Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Söndag och hovmeken var inbokad för ett oljebyte och lösa problematiken med att det inte längre gick att nå oljepluggen.

 

Så det mäts och diskuteras placering och storlek på det nödvändiga hålet.

20230716_145927.thumb.jpg.b30f63aeda68410c7f095677096650f8.jpg

Övertygade om att hittat rätt påbörjades operationen.

20230716_151556.thumb.jpg.8f521ac24251befdc8795dfb7cffe272.jpg

Plasma is da shit.

20230716_151600.thumb.jpg.4eebc78948580736ff3da195d3b5b164.jpg

20230716_152715.thumb.jpg.5321919274153dc4c4c1c04426f819ef.jpg

Under tiden som denna operation pågick så byttes det olja, filter och oljeplugg. Den senare till en magnetisk. Allt under övervakning av chefsmekanikern.

20230716_145910.thumb.jpg.9c90e316bf7cbefeeffb8053b594bcdb.jpg

Och med oljebytet avklarat så var det bara att återmontera den numera hålförsedda skyddsplåten.

Hovmeken frågar försynt om det var något mer? Och det var en sak till som skulle kollas för det hände en grej i våras...

Prolog1.

Vindrutetorkarna kämpade framgångsrikt mot regnet som började strax efter släpkärran var tömd, nu skulle den bara vändas runt. En snabb kontroll gav att intilliggande åker utlovade en enklare u-sväng mot trixandet med att backa i mörkret med en släpvagn som var i princip osynlig bakom Sorenton. Lågväxel med 4x4 valdes och u-sväng påbörjades. Det förflöt bra i ca 30 sekunder innan Sorenton stod stilla i leran med spinnande bakhjul.... Bakhjul? Men framhjulen då? Jo dom var lika aktiva i framdriften som valfri riksdagsledamot är mån om dina pengar. Inte alls.

Släpet frånkopplas och Sorenton lyckas ta sig till baka till vägen. Därifrån kunde släpvagn bärgas med hjälp av ett långt rep och en regnblöt medhjälpare.

Vad var det som felades? Nu igen? 

För ett tidigt fel ansågs vara avhjälpt tidigare...

 

Så när det nu var gott om åtkomst var det lika bra öppna och titta efter.

Börjar med att tömma ur oljan och titta på oljepluggen.

20230716_154327.thumb.jpg.80fc9dc6f0d28ca436c62ffc784b28c0.jpg

Så såg det ut efter andra avtorkningen. Helt ärligt greppade inte hjärnan att det var läge för ett foto innan.

Hovmeken tittar på oljepluggen och låter meddela att det nog inte är någon större ide att plocka ner mer, men att det ser ut att vara enkelt att byta till en annan diff så läge att kolla bilskrotar.

Så efter att ha återfylt diffen med olja så valdes det att inte återmontera skyddsplåten då den inte längre behövs.

Med bilen på backen börjar tankarna snurra om Sorentons framtid.

20230716_145740.thumb.jpg.9167da7dacf15ed6cd1706f07a94368e.jpg

Man kan:

1. Leta upp en bättre begagnad diff. Gäller att få en med rätt utväxling, i värsta fall kan man köpa en hel reservdelsbil.

2. Glatt köra vidare med 2wd tills den går i graven.

3. Sälja, med endast 2wd och spår efter krockrepatationer och begynnande ytrost lär priset bli lågt och kön med kunder kort.

Siktar på lösning nr 1 och går på lösning nr 2 under tiden. För jag gillar Sorenton och frånsett de problem den nu har är det en billig och robust bil som med fungerar 4wd skulle kunna få sluta sina dagar i skogen.

Eller så blir det något helt annat.

Som...?

 

 

  • Thumb up 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Det var där det svetsades.

1001392082_20220516_1719492.thumb.jpg.696babaf7b8a652fd1a9cdedb00904fc.jpg

Inga efter bilder, bara var det skulle sversas.

Frihjul.

IMG_20220516_165634_01.thumb.jpg.3067b35fca87b2e078f92f03625c2dbf.jpg

Inkopplat.

20220516_163848.thumb.jpg.e2f9f9a186af76f6d71e44900973dbbb.jpg

Lånad bild på hur en sversad bör se ut.

Screenshot_20230717_052742_Brave.thumb.jpg.e5592111e6c144505aaa790608c37c95.jpg

Problematiken som denna åtgärd var tänkt att råda bot på är att rwd hoppar ur under belastning på grund av fel i den luftstyrda aktiveringen. Fel på pumpen, fel på aktivatorn eller fel på slangarna som gör att den inte behåller ingreppet.

