Premium Member Lars 9k Posted December 3, 2021 Premium Member Share Posted December 3, 2021 Alla däck sajpade och dubbning påbörjad. Inte så lätt att dra i dubben då klackarna jag tänkte sätta dem i är i minsta laget. Dubbarna kräver ganska mycket gummi/yta att skruva i och mönstret på dessa är inte helt perfekt. Rådet jagfick var att dubba i ytterkanterna. Men jag valde att dra in en rad i mittklackarna också. Helt enkelt för att där fanns plats. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 3, 2021 Share Posted December 3, 2021 Tjusigt @Lars 9k, och nu några frågor: Hur många dubb/yta/sträcka/däck? Känns som dom kommer att sitta bra? Några råd/tips om inkörning? Ser fram emot ett uttalande efter du kört några mil 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 3, 2021 Premium Member Share Posted December 3, 2021 Jag räknade på vad som var lagligt enligt regelverket och det blev drygt 130/däck. Men det har jag inte fungerande klackar för att nyttja så nu landar jag på cirka 100/däck. Inga råd om inkörning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted December 3, 2021 Share Posted December 3, 2021 Det lustiga är att TSFS 2009:19 som reglerar vinterdäck har max antal definierat, som 130 st på fälg över 16", men inte minsta antal för att kallas dubbdäck. Som det står: "Antalet dubbar i dubbade däck bör inte skilja mer än 25 % jämfört med det däcket som har det största antalet dubbar." Notera ordet bör... I alla fall så om du har 4st i varje däck kan du tappa 3 i ett och fortfarande kalla det dubbdäck. Men den diskussionen ska man nog helst undvika att ha med farbror blå. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted April 5, 2023 Share Posted April 5, 2023 Dags att köpa däck. Funderade på val av däck respektive fälgbredd? Kör 15” idag som är 7” breda, skodda med ett par 33x10.5r15 överväger eventuellt att köra däck som är 12.5” breda, förstått att 8” är rekommenderat men tänker att ju smalare fälg ju svårare att kränga av däcket vid urluftning (och jag är ruskigt osugen på att köpa nya fälgar den här säsongen) Låter det bara dumt? Rent krasst kan jag köra 10.5 även framöver, passar ju en defender rätt bra men urvalet av däck blir mycket större i 12.5! Tips, råd och åsikter tas gärna emot Sen ska jag bara välja mellan AT eller MT, men det tar jag när dimensionen är typ fastställd iallafall 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 5, 2023 Premium Member Share Posted April 5, 2023 Älskar M/T när det är riktig offroad, det vill säga KM3. Men efter att kört KO2 året runt på Lilljeepen och som vinterdäck på den stora, tycker jag nog de är en ganska bra kompromiss. https://www.dackleader.se/bildack/bfgoodrich/all-terrain-t-a-ko2/33x10.5-r15-114r-1409792 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted April 5, 2023 Share Posted April 5, 2023 3 hours ago, Lars 9k said: Älskar M/T när det är riktig offroad, det vill säga KM3. Men efter att kört KO2 året runt på Lilljeepen och som vinterdäck på den stora, tycker jag nog de är en ganska bra kompromiss. https://www.dackleader.se/bildack/bfgoodrich/all-terrain-t-a-ko2/33x10.5-r15-114r-1409792 Lutar faktiskt åt AT för min del, ser lite tristare ut men det bör räcka långt för min del. Dock tänkte jag just av den anledningen gå till lite bredare hjul, för att i varje fall få lite mer yta både med normalt och med lågt lufttryck - dock är det ju så att det kanske är bättre att satsa på 10.5, och i framtiden kanske investera i en ny uppsättning däck och fälg att göra till sommarhjul.. Då borde mitt problem vara löst, och då återstår bara beställningen av 5st däck! 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 5, 2023 Premium Member Share Posted April 5, 2023 Låter som en plan, då kan du ju slänga lite dubb i AT däcken också. Tycker de driver helt ok i snön…🤭 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted April 8, 2023 Share Posted April 8, 2023 Gummi beställt! Vart 5st 33x10.5r15 BFG Ko2. Gött med däck som jag kan åka på hela säsongen, och även fast jag skulle vilja ha större hjul i framtiden så har jag då en uppsättning vinterhjul. Skönt, det var inte en dag för tidigt! 1 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vikingstål Posted September 10, 2023 Share Posted September 10, 2023 (edited) Jag Införskaffade ny bil nyligen och är på jakt efter 33x12.5R15 eller 315/75R15 som ska användas som vinterdäck och dubbas, områdeskörningen kommer va från örebro, värmland och upp till dalarna, så både isiga vägar och mycke snö. Har läst lite i tråden, bfg ko2 och cooper s/t maxx verkar högt rekommenderat. Finns det erfarenhet av andra märken? Goodyear, Toyo, general grabber, yokohama? Krav är att dom ska vara vintergodkända, alltså 3PMSF Edited September 10, 2023 by Vikingstål Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now