Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

Ojoj - tagit det stora steget och startat en sida/tråd om denna egna bil...   :-)

Tänkte att det kan vara kul att ha ett par "före bilder" här innan man börjar göra om bilen de närmaste åren. Alltid kul att kunna se tillbaka vad man ändrat/förstört :-D

Gillar forumet och har följt många av trådarna om träffar, resor och fordon ni kör. Har själv en "miljarrd" frågor och har googlat runt hela sommaren kring utrustning, både för bilmoddande samt camping in general. Hur skall man prioritera, och hur skall man få in sakerna i garaget som är så litet. Borde man hyra ett garage kanske...

Denna bil är "stock standard" och har inte mer än vad vi kan se av bilderma, mitt-diff och bak-diff, that's about it. Försöker bilda mig en tanke om bilens framtid så att jag inte skall ändra mig (för mycket) på vägen. Detta är i dagsläget enda bilen så den måste vara OK i vardagen (Göteborgstrakten) samt vara säljbar till kommande (hästsläpsdragande familj kanske?) i en framtid :-D

Vad jag tänkt göra med bilen, så långt i tankarna är, rör först och främst takräcke, tält och framkomlighet.

- Rhino Pioneer Platform med ben för standard rails

- Taktält och awning 270 grader

- LED-bar ovan vindrutan

- 2" lift

- Större o grövre hjul

- Rör-"bar" för ljus o annat fram

- Winsch

......

...och om jag har kvar den ett antal år kanske det blir en full mod via Arctic Trucks 35" och allt vad det ger. Vi får se...

...och om man sedan behöver skidplates och annat får vi se...

 

Med vanlig svenne-ekonomi o familj så lär det ta sin tid. Dock ser jag ändå glädjen i planering och tänkande. Det får bli allt eftersom. Parallellt med bilens utrusning vill man ju ha mera camping-gear också. Vem vill inte har faciliteter för grill och mat när man är ute?   eller kanske lite support-tools om man kör fast?  Finns en lååååång lista att rota i känner jag   :-D

 

Tar gärna emot tankar och råd kring vad som är rätt o fel, smart och mindre smart... :-) 

Ser fram emot att åka med er på några äventyr i höst o vinter - trots att bilen, som jag valde att kalla "Smulan", ( till barnens irritation :-D   De tycker ju att den är JÄTTESTOR, och inte en SMULA. Ja, just därför...  hehehe)

Foto 2017-05-27 17 41 44.png

Foto 2017-05-27 17 41 47.png

Foto 2017-05-27 17 41 52.png

Foto 2017-05-27 17 42 11.png

Foto 2017-05-27 17 42 14.png

Foto 2017-05-27 17 42 17.png

Foto 2017-05-27 17 42 20.png

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Citat

Edit:

Nedan kompletterat med aktuella bilder på dagens utseende samt länk till lista kring utrustning och kostnader

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Materiallista - inköpt

////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Bilder

2020-09-25 17.36.36

Album med utvalda bilder:

https://www.flickr.com/gp/cervin/jqK8P4 

 

  • Like 9
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Grattis till fin bil!

Innan du går "over the top", testa en tur eller två med bilen standard och kolla vad du faktiskt behöver :) De är sjukt kompetenta i original/standard utförande (med standard däck :) ). 
Man vill oftast ha mer saker än man behöver, vilket för de flesta av oss kostar pengar som bättre spenderas på resande.

Om jag förstår det rätt så bor du i Gbg trakten, så däcksparkarträff borde kunna ordnas (så kan jag visa allt onödigt jag har köpt ;) ).

I vanlig ordning har jag ett youtube klipp för att underbygga vad jag just skrivit (jag såg just klippet innan jag klickade in här :P ).
Bygget han har är "over the top" men det intressanta är vad han säger de sista sekunderna ... 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Håller med Mr Wib. Mkt kompetent bil i standard. Skulle nog börja med hasplåtar. För normal expeditionskörning är fast monterad winsch inget måste, ej heller snorkel. Du klarar ca 80 cm vatten original.

