Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

For ca 10000km siden var jeg ute med girkassen på golfen for å bytte utløserlager. På det tidspunktet var det ingen ulyder, vibrasjoner eller annet som tydet på at noe var galt med clutch og svinghjul. Etter ca 5000km kom det en ulyd fra svinghjulet når bilen var god og varm. I helgen tok jeg jobben med å på ny ta ut girkassa. Det var 35 grader i garasjen. 😅

IMG_6991.jpeg

IMG_6992.jpeg
 

Resultatet ble ‘ny’ bil. Hentet meg også en ny smoker.

IMG_6936.jpeg

IMG_6987.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å fange det på bildet, men den ytterste kanten (ca 1.5cm bred) på clutchen tok borti svinghjulet når motoren var varm. Ser at den er mer slitt på kanten enn resten av lamellen.

IMG_7009.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det nærmer seg tid for EU-kontroll på overlanding-golfen, og da vet jeg at hengerfeste er et punkt. På min var festeplaten til kontakten knekt i to, så det var på tide å fikse det.
Sveiset på ny plate, og monterte helt ny kontakt.

Før:
IMG_7045.jpeg
Etter:

IMG_7049.jpeg

Fruen har jo hatt en RAV4 de siste 6årene, men nå ble det for mye feil på den til at jeg orker å ta jobben med å lappe den sammen igjen.
Har derfor lett etter en passende konebil en stund, med følgende krav:
Bensinmotor (hun driver kun med småkjøring, så en diesel soter ned)
4x4 (hun har samme lange gårdsveien som meg, og må komme seg opp på vinterstid)
Driftsikker nok til at jeg kan fikse det som eventuelt måtte oppstå

Til slutt dukket det opp en enhjørning(!) langt sør i Norge, en Golf 5 med 2.0FSI motor på 150hk.
Rett og slett en mini-gti. Disse motorene ble det solgt veldig lite av, da "alle" i Norge skulle ha diesel i 2006. Og ikke en stor og halvslapp bensinmotor som både brukte mer og dyrere drivstoff.

Vi la ut på tur hele familien, og tok med oss pop-up telt i bagasjerommet. Kjørte ca 40 mil første dagen.
IMG_7067.jpeg

Andre dagen kjørte vi 10mil ned, og 50 mil hjem igjen. Etter ca 30minutter forsvant clutchen, så det gikk i 4.gir hele veien hjem. 4.gir fungerer på golfen fint fra 50-100km/t, så alle turister som ikke greide å holde seg i det intervallet ble høylytt kjeftet på og gestikulert på underveis.

IMG_7090.jpeg

Litt kult med matchende biler på herr og fru, så lenge det varer. :)
Planen med den nye er å bytte mastersylinder, slavesylinder, en storservice med smøring av bremser og registerreim. Og sveise kanaler.. stay tuned.

Edited by iknutis
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Lars 9k said:

Konstigt att det inte smugit in en XJ bakom garaget ännu. 🤭

Man kan si at jeg har sett på mye forskjellig, men ikke funnet den rette enda. :)
 

IMG_7021.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Jakten på Turbilen23(tm) fortsetter med uforminsket styrke, men jeg har ikke funnet den rette enda.
Og det er nå bare en uke igjen til årets ferie, så jeg aner ikke hvordan dette skal løses i praksis. Men moro blir det uansett!

I mellomtiden fikses det biler på fulltid etter jobb: mammas Tiguan hadde defekt kupevifte, taklekkasje og behov for en skikkelig service.
Byttet olje, oljefilter, luftfilter, kupefilter, tettet gjennomføringene i taket og byttet olje på Haldex.

 

IMG_7183.jpeg

IMG_7197.jpeg

IMG_7187.jpeg

Sist helg kjørte vi til Eikesdal hvor vi badet og laget oss en god pølse på grillen, med tilbehør som hjemmelaget syltet rødløk og aioli. ❤️

IMG_7189.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Dette er jo en garasjetråd, og det ble jo litt mekking i helgen også.
Det kom masse deler til den nye konebilen, byttet først slaven på girkassen, men har fått slave til 5-trinns og i har 6-trinns så den passet ikke.
IMG_7232.jpeg

Byttet så hovedsylinder, og den var helt gåen.

IMG_7236.jpeg

Byttet så registerreim med alle løpehjul, vannpumpe og strammer.

