Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

On 11/10/2019 at 12:04 PM, JohnE said:

Autodoc har jag nog aldrig hunnit testa, men Skruvat/Reservdelar24 och liknande sidor (alla är väl nästan samma bolag bakom i grunden?) handlar jag numera på bara om jag inte har något annat alternativ alls. De skickar allt för ofta fel grejer, och jag värderar min egen tid betydligt högre än att hålla på med sånt krångel. Ibland är det billigare att köpa dyrt, så att säga. 

För Pajeros är Milner Offroad en väldigt bra källa för reservdelar. De har inte allt, men de kan sin grej och har bra priser, rekommenderas skarpt. Man kan även knappa in chassienummer om man är osäker. 
https://www.milneroffroad.com/

Jag har tittat på den sidan förut, men hittar inget för min bil dock vilket är jättesynd. Hade ju varit toppen om det fanns grejer för just generation 4. Förstår dock vad du menar med värdesätta vad man lägger sin tid på.

 

10 hours ago, iknutis said:

Her hadde jeg skrevet en forbanna lang post, som ikke ble publisert fordi forumet gikk ned.
Kommer derfor med kort svar:
Når du søker opp din bil på Autodoc, kommer både klosser til MK3 og MK4 opp. Dette trolig fordi MK3+4 begge ble levert i 2006.
Blar du deg lenger ned i listen over klosser, finner du de du skal ha. Selv har jeg god erfaring med Ridex sine klosser, brukt de på fruens bil et års tid.

Autodoc sender sjelden feil, Skruvat er en helt annen historie. De ble for store for fort, og har sviktet meg alt for mange ganger. Jeg handler reservedeler for ca 50k i året til mine og venners biler, så jeg har testet de fleste. Autodoc er suverent på alt annet enn Land Rover, der er det best å bestille fra UK.

Haha, forumet är fruktansvärt segt. 👎 Jag hittade rätt delar till slut på autodoc. Men hade jag varit uppmärksam så kan man ju se att det är olika modeller på beläggen på hemsidan när man söker på reg nmr, jag borde ha kollat upp det innan:)😎 Tack för info!

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, Veofasa said:

Jag har tittat på den sidan förut, men hittar inget för min bil dock vilket är jättesynd. Hade ju varit toppen om det fanns grejer för just generation 4. Förstår dock vad du menar med värdesätta vad man lägger sin tid på.

Glömde nämna, engelsmännen har lite andra benämningar på bilarna. De kallar både den korta 3-dörrars och 5-dörrars för Shogun. 

Med den här länken trrroroooooor jag att delar till din borde komma upp. Men det kan nog vara smart att bekräfta med ett email med chassienummer innan beställning. 

https://www.milneroffroad.com/mitsubishi-shogun-5-door-3.2-diesel-from-2006-v98s/catalogue/car-parts-carp

 

Tack @iknutis för förtydligande om Autodoc, då kanske jag får våga mig på att testa dem vid tillfälle 👍

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, JohnE said:

Glömde nämna, engelsmännen har lite andra benämningar på bilarna. De kallar både den korta 3-dörrars och 5-dörrars för Shogun. 

Med den här länken trrroroooooor jag att delar till din borde komma upp. Men det kan nog vara smart att bekräfta med ett email med chassienummer innan beställning. 

https://www.milneroffroad.com/mitsubishi-shogun-5-door-3.2-diesel-from-2006-v98s/catalogue/car-parts-carp

 

Tack @iknutis för förtydligande om Autodoc, då kanske jag får våga mig på att testa dem vid tillfälle 1f44d.png

Såg korrekt ut när jag följde länken. Tack för det!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Nu var det ett bra tag jag skrev sen sist, men det finns olika anledningar till det. Förutom att det varit svårt att ladda upp saker på forumet så har det blivit utdraget hos postnord.

