkantbalk som blir U-balk i "rätt riktning" har inte så stor inverkan på hållfastheten.

Det mesta av ramen ser faktiskt ut såhär:

fin_balk_orostad.jpg

Att jag skulle få byta all trä stod klart redan från dag 1.

Och man kan alltid lära sig nått nytt.

Quote

Rost är de spröda, porösa och vattenhaltiga järnhydroxider, vanligtvis bruna till rödbruna i färgen, som bildas då järn korroderar, eller rostar, i närvaro av vatten och syre (oxygen). På grund av rostens porösa natur skyddar det inte det underliggande järnet mot vidare korrosion.

 Och Fru Norlin uppskattar att jag håller mig sysselsatt, och ur vägen tills panikjulatädningen drar igång.

Så inbjudan kvarstår Lars & Hanna, Välkomna till fam Norlin!

Edited by norlin
fixade bilden som försvann?
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Är nog enklare att använda släpet som mall och kopiera den...  får väl skära ut ramnumret och svetsa fast det på kopian... är det någon som klagar så visa bilderna och säg som det är ... Bara rostlagat lite...

  • Haha 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Apropå ramnummer, så kan vi ta den historien mellan skål och vägg nån gång.

Men visst, med egen svets och kunskap om hur man använder den är det en lösning väl god som denna i nerlagt arbete och med ett betydligt hållbarare resultat.

Vi får se när jag fått lappat lite hål och fått på lite färg om det inte kan se lite mer livskraftigt ut.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

@Wiberg Tack för dina ord, värmer. 

@Daniel Warg Tack för tipset, ska kolla ikväll.

One small step for Norlin one giant leap for Släpvagnen. (ja ett steg i rätt riktning iaf)

Små hål har nu blivit stora.

h%C3%A5l.jpg

Ser rätt bra ut, under skalet.

litet_h%C3%A5l.jpg

Mest lättare ytrost och inget en stålborste inte kan råda bot på, där man kan komma åt. Noterar att det tagit dryga 50 år att bli så här, kan det klara sig 50 till så är jag nöjd.

ytrost.jpg

Och mitt yngre jag tyckte tydligen att jag behövde detta i framtiden.

roststopp.jpg

Kan inte utläsa hur gammal denna underprodukt är, men provar. För det kan väl inte bli sämre?

Nu över till någonting helt annat.

la revedere

Edited by norlin
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

Släpvagn Covid19 edition, del 4. Rostätare & köksbestyr.

Norlins garage, Norlin står med händerna instoppade i blästerskåpet, kompressorn brummar, stereon vrålar när frun Norlin knackar sin make på axeln.

Herr Norlin rycker till, småskvätten som han är, går över till kompressorn och stänger av den.
﹘ Var har du lagt ättikan och vinägern du köpte igår?  halvskriker hon över stereon som för tillfället valt att förmedla Primo Victoria.

﹘ Vänta ska jag bara sänka, svarar herr Norlin, men eftersom han har både hörselkåpor, och andningsskydd låter det bara ﹘ Hmfa hlife, hca shfhfffa bahfffam, fast högre på grund av hörelkåporna.
Han stegar över till stereon och vrider ner volymen, vänder sig om samtidigt som han tar av sig andningsskydd, hörselkåpor och glasögon och lägger det i en liten hög på golvet framför sina fötter.

﹘ Tur att jag kom ihåg att ta på mig mina gamla glasögon, mumlade han mer för sig själv.
﹘ Kan du hjälpa mig att hitta mina glasögon innan mina fötter gör det innan mina händer, ber han sin hulda hustru, som böjer sig ner för att hämta upp glasögonen.
﹘ Ättika och vinäger, säger hon med en suck samtidigt som hon överräcker glasögonen till sin make, ﹘ Var har du lagt det? förtydligar hon.
﹘ Åhhh hur så? Undrar hennes make som fått på sig sina glasögon och böjt sig ner för att ta upp resten av den något för effektiva handling som var menat att få av sig andningsskyddet.
﹘ Vi köpte ättika och vinäger igår till mina inläggningar till julbordet och nu håller jag på med det.
Herr Norlin tittar nervöst bort mot den arbetsbänk som för närvarande innehåller hans senaste experiment, avrostning med vinäger eller ättika. Opps tänkte herr Norlin, så det var därför frun inte reagerat när han a att  han lagt ner 2 liter vinäger och 2 liter ättika i kundvagnen.
﹘ Jag får nog ta vägen förbi affären och köpa lite mer, säger han långsamt och pekar på arbetsbänken, ﹘ Jag är ganska säker på att du inte vill ha tillbaka dem nu. Provar några sätt att ta bort rost.
﹘ Du har gjor vadförnått säger du? Frågar frun med den där uppsynen som han vid dethär laget lärt sig att den betyder, “släpp allt och fixa det du nu ställt till med.. NU!”
﹘ Jag ska bara byta om sen åker jag ner till affären älskling, är det nått annat du behöver?

