Jump to content

Recommended Posts

9 timer siden, Fredrik Z sa:

Jag slår till och gissar på flatbed bara för att jag tycker det vore kul. 

Bingo! Är just nu på Sala bibliotek och fördriver tiden medans en flatbed med avtagbara lämmar monteras. @Fredrik Z är den lyckliga vinnaren av en flaska rysk mjöd. Då är fas 1, 2 och 3 utlurade. Flatbed (fas 1) är under montering. Sedan ska det på en kåpa/skåp (fas 2) med möjlighet att fästa taktältet (fas 3) ovan på. Då återstår bara att någon gissar fas 4. Den förändringen ligger på långbänk och blir kanske aldrig mer än en idé. Kommer nog inte att lägga pengar på fas 4 innan jag ser att behovet verkligen uppstår.

Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2020 at 3:42 PM, Jonas Andersson said:

ett företag som har ortsnamnet som en del av sitt företagsnamn.

Sala Svets- & Mekaniska Verkstad AB? Inte nästgårds direkt isf.

Bilder bilder bilder....

Blir ju helt lysande detta!

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Klart! Här följer lite bilder från "innan - hemåt - efter". Nu återstår fas 2 - canopy. Fas 3 - fästen för taktält på canopy. Fas 4 - hemligt och kan fortfarande gissas och belönas med en rysk mjöd om ni svarar rätt.

Om någon är intresserad av att köpa ett Hilux-16 Vigo flak för en spotstyver så skicka pm. Det är vitt under folieringen och bör vara i superskick i lacken.

Fy fan vad nöjd jag är 😎

95802909-B7F7-4A7F-9418-951F58A9CBE2.jpeg

DA7F2A37-7A7F-4DCB-81EA-3B1545320455.jpeg

6AC3DF7E-6417-41FF-A3A1-9CDF310F5C78.jpeg

3439D94C-16D4-42FB-85DF-432B77EE2333.jpeg

B6306B07-EB25-4E59-BA59-2ACF767BED87.jpeg

51B35215-95EF-460B-948E-BA0BE2CB8A02.jpeg

Edited by Jonas Andersson
Stavfel
  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

49 minutes ago, norlin sa:

Tjänar du vikt på det bytet?

Tror det. Allt utom träskivan är alu. Så det borde väga mindre. Men jag tror inte det blir någon större skillnad. Om jag sedan monterar skåp under på sidorna, kanske någon utdragbar låda under i mitten i bak osv, så blir det nog en högre vikt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Det går långsamt nu. Finns inte mycket kvar att modifiera för att ha en fin fin overlandbil. Någon form av box/canopy/skåp ska på i bak. Finkammar Blocket och Bildelsbasen var dag. Alltid fel mått på de som läggs ut. Kanske får bli ett nytt skåp. Dra in elen på nytt och sedan... AH!!! Vill-ha-listan med mer eller mindre viktiga saker har visst typ 80 punkter kvar som ska kryssas av.

Hur som så blev en uppgradering klar i dag. För ett tag sedan monterade jag en hasplåt, men som jag skrev här så var det ju även två plåtar mellan hasplåten och bullbaren som behövdes bytas.

Innan:6D825702-E5D7-441E-AC71-755DAE966E1C.thumb.jpeg.1aecf0381270025992d1c2bc5c993e3f.jpeg

DFDB01AB-77D4-49F9-8B6F-ECCAFEDA223E.thumb.jpeg.b96b25225dd6307c2a4655e53759c47d.jpeg

Efter en hel del körande, ringande och tips här på forumet hittade jag tillslut fram till IQR Contract som kunde tillverka en 4 mm aluplåt med rätt spår, vinklar osv. Att de sedan bara tog 1200.- var ju som hittat. 🤠

Efter:

8A727139-E311-4BC9-9929-9DFCD822B564.thumb.jpeg.a4066ccb8d74e8d14f77234a57b712e5.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nästa del monterad inför en kommande (men utskjuten) resa upp till Kola halvön. Jag tänker driftsäkerhet med tanke på hur mycket vatten det kan vara där uppe och frun tycker det hör till ett overlandingfordon. "En sån ska man ha. Ser coolt ut."