Jag har haft otroliga problem med PostNord som slarvat bort flera grejer för mig, både bromsbelägg och bromsskivor. Nu har jag lärt mig den hårda vägen eftersom jag beställt fel grejer inte särskilt ofta med tanke på att PostNord sällan levererar grejerna, men nu har jag fortfarande fel bromsskivor och fel bromsbelägg. Så bilen har varit avställd i 25 dagar.

Reläbox och strömbrytarpanel har anlänt, det blev problem för DHL och andra postbolag att samverka för att få grejerna till Sverige och har dröjt ett par veckor extra, men nu är grejerna här. Ska bli kul att koppla in lite lampor till takplattformen!

Idag satte vi upp takplattformen på taket, kändes skönt att få det gjort! Anledningen till att det tog sin tid var att jag skulle ta bilen till en verkstad och utföra jobbet där, men nu fick det bli i garaget (eftersom jag har "hamrat" sönder bromsskivorna) och vi fick ta med verktyg och fixa efter bästa förmåga. Det var helt klart klurigt att få grejerna på plats då det inte finns förinstallerade bågar på taket att jobba vidare på, väldigt kul arbete!

IMG_1860.thumb.JPG.7fa3e9bc6e3e0480dfa92faab1d8a14a.JPG

IMG_1861.thumb.JPG.72aca2788045cec615968a1d34dc036a.JPG

IMG_1857.thumb.JPG.577a62fbc38d8959f22225c2dc342f8d.JPG

Edited by Veofasa
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

WoopWoop! Idag kom bromsskivorna, hämtade direkt efter jobbet och monterade! Allt var rätt denna gång och leveransen på bromsskivorna var 3 dagar - toppen! 😀

ÄNTLIGEN är bilen körbar igen (fast det är den ju inte... har ju inte riktigt satt fast takkorgen ordentligt 😂😂😂).

 

Om det är någon som vill ha bromsbelägg och bromsskivor 290mm, kan återkomma med mått och modell. Känns dumt att slänga och jag vill helst bli av med detta så fort som möjligt. Man kan ju också få med mina gamla bromsskivor om man vill ha det - dom är jättefina och inte alls sönderslagna och slitna. 😂😂

 

332mm - helt rätt storlek!

IMG_1918.thumb.JPG.bcd0af7bb715a62291b52297313fb62d.JPG

Passade på att måla navet svart. Blev att borsta/fila och en hel del kopparpasta.

IMG_1925.thumb.JPG.6c5a2324b27e428c08603921f4ce2e2b.JPG

IMG_1923.thumb.JPG.508623d53fe395a771197e5e6808411c.JPG

IMG_1921.thumb.JPG.504ec34bac67d5cd350711ffc56bcc71.JPG

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Alltså! Jag fortsätter att göra bilen "okörbar" när jag maniskt plockar isär saker, men det går ju framåt och nu när jag har grejer hemma är det riktigt kul! I helgen tar sambon min andra bil, så nu måste denna bara funka redan imorgon och på söndag. Har till eftermiddag på mig att sätta ihop samtliga lampor och inredning osvosvosv.

Jag hade ju beställt en relä-box, kändes ganska halvdan vad gäller kvalitet. Dessutom kom strömbrytaren med två stycken 40a säkringar, så den kan mycket väl driva lamporna själv. Planen är att 4 smålamporna på totalt 72w drivs av strömbrytarenpanelen. Sedan fixar jag ett relä som startar rampen på 120w framtill tillsammans med helljus och även att det går att använda knappen från strömbrytaren till rampen men matar från batteri.

Kör 2 säkringar på 10a istället för 40a då jag inte behöver mer än 7 i strömbrytaren.

Hann få fast takkorgen ordentligt, mycket bråkigt o få det rakt... Hann få igenom alla sladdar via torpedväggen, få upp jorden på taket och en lampa installerad.

IMG_6383.thumb.JPG.777cef6d2ecb999bb937ebf94a4fcf15.JPGIMG_5085.JPG

Edited by Veofasa
  • Like 4
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 12/14/2019 at 7:35 AM, Lars 9k said:

Aldrig kul att mecka under tidspress även om det kan vara bra ibland.

