Jump to content

Snövit - Wibergs LC120 AT35"


Wiberg
 Share

Recommended Posts

Trevlig rigg du har! Vad tycker du om kåtan nu när du använt den endel? Vi fick låna en Moskosel kåta i somras och vi älskade den, 4,5m i diameter och grym ventilation. Men prislappen suger 20k, såg att den du köpt var mer prisvärd. 

Vi satte väll upp kåtan på ca 10 min.  Vist ett taktält sätter man upp snabbare och vara som helst! Men med småbarn så går inte kåtan att slå. Stora ytor och bra ventilation på sommaren och möjlighet att ha värmare/kamin. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Tackar Anton :) .

Jag är väldigt nöjd med min Lavvo/ tältkåta. Den har betydligt högre trivselfaktor än taktältet när det är surt och kallt ute, även utan kaminen. Kaminen tar en del plats, både i lavvon och i bilen, så man får väga behovet av extern värme mot trivsel. Hur många familjemedlemmar som är med på turen avgör också huruvida kaminen åker med eller inte.

Vi har inte använt den speciellt mycket på sommaren då taktältets smidighet är svårslagen men jag funderar på att prova nu i sommar. Tänker då om man skall vara lite mer stationär ett tag, typ fiske eller kanottur etc. Dessutom behöver taktältet ses över ordentligt så det blir nog en del lavvo i år ja :) .

Beroende på vind, underlag samt assistans så tar det väl 10-15 min att rigga min lavvo. På Julbordet så var jag tvungen att borra med 40cm betongborr till varje plugg så då tog det liiite längre tid än normalt :D

 

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Okej :-) ja de är riktigt trevliga kåtorna! Vi hare tänkt köpa ett vanligt tält men efter att lånat kåtan så vette gudarna! ska bli spännande och se vad du tycker om den på sommaren. Det finns mindre värmare för norrländska somrar som inte tar sån stor plats för de gånger man vill ha värme men inte har plats för kamin. 

Okej låter typ som den vi lånade då. Betong borr? Satte du upp den innomhus? ? på  is borde det gå bra med isskruvar för klättring och carbinhakar.

big_293011fe8afa4423a7602d824d4e13fa.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Moderators

Ca en vecka innan Vinterträffen kan det ju vara smart att gå över bilen. Framför allt ljus. Hade massa strul på den senaste turen så behovet av felsökning har absolut varit där. Bilen i övrigt är i ett rätt bedrövligt tillstånd den också men det hoppas jag få åtgärdat i ganska omedelbar närhet efter Vinterträffen.

Nå, dagens problem blev relativt raskt åtgärdade så nu lyser halvljuset fast och fint på bägge sidor och LED rampen sprider återigen sina dryga 20 000 lumen och lyser upp tillvaron.

Vad som laddar ur batterierna är fortfarande en gåta men skall förhoppningsvis lösas ila våren då en major makeover stundar. 

Inga bilder på den odramatiska fixningen men ett visdomsord bjuder jag på :D .

20180306_163705.thumb.jpg.23351f0548e069f645d62b9fe61d7a02.jpg   

 

  • Like 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

Vårputsen är här. Då andra polerar och grejar så har jag bestämt mig för att nu ska folien av och det som gömdes för 5 (!) år sedan skall fram i ljuset igen.

Det är ett helvetes jobb och det underlättar inte med minusgrader ska tilläggas. 

Resultatet under folien är blandat. Den orginala lacken är i mint condition men de eftermonterade detaljerna har helt jävliga lackskador. Folien har skyddat allt precis så som tänkt mot sten och repor men kemin mellan folie och lack är inte helt så som tänkt.

20180325_153723.thumb.jpg.d2d40d96d6ec4a5587765ec947dd23d5.jpg

  • Like 5
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

@Wiberg Känns det som att dom gamla lacklagningarna har rostat värre under wrappen än om den varit owrappad ?

Jag funderar nämligen att wrappa 80:an och där är lite rost i nederkant av dörrarna som jag skall fixa till först.

/Mecki 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ingen rost alls där det har suttit folie Mecki. Har inte hittat någon hittills iallafall. 

Jag slipade och lackade motorhuven innan foliering  ( fläcklackade ) och även där ser det ut att ha klarat sig. 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Guest munkensbilder
38 minutes ago, Wiberg said:

Så där, Snövit är såld och idag provmonterade jag taktältet på den nya riggen. Var hittar jag snorkel till V.A.G produkter?

 

Jag köpte den för 50 000kr.... Junk...

Har en husbil kvar att fixa denna vecka innan jag börjar på riktigt nästa vecka med bilen.

