Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Så har jag äntligen fått radio monterat!

Nöjd med resultatet, och snart får Vårträffen säga sitt om funktionen...

B217DC7A-0F82-4AAB-9546-5020C2BB7422.thumb.jpeg.a828074115c59a134ba5f000800af743.jpeg

B0B146C8-468A-4C8E-88D7-1E0475C570FA.thumb.jpeg.9b8cf4145d203cf991b582bb64d09931.jpeg

 

Hittade en fantastisk bra, kunnig och trevlig firma som fixade detta. De monterat allt inom tillbehör, bil-el, larm och radio mm. Dessutom säljer de radio och EXTRALJUS med allt vad det innebär. (Bl.a. Strands stortiment).  Det blir återbesök där.... :-) 

Mitt jobb med radio och antennkabel var ju inte så stort, jämfört med andra saker de hade på gång såsom byte av 24m kran på lastbil etc...

Kabel gömd och ansluts vid behov.

405C4571-5243-4B44-AF9F-4AAB4AED7EE9.thumb.jpeg.34b54ab57c75d39af43c2237f64ebe84.jpeg

590A62F3-F6AB-4597-B8E8-CA0EDC16447A.thumb.jpeg.97fca5bc0d3090f524811e362cd71b96.jpeg

Magnetfot på taket.

3DE31D8A-C815-477F-9670-D879B2E99B77.thumb.jpeg.9fd0a8be870e6aa087cfc7aafff93d87.jpeg

Kompletterande Baofenger x2, redo att nyttjas om det springer en älg över vägen :-)

D54DBFC2-B426-4C75-834F-E6FBE0A39115.thumb.jpeg.09af8b9e56582747e3d375e5fa822b43.jpeg

 

Firman ligger i Linnarhult, i nordöstra Göteborg. De heter Linntec nu, efter att de 2016 flyttat från Partille. Tidigare hette de DLS i Partille. 15 pers, tre ägare. Mycket smidiga!

Edited by CampForCer
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Riktigt snyggt Ove! Ser att kanalen är vald oxå :) .

Det är så stor skillnad på att ha kommunikationsradio i bilen mot att inte ha det mtp smidighet vid navigering och snabba besked så det fattar man inte förrän man har en själv. Liknar det med att köra med bindel framför ögonen.

Den är fin om man är ensam i bilen och börjar tröttna på att sjunga med till Spotify oxå :D .

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
 

Kopplade in laddaren på batteriet och ett tag senare var det fullt igen.

5afbeee91f94b_2018-05-1508_29_49.thumb.png.48bd01d9f5fbf02f55e912a24ab68529.png

Vad jag inte greppar ännu är:

- Hur vet jag att jag inte drar ur batteriet FÖR långt...?   Detta GEL-batt skall klara 90% urladdning.  Hur vet appen fr CTEK om detta???

 

 

Tveksamt om den VET det egentligen, men du har ju åtminstone en hyfsad koll.

Min DC-DC fixade ju bra att ladda på hemvägen från Valborg. Då var batteriet nere på ca 60%. Men när vi förra helgen stack ut och den gick ner under 40% så gjorde den det INTE.

Man får ju prova sig fram lite, mitt batteri har varit nere på under 30% och verkar fungera bra igen efter laddning så ......?

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-16 at 18.48, CampForCer sade:

....

Magnetfot på taket.

3DE31D8A-C815-477F-9670-D879B2E99B77.thumb.jpeg.9fd0a8be870e6aa087cfc7aafff93d87.jpeg

..

 

En liten "heads up" ang den monteringen. 
Hade samma på Island och efter en vecka eller nått med inte allt för frekvent användande av magnetfoten på taket, så var det ändå en ganska tydlig nötning av lacken där kabeln ligger mot. Det vibrerar och skaver nog en farlig massa om man kört "fort" och kabeln är "lös".
Lägg klarplast eller annat skydd där kabeln ligger mot ?

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Så har då Vårträffen 2018 passerat. (Bilder kommer under "Vårträffen-tråden")

Vad har man då lärt sig?  Jo...

- Magnetfotsantennen satt kvar i 1km innan den blåste av. Slutsats - kraftigare magnet/större fot. Löstes med ny placering intill roof rack, samt ett par vändor eltejp.

- Stegen till taktältet är inte säker! Bröts på mitten när jag (90kg) stod på tredje steget. Slutsats - Banta!  Eller se till att inte nyttja den lägre av de två infästningarna/hålen då alu-profilerna inte pallade den belastningen. Kass...!  Löstes med buntband samt spännremmar.  Slutlösningen blev beställning av en ARB-stege samt en förlängare till densamma.

5b06b5cc99bff_2018-05-1917_42_55.thumb.jpg.dbd458785f2cb369c49d5ad120de3b70.jpg

Kikade på @thorstein's stege och vid granskning såg den ut att vara ca 15% grövre, stabilare och bättre på flera punkter.)