35873725-92EC-4924-8ED2-C628D7342D13.jpeg

ECD3DDA5-A009-475B-8482-1162B33E810E.jpeg

Nu funderar jag bara på hur jag ska göra med avloppsventilen i luftfilterburken. Är som två läppar som sluter mot varandra. Vet att en del tar bort den helt och hållet och tätar. Själv tänker jag att den är där av en anledning. Så planen är att ha typ en kork/lock som får appliceras inför djupa vad. Gör inte så mycket om man glömmer kvar den ett tag, men kan bli katastrof om man glömmer att sätta dit den innan ett vad. Hur ser ni på saken?

Diff.breathers ska så klart också monteras. Har Hilux tre eller fyra ventiler?

Edited by Jonas Andersson
Tillägg och förklaringar.
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag har gjort samma, tätat en av två dräneringar för att det som kommer in skall komma ut.

Vid normal on och off-road kommer det få vara så, vid planerad djupvad kanske jag pluggar tillfälligt.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

On 3/16/2021 at 10:33 AM, Jonas Andersson said:

...
Nu funderar jag bara på hur jag ska göra med avloppsventilen i luftfilterburken. Är som två läppar som sluter mot varandra.
...

Låt den vara, funkar vad jag vet bra som dränering (som tänkt mao) och jag har aldrig haft problem med vatten in där vid vadning.
Kolla tätheten genom att trä en plastpåse över snorkeln, motorn bör dö ganska omgånde, gör den inte det så är det problem någonstans, tex backventilen som behöver bytas.

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Nice, var köpte du plåtarna? 

Har skrivit ner detta tidigare så antar att det är 5 st.

Breathers

-Tank

-Diffar

-Växellåda

-Fördelningslåda

 

Vad har du för olja i diffarna och fördelningslådan? Jag kör en riktigt bra olja som tål jävulskt med tryck och minskar värmen. Ökar även räckvidden marginellt 😁

Link to comment
Share on other sites

@Landmann Nedre hasplåten på 6 mm alu är från 4x4offroad och den övre är "skräddarsydd" och beställd genom IQR Contract i Vänersborg. Tog med de skadade 2 mm stålplåtarna från ARB och bad om att få en sammanhängande plåt i samma form i fyra mm alu. Däruppe är det ju inte hasplåt utan bara allmän skyddsplåt. Räknar inte med att försöka våldta fler asfaltskrokar med bilen. 😬

Behöver man förlänga breather'n på tanken!? Har aldrig hört talas om detta? Men då är det minst 4 i alla fall då.

Jag är lat och har alltid bara lämnat bilen hos den lokala Toyota Försäljaren. De är väldigt bra att ha att göra med till skillnad mot en del andra ställen. Trevliga, problemlösande, följer upp saker och ting, osv. Så jag har faktiskt ingen aning vad det är för sörja runt om i bilen. 😁

Men nu har jag precis upptäckt att jag har 30% rabatt arbetskostnaden på all service och reparation hos Mekonomen i Uddevalla, så det blir nog att köra de extra 4 milen dit. 🤑

Link to comment
Share on other sites

58 minutes ago, Jonas Andersson sa:

Men nu har jag precis upptäckt att jag har 30% rabatt arbetskostnaden på all service och reparation hos Mekonomen i Uddevalla, så det blir nog att köra de extra 4 milen dit. 🤑

Och deras dator räknar fel på en Hilux Vigo. Grundpriset på liten service var i telefon var 3100.- utan rabatt. 2700.- med rabatt. Men sedan säger deras hemsida 2307.-, så det blev det priset. 🤑🤑

Sen kunde jag ju egentligen bara byta olja själv och förmodligen spara ytterligare en rejäl slant, men lite lyx får man unna sig och det är ju kallt ute. 

😁 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Har du "behöver inte stämpel i  serviceboken" som som behöver utföras, så hör av dig. 

Edited by Norlin
vore ju bra om jag skrev någorlunda kompletta meningar så det åtminstone ger läsaren en ide om vad som försöker komma ut ur hjärnan via fingrarna...
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...