Imponerande vad du får gjort stående i ett parkeringshus.

Tack! 👍 Håller helt med, men just denna gång var det okej... Har varit så sugen på mecka ändå och nu desto större anledning att få vara i garaget. Det finns fyra "tvätt"hallar i huset, där man kan stå ostört och greja. Dock måste jag plocka undan efter mig varenda gång, positivt då jag måste ha ordning, negativt är att det tar tid och att större jobb måste vara genomtänkta i minsta detalj och mycket bärande...

IMG_1959.thumb.JPG.1fa2f8fe0ab8f52616ea7f576f37b041.JPG

Köpte en pirra för att det skulle bli lite enklare med flyttandet av verktyg.

IMG_1927.thumb.JPG.d07aab7b5faaff557659396abec1b33c.JPG

On 12/9/2019 at 8:39 AM, iknutis said:

Det ble jo knallbra! :)
Nå skriker den etter et 2" lift.

On 11/3/2019 at 6:07 PM, iknutis said:

Velkommen til forumet. :) Og grattis med herlig bil. Ble overrasket over at det var manuell, det fins nesten ikke i Norge.
Når det gjelder oppgradering av dempere anbefaler jeg deg å ta et liftkit med en gang. Det største ankepunktet mot gen 4 Pajero er mangelen på bakkeklaring rett og slett.
Et bra liftkit er også beregnet på å kjøre med litt mer vekt enn de orginale, som gjør at de passer bedre med takrack, telt og full oppakning.
Vil benytte anledningen til å anbefale Dobinsons, et australsk merke som virkelig leverer varene. 11,5k til din bil, byttes enkelt på to timer i garasjen.
https://nomax.no/nettbutikk/4839-pajero-iv-06-/15762-45mm-dobinsons-hevesett---mitsubishi-pajero-iv-06-/

De leverer også stålfangere til Pajeroen, til litt mer levelige priser enn ARB.

https://nomax.no/nettbutikk/5606-pajero-iv-06-/16509-stoetfanger-foran---mitsubishi-pajero-iv-06-/

Jag är riktigt nära att beställa, har kollat på nätet och ska undersöka mer. Men är verkligen så enkelt? Jag är ju som sagt nybörjare och gör arbetet själv eller med hjälp, men kommer inte beställa arbetet via verkstad, då syftet med bilen försvinner... Men du får gärna brodera ut svaret litegrann övergripande. 😀

On 11/5/2019 at 8:21 AM, norlin said:

Avvaktar med intresse. :)

Jag har åxå sökt på Kina men hittar inga som verkade så vattensäkra som de utgavs för att vara...

Denna från eaton var lovande men verkar ha gått ur produktion och restlagret verkar vara i USA.

Nåväl, saknar ju resten åxå för att bygga extra belysning, ja utom själva bilen då.

Jag fick hem reläboxen, inte tät för fem öre. Delarna snäpps ihop, men om det är kvalité törs jag inte riktigt svara på då jag inte monterat och testat den. Finns det något du vill att jag kollar? Om du är intresserad, så kan jag titta mer noggrant/ta bild och kanske skicka den till slut... 👍 För min del, så tror jag enklast är att använda strömbrytarpanelen för matning för smålampor. Eftersom jag endast ska sätta dit ett relä för framljusen, så behövs inte reläboxen.

On 11/3/2019 at 8:39 PM, iknutis said:

Er to store ulemper med ekstralys under bakfangeren: det ene er at de druknes konsekvent når man vader, det andre er at de rives av når man kjører i terrenget. :)

Japp. Sagt och gjort! Blir inge mer "dopp i grytan" mer för dessa lampor. Men vart tar de vägen?! 😂

IMG_8785.thumb.JPG.445de642f29d6c6ce02b0e4932a87856.JPG

IMG_5531.thumb.JPG.0ae9f74780d152dfd37ce6c20acaed89.JPG

Edited by Veofasa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Fest de på taket bak, på racket ditt. 😀

Fungerer meget bra der oppe. Når det gjelder montering av liftkittet kan jeg skrive en liten oppskrift til deg på pc i morgen. Men jeg syns overhode ikke det er vanskelig, Pajeroen er ganske lettskrudd i understellet. Men det er en fordel å ha tilgang på litt verktøy, jeg har lufttrekker feks som er gull verdt på understell.