Nu så snurrar alla tre axlarna (kardan och drivaxlarna) helt oberoende av varandra så svetsen är no more. 

Kan inte riktigt släppa tanken på att jag vill se vad som hänt innan det byts till en "ny". Tänk om det bara är svetsen som hamnat på magneten och det går att bränna fast det igen? Och att lageren lever många mil till  Eller om det ligger kuggar huller om buller? 

Det som gnager är att även om det kommer dit en "ny" diff så kan pumpen och/eller slangarna vara det som var felet från början. Få måste den "nya" svetsas den åxå.

Ser nu att på den lånade bilden har man valt att svetsa när aktivatorn när den inte är i ingrepp, vi svetsade när den var i ingrepp. Kan det vara så att vi inte fick dit tillräckligt med svets, att den brast/släppte vid belastning?

Inget jag inte får reda på utan att öppna och titta efter.

Edited by Norlin
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

I teorien skal den holde mer og være sterkere om den sveises når den er i inngrep. Jeg ville tatt av lokket og sjekket status innvendig før jeg gjør noe mer.
Hvis sveisen har røket, ville jeg gjort et nytt forsøk på sveis.

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag håller med, öppna och titta, det merjobbet är det värt alla dagar, så du vet vad som hänt.

Kan ju vara som du säger, svetsen som inte höll.

såg nu att @iknutissagt detsamma 🤭

Edited by Lars 9k
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Slängde iväg en förfrågan på en framdiff till en skrot, fick svaret att den var såld för 9 år sedan....
Kollar runt bara för att få reda på vad som fins & till vilket pris.

Annars kör vi på
Plan B.

  1. Handla 1L olja.
  2. Boka tid för att lyfta på locket.

I'll be back... Håll tummarna

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

26 minutes ago, Norlin said:

Plan B.

  1. Handla 1L olja.
  2. Boka tid för att lyfta på locket.

I'll be back... Håll tummarna

 

Har du ikke akkurat fylt på ny olje? Da bruker du bare opp igjen den oljen du tapper av. :)
Tummarna er holdt.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Byter olja av två anledningar.

För att vara säker på att få ut så mycket spån från diffhuset som det bara går. Och jag vill se om det är ännu mer spån kvar.

Det går åt 1.3 liter och jag fyllde bara en liter.

Och som bonus så är det ett utlägg på 100kr.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

 

 

För ett tag sedan försökte jag byta til LED backljus, helt utan framgång.

On 5/4/2023 at 7:49 PM, Norlin said:

Sen var det byte av backljuslampa till LED.

20230504_103516.thumb.jpg.c695ed2b90d194734e9d15b1a275c52a.jpg

Men där var verkligen och internet inte överens. Får undersöka närmare.

Attans stor lampa till backljuset, vad tusan heter den tro?

Edit: kan vara en W2.1×9.5d (W16W) har inte stött på en sådan förut.

Sen försökte jag igen

Sen fick jag experttips av @MrTwilight

On 5/28/2023 at 7:12 PM, MrTwilight said:

Ang. backlamporna ska det vara W21W/T20.

Och idag hittade jag det som kom brevlådan för flera veckor sedan

20230718_142600.thumb.jpg.37417032344f53e8994ac6644ec35ff4.jpg

Och dessa passade, lyster starkt och bara när de ska (inget blinkade orsakat av "bulbcheck")

Nöjd.

Kian är ute och samlar spånor inför en "lyfta på locket" aktivitet senare i veckan.

PS.

Är det någon som har användning för W16W LED lämpliga för backljus så hojta till, jag har 2 par över.

Ds.

  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

I väntan på hovmeken så får det bli lite egnepyssel.

Vädring av sovlådas innehåll.

20230725_110437.jpg

Och byte av en 12V-10W glödlampa till vänster bakljus, något som @Lars 9k upptäckte.

IMG_2275.jpeg

Sedan kom dessa på plats.

20230725_143942.thumb.jpg.6eda4efc18ad86928c437e69a4624776.jpg

Inteblåsaochregnainibilen, eller vad de kallas.

Nu funderar jag vidare på ventilation till sovlådan, har inte bestämt mig utan får hela tiden nya uppslag.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Tja vad ska man säga? Full fokus på Kia & SovlådaTM? Ja inte helt miss av målet, hovmeken försöker hitta tid för djupare kontroll och ev. omsvetsning av främre diff och Biltema har levererat ventiler till SovlådaTM och ungefär varannan dag är det uppehåll så nog tusan borde man kunna få ihop något tills det är dags för en tur. Det var ju det där med elförsörjning, med vad och hur lösa så man kan ha igång en kyl eller frys, helst båda, till den där turen som det skas ut på.

