Jump to content

Fotbeklädnad, eller Vad har ni på fötterna? Och är ni nöjda?


Norlin
 Share

Recommended Posts

Tänkte prata Fotbeklädnad. 
Att vi tänker länge och noga inför däcksval kan många inlägg vitna om, viktigt med take på att kunna ta sig fram och vara bekväm. Men ibland behöver man kliva ur riggen och nyttja apostlahästarna. Och det kan vara så att ett par ordentliga stövlar är det som är bäst om man kanske behöver nyttja vinschen, men kanske inte på en lite längre promenad i naturen.

På grund av Ian så gås det även en och annan meter när hund och husse behöver rastas, så det har växts ett litet sko/käng intresse.
Efter att provat diverse har jag landat i att jag gilla ½ höga kängor som har rymlig läst och jag är på väg att slutförbruka ett par Haglöfs Kummel Proof Eco Winter Men som trots sitt namn brukas året runt, även om det nu på sommaren blir på dedikerade promenader för blir det för många timmar så blir det för varmt.
Med dessa har egentligen bara 3 problem. 

  1. Dom är inte vattentäta trots sitt  PROOF™ ECO-membran, men fett & vax löser det mesta. 
  2. En idiotiska konstruktionen med ögla istället för hål för skosnöret, men skomakaren kan byta.
  3. Dessa har utgått och Haglöfs har inte presenterat någon ersättare som ser ut att ha lika bra passform, men jag han köpa ett par till innan de tog slut.

Jag har vandrat ca 50-80km i veckan det senaste 1,5 åren innan det börjar bli dags att ta fram reservparet ur garderoben.

20230718_095425.thumb.jpg.f4d6ae5be2d2ea74aedf081e8fab3896.jpg20230718_095432.thumb.jpg.e19640e808a0d35e832e9c33308f2e79.jpg

Så nu har jag (förhoppningsvis) 1,5 år på mig att hitta en värdig ersättare.

Var har ni på fötterna, när och varför och är nu nöjda?

Ps.
Skulle ni veta om en ½ hög känga i skin som är, eller kan bli, vattentät och är anpassad för en bredare fot så tas tips emot.
Ds.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag går i ett par rena skinnkängor från Sievi som jag fettar in noga. 
De fungerar att vandra i, då med dubbla strumpor, de går att mecka i, vilket dock sliter på skinnet.

Jag gillar inte membrankängor, eller skor överhuvudtaget med membran.

Jag tycker man blir rent för varm om fötterna på sommaren och när det väl blir blött ute är membranet sönder och som du skriver, så läcker de ändå.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag köpte mina Crispi på Naturkompaniet för 3 år sedan.

https://www.naturkompaniet.se/crispi-vandringsskor-unisex-away-mid-nubuk-gtx-brown-ex0003264/?sku=2209365220070

Har använt dom en hel del, alla årstider. Varje gång vi är ute på våra turer och när jag tar promenader. Köpte en storlek större än vad jag normalt har för att kunna ha dubbla strumpor eller en som är tjockare. Helt klart nöjd med dom. Fettar in dom och jag har hållit mig  torr i dom, det är ju en lite lägre variant då jag får skav av de som är högre. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte et sett Mammut Mercury for 6år siden. Jeg vet ikke hvor mange mil jeg har gått i disse, men det er mye. De er romslige, de er lette og i begynnelsen var de vanntette og har aldri hatt gnagsår.
image.thumb.png.f0feaa9d55a73bbee3788719536c2fcf.png

 

Nå er de dog helt utslitte, og jeg lurer neste gang på om jeg skal gå for et sett sko fra Alfa.
Det skal også sies at jeg bruker disse både som treningssko i fjellet og rene tursko.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

Ser oxå efter kängor från Alfa med mamba løsning istället för vanliga skosnören. De har några intressanta varianter. Kravet är att de skall gå att köra bil med, vara hyfsat vattentäta og gärna funka tidig vår och sen höst. Det gör inte nuvarande Salomon-skräp jag har på fötterna ;) .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Ser oxå efter kängor från Alfa med mamba løsning istället för vanliga skosnören. De har några intressanta varianter. Kravet är att de skall gå att köra bil med, vara hyfsat vattentäta og gärna funka tidig vår och sen höst. Det gör inte nuvarande Salomon-skräp jag har på fötterna ;) .

Min samboers onkel kjøpte seg helt nye Alfa-sko tidlig i år. Etter å ha brukt de MYE på fjellet i sommer, er de nå å regne som utslitte.
Det syns jeg var litt tidlig.

  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Lundhags Forest II ofodrade läderkängor kör jag med när jag går i skogen eller jagar dubbla ullsockor en supertunn och en tjock som en sportstrumpa, haft flera olika membrankängor men dels blir jag svett i dom och när man väl gått ner sig så torkar de aldrig snabbt nog utan tillgång till skotork. På vintern har jag fodrade neoprenstövlar från engelsons och bilen kör jag barfota med ett par trätofflor jämte stolen för när man ska gå ur.

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jag har helt snöat in på Merells utbud.

De här två modellerna är det jag klampar runt i, i vått och tort och har gjort det i flera år.

Har den låga modellen på mig dagligen (sitter med dem nu på mig på kontoret) hållbara, sköna och med bred framfot som är ett krav från mig. 

har ni träffat mig har jag säkert haft dem på mig :)

Men skulle vädret bara bestå av regn regn regn så är det bara en klassisk gummistövel som hjälper.  

Jungle Moc, Gunsmoke, dynamic 1

Men's Moab Adventure Chelsea Waterproof Wide Width Winter Casual Boots |  Merrell

Edited by Håkan Sandgren
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Håkan Sandgren said:

 

Jungle Moc, Gunsmoke, dynamic 1

 

Har likadana som hängt med i ca 18år nu ... väntar på omsulning, då sulan av förståeliga skäl är lite slät ... grymma skor 👍

För att ge lite input i tråden, mellan maj och september till största delen flip-flops av olika märken. 
Numera även tofflor av modell bad, sådana som alla kids har med strumpor till (det har inte jag), oväntat sköna att gå omkring i.

Höst/vinter/vår Tretorns gummistövlar, najs att man kan vika ner dem, https://www.jula.se/catalog/klader-och-skydd/skor/fritidsskor/stovlar/gummistovlar-016623/

För seriösa saker, Lundhags https://www.naturkompaniet.se/lundhags-vandringskangor-herr-jaure-ii-ms-lt-high-blackrush-2015421/?sku=7318731713971
Tyvärr inte riktigt så ultimata som jag skulle önskat, har tagit mig upp å ner för Kebenekasie, men inte utan ganska mycket tejp, kan ha med mina omatchade fötter att göra :)

 

 

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...