IMG_7241.jpeg

Måtte også ned med taktrekket i Tiguanen, da eieren hevdet det fortsatt kom inn vann. Tok ned trekket, kjørte bilen i gullvask på YX uten at det kom inn en dråpe, så da ble alt montert tilbake igjen.

IMG_7245.jpeg

Hvis været holder seg, drar vi på tur på lørdag morgen. Målet er i første omgang historie-safari i Trøndelag.

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Lars 9k said:

Arbetet på den nya igång ser jag.

Är det svetsning nästa?

Venter på 2 nye kanaler og enda en slave. :) Blir sveising innen den neste uken tenker jeg.
Godt med alt som er gjort, og da kan den tas i bruk.

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ferien fortsetter i garasjen..
Konegolfen måtte ha en runde med smøring av bremser, og foran måtte hun også ha nye skiver fant jeg ut. Fint at jeg da har samme bremser på min golf, så deler fantes på hyllen.
IMG_7270.jpeg

Klavene fikk en runde med stålbørste og litt farge.

IMG_7271.jpeg

Broderen har siden han kjøpte sin Opel Astra for 5år siden savnet litt tyngde i musikken, så jeg brukte en kveld på å legge opp kabler og montere en eldre Dynabel-forsterker så han fikk ønsket sitt oppfylt.

IMG_7302.jpeg

Fortsatte så på konegolfen og fant ut hvorfor clutchen ikke virket. Hint: denne skal ikke være i 3-deler.

IMG_7308.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
  • OMG 2
Link to comment
Share on other sites

Byttet også kupevifte på min egen golf, da den har hatt en irriterende lagerlyd i seg siden jeg kjøpte bilen. Jobben er gjort på 2 minutter, plug&play.

IMG_7312.jpeg

Har etterhvert sett nytten i å lære meg CAD (cardboard assisted design).

IMG_7313.jpeg
Fortsatte så på jobben med å bytte kanelene, en pga rust og den andre pga bulk.
Har kommet ganske langt, så om jeg står på litt på kveldsskiftet i dag bør den være ferdigsveiset på ene siden.IMG_7316.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Du ligger i som vanligt och bra blir det, MEN på semestern skall man ju vara på tur och inte i garaget!

Till nästa sommar får du ha en turbil klar och så får vi ta med oss familjen @Norlin på en Norgetur med dig som guide. 😎

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Norlin said:

Jösses...

Det var min tanke også, ikke et helt ukjent problem visstnok men første gang jeg opplever det.
Forklarer jo at clutchen ikke løste ut.. Nye deler kom i dag, rakk å bytte føringshylse og utløserlager, så forsvant arbeidslysten.

11 hours ago, Lars 9k said:

Du ligger i som vanligt och bra blir det, MEN på semestern skall man ju vara på tur och inte i garaget!

Till nästa sommar får du ha en turbil klar och så får vi ta med oss familjen @Norlin på en Norgetur med dig som guide. 😎

Vet du: jeg gikk på en kjempesmell på den Discoen i fjor. Den tappet ikke bare bankkontoen, men også kontoen med arbeidslyst og turlyst.
I fjor ble det jo ikke noe særlig med turer pga A) den bilen og verkstedet i Ålesund som brukte hele sommeren på ingenting og B) at vi pusset opp stabburet.
I år er fokuset i ferien dessverre å ordne ny konebil, så jeg slipper å tenker mer på det denne høsten.
Jeg har visstnok noen uker igjen med ferie, så jeg lurer på å ta meg en høstferie på ett eller annet tidspunkt og bare sette meg i bilen og kjøre. Gjerne over til Sverige en tur. Kanskje et velkjent julebord langt sør kunne fristet denne gangen.

Samtidig fortsetter jakten på neste turbil, for en turbil må jeg selvsagt ha. En bonus for meg om jeg også kan bruke den hjemme på gården, med å kjøre litt ved eller andre praktiske ting.

Edited by iknutis
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jeg ble også pent spurt av en kompis om ikke jeg kunne hjelpe han å selge en Navara i sommer, som sagt så gjort. Og dama som ville ha den, ville helst at den var understellsbehandlet før handelen ble gjennomført.
Bilen hadde jeg stående da jeg likevel hadde tatt storservice på den, så det ble opp på bukker:
IMG_7331.jpeg

Og liberale mengder fluidfilm ble påført både inne i rammen og på alt annet under bilen, unntatt bremser, alu og gummi.