Edited by munkensbilder
Link to comment
Share on other sites

41 minuter sedan, Albatross sade:

Hrm... vore inte 2"-4" lift och litet större hjul bättre som första steg?

Nä... Frontgrind, hasskydd, snorkel och god fart! Då kommer man genom, över och under alla hinder. Viktigast är dock det sistnämnda, god fart. Det är dessutom billigast i inköp.

  • Like 1
  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

Den 29.3.2016 at 12.37, Wiberg skrev:

Kort om mig då:

Jon Wiberg, bosatt i Norge sedan år -97, just nu Kolbotn - ca 20km syd Oslo, ursprungligen från Göteborg. Far till tre glada barn som gillar att åka " pappabilen " och bo i tält :).

Bilen, en Land Cruiser 120 2008 modell, införskaffades för ca 5 år sedan. Tanken var att ha en bil som kunde dra fiskebåten ( tidigare väldigt aktiv trollingfiskare ) och ta mig lättare till cykelstigarna ( tidigare väldigt aktiv terrängcyklist ( alla dessa " tidigare " kommer av tre små glada som tar mycket tid och energi... ) ). Inspirerad av bland annat min bror så " one thing lead to another " och bilen har, genom de 5 åren jag har haft henne, fått genomgå en viss modifiering. Jag visste inte att det bodde en sådan äventyrare i mig som behövde bil med taktält, snorkel, 35" hjul, vinch, HiLift etc etc men nu, med facit i hand och ett antal resor senare, så måste jag citera en herre från Sällskapsresan SOS - Didrik: 

Det känns helt rätt att ha en Snövit

Namnet Snövit bär väl präg av Göteborsk humor - bilen är förnärvarande kolsvart ( folie ) och måste således heta något som så absolut inte anspelar på färgen samtidigt som namnet har en lite dubiös betydning - allt är väl inte heeeelt enligt boken mtp Xenonlampor, LED ramper etc etc. Det statliga i Noreg har inte alltid samma förståelse för vad man behöver på en bil som inte är byggd för att sitta fast i rushtrafiken eller ska se bäst ut på Aker Brygge, som sina systerorganisationer runt om i Europa.

Bilens utrustning har kommit av reellt behov, inbillat behov och " den-där-grejen-gillar-jag " behov :)

Förnärvarande sitter det monterat kompressor, DC-DC laddare, AGM batteribank, digital VHF, vanlig CB radio, Laptop ( åker givetvis in och ut efter behov - primärt till navigering ), kylskåp ( blir utbytt innom kort ), lådsystem version 3.2 ( byggs om ca 1 gång per säsong... :) ).

Externt sitter det ASFIR vinchfångare med en Superwinch Tigershark SR 9000, ASFIR skidplates, Sigicon rocksliders, Custom bak-kofångare med 4-kants dragfäste, Coil Rites luftkuddar i fjädringen för styvare fjädring vid mycket last/ tungt släp, Sigicon XL taktält, HiLift, framåtriktad 23500 lumen LED bar, 4 stk mindre LED bars till navigering/ backljus åt sidor och bakåt, FoxWing markis ( fantastisk produkt - rekomenderar skarpt! ) etc etc etc. Bilen ändrar skepnad efter behov och krav på resa.

Kommande ändringar, förutom ny kyl, blir ett reservhjuls/ HiLift fäste model SwingOut monterat på bakfångaren, bredare rocksliders som dessutom ska fästas på annat sätt än idag. Tanken om en ARB-spärr i bakaxeln finns oxå men då vinchen gjorde entrè så hoppade spärrbehovet ett par knäpp bakåt. MaxTraxx körbroar står högt på listan över " bra-att-ha " grejor oxå. De visade sin förträfflighet på NLCK`s vinterträff för några helger sedan.

Mycket text blev det - beklagar. Här är lite bilder istället :). Från orginal till idag.

Orginal.jpg

DSCF5263.jpg

86E2AEDA-0AA0-4E41-A7F7-4052A8AD228F.JPG

09C5F1E1-CA64-49BD-B6C5-F4A8C59C989A.JPG

7E288CF3-49A3-4A09-886A-0F9A257A070A.JPG

20140111_105336.jpg

IMG_1650.JPG

20140203_111317.jpg

C699FE03-DF89-4626-A2B8-5A01EC82FFD2.JPG

20140708_111331.jpg

 

 

Nydelig bil, og en fin fortelling!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • Moderators

I dag har det skett lite granna i det Snövitska garaget. Har fått både psykisk och fysisk hjälp av Andreas och Thorstein.

Det psykiska bestående av mentala klappar på skuldrorna efter att självutnämnd expert med ekonomiskt fokus, misslyckats så kapitalt med utlovad leverans. Nå, det löser sig.

