Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

Litt jobbing i garasjen denne uken også:
Fruen ville flytte over spilleren fra Toyotaen til Golfen, som sagt så gjort:
IMG_7466.jpeg

IMG_7469.jpeg

Begge bilene skal på EU-kontroll neste uke, så jeg måtte få skiftet siste fjærbeinet på min Golf også. Denne gangen stilte jeg forberedt!

IMG_7473.jpeg

Og Dremelen var verdt hver ei krone.. :)

IMG_7474.jpeg

Nå har tiden kommet for å planlegge litt overlanding-turer utover høsten. :)

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Her er stadig action, selv med lite oppdateringer i garasjen..
Har vært mye polering for venner og kjente i sommer, bestekompisen kjøpte seg en Audi og jeg polerte den som takk for hjelpen med bytte av girkasse på golfen. :)
IMG_7584.jpeg
Vi kjøpte oss nytt og større bakketelt i sommer, Bergans Wiglo LT4. Suverent bra 4manns telt.

IMG_7736.jpeg

Og så ble det plutselig innkjøpt en løftebukk, den skal riktignok monteres først til våren, men det blir en stor oppgradering i garasjen.

IMG_7765.jpeg

Planen sist helg var å kjøre seg en tur sørover i landet, over til Värmland og få seg en natt i telt, men så ble minstemor syk og turen avlyst.
Om tre uker blir det solotur i telt, da nordover til Nord-trøndelag og mer spesifikt Høylandet.

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Min mor kom plutselig på at hun etter å ha eid Tiguanen siden 2010, at hun nå trengte bedre langlys. Det fikset vi med to LED-lykter.

IMG_7812.jpeg

IMG_7813.jpeg

I helgen dro jeg og fruen til Oslo på Luke Combs, tok med oss et enkelt pop-up telt som vi overnattet i, midt i skogen på østlandet et sted. Vanskelig å ta bilde når det var så mørkt, men her er "beviset".

IMG_7820.jpeg

Vi våknet til flott vær og det viste seg at vi hadde overnattet rett ved et lite vann.

IMG_7823.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Kjørte ganske nøyaktig 1000km i helgen, og jeg merket for en stund siden at spissingen på golfen burde vært justert. Har også sett at ene styreleddet har vært modent for bytte, så etter at vi kom hjem i går kjørte jeg bilen rett inn i garasjen og byttet leddet og justerte spissingen. En halvtimes jobb med rette verktøyet.

IMG_7825.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

28 minutes ago, Lars 9k said:

Nu blev det visst fel, det där är INTE en Jeep….! 😂

 

Korrekt. 😛
Jeg er ikke merke-rasist og denne gangen ble det noe jeg aldri har eid før. Vurderte også Dodge Durango, men det er så dårlige rails og godkjent taklast på mange biler.
Målet er taktelt igjen til neste sesong, og Chevyen er godkjent med 100kg.

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Rolig Norlin, alle skal få. ;) MEN det tar litt tid.
Fyll kaffekoppen først, så skal du få historien..

Det nærmet seg tid for enda en tur med matlaging og filming, og denne gangen skulle vi faktisk overlande til Høylandet nord i Trøndelag, campe ute og lage mat på åpen ild.
I den sammenheng tenkte jeg at det ville vært moro og MYE mer praktisk med en større bil enn golfen. Spesielt når vi skulle være 4 stykker med masse utstyr.

Jeg har jo fulgt med på nettet det siste halvåret, og jeg har konkret sett etter pickup. Why? Jeg bor på gård, driver med vedproduksjon som hobby og har savnet en bil med mer lastekapasitet. Jeg har også vurdert masse forskjellige SUV'er og har vært på nippet til å handle en gammel Land Cruiser mer enn en gang, men av forskjellige årsaker har det ikke blitt.

Drømmebilen er fortsatt en Wrangler, men så var det dette med lastekapasitet igjen da, både til hverdags men også som en familie på 4 på tur. Så den har jeg lagt på is foreløpig.

Tilfeldighetene skulle ha det til at jeg begynte å se på Dodge Durango, tiltalende bil med 4.7 V8, 7 seter og 4x4. MEN det er ikke snakk om noe taklast der heller, mangler skikkelige rails. Og den er ikke akkurat overmotorisert med 238hk.
For moro skyld så jeg litt på Suburban, da gjerne med 6.0 og 320hk. Flotte biler, men de også holder seg godt i pris. Tahoe da?
Den er akkurat 50cm kortere enn Suburban, og absolutt ingen pickup. Men den har stort bagasjerom, 6 sitteplasser og da kan jeg og ungene sitte foran alle tre på tur og sove i bagasjerommet om været er dårlig.
Ganske billige er de også, med 5.7 V8 på 273 eller 299hk beroende på årsmodell. Fant så en bil ikke langt fra der jeg bor, tok en titt på den, prutet litt på prisen og det ble handel.

Kort presentasjon: 2000 modell, 273hk, 6-seter og 100kg tillatt taklast.

IMG_7858.jpeg

Her må det også gjøres litt:
-finne ut av slark i drivverk (haster)
-bytte motstand på kupeviften (haster)
-bytte lysbryter og montere ekstralys foran (haster litt)
-sveise ny 3" eksos (haster mindre)
-montere CB-radio og taktelt (haster ikke i det hele tatt)

Vi skulle jo på tur fredag morgen, bilen ble kjøpt og hentet på onsdag.
Torsdag var det meldt snø i høyden, og vinterhjulene var utslitte. Så da ble det Golf på tur likevel.
Heldigvis(?) ble været så dårlig at hele turen ble skrinlagt, og vi holdt oss på hytten.
Fikk da testet vårt nye Wiglo LT4 som vi kjøpte i sommer, suverent bra bakketelt altså.