Link to comment
Share on other sites

17 hours ago, iknutis said:

Fest de på taket bak, på racket ditt. 1f600.png

Haha, skulle hitta en bild för hur jag gjorde i förra inlägget, men hittade icke en bra sådan - ja, på taket blev det. Fyra lampor bakåt.
Idag kunde jag flasha en tokig förare som körde slalom på vägen och prompt ville att jag skulle gasa på mer i min omkörning. Han taggade ner lite efter jag blinkade bakåt.

IMG_2016.thumb.JPG.cd4156dd5f14b52c97af74079b1d8a73.JPGIMG_2014.thumb.JPG.f4eca206c35b0d7c4becdd05a3c898d6.JPGIMG_9087.thumb.JPG.f08d204238f5fe6503267c0cad63bf61.JPGIMG_1987.thumb.JPG.28c6458ed8544c6e85a59904ea9e0146.JPG

17 hours ago, iknutis said:

Fungerer meget bra der oppe. Når det gjelder montering av liftkittet kan jeg skrive en liten oppskrift til deg på pc i morgen. Men jeg syns overhode ikke det er vanskelig, Pajeroen er ganske lettskrudd i understellet. Men det er en fordel å ha tilgang på litt verktøy, jeg har lufttrekker feks som er gull verdt på understell.

Hade varit guld värt. Finns tre grejer som eventuellt inte kan samexistera med min valda budget utan speciell ordning:
Höjningskit
Hasplåtar
Frontstötfångare i stål + winsch

Frontstötfångare har endast en ballhetsfaktor och eventuellt rovdjursgaranti men lite funktion i min ägo skulle jag tro.
Höjningskittet vore otroligt användbart för att få bort alla karossdelar från att samla lera och en ballhetsfaktor.
Hasplåtar skulle vara aktuellt efter en höjning tänker jag och ingen ballhetsfaktor. 👎 (sannolikt det bästa att ha)

Edited by Veofasa
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Av de tre, er heving det mest kritiske for en Pajero. 😀

Stålfanger foran er mest fordi det er kult. Stålfanger bak derimot, har mye mer for seg. Den orginale på Pajeroen liker nemlig å fungere som anker, den fylles både med jord og sand og til slutt rives den av. En tilsvarende i stål har ikke det problemet. Hasplåter har du litt mindre bruk for etter heving, faktisk.

Her har du plater i 2.5mm stål for 4340kr

https://www.gytisautek.no/mitsubishi-pajero-1999-2007-bunnplater-4-stk

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, iknutis said:

Av de tre, er heving det mest kritiske for en Pajero. 1f600.png

Stålfanger foran er mest fordi det er kult. Stålfanger bak derimot, har mye mer for seg. Den orginale på Pajeroen liker nemlig å fungere som anker, den fylles både med jord og sand og til slutt rives den av. En tilsvarende i stål har ikke det problemet. Hasplåter har du litt mindre bruk for etter heving, faktisk.

Her har du plater i 2.5mm stål for 4340kr

https://www.gytisautek.no/mitsubishi-pajero-1999-2007-bunnplater-4-stk

Haha, trodde nästan du skulle säga att hasplåt är mer nödvändigt av de förslag. Men jag är helt med dig på att bakre stötfångare är mer nödvändigt än fram - dessutom för att bogsera andra bilar. Det som är trevligt med en rejäl bakre stötfångare är förutom det du nämner, när man hänger reservhjulet på en arm från stötfångaren istället - kan inte vara hållbart i längden för bakluckan - har redan bytt lite delar till den. Men man kan inte köpa bara stötfångare bak 😂 

Om en höjning känns möjlig för mig rent kompetensmässigt, så får det bli mitt nästa steg!