IMG_7337.jpeg

Hele ferien gikk med i garasjen, her er girkassen ute av den nye konebilen. Clutch og svinghjul er på plass.

IMG_7332.jpeg

Hadde meg også en handlerunde til Kristiansund og min yndlingsbutikk T.hansen som alltid leverer gode produkter til gode priser.

IMG_7347.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

En svakhet på mange biler er at isolasjonen på ledningene mellom karosseri og dører blir stivere med årene, og til slutt ryker. Da blottlegges ledningene, man får overslag og masse morsomme feil.
Her fant jeg mye rart, som ble loddet opp og med krympestrømpe over til slutt.
IMG_7351.jpeg

IMG_7352.jpeg

To av dørene på konebilen var også bulket, så jeg måtte prøve å utbedre dette slik at det ble LITT bedre i hvertfall.

IMG_7361.jpeg

Noen karosseriarbeider eller lakkerer blir jeg nok aldri.

IMG_7367.jpeg

IMG_7371.jpeg

Når motoren skulle inn igjen viste det seg at noen har skrudd på bilen før, og fjernet alle gjengene til ene bolten på girkassefestet. Endte opp med å gå opp fra 12mm til 14mm, så nå sitter den.

IMG_7393.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tok også service på Haldex'en når jeg først var i gang. Nytt filter og ny olje.
Legg merke til at filtrene ser forskjellige ut, men det viste seg at lokket måtte flyttes. Tydeligvis bare montert slik for å ta mindre plass under shipping. :)
IMG_7423.jpeg

Ikke så enkelt å jobbe på haldexen, trangt på alle sider. Påfyllingsskruen er ved den øverste pilen til høyre, tappeskruen i fremgang er den eneste som er lett å komme til.

IMG_7426.jpeg

Filteret er plassert langt oppe, over eksosen på ene siden. Her måtte jeg bruke noen forlengere og flere ledd for å få det av.

IMG_7427.jpeg

Tok også ut ene drivakselen på min golf da den ene mansjetten hadde begynt å lekke fett.

IMG_7424.jpeg

Edited by iknutis
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Å bytte drivakselmansjett er egentlig en enkel oppgave:
Ta ut akselen, fjerne klemmene som holder mansjetten på plass, fjern den gamle mansjetten og slå deretter av drivleddet som sitter fast på en C-klip på akselen.
Men denne gangen fikk jeg ikke av leddet, selv om jeg slo med den største hammeren jeg eier. Jeg bannet høyt og slo til det kom gnister til slutt, men akk nei.
Løsningen ble så en vinkelsliper, men selv om jeg fjernet alt annet så kun stjernen sto igjen på akselen fikk jeg den ikke av uten å ta av C-klippen.
Mulig det hadde gått med presse? Presse står enda lengre opp på listen min nå. :)
IMG_7431.jpeg

Dro så til Kristiansund for å hente nytt drivledd, en luftmeisel og ville samtidig teste Brunox som jeg har hørt mye positivt om som rustgrunning.

IMG_7434.jpeg

Nytt drivledd med ny mansjett.
IMG_7437.jpeg

Fortsatte også jobben på min egen som skulle få nye fjører og dempere foran. Idiotisk patent på festingen av fjærbeina som gjør at muttrene bare går rundt.
Mutteren er plassert så nær gummien at du ikke får på en pipe eller en fastnøkkel.

IMG_7436.jpeg

 

Edited by iknutis
  • Angry 2
Link to comment
Share on other sites

Slik ser da det gamle fjærbeinslageret ut. Etter å ha brukt luftmeisel for å slå av to av boltene, fikk jeg dratt den så langt ned at jeg fikk motstand nok på mutteren til den siste slik at jeg greide å skru den ut:
IMG_7438.jpeg

"Den som vet, den vet" er tittelen på dette bildet. Her ligger det masse blod, svette og tårer.

IMG_7439.jpeg

Nærmet meg oppløpssiden på konebilen, bare to dager igjen av ferien og jeg bestemte meg for å lappe ene framskjermen.

IMG_7441.jpeg

Slik ble konegolfen til slutt, alle parter er veldig godt fornøyd med sluttresultatet. Nå skal den inn på EU-kontroll og vi satser på null hull.

IMG_7444.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...