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Grattis till fin bil! Den kommer du ha mycket glädje av/med framöver.

Mitt tips är att köra enligt "keep it simple" :) Bilen kommer klara mer äventyr än du vill utsätta den för ett bra tag framöver.

Börja med att tänka på komfort och användbarhet. Kyl brukar många som har en ranka som ett av sina bästa tillbehör. Ett extra batteri med separat laddning är inte så dumt. Någon form av lådor för att organisera packning och allt junk man kör omkring med står också högt på min lista. Det är stort bagage i bilen, men ganska opraktiskt när man har många prylar med sig.

Någon vettig navigering och hållare för denna är också praktiskt, själv kör jag med iPad som sitter i ett RAM--mount. Och kör man ihop med andra är komradio skoj/praktiskt. Jag förespråkar 27Mhz som är billigt, licensfritt och funkar kanon med rätt grejer (bra antenn på bra ställe).

Fundera på vilka vägar och terräng du vill utsätta den för och bygg om efter det. Om du vill lägga pengar där nu är mitt tips en moderat höjning och lite tåligare däck (AT/MT).

Jag håller också till i Göteborg, så om du ska sparka däck med MrWib så hänger jag gärna på.

Edited by Klydd
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

@MrWIB    Tack - ja, det är väl så det är. Man bör lära känna både bil och fordon först...   :-)

Jag har ju gått från det extrema åt ena hållet till det extrema åt andra hållet.  Sista bilarna har varit en Lexus GS450h (Hybrid glidare), MB E500 cab (för att jag ville ha cab och njuta solen - i Göteborg :-D ) och nu sist en Audi A8L 2014 med all utrustning utom last- och dragmöjlighet. Just det sista var det som gjorde att jag "lackade ur" efter att jag tvingats be grannarna med deras Skoda att köra mina vinter/sommarhjul till garage för byte ett par omgångar bara för att jag inte fick med mer än ETT hjul i bagaget (21", och alltför stora för att köra inne i bilen).

Efter detta snurrande, och ett mångårigt 4x4-intresse ville jag ha en egen 4x4.  Jag har genom åren funderat på en Wrangler eller en Cherokee i omgångar. Drömbilen jag alltid velat ha har varit en Discovery 4, eller nu den senaste. Men jag har aldrig köpt någon pga alla problem och fel man läser att de har. Ligger alltid SIST i kvalitetstester- år ut och år in. Då känner man inte för att köpa en 800kkr bil, om den skall vara på verkstaden   :-(   Därför gick jag nu till en Land Cruiser då jag vet att kvalitet är bra. Därtill har jag nostalgi-minnen från just Land Cruiser då jag kört sådan på Island tidigare. Hyrde en LC samma månad som den kända Eyafjallajökul hade utbrott. Perfekt bil att köra med då vägarna raserats och jag ville samla lite "souvenir-aska" att ta med hem :-D   Var där varje år, och denna gång en vecka efter denna eruption...   Tyvärr då inte min video

Jag hyrde denna enkla vita, och det gav definitivt mersmak :-D  Därför sitter jag nu där jag gör - efter att ha saknat dragkrok och lastmöjlighet i ett par år.

@MrWIB  @Klydd  Japp - ses mer än gärna inom kort för att snacka o sparka däck. Finns det bättre än däcksparkande?  (undantaget ett bra skogsspår då...)   Kanske kan man grilla en korv på lämplig plats?

Trevligt!!  Ser fram emot detta :-D 

7388455842_8999d2135f_b.jpg

7388463236_4066dc9b21_b.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Klydd sade:

Grattis till fin bil! Den kommer du ha mycket glädje av/med framöver.

Mitt tips är att köra enligt "keep it simple" :) Bilen kommer klara mer äventyr än du vill utsätta den för ett bra tag framöver.

