Norlin Posted March 16, 2022 Share Posted March 16, 2022 Tyckte jag kände igen dessa. Fun fact, dessa levererades med navkapslar i plast så att de vid en snabb blick såg ut som Alu-fälgar. Har ev. en trave sådana kvar om inte tippen fick dom. Otroligt fult egentligen så lackade i matt (?)svart med grova däck på en Jeep gör dom sig bättre än där de var ursprungligt tänkt. Blir bra detta @Lars 9k 👍 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 16, 2022 Author Premium Member Share Posted March 16, 2022 6 timmar sedan, Norlin said: Tyckte jag kände igen dessa. Fun fact, dessa levererades med navkapslar i plast så att de vid en snabb blick såg ut som Alu-fälgar. Har ev. en trave sådana kvar om inte tippen fick dom. Otroligt fult egentligen så lackade i matt (?)svart med grova däck på en Jeep gör dom sig bättre än där de var ursprungligt tänkt. Blir bra detta @Lars 9k 👍 Kanske därför de jag sett varit så fulla av ytrost. Jag tyckte modellen är helt ok även om de kommer att få gå med öppna centrum. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 16, 2022 Author Premium Member Share Posted March 16, 2022 Nu håller vi tummarna…. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted March 17, 2022 Share Posted March 17, 2022 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 19, 2022 Author Premium Member Share Posted March 19, 2022 Tyvärr räckte inte två sprayburkar till fyra fälgar så det är bara två som är klara. Men i väntan på mer färg monterades igår däck på de två klara och i dag skulle det testas. Först jämförelse med befintliga vinterdäck. 215/65-16 vs 235/70-16 Diametern skiljer ganska exakt 5cm/2” så första resan mot himmelen kommer att bli 1”! Första kontrollen var däck gentemot fjäderbenet, check, här är det lite plats över som förväntat. Nästa var däckets ytterkant gentemot innerskärmen fram resp bak på förarsidan. Här var det sämre, det tog i bak. Jag trodde det skulle klara sig baserat på mitt ET och avsaknad av spacers men icke. Ett alternativ som används på dessa är liksom på ZJ och XJ göra en ” pinch seam mod ” det vill säga skära upp och sen vika skarven mellan kaross och skärm. Skarven sticker ut ca 25-30mm bakom innerskärmen och riskerar att skära genom både innerskärm och däck när däcken blir stora. Men lite tryckande på innerskärmen påvisade att det skulle räcka med att forma om innerskärmen med varmluftspistol. Efter värmning och omformning var det ca 10mm fritt och vad jag kan se just nu, bör det inte vara risk att däcket kommer att hamna närmare oavsett flex. Framåt var det inget problem överhuvudtaget. Resultat med nytt framhjul där den blå färgen skall tvättas bort. Efter att gjort samma jobb på passagerarsidan fick vinterdäcken åka på ett tag till i väntan på att de sista fälgarna blir klara. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted March 19, 2022 Share Posted March 19, 2022 Sådär bra har nog aldrig en Opelfälg tidigare sett ut. (På en Jeep... 😁) 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 26, 2022 Author Premium Member Share Posted March 26, 2022 Idag blev de sista fälgarna klara och de fick även däck monterade. Sen blev det ju hög prio att testa att få på dem. Det gick sådär….. Det visade sig att oken fram lik förbaskat tog i insidan av fälgarna. Det fick bli till att justera oken lite med vinkelslipen. Efter att ha putsat ner lite kanter på oken verkade det kunna fungera. Möjligheten att testa riktigt med bilen upphissad omöjliggjordes av diverse automatiska hokuspokus funktioner!! 😡 Jag kunde exempelvis inte gå ur bilen med växellådan i N och släppt handbroms, nej det kan ju bli farligt, så när jag öppnade dörren drogs handbromsen åt, antingen jag ville eller ej!!! När jag åter drog fast hjulen verkade det fungera, men när jag började köra var det mer som tog i. Det visade sig vara sadeln på oken som gick i ekrarna på fälgarna. Det löste jag med 3mm spacers, dock var det fortfarande lite tight så de kommer att bytas ut mot 5mm dito istället. Nästan färdigt resultat, imorgon blir det lite mer justeringar, nya spacers och hjulbultar samt diverse målning. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted March 27, 2022 Share Posted March 27, 2022 Visst är det kul med bilar som tänker åt en. Slutresultatet 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 27, 2022 Author Premium Member Share Posted March 27, 2022 Med lite mer justering på oken och nya spacers fungerade det riktigt bra. Sen fick vi ju passa på att testa om den den kunde klättra. Det gick väl ganska ok fast den flexar ju lika dåligt som de flesta Japanare…. Här var bakhjulet visst 40cm över backen, då tyckte @Hanna att det lutade fullt tillräckligt. 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted March 28, 2022 Share Posted March 28, 2022 On 3/19/2022 at 1:33 PM, Lars 9k said: Får du till en bra navstyrning? (centrering av fälg mot nav) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 28, 2022 Author Premium Member Share Posted March 28, 2022 Japp, tillräckligt bra. Eller faktiskt helt ok. Är inte bortskämd med det på den andre…. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted March 28, 2022 Author Premium Member Share Posted March 28, 2022 Hmm… någon form av planering pågår visst…. 1 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted March 29, 2022 Share Posted March 29, 2022 Ska lill-Jeepen få det som stor-Jeepen fick? 