Jump to content

Uppgradera halvljus - halogen eller LED?


Jonas Andersson
 Share

Recommended Posts

Läst och läst om H4 halogen lampor och LED-konverteringar. Verkar som LED i mångt och mycket inte blir lagligt (men ibland slinker igenom besiktningen). Jag är ute efter att uppgradera halvljuset nu när ena original lampan har gett upp. Någon som har uppgraderat till lagliga LED och fått bättre ljus? Annars lutar det mot Philips XV+130. Också medveten om det där med kablar osv. för att hålla uppe spänningen. Testat det tidigare på en gammal Ford Escort -88 (då ca 10 år gammal), gjorde ingen märkbar skillnad.

Så stark prio är bättre halvljus. Sekundärt kommer längre livslängd på lampan (vet att det inte rimmar bra med kraftigare halogen), bättre helljus och sist billigt pris (gärna gratis :D ).

  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Min erfaring med lysoppgradering er som følger:
LED-pærer og xenon-pærer i lyskaster designet for halogen gir feil lysbilde. Det er også årsaken til at det ikke er tillatt å endre pæretype i lyskasterne i Norge.

Xenon-pærer ødelegger også en reflektor beregnet på halogen, vises ved at reflektoren blir hvit og matt.

I en gammel Audi S6 jeg hadde, fikk jeg ettermontert xenon-lyskastere i det orginale lyktehuset. Det ble en kjempesuksess lysmessig, men fortsatt ikke lovlig her til lands.

Kan lese om det her: https://www.detailersclub.no/forums/topic/23489-retrofit-1995-audi-s6-c4/

 

Så jeg har konkludert med at man kan sjonglere mye med forskjellige pærer, dersom reflektorene er dårlige, blir ikke lyset bra uansett og det man ender opp med er å blinde møtende trafikk.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi har samma erfarenheter @iknutis.

- Tyvärr går det inte att få någon laglig uppdatering som gör stor skillnad utöver att reläkoppla ifall man har spänningsfall (mät vid belastning), bra glödlampor samt bra strålkastare /reflektorer.

- Skall en konvertering vara värt något så är det dyra kompletta LED eller  Xenon-strålkastare som gäller, ej lagligt men ger bra ljusbild, (oftast) utan att blända vid rätt inställning. Se ex @Per Pettersson JKU.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet ut orginale hovedlykter på Defenderen med disse: https://www.paddockspares.com/pm678-wipac-crystal-halogen-headlamp-conversion-kit-pair-left-hand-dip-uk-and-australia.html

I tillegg monterte jeg lysforterkersett fra Biltema. Bruker "dyre" pærer, f.eks. Osram Night Breaker, de holder ikke like lenge som "billige" pærer, men de gir bedre lys. Lysforterkersett fra Biltema er nok den viktigste oppgraderingen jeg gjorde.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

På landcruiseren jeg hadde før jeepen, så satt jeg inn et slikt lysforsterkning kit fra biltema. Det og osram night breaker (trur iallfall det er det pærene heter) så ble det mye mere lys. Det du kan prøve på, er å ta et par ledninger direkte fra batteriet å inn på pæra, da gjerne ledninger med litt tykkelse. Så ser du om pæra som er koblet på bilens ledningsnett eller om den som går direkte på batteriet lyser best

Edited by pilten
Skriveleifer
Link to comment
Share on other sites

Tack för alla svar. Jag är inte ute efter att byta ut hela ljussystemet med kablar, lamphus, strålkastarspolare, xenon osv., utan mera bara en billig quick-fix nu när den gamla glödlampan ska ut och en ny in.

Då är det åter igen bekräftat angående LED. Jag kommer som sagt inte att byta ut hela lamphuset à la @Per Pettersson har gjort på sin JKU. Bilen är inte speciellt gammal och reflektorer mm ser ut som nya fortfarande. Både halv- och helljus är faktiskt helt ok, men nu när ena glödlampan gått så kan jag lika gärna byta till något saftigare. Kollat lite på osram night breaker men även Philips XV+130. Tror nog det blir den sistnämnda. Den har fått lite bättre betyg i snitt på de flesta undersökningar och forum.