Börja med att tänka på komfort och användbarhet. Kyl brukar många som har en ranka som ett av sina bästa tillbehör. Ett extra batteri med separat laddning är inte så dumt. Någon form av lådor för att organisera packning och allt junk man kör omkring med står också högt på min lista. Det är stort bagage i bilen, men ganska opraktiskt när man har många prylar med sig.

Någon vettig navigering och hållare för denna är också praktiskt, själv kör jag med iPad som sitter i ett RAM--mount. Och kör man ihop med andra är komradio skoj/praktiskt. Jag förespråkar 27Mhz som är billigt, licensfritt och funkar kanon med rätt grejer (bra antenn på bra ställe).

Fundera på vilka vägar och terräng du vill utsätta den för och bygg om efter det. Om du vill lägga pengar där nu är mitt tips en moderat höjning och lite tåligare däck (AT/MT).

Jag håller också till i Göteborg, så om du ska sparka däck med MrWib så hänger jag gärna på.

Aaahhh...   Tack för goda råd!     Jag köpte faktiskt en Waeco-kyl på 40 liter innan semestern. Insåg snabbt att det var en stor brist när man är iväg på något så enkelt som en tält-tur över helgen. Har testat den hemma och den är kanon.  Nyttjade även den när jag behövde frosta av frysen. Perfekt.

Ang batteri och laddning så har min LC redan två batterier från fabriken. Har dock inte hunnit läsa på hur laddningen är uppsatt men räknar med att det är std-generator som levererar till båda här.

Lådor har jag redan applicerat då jag är mkt ordningsam (och ingenjör :-) )    Det är kass att saker bara skramlar omkring. Dessutom mer praktiskt att kunna lyfta ut saker när man vill in o ut ur bil o tält.  Jag kör f.ö. ett tält som detta (Helsport)  8-10 pers och hanterbart om man har stor plats på marken. Här är det senast vi använde det.   Vill dock skaffa ett taktält och därav blir det en Rhino Platform först.  Lider ju av lågt tak i garaget så jag måste acceptera att räcket måste av....  Men men - jag skall inte bo där frmaöver då ny bostad med plats lockar igen :-)

Såg din hållare för iPad och det verkar bra. Skall skaffa en sådan. Bra att det är "mobilt".  Radio får det bli framöver när jag kommer igång med träffar o annat så att man kan ropa på hjälp  hehe

Jag tycker det känns bra att du nämner moderat lift och däck som prio. Det är lite så jag känner och planerar, efter takräcket då...  Tack!

Edited by Ove Cervin
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

18 minuter sedan, Gustav Lantz sade:

Fantastiskt fin bil, grattis! Dregglat över en LC i år, men eftersom jag envisas med att köpa Trisslotter utan vinst så har jag fått avstå.

Väldigt spännande att följa ditt projekt framöver.

Tack - ja, det känns som att jag blivit en "annan bilist" nu...    Lugnare i trafiken då bilen är "lite" trög. Å andra sidan blir man mindre nogräknad att akta granitkantstenar och fälgar då dessa nu inte är så känsliga som vad man haft innan... :-D   Perfekt!    Min son klagade sist vi var vid ICA och jag pga ösregn ställde bilen så nära entrén som möjligt, trots att det inte var riktigt plats (3/4 ruta ledig). Bilen stod "på lut" med ena hjulet på kanten.   - Men ääääärligt...  MÅSTE du....?     - ja, jag KAN och jag VILL...  eller vill du kila ut i regnet om jag parkerar där borta...?  hehe   Love it...    så länge man inte ställer sig på HCP eller annat är det OK i min värld   :-) 

Det finns alltid både för och nackdelar med alla bilar.  Jag känner dock att det är ruskigt skönt att bara kunna "kasta in" sakerna därbak, eller hänga ett släp, eller inte oroa sig för fälgar...  Nice och avkopplande :-) 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Så var de första måtten tagna ?