Inte så farligt dyrt med hasplåtar ändå. Bör man förvänta sig en hel del hands on och såga osv? Toppen att få lite vikt nedtill också 👍

Edited by Veofasa
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Veofasa said:

Inte så farligt dyrt med hasplåtar ändå. Bör man förvänta sig en hel del hands on och såga osv?

Nå kjenner jeg ikke til passformen på disse, men det bør være bolt-on i de orginale skru-hullene.

Oppskrift:
BAK:
Jekk opp bilen bak, ta ut nedre bolt som holder støtdemperen og navet fast til nedre bærearm. Du kan sette en jekk under bærebroen for å unngå at bolten står i spenn.
Ta av øvre bolt på støtdemperen, ta bort støtdemper og press bærearmen ned slik at du får ut fjæren.
Sett sammen i motsatt rekkefølge, jekk bærearmen opp så du få inn bolten til navet.
Dersom du har alt av verktøy tilgjengelig, og du har skrudd litt før, tar ikke dette mer enn en drøy halvtime. :)

Foran:
Ta ut luftfilterboksen og braketten under den. Da kommer du til toppboltene på fjærbeinet.
På motsatt side tar du ut batteriet, og braketten under batteriet. Da følger ekspansjonstanken med.

Løsne begge indre bolter på øvre bærearm, og de tre ytre boltene på opphengskulen, så du kan flytte bærearmen til siden. Løsne så nedre bolt på støtdemper.

Deretter løsner du de tre boltene som holder støtdemperen i topp, ta ut hele fjærbeinet. Bruk fjærklemmer for å klemme sammen fjæren før du demonterer det.
Bytt demper og fjær, og sett sammen igjen i motsatt rekkefølge.
Med lufttrekker og hvis alt går som det skal, bør dette gå på 1,5-2 timer.

Anbefalt verktøy:
Fjærklemmer, lufttrekker, hurtigrustløser, lithiumfett, dor, stor hammer.

De fleste hevesett hever kanskje så mye som 60mm til å begynne med, og setter seg først etter noen mil på veien. Anbefaler 4hjulskontroll etter en ukes tid.

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Jo, men det er ikke mye jobb foran heller tross alt. 😄 Bare at det er så latterlig enkelt bak.

Store dimensjoner på bolter i understellet på Pajeroen, så de tåler bruk av muttertrekker og latmannsarm.

Ellers er jeg enig med Lars, dette er en mod som du aldri kommer til å angre på.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Lars 9k said:

Inget att tveka över ..... 1f61b.png

Förbered gärna med att spraya de troliga skruvarna som skall av i god tid innan, upprepa varje dag i en vecka om du har möjlighet.

Haha helt klart ett bra tips. Vad använder du för sånt här WD40?

11 minutes ago, iknutis said:

Jo, men det er ikke mye jobb foran heller tross alt. 1f604.png Bare at det er så latterlig enkelt bak.

Store dimensjoner på bolter i understellet på Pajeroen, så de tåler bruk av muttertrekker og latmannsarm.

Ellers er jeg enig med Lars, dette er en mod som du aldri kommer til å angre på.

Låter nästan som att jag ska låna dina talanger i detta då det låter så enkelt 😂.

Lika bra att beställa redan nu, så kanske de kommer fram december 2020.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

23 hours ago, norlin said:

Var mest det där med vattentät, men är det som du säger så lutar det mer att göra som @latenight 

Jo, du nämnde det i ditt första inlägg och ja... Skulle säkert kunna bli ett råttbo med dom där springorna. 👎

 

On 12/16/2019 at 7:21 PM, iknutis said:

Wd40 er greit om man ikke har annet, men etter at jeg oppdaget Biltemas hurtigrustløser har jeg ikke brukt annet på rustede bolter. 👍

Ska ju till biltema imorrn, blir bra det!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Kommer uppdatera inlägget, blir ett litet anteckningsinlägg kring ABS/Active Control/Active stability.

