Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

3 timmar sedan, pilten sade:

Fint snikkeri. Åssen går det med alle skogbranner over der? 

Tack!!

Det blir spännande att se om detta fungerar...  :) 

Vi är nästan chockade och lätt oroliga för detta med väder, värme och skogarna (och alla vilda djur som lider nu...)

MYCKET tacksamma över all hjälp vi får av våra hjälpande länder, Finland, Norge, Tyskland, Frankrike, Polen och några fr Baltikum. Toppen!!!

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Per Pettersson sade:

Ove, Ove, Ove... ?IMG_20180723_210853.thumb.jpg.12eaf3774e8d5308b1304ca6d07ebfec.jpg

Hahahahhaa

ja, något skall man ju göra för att roa både er o passargerarna... :-) 

Får se om lådsystem 2.0 blir förbättrat nästa år då det kanske är smartare med kyl t.v. och därtill ordna så att kylens hylla inte rör sig...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Oj - så har man varit hemma ett par dagar...  tänk vad lätt det är att handla online ? Redan beställt lite bra att ha...

Nu fick det bli dessa FR snabbfästen till tältet, mest för att jag har ett stort behov av att enkelt kunna sätta på/ta av då bilen inte alltid nyttjas med tält, samtidigt som jag verkligen vill känna att det INTE är ett hinder att ta en oplanerad resa när som helst :)760763F7-D44D-48FF-B0B9-B7D8080683B0.thumb.jpeg.5c86d8d47732adf28874c4ee633a3263.jpegBD93460E-0EE9-400E-A22F-8F7DD8ACE693.thumb.jpeg.57cf0302eeff1642c8b600380c501170.jpeg

Fick även bli en Batwing fr Rhino med tre väggar. Känner att det är något jag kommer att glädjas åt exakt varje gång jag åker ut...  Tre väggar får räcka känner jag. Tyvärr är det ju restade/leverantid på dessa batwings då de blev populära...  men men...

C612BAE1-95DA-476B-B3E0-26C5A1FD6807.jpeg

024E9466-F93D-4B40-88E4-30A7CEF3A48B.jpeg

989D0682-47FB-4276-B66E-736A0B2C6CA2.jpeg

C381A40E-3828-413E-9CFA-D8BBDDCF046B.jpeg

14B3B119-84E3-4AE3-8E69-6E06164D5BED.jpeg

  • Like 5
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Har även lagt en del tankar på hur jag skall ändra saker inuti bilen. Nu efter första längre resan inser man vad som måste justeras...  :)

- Fler USB-uttag, både fram o bak. De fyra vi har idag räcker inte långt... Bara GoPro’n och dess fjärr skall ha var sin. Sedan en till mobilen/Google Maps. Då är de tre framtill redan bokade...  sedan har man ju sina tre medresenärer...  Fattas bara att hunden snart skall kräva USB med...  :D 

- Lådsystemet skall byggas om så att kylen står tv ( @Lars 9k )

- Nya, starkare och längre slides för kylens hyllplan (fanns inte innan semestern...)

- Lås/spärr för kylens hylla så att den inte kanar ut mot bakdörren

- Ändra så att vattendunk kan stå upp under färd. Läcker i den lilla luftningsöppnaren/korken.

- Bygga ”el-central”, tvådelad. En fast i lastutrymmet och en som kan tas loss om man behöver pga bakre sätesrad eller ej. Där skall ström o säkringar finnas för nyttjande av främre batterier, liksom fritidsbatteri. Även fastsatta snabbkopplingar för CTEK och solpanel mm.

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Så var dessa snabbfästen monterade. Snabb som jag är (på att trycka på ”Beställ-knapparna”) så tog det bara tre dagar att montera fästena ?

Mäta noooooga...  DET är jag bra på!  Sedan insåg jag att FrontRunner hade monteringskit där bultarna skulle sitta med skallen nedifrån (i spåret på plattformen) och mutter uppifrån. Njaaaa...  inte på min Rhino-plattform inte! Nej, det behöver vara en channel nut/kanalmutter eftersom FR-bulten är alldeles för liten att ha som fäste i spåret på plattformen.

Köpte lite nya syrafast rostfria bultar o annat - monterade fast!  Har även beställt rätt saker fr Rhinos sortiment så det blir väl till att byta framöver när orken finns :) 

Så - fästena på plats under tältet och slot-in fästen monterade på plattformen - allt med millimeterprecision! VAD kan gå fel...?!  Not much tänkte jag och bad kvällen efter grannen om hjälp att lyfta upp tältet och klicka i... 

Tältet kom upp, och gled in fint i slots’en på plattformen. Gôtt!  Snabbt klickade jag fast/låste klicklåsen, ett, två, tre...  fyyyyyr...  fyyyyyyyr...   fyyyyyyyyyyrr...!!  Vad f_n!!!!  Sista går inte att stänga!!  :/ ?

Kikar lite diskret om grannen (kommer hit imorgon på middag/dricka, och lär fråga....) hade åkt... :/  Nej, han var kvar en bit bort vid sin bil. Försökte igen...  fyyyyyyrrr...  Njet!!  Im-fucki’n-possible!!

Tänka tänka.....  TÄNK!!!  Fan, du är ju för f_n ingenjör.... :/  Två bitar och ett klicklås. EXAKT hur svårt kan det vara...??!!  Tämligen, tydligen...  aahhh

Gick in och hämtade sonen, som säkert behövde vila från sitt Playstation. Kom ut tillsammans och beslutade lossa fästet på plattformen med tältet kvar, för att sedan skjuta fästet 1-2mm bakåt. Tänkte att det motsvarar ju samma sak som att flytta tältets fäste framåt (så att det kommer längre in i slot’en, och därmed medger att snäpplåset går igen). Mycket pill...  men det är ju SMIIIIDIGT MED SNABBFÄSTE!!