Apropå tur så tog hund & husse en liten tur och köpte ett par vandringskängor som hittades begagnade i en grannby (eller lite längre bort) Nästa helt nya och billiga så fick det bli en tur på FM. (OBS detta är den officiella historien, det finns inga andra baktankar än att köpa billiga skor… Det gick till exakt så här (nästan) lovar och svär) Och eftersom den turen inte riktigt lever upp till en reseberättelse kör vi en @iknutis och tar den här.

Avfärd efter frukost och morgonpromenad och 80 minuter senare var vi framme hos säljaren som Ian genast charmade med att ignorera honom totalt.

– En sån lugn och fin hund skulle vi behöva, mina barn fullkomligt avgudar hundar. Utbrister säljaren.
Norlin böjer sig ner för att påbörja skoprovandet. – Jo oftast är han det, om inte katter eller annat som rör på sig är i närheten för då får man vara beredd på att hålla tillbaka 30 kg muskler som driver på alla fyra.  
– Kan jag hålla honom medans du provar skorna? Undrade säljare.  – Om hunden går med på det?
Norlin reser sig upp och räcker över kopplet. – Det ska nog gå bra, var beredd bara utifall att.
Några sekunder senare bestämmer sig säljarens ena katt att det var läge att komma fram och hälsa, Ian reagerar på en millisekund varvid katten omvärderar sitt tidigare beslut och tar genast ett nytt, att vara någon nannan stans omgående. – Oj, utbrister säljaren, du överdrev inte, han var stark.

Nåväl, skorna passade och det var dags att skaka hand när Norlins blick söker sig till garageporten där fyra hjul står framställda.

Bild_1.jpg.2aa11eaa8d64e53fde9d2a9346f823af.jpg

Då de var tydligt märkta med VW logga så var det ingen tvekan om dessa passade på men en blick längst uppfarten kunde bara en gammal Mazda 323 samt en Renault Grand Scenic skådas. Skosäljaren som ser vad Norlin tittar på tar till orda.

 – Du behöver inte hjul till en Golf IV? Säger han frågande.
– Tja är det 5x112 mönster som vanligt till Golf? Svarar Norlin undrande.
– Nej , det är 5x100, 16” med ett ET på 38 navet är 57,1 riktiga BBS. Blir svaret.

Bild_2.jpg.1f0c8d17d610ba6b01bf0e52fc68592b.jpg

 – Svårsålda? Frågar Norlin då säljaren uppenbarligen ansträngt sig att hjälpa till att hitta var dessa passar.  
– Nja svarar skosäljaren som nu blivit en hjulsäljare, Fälgarna är runda och raka, men fula och däcken är dåliga, utslitna och har torrsprickor så det är inte direkt rusning efter dom.

Kugghjulen kan riktigt höras från Norlins hjärna, 5x100 passar Outbacken, och 16”  går över bromsarna, lägg där till ett ET på 38 mot original 48 får man ju 10 mm mer plats till fjäderbenet och det skiljer 1 mm åt rätt håll i navmått.

– Pris? Undrar Norlin.
– Du kan få ett paketpris skor och hjul, säg 1000 kr
– Taget. Norlin håller fram näven.

Lika bra att lasta in Ian i bilen innan däck och skor går samma väg, så Norlin tar hund i kopplet, bara för att upptäcka att bilen var den plats katten valde som nytt ställe. Med katt ur bilen och hund in så fylldes bagaget med gemensamma krafter.

Bild_3.thumb.jpg.52d8372374aaf7e1da32c0b472474b94.jpg

Bild_4.thumb.jpg.2b38e02d9a308c56f04887f45e6ca8c3.jpg

Efter några minuters allmänt skitsnack så rullade Hund och husse hemåt.

Kort efter avfärd påtalar hund för husse att det skulle vara kul med en kombinerad promenad och toalettbesök. En parkeringsplats vid en lämplig skogsdunge och med hjälp av Lokalsinne kunde Stjälkaskogen hittas och en promenad påbörjas.

Bild_5.thumb.jpg.f08d827de52169f087c8ee7ac6d21e98.jpg

Bild_6.thumb.jpg.3180884c225ebe76b9722c9ea9ac721b.jpg

Här kunde man hitta både grillplatser

Bild_7.thumb.jpg.c5e5c12c13de79839b7cc6499bac5ca1.jpg

Och frågesport

Bild_8.thumb.jpg.4c1efe905d29033b9b9d2423f285938f.jpg

Och med ytterligare hjälp av Lokalsinne kunde hund och husse hitta tillbaka till bil och fortsatt resa hemåt.