Vad hade nu herr Norlin hittat på? Bekämpa rost med livsmedel?
Ja enligt internet skulle det kunna vara fullt möjligt så varför inte prova?
Kunde man göra denna avrostning under tiden som man tog sin nattvila och slipper stå med stålborste å damma ner garaget så är det absolut värt att prova.
Blästring på gravrost är tidskrävande och elektrolys, som tidigare provats med stor framgång, “återskapar” ju metall från rost, och om rosten ändrat prylens volym till det större så blir det i detta fallet inte bra, så dags att lära sig nått nytt.

Så 2 st plastbehållare, en med ättika en med vinäger. rostoff_1.jpg


I med rostiga prylar och täck med vätska.
Lägger plastfolie över i ett försök att göra processen mer effektiv.
Ställ under en gammal köksfläkt (inte i köket utan i garaget) och ta kväll.
rostoff_2.jpg

 

Hur ska nu detta sluta?
Hinner Norlin till affären innan den stänger?
Kommer han att köpa rätt ersättningsprodukter till frun?
Kommer rosten att kunna bekämpas?

Ja svaret på dessa frågor, och även på de frågor du aldrig tänkt på att tänka, kan komma redan innan årets slut.

La revedere 
 

  • Thumb up 1
  • Haha 4
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Vem vann av vinäger eller ättika i duellen?

Och vinnaren är........trumvirvel........ rosten.

Det behövs tuffare saken än husmorsknep för att rå på gravrost.

Men om jag får välja mellan ättika & vinäger så väljer jag vinäger. Billigare, luktar trevligare och subjektivt verkar bättre på att bekämpa rost.

resultat_%C3%A4ttika_vin%C3%A4ger.jpg

Vänster = ättika. Höger = vinäger

Kan nog fungera riktigt bra på småprylar som är svåra att komma åt skrymslen och vrå på, och som inte är attackerade av gravrost.

bl%C3%A4strade.jpg

Och efter ett pass i bläster och lite roterande stålborste, ser det trevligare ut.

Bara resten kvar....

Som det där med att svetsa :)

 

 

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Släpvagn Covid19 edition, del 5. Grannen.

Hemma hos Norlins granne, Torsdag FM.

Kaffebryggaren gav ifrån sig sitt karakteristiska ljud som förkunnade att en kopp livsbejakande vätska strax stod redo att inmundigas.

Grannen hällde försiktigt upp den gyllenbruna vätskan i en nydiskad kopp när dörrklockan helt abrupt störde hans bestyr, en snabb blick på uppfarten gav ingen större ledtråd då den endast innehöll familjens välbekanta samling av Volvo kombi. Men vänta lite, något odefinierbart kunde urskiljas i det som normalt för årstiden skulle varit ett snöfall, men idag regnade det dugg, ett så kallat duggregn.

Grannen ställer ner koppen på den välstädade diskbänken och går för att öppna dörren.

Väl framme och med dörren öppnad ser han Norlin, hans granne sedan 10 år, 10 rätt så intressanta år. Vad kunde det vara denna gången?
﹘ Hej, Kommer jag förtidig? Säger Norlin 
Just det Norlin sa ju nått om att laga ett rosthål eller så på ett släp, drog han sig till minnes.
﹘  Ingen fara, svarar grannen, skulle just ta mig en kopp, har du börjat dricka kaffe än? Undrade grannen.
 ﹘ Nope, svarar Norlin, när jag blir vuxen sa alltid min mamma, då kan du dricka kaffe. 
﹘ Och det har inte inträffat ännu? Undrade grannen. 
﹘ Inte vad jag vet svarade Norlin, 
﹘ Jag tog med mig det som behöver svetsas, fortsatte Norlin samtidigt som han pekar på det odefinierbar på uppfarten. 
﹘ Är det släpkärran? Utbrister grannen förvånat. Norlin nickar tyst och börjar se frusen och blöt ut där han står på förstubron.
﹘ Har du dragit den för hand? undrade grannen, Norlin nickar igen.
﹘ Garaget är öppet, du kan rulla in kärran under tiden jag får i mig mitt kaffe så kommer jag ut strax.
Så det var alltså släpet som Norlin hade frågat om svetshjälp, Grannen gick in i köket och avskutade de numera småkalla kaffet, lika bra att få det överstökat.

Väl ute i garaget får grannen  titta närmare på underverket, ett rosthål eller två, jo jo det skulle nog gå att lappa ihop det där, bara att sätta igång. Blir ju lättare att komma åt med svetsen än vad han först trott. Tio rätt intressant år som sagt.

grannens_svets.jpg

Grannens svets har varit med ett tag, :)

grannen_svetsar.jpg
Men den gör sitt jobb, grannen åxå.

Senare i kvällens mörkret släpar Norlin hem sitt släp, funderar på nästa steg, en vinkelslip och en slipskiva lär det i alla fall behövas.

Bara resten kvar...
 

Edited by norlin
  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...