Vi får väl se vad som kan rymmas här. Vill ju gärna kunna återställa om bilen skall säljas. Likaså vara flexibel med om det skall kunna åka 2 eller 5 pers i den vid resa.  7-sätesbiten är inte aktuell då bagaget blir katastrof....  Terrängkärra som påhäng? :-)

Ser ut som att golvet, med baksätet skjutet längst framåt, har en helt jämn lutning om ca 5 grader baköver. Dock får jag lösa något över "hålet" i skarven bakom sätespaketet om man skall lägga en madrass för akut sovplats :-D

 

IMG_7018.JPG

IMG_7020.JPG

IMG_7021.JPG

IMG_7022.JPG

IMG_7027.JPG

IMG_7030.PNG

IMG_7031.PNG

IMG_7019.JPG

Edited by Ove Cervin
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja, att ha alla mått uppskrivna underättar planeringen avsevärt. Sparar många extra steg ut till garaget för att "måste bara kolla" när man sitter vid köksbordet och planerar.

Sen är det bara att komplettera med måtten på det som skall/måste packas ;)

En av alla de frågor som man måste ställa sig är ju, hur/var man vill köra med bilen.

Håller man sig till grusvägar och inte kör mer offroad än vad so ryms i terrängkörningslagen så sparar man in mycket vikt och pengar? MEN om man tänker sig att deltaga på träffar, SOT eller liknande, så är skydd ett MÅSTE, om inte bilen skall gå sönder. 

Den ena vägen är betydligt enklare, billigare och säkrare, inte minst med en ny bil, men ....... 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Yes - håller med.  Vissa saker bör man absolut fixa med.   Skydd och vissa modifieringar. Tänker mig dock inga extrema saker så att framtida försäljning blir problem. Nog med den politiska debatten ang dieselbilar och skatt  :-/

Tänker mig nog att fixa till en modulär inredning med dragskenor och lådor för diverse. Allt med möjligheten att lyfta ur. Funderar på vikten ring detta då ett sådant "skåp/set" ofta drar iväg och landar på många kilon. Plywood är enkelt att hantera, och finns i många förfinade varianter - dock inte någon lättviktskonstruktion alltid.

Skall testa sambon lite kring vad hennes intresse pekar så att man vet om det blir många turer med bil o natur, eller färre med två i bilen. Påverkar ju hur mycket man gör... :-)   Samtidigt kan jag tänka att bekvämligheter och praktiska saker i bilen förbättrar chansen att hon vill med igen...  haha

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

3 timmar sedan, Ove Cervin sade:

...

Tänker mig nog att fixa till en modulär inredning med dragskenor och lådor för diverse. Allt med möjligheten att lyfta ur. Funderar på vikten ring detta då ett sådant "skåp/set" ofta drar iväg och landar på många kilon. Plywood är enkelt att hantera, och finns i många förfinade varianter - dock inte någon lättviktskonstruktion alltid.

...

lättvikt... använd flightcase material 4mm tjockt, räcker för skåp och lådor, 7mm om du will ligga eller sitta på det hela. Förstärk med aluminumprofiler

https://www.adamhall.com/shop/de-de/flightcase/

http://ssl.tsx-cases.de/zubehoer-fuer-cases-holzund-kunststoffplatten-c-22_158.html

https://www.aweo.de/Casebau-Material

kan jag rekommendera

Edited by Albatross
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Så rotade jag idag igenom en låda gamla foton, och fann dessa bilder på den gamla 4x4 jag hade långt tillbaka i tiden... :-D

IH Scout II, fr sent sextio?  Not sure

Köpt för 9.000kr och såld ett år senare för 4.000kr, innan besiktning...  guess why!?

Enda bilen jag haft med äkta mattor inuti, för att täcka rosthålen...  min stackars far hjälpte till med lite spackel vid släktbesöket :)

Däcken var iallafall grova och skapligt hög var den med ? Delade många saker med Cheva Blazer om jag minns rätt.

IMG_7223.JPG

IMG_7224.JPG

IMG_7226.JPG

IMG_7227.JPG

IMG_7228.JPG

IMG_7229.JPG

  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

20 minuter sedan, blackstream sade:

Fifan, den skulle du aldrig ha sålt ?