5b06b5c4550db_2018-05-1918_39_25.thumb.jpg.19eada4a02e0c1a5528695b2819717fc.jpg

Tältet, som i sig är helt OK, har dock visat sig ha en del "egenheter". Fick förevisat av Robban att tyget och insydd list glider ur i ena ändan. Behöver åtgärdas framöver.

5b06b63ae09fa_2018-05-1820_18_22.thumb.jpg.c97fa85390054946228ddbe97ce5d000.jpg

...och GoPro-kameran blev överhettad innanför vindrutan. Inte ofta sådan hetta härjar i Sverige under maj månad...  Fick lägga den på kylning en stund...  Blåser isvindar vid luftkonditioneringen här.

5b06b603d5c01_2018-05-2014_56_59.thumb.jpg.ab9dec1c0b3a8f838ae8b9159ed87d72.jpg

...och så till det positiva  :-)

Batteriet klarade näppeligen att hålla laddningen under de varma helgdagarna. Sista natten var det nere på 40% och CTEK'en hade kämpigt att ladda upp igen under körning (CTEK satt då i inverteruttaget bak, 220v) samtidigt som kylen var inkopplad och i drift.

5b06b904bb4bd_2018-05-2012_34_39.thumb.png.0cb1b3eb748ce76c32ecccae08a639bb.png

5b06b91571061_2018-05-2316_54_05.thumb.png.14101736e109eb6ad9e624f57ae4e77b.png

Bilen rullade rätt snålt under helgens 1250 km. Bästa sträcka var 7.8 liter per 10 km. Snitt på hela helgen blev 8.8

5b06b5d779b12_2018-05-1915_49_38.thumb.jpg.d6b4d8d352327933b99e9e2957162601.jpg

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 timmar sedan, CampForCer sade:

Så har då Vårträffen 2018 passerat. (Bilder kommer under "Vårträffen-tråden")

Vad har man då lärt sig?  Jo...

- Magnetfotsantennen satt kvar i 1km innan den blåste av. Slutsats - kraftigare magnet/större fot. Löstes med ny placering intill roof rack, samt ett par vändor eltejp.

- Stegen till taktältet är inte säker! Bröts på mitten när jag (90kg) stod på tredje steget. Slutsats - Banta!  Eller se till att inte nyttja den lägre av de två infästningarna/hålen då alu-profilerna inte pallade den belastningen. Kass...!  Löstes med buntband samt spännremmar.  Slutlösningen blev beställning av en ARB-stege samt en förlängare till densamma.

5b06b5cc99bff_2018-05-1917_42_55.thumb.jpg.dbd458785f2cb369c49d5ad120de3b70.jpg

Kikade på @thorstein's stege och vid granskning såg den ut att vara ca 15% grövre, stabilare och bättre på flera punkter.)

5b06b5c4550db_2018-05-1918_39_25.thumb.jpg.19eada4a02e0c1a5528695b2819717fc.jpg

Tältet, som i sig är helt OK, har dock visat sig ha en del "egenheter". Fick förevisat av Robban att tyget och insydd list glider ur i ena ändan. Behöver åtgärdas framöver.

5b06b63ae09fa_2018-05-1820_18_22.thumb.jpg.c97fa85390054946228ddbe97ce5d000.jpg

Ser ut som nan ”missat” vid första monteringen eller tror du den ”lossnat” från spåret?

...och så till det positiva  :-)

Batteriet klarade näppeligen att hålla laddningen under de varma helgdagarna. Sista natten var det nere på 40% och CTEK'en hade kämpigt att ladda upp igen under körning (CTEK satt då i inverteruttaget bak, 220v) samtidigt som kylen var inkopplad och i drift.

5b06b91571061_2018-05-2316_54_05.thumb.png.14101736e109eb6ad9e624f57ae4e77b.png

Kompressorkyl @CampForCer, du behöver en ”riktig” kyl ;)

 

Småturer innan långtur är bra! 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, iknutis sade:

Kjempetrivelig å hilse på deg Ove!
Men hva har du som trekker strøm? Bare kjøleboksen?

Tack själv!   Väldigt trevligt att ses!!

Det är kylboxen som drar. Den är en termokyl och drar 85W nästan hela tiden.

Skall säljas nu...  1950kr på Blocket. Använd bara två helger :-) 

Link to comment
Share on other sites

15 timmar sedan, Lars 9k sade:

Kompressorkyl @CampForCer, du behöver en ”riktig” kyl ;)

Japp!   Det blir en beställning på en sådan inom kort. Skall bara mäta och se vad jag har plats för. Det är inte supersmidigt med utrymmet...  hehe

Ang de kanallister som lossat ngt i tältet.  Det har nog lossnat av sig själv vid vanlig hantering. Det var Robban fr Sthlm (Jeep) som påtalade detta. Han har ett likadant Gordigear, fast 165cm. Även hans hade lossat.  Han har åtgärdat detta med skruv etc, men det kräver att man tar ner tältet och det får bli lite senare för min del.