Har som sagt provat kabelsatsen från Biltema förr och tyckte inte det gjorde någon direkt förbättring. Då var det på en gamma Ford Escort. Nu har jag ju en fortfarande ganska ny bil så sladdar och kontakter bör ej blivit slitna och skitiga allt för mycket ännu. Sen kan det ju så klart vara att sladdarna i Hilux i sig kan uppgraderas, men jag börjar med själva glödlampan.

 

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har de senaste åren kört med dessa.

https://www.ljusbutiken.nu/produkt.php?art=64193NBL&gclid=EAIaIQobChMIsbPSsdGM5wIVSoGyCh1mngG-EAQYAiABEgKHjPD_BwE
 

Ger enligt mig klart bättre ljus så länge de får rätt spänning, MEN är dyra och håller inte ett år.

 

skillnad (klicka på pilen om du skall hamna rätt i tråden)


Inte lika imponerad av H3

 

Extremt jämn kvalitet, när den ena gått sönder har den andra gjort det inom 5h, så extra lampor i handskfacket är extra viktigt om det inte skall bli helmörkt under turen.

 

Edited by Lars 9k
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det finns ledlampor som ger en bra ljusbild, men de kostar ju en del. Kolla på tex prestandabelysning.se Eller kontakta dem på fb.har köpt saker där själv och min erfarenhet är att de är kunniga och bra på att svara. De vet säkert om du kan få en bra ljusbild med deras lampor. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

17 timer siden, Fredrik Z sa:

Det finns ledlampor som ger en bra ljusbild, men de kostar ju en del. Kolla på tex prestandabelysning.se Eller kontakta dem på fb.har köpt saker där själv och min erfarenhet är att de är kunniga och bra på att svara. De vet säkert om du kan få en bra ljusbild med deras lampor. 

Det var nog dem jag hade kikat på när jag hittade e-märkta led-lampor. De har ju faktiskt i vart fall en som är e-märkt. nu har jag ju redan hunnit byta till Philips XV+130, men prestandebeslysnings sida ska sparas. De har bra prylar till framtiden.

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Själv kör jag sen en tid med Ledsons lampor.

På Renegaden är det Xenon som är bytt mot LED och på min ZJ är det H4 som bytts.

IMG_0096.thumb.jpeg.06f940facb7914a8e7ce4fd85e6046a5.jpeg
 

Till motsats till tidigare produkter jag testat är jag mycket nöjd med resultatet av dessa. Fin ljusbild, ingen EMC störning, grym intensitet men inga reaktioner från mötande.

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Generellt om ljus från hittas här, och en behändig broschyr hittas här

Och man kan då läsa ut följande om ex dimljus att:
Gult ljus fram är okej.
Och dessa kombinationer är förbjudna att köra med:
- Halvljus + extraljus
- Halvljus + dimljus
- Halvljus + varselljus
- Dimljus + varselljus
Så dagtid är dimljus med P-ljus OK, för I gryning, skymning eller mörker ska du använda helljus eller halvljus.
I dimma eller kraftig nederbörd ska du använda halvljus eller dimljus, dock inte tillsammans.
(Nu var det kanske en fundering mer för sänkta bilar i stadsmiljö, men som ett expel på frågor som ibland poppar upp.)

Till frågan om LED/xenon konvertering så hittar jag till min stora besvikelse inget officiellt på Transportstyrelsens hemsida om LED konvertering. Det man kan utläsa är att kraven för bil tagen i bruk 1 juli 2010 eller senare finns i TSFS 2016:22, för äldre bilar är det TSFS 2013:63 som gäller och installation av belysning regleras i ECE reglemente 48. Det gäller att hitta rätt version enligt vad som står i TSFS 2016:22.

