Norlin Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 ...och nu fortsättningen. (som började här) Låt mig presentera Familjen Norlins senaste tillskott som landar imorgon. En Kia Sorento 2005 med 17 8290 km på odometern, och helt original frånsett radion. Hur kom jag då fram till detta valet? Var nog den största inspirationskällan, den tillsammans med alla glada hejarop jag möttes av när jag beskrev årets semesterhöjdpunkt. Jag inser att jag missar en hel del rekommendationer, som välj en vanligt förekommande bilmodell, underlättar både hemma i garaget och längst resan. Men min vana trogen tilltalade det udda och sen att frun mer eller mindre köpte bilen på stående fot efter provkörningen, ja då trumfar "Happy Wife, Happy Life", det mesta. Så nu ska fordonet utrustas, ja första tillbehöret var faktiskt redan införskaffat. Ett Primus 2063, kan behöva lite TLC, men det fungerar och priset var rätt. Planen är att åka först och köpa prylar sen. En 12V kylbox har vi sedan tidigare liksom en äldre surfplatta för navigation mm, kan behövas ett nytt fäste. Fortsättning följer, ska bara... 13 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimar Posted September 25, 2018 Share Posted September 25, 2018 Gratulerer med ny bil denne så jo veldig velholdt og fin ut. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 25, 2018 Moderators Share Posted September 25, 2018 Stort grattis! Mycket förnuftig tankegång x2 - happy wife etc... och även åka först och handla sedan. Vi följer spänt med . 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 25, 2018 Author Share Posted September 25, 2018 Tack, lång väntan till i morgon... Nu när jag har er uppmärksamhet, vad används för navigation? Jag använder Google Mapps & Waze på android för att hitta i asfaltsdjungeln. Kikat och hittat Wikiloc & Viewranger. Wikiloc verkar vara en betalapp och Viewranger fattar jag inget av just nu. Då allt är i sin början kan det kanske senare bli aktuellt med Garmin eller liknande och då vara trevligt att flytta med sig rutter, men det är kanske ämne för en annan tråd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 25, 2018 Moderators Share Posted September 25, 2018 Sök på forumet @norlin. Det står massor om navigation här inne. Jag har skrivit en artikel om Garmin på framsidan oxå. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 23 timmar sedan, norlin sade: Nu när jag har er uppmärksamhet, vad används för navigation? ... Jag använder några av nedan, men senaste resa nästan uteslutande Google-maps i EU (fritt internet) och Sygic där internet inte var fritt. På Googlemaps kan du ladda ner områden för offlinenavigering också, använde det i Georgien och det funkade ok. Har även haft en Garmin ”offroad” navigator Montana och vanlig NavigonGPS med mig, men de senaste åren har den fått vara hemma, iPad funkar lika bra om inte bättre. Har utvecklat mig lite mer kring val av navapp här, men varje uppdatering kan ju kasta om upplevelsen av resp app. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 26, 2018 Author Share Posted September 26, 2018 Tack MrWIB, jag kör med det jag har och uppgraderar längst vägen. Nyss hemkommen idag hittade jag till en parkeringsplats jag inte tidigare vågat prova. Kollade lite närmare på vilka däck som sitter på och som följde med. På bilen sitter Michelin Latitude Cross 245/70-16, vinter hjulen heter Cooper Discoverer m+s2 225/75-16, båda omgångarna på originalfälgar. Då jag är helt lost på 4x4 däck undrar jag om jag kan få några kommentarer, som hur/vad de klarar? 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 26, 2018 Moderators Share Posted September 26, 2018 Det är nog bara att ge sig ut och testa det. Korrekt lufttryck ( läs reducerat ) - helt individuellt från bil till bil och förare till förare - ger även standardbilar helt nya förutsättningar för att tackla terräng. Att lära känna sin bils- och sina egna begränsningar är en stor del av Overlanding IMHO. Man måste inte pusha gränser och fastna i spenaten men var gränsen går för att stoppa och vända måste man nog testa sig fram till - gärna under " ordnade omständigheter " och med hjälpande händer nära till hands. 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 26, 2018 Share Posted September 26, 2018 Latitude Cross er et meget habilt hybrid-dekk. Konemor har disse på Rav’en sin og jeg kjørte en sesong med de på en 99mod Range Rover P38 jeg hadde. De er snille på asfalt og helt kurante i lett terreng. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 27, 2018 Author Share Posted September 27, 2018 Tackar, ja då får det bli med däcken som allt annat, vi provar med det vi har först. Funderar på en 12V kompressor, men inser att jag har en fotpump någonstans, får leta reda på den först. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 27, 2018 Premium Member Share Posted September 27, 2018 Fotpump blir drygt. Jag kört med en sån här i några år och till ”vanliga” däck räcker den långt. https://www.biltema.se/bil---mc/bilverktyg/dacktillbehor/kompressorer/minikompressor-240l-2000022233 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 Premiärtur till föräldrahemmet, inget att skriva om så vi tar en film istället. 2 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 30, 2018 Premium Member Share Posted September 30, 2018 Ja det gick ju bra, redo för större utmaningar!