Bild_9.thumb.jpg.d1847f2152cb5ef1a19577dc104582be.jpg

Så nu har vi ytterligare ett projekt, navringar är beställde och det funderas på däck. Oavsett om man höjer eller inte så ska max däckstorlek enligt internet vara 225/65-17, och på en 16” med 10 mm utflyttad med lägra ET så borde 225/70-16 passa bra. 
Yokohama Geolandar A/T G015 verkar prisvärda.
Men det är en fråga för framtida Norlin. Nutida ska jobba på ventilation för SovlådaTM Diff fix på Kia och elsystem så man klarar kylen över natten.

Ska bara kurera den där sommarförkylningen jag lyckats hämta upp.

Hmm... Undrar vilken färg man ska ha på de nya fälgarna, Biltemas Gummifärg, gunmetal, matt?

  • Like 4
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

5 minutes ago, Norlin said:

Hur överlever den färgen ett däckbyte?

Tänkte när det är lämpligt att måla, innan montering av nya däck, på ren fälg, eller efter montering? 

Ingen problem det heller. Blir det et lite sår, sprayer du bare på litt mer og så er problemet løst. :)
Det enkleste er jo å spraye på felg uten dekk, men hvis du maskerer bra (kortstokk), er det ingen problem selv når hjulene står på bilen.

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Det började som en vanlig helgdag, frukost följt av en morgonpromenad med Ian i duggregn ner till sjön där det visade sig att man provfiskade, vägde och mätte fångsten.

20230812_093801.thumb.jpg.4af2a3b08ad1babca357cc0b77e1bd46.jpg

Och på vägen hem kunde man se att svampen gillade vädret.
20230812_094309.thumb.jpg.5eefd4edd91ee01e31e5516f6994dbc0.jpg

Frampå dagen så bättrade sig vädret till 22°C sol och uppehåll  lagom till lunchpromenaden, så väl hemma från den påbörjades "operation korsdrag" eller "kan man få till en vettig ventilation i sovlådan efter att ha shoppat lös på Biltema?" 

20230812_150209.thumb.jpg.592070480c847ff7736063faf88d5ff8.jpg

Vi började med frånluften.

20230812_151148.thumb.jpg.06c4c84f69d93c634872d796ab8ac1cc.jpg

20230812_151116.thumb.jpg.27d3799e713a969dae832fbb86bfafe3.jpg

och 24mm senare.. (ja bilden är upp och ner...)

20230812_151406.thumb.jpg.905c477ae28d8b60bb1841a53d53f090.jpg

var det dags för själva ventilen20230812_152137.thumb.jpg.7057794868e239565ddeb1a85784c368.jpg

Här kan man montera en 12V frånluftsfläkt som styrs av en fuktmätare om det skulle behövas.

20230812_165050.thumb.jpg.df1f02911ef77f4549e952664a5f7a97.jpg

Ser ju nästan fabriks ut? Och tätat med Butyltätning blev det åxå.

Nästa steg, tilluft.

20230812_155629.thumb.jpg.3b812bd78d7f90aca91fd8714c1cffe5.jpg

Nånstans här gör vi ett hål.

20230812_162034.thumb.jpg.a9690d1cc8f0bbed59024f2d8e819e8c.jpg

Här blir bra.

20230812_162856.thumb.jpg.a9de2bd86545e369d4594b9d809e3685.jpg

Och så monteras det ett Ventilationsgaller, stosanslutning, stormhuv som Biltema kallar den, med öppningen bakåt och tätat med Butyltätning även här.

20230812_163057.thumb.jpg.f16666902a9af1aed00c19374630a476.jpg

Såhär ser det ut inifrån med en rörmuff på 76 mm så att fukt rinner tillbaka ner på insidan och man kan vid transport i blött väglag även montera ett ändlock.

20230812_163253.thumb.jpg.2d9f7bec11507fa791eabe14c54eff79.jpg

Sen var det bara tillbaka med sängbotten och in med en temp/fukt mätare, planen är att husse och hund ska övernatta så vi kan få lite mätdata.

Återkommer imorgon.

Edited by Norlin
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

God morgon forumet.