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted April 6, 2022 Share Posted April 6, 2022 On 29.12.2021 at 10.58, CampForCer sa: Jag har bara EN annan synpunkt... TA BORT MITTENLJUSET i fronten!! 😕 Rudolf med blåa mulen!! 😆😆 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 7, 2022 Author Premium Member Share Posted April 7, 2022 Hmmm Rudolf…. nja får fundera på den, än så länge Lilljeepen. Just nu har takplattformen kommit på, baksätet ut och fästet för den inre plattformen monteras för fullt. Någon skall få komma ut och lufta sig…. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 7, 2022 Author Premium Member Share Posted April 7, 2022 Lastade och klara, drar iväg imorgon. 3 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted April 7, 2022 Share Posted April 7, 2022 1 timma sedan, Lars 9k said: Lastade och klara, drar iväg imorgon. Oj - blir det den nya som kommer rullande!? 😀 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 8, 2022 Author Premium Member Share Posted April 8, 2022 Lastade, nu med den nya skivan som lastyta i mellanutrymmet. Lite bättre än förra gången men mycket mer att önska. Men det arbetet fortskrider så sakteligen…… 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 12, 2022 Author Premium Member Share Posted April 12, 2022 Förra helgen hämtade vi lite prylar till Lilljeepen, rocksliders och ett drag. Idag var det dags att börja montera, jag hade abonnerat en av kompisarnas lyft och efter lite lossande av plastklipps, och en del skruvar var plastskydden över trösklarna av. Sen kapade de gamla fästena av med vinkelslipen innan det var dags att försöka passa in de nya skydden. Där slutade jag att fotografera, lagom till att Johannes kom hem och hjälpte mig att passa in dem och borra de första 10 hålen som skall hålla fast dem i nederkant. De 10 nedre hålen var en pina att borra, plåten i bottenplattan är INTE vanlig svartplåt (så klart). För att få lite justermån borrade vi upp hålen i golvet och i skydden till 9mm men det gick åt några borr. Imorgon skall det tas fler bilder i samband med att det skall borras ytterligare 30 eller om det var 60 hål till popnitar som skall fästa dem upptill. 1 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 13, 2022 Author Premium Member Share Posted April 13, 2022 Idag fortsatte monteringen. Först fick trösklarna sig ett lager underredsmassa för att förhoppningsvis motverka att det börjar rosta under skydden. Medan underredsmassan torkade fick bromsoken lite kärlek, eller rättare sagt pimpning. Avborstning med stålborste och lite tvätt med thinner. Sen ett lager Hammerite. Lite prydligare om än fullständigt onödigt. Bakbromsarna fick samma behandling. Efter att sen först fäst nederkanten av skydden, 5 stycken m8 per sida, pressades skydden upp och 30 hål per sida borrades. Närmast gångjärnen var det riktigt trångt och en vinkelborr ett måste. Jag fick låna en tryckluftsdriven av Göran. Jag valde att spraya in tunnflytande rostskyddsvätska i varje hål innan jag drog fast 4,8mm popnitar. Så grova är nästan omöjligt att montera med ”vanlig” tång, jag gjorde en. Sen fick jag låna en tvåhandsvariant som fungerade bättre men som var svår att komma till med. Slutligen fick jag låna en helt suverän batteridriven liten smidig popnitspistol, helt suverän! Slutligt resultat, klart stabilare trösklar som det nu går att lyfta bilen i samt utstickande rör som vi kan stå på när vi hanterar tältet. Inte gratis och inte heller jätteenkelt att montera men jag tycker nog att det var väl värt både kostnaden och jobbet. Den ser nästan låg ut nu med de utstickande blanka rören men det är trotts allt 30cm upp till trösklarna. 2 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Riktigt snyggt!! 👍 Vettiga verktyg gör jobbet så fruktansvärt mycket roligare.. känner plötsligt ett behov av en vinkelborr och en popnitsmaskin 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Hittade du någon kabel? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 14, 2022 Author Premium Member Share Posted April 14, 2022 53 minuter sedan, Norlin said: Hittade du någon kabel? Jag la nog lite mer omsorg på rostskydd än vad de gjorde. Fast så bor vi ju inte i Texas eller var de nu lägger upp klippen ifrån. Sen är ju tröskelplåten i stort i samma läge som innan, bara täckt av plåt istället för av plast. Kabeln som de hade hängande/instoppad var säkerligen till rock lights som verkar ett populärt tillbehör i USA. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 14, 2022 Author Premium Member Share Posted April 14, 2022 Dagens avancerade fix! Jag fick tips av @Per Pettersson att på de flesta Jeeparna kan man flytta en säkring för att få konstant ström i bakluckans cigguttag. Lite sökande på nätet gav vid hand att bara var till att flytta en 20A säkring från F18 till plats F30 så skulledet vara klart. En kontroll av instruktionsboken gav lovande resultat, F18 var till eluttaget i bagaget och F30 ”var tillgänglig” vad nu det kan betyda! I motorutrymmets elcentral satt det en 20A säkring på plats 18 och nedanför, på plats 30, var det tomt. Den gula 20A säkringen nerflyttad ett steg. Efter flytt fungerade det perfekt, eluttaget är nu permanent strömförande. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted April 14, 2022 Share Posted April 14, 2022 Så förutseende av Jeep ingenjören. Det är så man blir lite avis på sånt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now