Det fysiska i form av skruv- och bärhjälp. Taktältet är på, VHF antenn är tillbaka, kylskåp på plats.

Efter att ha renoverat, ja - renoverat!,  inredningen med hjälp av tryckluft, dammsugare och allehanda kemikalier på sprayflaska plus fått nödvändig hjälp av dessa två fantastiska bröder, så känner jag att livsgnistan har återvänt lite och jag börjar se fram mot Vårträffen med större tillförsikt. 

Det totala misslyckandet kommer att kunna beskådas under vårträffen men skall in och åtgärdas direkt efter denna.

Fågelperspektiv - tältet ser slapt ut då det är helt tomt. Har fått ny dragkjedja på skyddet - funkade perfekt.

20180510_174953.thumb.jpg.e2d8ec029eee8d9a1d142bdfea2ce7a6.jpg

Efter dryga tre timmars jobb så gick det att a. Se ut genom alla fönster. b. Andas utan skyddsmask. c. Se vad det stod på instrumenten i bilen.

20180510_180815.thumb.jpg.558acd5fddec167e78c27f8858ea2c44.jpg

Och den berömda kylboxen då - ni vet den med fjärrkontroll :D . Det lilla facket skall stå på konstant frys i sommar för omedelbar tillgång till glass/ is på varma sommardagar.

20180510_180736.thumb.jpg.4731cf9034f72af02235d926640ecb8b.jpg

I övrigt tror vi att vi har lokaliserat en major strömtjuv - vinschen. Den är just nu bortkopplad och så får vi se resultatet. Även den bakre delen av elsystemet är bortkopplad  ( C-tek, AGM batteri, kompressor ). Detta mest för att kolla om biljäveln klarar att hålla på strömmen. Det kan ju faktiskt vara så att startbatterierna har dött av all total urladdning.

To be continued I guess. 

Edited by Wiberg
Skriveleif...
  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Wiberg skrev:

I dag har det skett lite granna i det Snövitska garaget. Har fått både psykisk och fysisk hjälp av Andreas och Thostein.

Det psykiska bestående av mentala klappar på skuldrorna efter att självutnämnd expert med ekonomiskt fokus, misslyckats så kapitalt med utlovad leverans. Nå, det löser sig.

Det fysiska i form av skruv- och bärhjälp. Taktältet är på, VHF antenn är tillbaka, kylskåp på plats.

Efter att ha renoverat, ja - renoverat!,  inredningen med hjälp av tryckluft, dammsugare och allehanda kemikalier på sprayflaska plus fått nödvändig hjälp av dessa två fantastiska bröder, så känner jag att livsgnistan har återvänt lite och jag börjar se fram mot Vårträffen med större tillförsikt. 

Det totala misslyckandet kommer att kunna beskådas under vårträffen men skall in och åtgärdas direkt efter denna.

Fågelperspektiv - tältet ser slapt ut då det är helt tomt. Har fått ny dragkjedja på skyddet - funkade perfekt.

20180510_174953.thumb.jpg.e2d8ec029eee8d9a1d142bdfea2ce7a6.jpg

Efter dryga tre timmars jobb så gick det att a. Se ut genom alla fönster. b. Andas utan skyddsmask. c. Se vad det stod på instrumenten i bilen.

20180510_180815.thumb.jpg.558acd5fddec167e78c27f8858ea2c44.jpg

Och den berömda kylboxen då - ni vet den med fjärrkontroll :D . Det lilla facket skall stå på konstant frys i sommar för omedelbar tillgång till glass/ is på varma sommardagar.

20180510_180736.thumb.jpg.4731cf9034f72af02235d926640ecb8b.jpg

I övrigt tror vi att vi har lokaliserat en major strömtjuv - vinschen. Den är just nu bortkopplad och så får vi se resultatet. Även den bakre delen av elsystemet är bortkopplad  ( C-tek, AGM batteri, kompressor ). Detta mest för att kolla om biljäveln klarar att hålla på strömmen. Det kan ju faktiskt vara så att startbatterierna har dött av all total urladdning.

To be continued I guess. 

Og nå i fargen silver!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Fortsatte fixa lite med bilen nu på kvällen. Vilken fantastisk mental hygien det är att packa grejor, planera för tur, packa ur, packa om, planera lite till och sen vara nöjd. 

Inte bara hamnar grejorna på plats i bilen, plötsligt finns det plats på garagegolvet oxå :D .

  • Like 2
  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

0,5V på 20h utan kända förbrukare? :(

Hur mycket är felsökt?

Du har inte ngn bakruta eller stolsvärme som kan ligga till?

Testa att plocka ur säkringar systematiskt annars.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...