20230813_064735.thumb.jpg.493ba3866c2fd99fadffee0c0ab06a66.jpg

Det regnade när vi gick och la oss, och det har inte slutat. Så vi (Ian) började med att föra in fukt när vi gick och lade oss vid 22 tiden, vilket kan ses i mätdata. Stängda fönster och inga torrbollar.

210880326_Screenshot_20230813_065746_SensorBlue.thumb.jpg.29576179b1cb6782ea02298a7416ea03.jpg

Lite fukt på bakväggen, betydligt mindre än tidigare nätter med öppna fönster och inget regn, så även om fuktighet ligger på 92% upplevs det inte "rått" kanske tack vare att temperaturen ligger runt 20°C.

297102917_Screenshot_20230813_065808_SensorBlue.thumb.jpg.724347d5d29b9fff5a02ea2ea9e3ea7b.jpg

Torrbollar är en enkel och snabb lösning, villkorsstyrd fläkt inte lika men ska provas.

Om regnet upphört som utlovat så ska jag försöka få dit en låda på dragstången. Dels för lastutrymme, dels för balansen då vagnen är baktung med Porta potti plaserad längst bak. 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Var tydlig bra väder igår, men det fick bli en tur och hälsa på far och mor. Men det blir bra väder idag åxå så efter morgonpromenaden påbörjades projektet "yttre förvaring, sovlåda" eller "inget passar egentligen men jag behöver något nu" något som det med tiden stämde bättre in som projektnamn.

20230814_102442.thumb.jpg.47367b82f53986ca1a3eca46560fd01c.jpg

Gamla lådan är lite för liten och missar nästan alla möjligheter till infästning.

Men om man först bultar dit en plyfa och sen bultar lådan i den så får man något som fungerar, men ser för djävligt ut.

20230814_124137.thumb.jpg.3046721c206e2c5cbadc0fc059d39653.jpg

Tänkte att om jag struntar i att kapa bort onödigt material så kommer jag att på sikt reta mig på detta att jag till slut gör något bättre...

 

Edited by Norlin
  • Thumb up 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Köpte ett ändlock och monterade innan en 28 mila färd som gick delvis i regn.

Väl framme då öppnades locket får att se om det var fuktig i röret.

20230816_215555.thumb.jpg.4df4b453213fc510f86ed270792723f7.jpg

Och det var helt torrt. Om det beror på att locket hindrar luften att komma in, eller om det skulle gått utan får jag göra ett prov på vägen hem för att reda ut. Om det regnar och det finns en viss risk för det.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

"Ständig förändring" är ett mantra man hört på alla arbetsplatser man varit på och det kan ha satts sig i det undermedvetna, eller så har det varit där hela tiden.

Iallafall så har jag funderat lite på att bygga om inredning i Sovlådan 2.0™ främst för att få bättre plats med Porta potti då man är obekant uppträngd vid nyttjandet. För det saknas 10 cm som man kan hitta i den av tidigare ägare egenhändigt byggda sänggavel som var tänkt att hysa batterier mm, saker som jag planerar att ha i en låda på dragstången. Sen kan man fundera på om en fast säng är optimalt.

Vid en promenad på campingen hittar jag detta holländska ekipage.

20230817_103543.thumb.jpg.703ee5ec6e5eaeff15ba5ea8d5694fce.jpg

Som visar sig vara en fabriksbyggd Shelter från Kip som har en massa trevliga lösningar, pop up taket är nog den tydligaste. (Spana in priset åxå...)

Insidan är större både på längden och bredden, sängen är 200 x 170 cm, jmf 190 x 140 och troligen 3 m invändigt, jmf 2.5 m. Så det går inte att sno rakt av men som inspiration.

1739868361_07197_Outbacksilva.thumb.jpg.9dee022425532c88401198e6560b2a02.jpg

Om man bara haft några cm till så.... så hade man kunnat köpa en riktigt husvagn och helt glömma att vara vid sidan om asphalterade vägar.

Lika bra att ta en liten promenad och tänka på annat.

  • Thumb up 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Nackdelen med prylar är att prylarna ska underhållas.

Att underhålla Porta potti är inte favosysslan, men är värt besväret.

20230823_105552.thumb.jpg.9c1ec98bd8a93140eff2bdffc8f09598.jpg

Underlättar med en duschkabin och ensam hemma. 

Passade på att byta pedalgummi, igen, kvaliteten på dessa Kinafynd var inte värt besväret.

20230823_102818.thumb.jpg.18e31445f90f0d05e7a1db212152c9e0.jpg

Så vi provar en annat Kinafynd. 🙄 What could possibly go wrong.

Edited by Norlin
  • Like 1
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...