Hahaha

Jag bodde mitt i stan o var livrädd den skulle pajja...  Kunde inte meka ett dugg ?

Hade inte plåten o motorn varit i behov av renovering så hade den kanske fått leva vidare. Skulle tro att den blev reservdelar...  hehe. Men den lät mycket.... :-D

 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Minnet börjar komma tillbaka...

Särskilt två saker :-)

Eftersom jag bodde i lght i Gbg centrum så fick jag parkera den utmed en gata långt bort där det var gratis och normalt fanns plats. Grejen var ju att den oftast behövde rullstartas...  INTE klockrent då man parkerar utmed gatan med andra bilar. Därtill var den ju fett tung så utförsbacke var att föredra framför att putta med handkrafter. Särskilt sedan min polare första gången puttat sig svettig, då vi körde den hem till Gbg, och precis fått skaplig rull på den - och jag (herr "smart") tvärsläpper kopplingen på tvåan och han bokstavligen springer in i baken och får fläskläpp - tvärstopp ???

Pga ovanstående parkerade jag alltid bilen i en utförsbacke och oftast vågade ingen normal bilist ställa sig alltför nära framför denna så jag blev inte inparkerad. Lustigt nog så hostade den alltid igång en 100m nerför backen och där låg ett ålderdomshem intill. Många var de gånger jag bad att ingen fick en hjärtattack i huset där då bilen, med raka rör, INTE var ljudlös... :-)

Ett annat kört minne var att bilen, med alla glapp, fel och annat - samt dessa traktordäck (?), behövde båda filerna på motorvägen om man kom upp i 110-120... katastrof!!  Väghållningen var obefintlig! Tur det inte hände något...

Synd man inte hade digitalkamera på den tiden. Skulle gärna haft fler minnesbilder ?

  • Haha 3
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Så var jag idag tvungen att ta vara på möjligheten till vad "Rostskyddets dag" kunde ge - fri rostskyddskontroll.

Självfallet visste jag i princip vad resultatet skulle bli när jag rullade in i hallen på Dinitrol-centret... ? Det är ju en asiatisk bil av plåt... ?

...men - det var faktiskt värre än jag befarade! Det finns NOLL rostskydd, bortsett grundfärg o lack!!  Ingen behandling undertill, skärmar eller likn. Därav redan rost, trots att bilen är en 2016 och bara inne på sin 11:e månad!!  En vinter...  2000mil...  riktigt dåligt anser jag. Bilen är ju inte direkt gratis när den säljs ny.

Nu har jag bokat en behandling inkl extra allt för att få den så rostskyddad den borde levererats ursprungligen.

Hur gör ni andra Toyota-ägare?  Jag hade tänkt behålla denna ett större antal år men vill ju inte ha den rostig :-(

Nu motar man ju iallafall Olle lite i grind med detta.

 

 

IMG_7772.JPG

IMG_7773.JPG

IMG_7774.JPG

IMG_7775.JPG

  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Lars 9k sade:

Ja det känns trist att det ser ut så på en "ny bil"!! :(

Att min gamla häck från -93 har en del rost är ju sin sak men att de inte rostskyddsbehandlar nya bilar som säljs i Norden är ju rent av skammligt!! 1f621.png

Jepp - så är det tyvärr...  Men nu fixar jag till denna med behandling så kanske den rullar sina välförtjänta 30k mil den med ?

Det löjliga är ju att det inte handlar som så vansinnigt mycket pengar för bilföretagen. Ett antal tusenlappar per bil.  Men kanske vill de inte att bilarna skall finnas för länge...?  Land Cruisers brukar ju allmänt rulla rätt länge innan de stannar för sista gången... ?

Ja ja - var bara tvungen att uttrycka min frustration över detta. Nu stundar Dinitrol-behandling tidigt i oktober ?

Lägger nog upp motsvarande bilder då, efter fix 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...