När jag får välja, bättre än netflix och definitivt billigare (åtminstone om man bara tittar 😅...). Sambon sitter inte och hejar på direkt när jag drar på detta.. menmen...IMG_2036.thumb.JPG.e31a966cd79910c2b9edff44adabb859.JPG

Jag har (som jag tror nämnt) problem med främre sensor fram höger. Har även noterat att kuggarna för piggen till sensorn har delvis förstörda/slitna kuggar. För ett tag sedan så gjorde jag och en kompis körning med analysverktyg inkopplat och kunde konstatera att höger fram sensor var ur funktion.

Jag har tänkt köpa ny sensor, men till min förvåning har sensorn ibland (sedan nyligen) börjat fungera och då hela sträckan jag kört (alltså inte av och på under körning). Som ni ser på bilderna så har bilen "löst" sina egna problem stundtals. Detta får mig och tro att det finns glapp i systemet. Att lamporna slutade lysa har hänt efter att jag varit och pillat på det jag tror är rätt grejer. Kan inte vara mer specifik än så eftersom jag har svårt att hitta. Så har letat efter var grejerna (anslutningar/relä/kablar/kugghjul etc) är.

Här är hur det sett ut sedan jag av misstag (inkompetens) kortslöt backlampan.

OBS! Handbromsen har inget med detta och göra, det är jag som har den i.

IMG_2028.thumb.JPG.339a5483c4221c455356177ef86776c0.JPG

Såhär ser det ut ibland, började ske som tidigast efter jag bytte bromsskivorna fram. Då rensade jag kuggarna ytterst lite.

IMG_2007.thumb.JPG.e59e936ce5f6359f4ebefae6595e1008.JPG

 

Vänstra bilden så misstänker jag att antingen så är det att kugghjulet som har slitna tänder och skickar fel/dåliga signaler, eller att piggen pga av dåliga tänder gått sönder, eller att piggen fastnat i något läge. Jag hoppas att det är något med anslutningen på något vis till sensorn (rost/beläggning?) - att man kan rucka/skruva lös och sätta tillbaka så är klockers igen.

232874075_Skrmavbild2019-12-18kl_22_17_28.thumb.png.b6f5cc28259ff2fe51032810af492d30.png

 

1912284995_Skrmavbild2019-12-18kl_22_20_37.thumb.png.fc1f45977ea80c2516deb121d8494cf4.png

 

18, 19 och 20 lyser kontinuerligt. Har dragit i och ur jordning på 23. Dragit ur och i kontakter 15. Håller alla tummarna om att 25 är som ny😂😂. 6, 7, 8, 9 och 10 är fyrhjulsdriften och funkar bra.

1676506064_Skrmavbild2019-12-18kl_22_23_20.thumb.png.18c7953d5927a3a597a558100dd9b8d5.png

Lamporna lyser än och har inte kunnat hitta en permanent lösning.

 

Uppdaterar inlägget allt eftersom jag hittar eller får tips.

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

Ekstremt sjelden det er feil på ABS-sensorer på Pajero, MEN i likhet med alle andre kan de også få problemer.
Bremsestøv kan samle seg på selve sensoren og gi feil signal, da løses det med en god vask.

Tennene på ABS-kransen kan være dårlig, men kransen kan også ha sprukket og være løs. Det gir også feil av og til.
Sensoren kan måles med et ocillometer hvis du løfter bilen opp og snurrer på hjulet.
På min gamle Range Rover kan jeg også ohme sensorene, 3 av mine lå på 900ohm. Den siste lå på ca 600ohm, og når jeg byttet den siste var problemet løst.

Enkelt å bytte sensorer på Pajeroen også, så lenge du får ut bolten som holder den.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Veofasa changed the title to Pontus Pajer

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...