IMG_7844.jpeg


Litt matlaging ble det også tid til:
Pulled pork Texas-style til venstre og Asian-style til høyre.

IMG_7848.jpeg

Litt forskjellige grillspyd:

Kylling til venstre, svinefilet til venstre i midten, scampi til høyre i midten og indrefilet til høyre.
Mangosalat med chili i senter.
IMG_7845.jpeg

På vei hjem hadde vi kjørt ca 1 time (av 4) når det kom et høyt "poff" i en oppoverbakke og all trekk-kraft forsvant.
Litt feilsøk i veikanten gjorde oss ikke noe klokere, så vi måtte ringe en venn i Trondheim.
Han inviterte på kaffebesøk og lån av bukk, der det ble konstatert sprekk i ene slangen inn på intercooler.
Den ble lappet med tape og Tec7 og vi kom oss til slutt hjem. En 4-timers tur ble fort 7-timer lang.

IMG_7854.jpeg

 

 

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Vel hjemme ble det bestilt ny trykkslange, og jeg pendlet på jobb noen dager med Chevy. Moro, men dyrt.

Ny og gammel slange:

IMG_7875.jpeg

Fikk også byttet motstand på kupeviften, så nå fungerer den på alle stille fra 1-5 og ikke bare 4-5.

 

IMG_7879.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, iknutis said:

kupeviften

Total utanför ämnet, men detta är nu mitt nya favorit ord på norska.

Och det bevisar det jag länge hävdat att Norska bör bli det globala språket som används i alla offentliga sammanhang över hela världen.

  • Haha 1
  • Happy tears 3
Link to comment
Share on other sites

Lange travle dager, men har da fått gjort litt denne uken også. :)
 

IMG_7924.jpeg

Forrige eier har lagt opp til uorginalt tåkebaklys, dette skal fjernes i sin helhet.

Demonterte også instrumentpanelet og sendte det inn for overhaling med nye steppermotorer og oppfriskning av loddepunkter.

IMG_7925.jpeg

Rakk en treningstur opp til ca 1200moh i nydelig sol, men sinnsyk vind.

IMG_7932.jpeg

Og så har jeg et lager i dynamoen på Golfen som lugger litt, så ny dynamo ble innkjøpt. Dessverre så lader ikke den nye dynamoen på tomgang, så den må byttes igjen denne uken.

IMG_7958.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Fikk plutselig melding fra han som overhaler instrumentpanelet om at nå var det ok.
Han hadde funnet en dårlig lodding, og bytter også samtlige lyspærer før det sendes i retur.
IMG_7966.jpeg

Fotbrekket på bilen har ikke virket siden jeg kjøpte den, men wiren går som den skal så jeg mistenkte at bremsebåndene måtte justeres.
Dessverre har ikke amerikanerne funnet ut at det er lurt med justering bakfra, med bilen på bakkenivå og hjulet på.
Så her må bilen opp, hjulet av, kalipper må demonteres og bremseskiven må av.
Da kommer man til og får justert litt, og så må man prøve å ha på bremseskiven igjen etterpå.

IMG_7970.jpeg

Edited by iknutis
  • Haha 1
  • OMG 1
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Lars 9k said:

Ett borrhål genom skölden…?

Gjennom skjoldet hjelper ikke, må i såfall borre gjennom bremseskiven tenker jeg. Må da av med hjulet, men slipper av med bremsene så ingen revolusjon akkurat.
Gjorde ferdig justeringen i går og brekket fungerer nå 100%. Fikk også tatt nødvendige mål til ny eksos, så jeg skal prøve å få den på plass i løpet av helgen.
Konkluderte også med at begge kalippere bør byttes. Norsk-pris: 2500kr pr stk. USA-pris: 700kr pr stk.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Bestilte nye nøkkel-emner fra US samme dag som jeg kjøpte bilen, ferdigslipt av Norsk Låseservice AS:
IMG_7988.jpeg

Når jeg skulle bytte tilbake til den gamle dynamoen, så jeg at den hersens trykkrøra hadde løsnet igjen. Sikkert slurv av mekanikeren sist.. makan til klondrian.

IMG_7990.jpeg

Thansen fikset reklamasjonen umiddelbart og jeg fikk på enda en ny dynamo: og denne lader både på tomgang og på turtall.

IMG_8018.jpeg

Kjørte i helgen Tahoen opp på bukker og plukket av det orginale sugerøret som hang der.

IMG_8004.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Instrumentpanelet kom i retur, ble montert og fungerer 100%!
IMG_8019.jpeg

Noen karosserimann og sveiser blir jeg nok aldri, men får det jo til en viss grad. Tett blir det i hvertfall. :)

IMG_8024.jpeg

Slik ble løsningen bak:

IMG_8026.jpeg

Fikk også ryddet opp i det uorginale elektriske, og erstattet hullet med to usb-uttak så vi får ladet telefoner, nettbrett etc på tur. Kabel er her trekt direkte fra batteriet, med 10A sikring på.

IMG_8029.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...