Gissat?  Det gick fortsatt inte att stänga klick-låset...  Tur man kan behålla lugnet.

OK - vilka options finns?  Modifiera fästet/borra lite metall?  Hmm

Två andra grannar kommer o pratar. Den ene hantverkare (elektriker). Hantverkaren testar, hämtar andra verktyg. Båda tänker...  Kampen är Intensiv nu - vem skall vinna? Kommer hantverkaren eller ingenjören finna lösningen? Klurigt detta!!

Efter ytterligare en stund måste hantverkaren gå till annan syssla. Mitt problem kvarstår, men jag har kvar verktygen.  Han kommer tillbaka efter en stund. ”Nu har jag hela kvällen på mig” säger han glatt :)   OK, jag har funderat lite...  ...börjar jag...  Kan det kanske vara så att det SKILJER sig lite på det främre och bakre fästet? :/  Kan jag i så fall ha blandat ihop dessa i garaget innan, och satt det på fel plats...? :/   OK - vi provade och bytte plats - fortsatt med tältet uppe. Alltid så enkelt när sakerna ligger på händerna när man fixar... :) 

Jodå - tänk vad enkelt det gick att låsa nu, när de satt på rätt plats - KLICK!!  Aahhh

Så kan det gå...  :D 

AE807354-2ACC-4CE2-AB38-409888676B26.jpeg

2E205EEE-F2E4-4CD3-8A45-8EA4A03CB450.jpeg

  • Like 3
  • Happy tears 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Här ser man lite hur mycket de ”bygger” på höjden.

Jag hade tidigare två tvärgående profiler som taktältet monterades ”runt”. Dessa är nu borta då de ersätts med snabbfästena. Dock är snabbfästena lite högre.

Bra då det är lättare att komma åt, och bra då jag kan sätta ett FrontRunner alu-bord under tältet nu.  Inte bra då det blir mer vindmotstånd, vindljud och högre tyngdpunkt. Summan är att det för mig nu är 25mm högre än innan.

 

593F95D0-7367-435C-88A3-DBE2072CF980.jpeg

F7793D3A-326C-45ED-A79C-9F786FFFB86B.jpeg

C4EC6331-F522-4964-B777-1CCD35A46D55.jpeg

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, blackstream sade:

Såg att det fattas usb-uttag @CampForCer En sån här är väldigt bra att ha till gopron.

Yes!  Onekligen fett behov av laddning till den lilla saken...   Sliter även med filmredigering då jag nyligen sålt min tidigare iMac. Behöver uppdaterad maskin för att redigera, trots att jag kört GoPro på "light" och inte 4K...

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, CampForCer sade:

, trots att jag kört GoPro på "light" och inte 4K...

Jo, om 1080 ut duger åt tex Xoverland så duger det åt mig. Så länge man skiter i att beskära och panorera i klippningen räcker det ju att filma i 1080. Jag kör mest 60fps, kan man lägga lite slomo, ibland 120 el 240, men då blir det ju ganska tungjobbat så då vill man ha korta filmklipp. 

Edited by blackstream
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, CampForCer sade:

Så har en praktisk manick införskaffats...  :-)

Hämtas nästa vecka!

Teaserbild...   :-D 

2018-09-12_15-26-30.jpg

Hmm... du har ju ganska fullt i bilen redan men en fristående dieselvärmare kanske, skulle kunna vara ett elverk men jag tror mer på en värmare.

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

52 minuter sedan, Fässberg sade:

Truck/palllyftare? 

...och vinnaren ÄR - @Fässberg ???

Får bjuda på en kyld vid tillfälle :)

Yes - en pallyft med ett antal år på nacken.

500kg stål o batterier...  Lyfter 2.75m och 1.000kg

Nu skall jag nog fixa upp taktältet själv framöver...........  INTE fråga grannarna om hjälp för detta. Less på det, även om de alltid ställer upp.

Vem har inte en pallyft i garaget 2018?  Va!?  :-D 

DEEA1BAB-3924-4D88-89F7-C6A39B055572.jpeg

Edited by CampForCer
  • Like 3
  • Thanks 1
  • Happy tears 4
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Så du har kjøpt en truck for og ta av og på takteltet? Håper du har erfaring med slike så du ikke kjører pallegaflene gjennom vinduene på bilen.Men bør jo bli veldig greit dette er jo styr og ta disse takteltene av og på.:)

Edited by kimar
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, kimar sade:

Så du har kjøpt en truck for og ta av og på takteltet? Håper du har erfaring med slike så du ikke kjører pallegaflene gjennom vinduene på bilen.Men bør jo bli veldig greit dette er jo styr og ta disse takteltene av og på.:)

Japp!   ...och man kan även lasta av pallar med öl efter turerna till Tyskland...!   Eller så tar man denna med sig direkt på Stena-färjan...  :-D 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, CampForCer skrev:

Japp!   ...och man kan även lasta av pallar med öl efter turerna till Tyskland...!   Eller så tar man denna med sig direkt på Stena-färjan...  :-D 

Det er jo helt genialt men du bør vell da få deg større bil eller tilhenger? Eller er det plass til ei palle med øl og truck i en LC150?

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...