Allmänt så har det varit så att ljuskälla ska vara typgodkänd. Om ljuskällan är xenon eller LED så har det varit krav på automatisk ljuslängdsreglering (nivåreglering) och/eller strålkastarrengöring om ljusstyrkan (lumen) var över ett visst värde. Givetvis så är detta viktigt att vid registreringsbesiktning ska ljuskälla vara typgodkänd, men vid kontrollbesiktning brukar besiktningsorgan inte bry sig om detta vad gäller helljus.

Det man nu kan se hos Osram & Philips är att de tillsammans med ljuskällan tillhandahåller nödvändiga intyg så det kan blir en intressant diskussion vid besiktning, både flygande (av polisen utförd) och stationär (hos besiktningsorgan) så om din bil är listad som OK att byta till LED se till att fixa de dokument som krävs.

Det gäller att ha en bil modell där lamptillverkaren har ordnat ett godkännande som Transportstyrelsen accepterar.

Ser fram emot första pålitliga vittnesmål om godkänd LED konvertering och en uppdatering av transportstyrelsens hemsida.

 

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
On 12/4/2023 at 10:50 AM, Norlin said:

Generellt om ljus från hittas här, och en behändig broschyr hittas här

Och man kan då läsa ut följande om ex dimljus att:
Gult ljus fram är okej.
 

Till frågan om LED/xenon konvertering så hittar jag till min stora besvikelse inget officiellt på Transportstyrelsens hemsida om LED konvertering. Det man kan utläsa är att kraven för bil tagen i bruk 1 juli 2010 eller senare finns i TSFS 2016:22, för äldre bilar är det TSFS 2013:63 som gäller och installation av belysning regleras i ECE reglemente 48. Det gäller att hitta rätt version enligt vad som står i TSFS 2016:22.

 

 

Gult ljus är ok om det är ett fordon som är före 2004-2005 (minns inte årtalet), är det ett senare fordon så är det inte ok men du får förmodligen inte böter för det även om det finns en slask-böter för allt som är tillägg på bilen som inte godkänts av behörig myndighet dvs inte finns med i helfordonsgodkännandet. Gult ljus står i ECE48:an, men det vet ju alla (fel. står bara om vitt halvljus, editerat! 

Edited by Ingvar Schön
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Ingvar Schön said:

ECE48

Japp och TSFS 2016:22 beskriver vilka ECE som gäller i Sverige.

Vi har ju till skillnad från ex. Tyskland ett nationellt frånsteg från helbilsgodkännde att vi får ha andra storlekar på däck än vad CoC säger och Transportstyrelsens skriver att det är OK med gult ljus framåt så jag skulle inte tvekat köra med gula dimljus fram på min helbilsgodkända Outback från 2011.

Men det är ju jag.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ljusstyrkan är svårare att mäta men färg är enklare att se... för de flesta. Använd sunt förnuft när ni ändrar. Gör ni något som är i tassemarkerna så bli inte förvånade när era fordon kontrolleras. Ha det bra alla!

TSFS 2013:63 säger att bilar från den 1 januari 2005 skall uppfylla ECE48 vad gäller belysning. TSFS 2016:22 säger bara att bilar ska uppfylla ECE48. ECE48 säger att halvljus skall vara vitt. Dimlykta skal vara vitt eller selektivt gult. Som jag tolkar det kan du växla till gult ljus från vitt på dimljusen. Halvljus skall ha vitt ljus på fordon från 1 januari 2005. Färg på halvljuset ingår som kontrollpunkt enligt TSFS 2017:54 men syftar mer på om det är olika färg på lyktorna. Under en flygande inspektion kan även avvikelser från ovan nämnda föreskrifter anmärkas med en 50-kod eller 9.3.2 där man får en chans att återställa till ursprunget. 

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Som bilägare kan man ibland finna sig mellan Transportstyrelsen som stiftar lagar och polisen ser till att de efterlevs. Enklast är förstås att inte bryta mot lagen, men skulle man agera så att man kan befinna sig i ett sådant läge var då medveten och beredd på vad kostnaden är för ditt val.

If You Can't Do the Time (Don't Do the Crime)

 

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...