Jag fick även höra av honom lite nyheter kring Gordigear, som jag själv faktiskt missat. Det är ett "Kina-tält", fast med "a little extra" added. Utbyggnaden över stegen samt tejpade sömmar. Annars helt lika de andra tälten fr Kina.  Det hade jag faktiskt missat. Dock tycker jag tältet är kanon, bortsett de små sakerna nämnda ovan, samt stegen då.

Link to comment
Share on other sites

14 minuter sedan, iknutis sade:

Aha!
Få deg kompressorkyl nå, så er ikke strøm en bekymring lenger.
Jeg har jo bare ett batteri på Jeepen, men det fungerte helt utmerket i 5 dager.

Oj !!  5 dagar!!    Menar du att strömmen från generatorn till startbatteriet räcker för drift av kylen, med de sträckor vi körde under dagarna?  Inte illa!

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, CampForCer skrev:

Oj !!  5 dagar!!    Menar du att strömmen från generatorn till startbatteriet räcker för drift av kylen, med de sträckor vi körde under dagarna?  Inte illa!

Jepp, det fungerte helt fint. Nå hadde ikke jeg måler, men merket ingenting på startstrømmen ihvertfall.
I tillegg hadde jeg kupelys som sto på nesten hele tiden i camp, da de tennes automatisk hver gang vi åpnet døren.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg har orginalbatteri fra 2006, det drifter kompressorkjøleboks, Evercool fra Jula, uten noe større problemer, men nå det er lite annet som drar strøm på en Defender. To batterier med splitcharge står på listen over ting som skal gjøres.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

OK - tack!  Alltid bra att ha ngt att jämföra med.

Som exempel kan jag visa batteriet här nedan, med EN natts övernattning. Endast kylbox samt 1x uppladdning av mobilens powerbank (2200 mAh)

95Ah batteri, GEL. Skall kunna urladdas till 90%

CA106896-2024-43F2-8B9C-B3F8CFC92075.png

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Så har jag petat in en Telia Sense i OBD2-uttaget.

Med app får man all bil-info, körsträckor etc loggat. Dock är det annat som lockar (kidsen). Ingår 20 Gb mobildata 3G/4G per månad, inom Europa. Smidigt med wi-fi i även denna bil ?.  99kr/mån (fritt första sex mån)

Edited by CampForCer
Link to comment
Share on other sites

Slog till på solpanel...

Nu skall batteriet laddas i sommarsolen - minst lika vad kyl i iPads drar ur... :)

http://www.energilandet.com/Vikbar-barbar-solcellsvaska

Skall ha den spänd över taktältet när vi kör och innanför framrutan då vi ev parkerar i bebodda trakter.

Återkommer med review :)

 

 

8C7D2FD4-5326-4E8B-9244-D23E78A58B02.jpeg

Edited by CampForCer
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

On 2018-05-27 at 15.26, CampForCer sade:

Ibland kan litet vara stort...

Denna bagatellinvestering av ”rullbräda” för 150kr är great när 30kg batteri skall in/ut ur garage/bil.

Bara att lyfta ner o rulla in 1f44d.png

94F6FDE6-B292-4864-99D8-81C094F5B23C.jpeg

Har du långt till garaget :)

 

Du får investera i ett par batteripolskydd i gummi så du inte råkar få kortslutning mellan polerna

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
4 timmar sedan, CampForCer sade:

Slog till på solpanel...

Den var inte gratis direkt. Men levererar den hälften av vad de lovar av effekt så verkar det vara mycket " pang-för-kronorna ".

Vad var det Ronny Dahl hintade om i sin Youtube film om solceller? Det är en typ som inte laddar på så bra om den blir varm? Tänkte på det med den i vindrutan i parkerad bil? Eller har jag bara inbillat mig?

Blir spännande med en recension!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Fredrik L sade:

Har du långt till garaget :)

 

Du får investera i ett par batteripolskydd i gummi så du inte råkar få kortslutning mellan polerna

Hahaha

Nja...  inte långt - men för långt med min usla rygg.  Kan ju tro man har ryggrad som en daggmask...  :-/ :)

 

  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Wiberg sade:

Den var inte gratis direkt. Men levererar den hälften av vad de lovar av effekt så verkar det vara mycket " pang-för-kronorna ".

Vad var det Ronny Dahl hintade om i sin Youtube film om solceller? Det är en typ som inte laddar på så bra om den blir varm? Tänkte på det med den i vindrutan i parkerad bil? Eller har jag bara inbillat mig?

Blir spännande med en recension!

Händer ju galet mkt på den fronten med solceller. Nya typer av mineraler för olika typer av solpaneler.

Såg några som var helt svarta (inte svart-gråa). Tydligen skulle de ge ännu bättre effekt, särskilt vid lägre dos av direktsol.

Sedan vet man ju inte hur mkt som är marknadsföring... :-)

Slog till på denna då den var flexibel, tredelad och med regulator etc i ett. Bekvämt...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...