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 30, 2018 Author Share Posted September 30, 2018 2 timmar sedan, Lars 9k sade: Ja det gick ju bra, redo för större utmaningar!! Gäller bara att hitta dom, helt plötslig är alla gamla stigar bommade eller asfalterade. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 14, 2018 Author Share Posted November 14, 2018 (edited) Uppgraderingsfunderingar. Har fått för mig att skydd under bilen skulle vara en bra investering om jag villar ut mig i skogen. Har faktiskt hittat hela 2 varianter att välja på, 2,5 mm stål eller 6 mm aluminium vikt & rostbenägenhet talar för Aluminium, priset talar för stål. Så vad är forumets åsikt, vad är vettigt? Edited November 14, 2018 by norlin felstav, kan vara fler kvar... 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 2 timmar sedan, norlin sade: Uppgraderingsfunderingar. Har fått för mig att skydd under bilen skulle vara en bra investering om jag villar ut mig i skogen. Har faktiskt hittat hela 2 varianter att välja på, 2,5 mm stål eller 6 mm aluminium vikt & rostbenägenhet talar för Aluminium, priset talar för stål. Så vad är forumets åsikt, vad är vettigt? Jag har samma frågeställning... Och för att förvilla oss ytterligare så tillkommer glidkoefficienten. En klok gubbe lade till detta faktum. Aluminium "hugger tag" i stenar och stål glider mycket enklare över dem. Ska du bara mest ha dem "utifallatt" så gå på aluminium för viktens skull. Skall du däremot, som jag, planera för att kunna köra lite hårdare terräng och verkligen använda dem så ligger stålet närmre till hands. Jag tvekar dock fortfarande för jag har så dålig lastkapacitet på regbeviset och vill inte tynga ner bilen mer. Hoppas du blir klokare av mina funderingar för jag blir det då inte... ? 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Et øyeblikk siden, Per Pettersson skrev: Ska du bara mest ha dem "utifallatt" så gå på aluminium för viktens skull. Skall du däremot, som jag, planera för att kunna köra lite hårdare terräng och verkligen använda dem så ligger stålet närmre till hands... Dette. For folk flest er alu helt kanon. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 14, 2018 Moderators Share Posted November 14, 2018 Som Per skriver, alu hänger sig lättare på sten. Men ska man ha något som skyddar i alu så blir det så tjockt att det väger ca lika mycket som samma kvadrat med stål i 2,5 - 3mm. Mina aluplattor är 8mm tjocka och väger stridsvagn. Hade jag gjort om hade jag gått för stål. Då ska det tilläggas att Snövit och jag sällan " råkar " hamna i jävlig terräng - vi uppsöker den . 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
kimar Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 Jeg skal også ha på min Suzuki og tenkte og gå for stål da er billigere og som Wiberg sier så veier de fort det samme for alu må være tykkere. Tenker at stål er også enklere og fikse og kan enkelt sveises. Og når det kommer til stål plater og rust så ser jeg ikke på det som noe problem da tenker på min og dekke platene med fluidfilm og begynner de og ruste så bare sandblåser jeg og lakkerer/maler de. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 14, 2018 Author Share Posted November 14, 2018 Ja det var ju lätt detta ... ? Får forska vidare framför allt för att få koll på vikten. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
pilten Posted November 14, 2018 Share Posted November 14, 2018 På min gamle landcruiser, så hadde jeg en stor aluminiums plate, var egentlig laget for en rallybil, å kravet der var at den skulle tåle høy hastighet på stein uten punktering, altså at det ikke skulle slå hul i plate. Trur den var på 10 mm og veide et tonn, føltes iallefall slik ut hver gang den skulle av for å få skiftet olja. Men var veldig kjekk å ha når man gikk på noe. Det som er litt fint med aluminium kontra stål, er jo an det er stivere, altså det bøyer seg ikke så lett. Men en bulk i stålet får du jo rettet ut igjen, mens aluminium som regel sprekker. Så min anbefaling er, skal du kjøpe ferdig, ville jeg nok valgt stål. Men skal du lage noe sjøl, så hadde jeg nok godt for slike diamant alu plater, duraplates eller hva det nå heter 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
JohnE Posted November 15, 2018 Share Posted November 15, 2018 Per kvadratmeter väger 2mm stålplåt och 6mm aluminium lika mycket, nämligen ca 16kg per m2. För vanligt "tänk om jag slår i nåt" - bruk på vanliga igenvuxna grusvägar hade jag nog valt 3-4mm aluminium, men om planen är att faktiskt köra terräng på riktigt hade jag tveklöst gått på stål, möjligen även Hardox om man planerar att wincha sig fram i stenrös med hjulen hängande och dinglande. Rostfritt är ju ett alternativ också om finishen "på sikt" är viktig. Väger ungefär samma, betydligt styvare och "halare". Tyvärr dyrare då, såklart. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 17, 2018 Author Share Posted November 17, 2018 Lysande återkoppling, tack. Funderar några varv (vilket jag är rätt bra på) sen får vi se var vi landar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted November 20, 2018 Author Share Posted November 20, 2018 Next topic. Hittade en coolfreeze cf-25 utan strömsladd & osäker funktion, tidigare brukare har indikerat var + & - ska vara, men vill gärna kolla innan jag kopplar in, någon som vet om det stämmer? (och var jag hittar en sladd om den nu funkar) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Carl Posted November 20, 2018 Share Posted November 20, 2018 Är väl en va mig datasladd, annars tillverka en sladd. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now