Norlin Posted July 16, 2023 Author Share Posted July 16, 2023 Söndag och hovmeken var inbokad för ett oljebyte och lösa problematiken med att det inte längre gick att nå oljepluggen. Så det mäts och diskuteras placering och storlek på det nödvändiga hålet. Övertygade om att hittat rätt påbörjades operationen. Plasma is da shit. Under tiden som denna operation pågick så byttes det olja, filter och oljeplugg. Den senare till en magnetisk. Allt under övervakning av chefsmekanikern. Och med oljebytet avklarat så var det bara att återmontera den numera hålförsedda skyddsplåten. Hovmeken frågar försynt om det var något mer? Och det var en sak till som skulle kollas för det hände en grej i våras... Prolog1. Vindrutetorkarna kämpade framgångsrikt mot regnet som började strax efter släpkärran var tömd, nu skulle den bara vändas runt. En snabb kontroll gav att intilliggande åker utlovade en enklare u-sväng mot trixandet med att backa i mörkret med en släpvagn som var i princip osynlig bakom Sorenton. Lågväxel med 4x4 valdes och u-sväng påbörjades. Det förflöt bra i ca 30 sekunder innan Sorenton stod stilla i leran med spinnande bakhjul.... Bakhjul? Men framhjulen då? Jo dom var lika aktiva i framdriften som valfri riksdagsledamot är mån om dina pengar. Inte alls. Släpet frånkopplas och Sorenton lyckas ta sig till baka till vägen. Därifrån kunde släpvagn bärgas med hjälp av ett långt rep och en regnblöt medhjälpare. Vad var det som felades? Nu igen? För ett tidigt fel ansågs vara avhjälpt tidigare... Så när det nu var gott om åtkomst var det lika bra öppna och titta efter. Börjar med att tömma ur oljan och titta på oljepluggen. Så såg det ut efter andra avtorkningen. Helt ärligt greppade inte hjärnan att det var läge för ett foto innan. Hovmeken tittar på oljepluggen och låter meddela att det nog inte är någon större ide att plocka ner mer, men att det ser ut att vara enkelt att byta till en annan diff så läge att kolla bilskrotar. Så efter att ha återfylt diffen med olja så valdes det att inte återmontera skyddsplåten då den inte längre behövs. Med bilen på backen börjar tankarna snurra om Sorentons framtid. Man kan: 1. Leta upp en bättre begagnad diff. Gäller att få en med rätt utväxling, i värsta fall kan man köpa en hel reservdelsbil. 2. Glatt köra vidare med 2wd tills den går i graven. 3. Sälja, med endast 2wd och spår efter krockrepatationer och begynnande ytrost lär priset bli lågt och kön med kunder kort. Siktar på lösning nr 1 och går på lösning nr 2 under tiden. För jag gillar Sorenton och frånsett de problem den nu har är det en billig och robust bil som med fungerar 4wd skulle kunna få sluta sina dagar i skogen. Eller så blir det något helt annat. Som...? 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 16, 2023 Premium Member Share Posted July 16, 2023 Ajdå, det där såg ju inte kul ut!! Har du haft av den tidigare för det var väl inte där ni svetsade? Man blir ju fundersam på varför det har hänt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 17, 2023 Author Share Posted July 17, 2023 (edited) Det var där det svetsades. Inga efter bilder, bara var det skulle sversas. Frihjul. Inkopplat. Lånad bild på hur en sversad bör se ut. Problematiken som denna åtgärd var tänkt att råda bot på är att rwd hoppar ur under belastning på grund av fel i den luftstyrda aktiveringen. Fel på pumpen, fel på aktivatorn eller fel på slangarna som gör att den inte behåller ingreppet. Nu så snurrar alla tre axlarna (kardan och drivaxlarna) helt oberoende av varandra så svetsen är no more. Kan inte riktigt släppa tanken på att jag vill se vad som hänt innan det byts till en "ny". Tänk om det bara är svetsen som hamnat på magneten och det går att bränna fast det igen? Och att lageren lever många mil till Eller om det ligger kuggar huller om buller? Det som gnager är att även om det kommer dit en "ny" diff så kan pumpen och/eller slangarna vara det som var felet från början. Få måste den "nya" svetsas den åxå. Ser nu att på den lånade bilden har man valt att svetsa när aktivatorn när den inte är i ingrepp, vi svetsade när den var i ingrepp. Kan det vara så att vi inte fick dit tillräckligt med svets, att den brast/släppte vid belastning? Inget jag inte får reda på utan att öppna och titta efter. Edited July 17, 2023 by Norlin 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 17, 2023 Share Posted July 17, 2023 I teorien skal den holde mer og være sterkere om den sveises når den er i inngrep. Jeg ville tatt av lokket og sjekket status innvendig før jeg gjør noe mer. Hvis sveisen har røket, ville jeg gjort et nytt forsøk på sveis. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2023 Premium Member Share Posted July 17, 2023 (edited) Jag håller med, öppna och titta, det merjobbet är det värt alla dagar, så du vet vad som hänt. Kan ju vara som du säger, svetsen som inte höll. såg nu att @iknutissagt detsamma 🤭 Edited July 17, 2023 by Lars 9k 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 17, 2023 Author Share Posted July 17, 2023 Slängde iväg en förfrågan på en framdiff till en skrot, fick svaret att den var såld för 9 år sedan.... Kollar runt bara för att få reda på vad som fins & till vilket pris. Annars kör vi på Plan B. Handla 1L olja. Boka tid för att lyfta på locket. I'll be back... Håll tummarna 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 17, 2023 Share Posted July 17, 2023 26 minutes ago, Norlin said: Plan B. Handla 1L olja. Boka tid för att lyfta på locket. I'll be back... Håll tummarna Har du ikke akkurat fylt på ny olje? Da bruker du bare opp igjen den oljen du tapper av. Tummarna er holdt. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 17, 2023 Author Share Posted July 17, 2023 Byter olja av två anledningar. För att vara säker på att få ut så mycket spån från diffhuset som det bara går. Och jag vill se om det är ännu mer spån kvar. Det går åt 1.3 liter och jag fyllde bara en liter. Och som bonus så är det ett utlägg på 100kr. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 18, 2023 Author Share Posted July 18, 2023 För ett tag sedan försökte jag byta til LED backljus, helt utan framgång. On 5/4/2023 at 7:49 PM, Norlin said: Sen var det byte av backljuslampa till LED. Men där var verkligen och internet inte överens. Får undersöka närmare. Attans stor lampa till backljuset, vad tusan heter den tro? Edit: kan vara en W2.1×9.5d (W16W) har inte stött på en sådan förut. Sen försökte jag igen Sen fick jag experttips av @MrTwilight On 5/28/2023 at 7:12 PM, MrTwilight said: Ang. backlamporna ska det vara W21W/T20. Och idag hittade jag det som kom brevlådan för flera veckor sedan Och dessa passade, lyster starkt och bara när de ska (inget blinkade orsakat av "bulbcheck") Nöjd. Kian är ute och samlar spånor inför en "lyfta på locket" aktivitet senare i veckan. PS. Är det någon som har användning för W16W LED lämpliga för backljus så hojta till, jag har 2 par över. Ds. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 25, 2023 Author Share Posted July 25, 2023 I väntan på hovmeken så får det bli lite egnepyssel. Vädring av sovlådas innehåll. Och byte av en 12V-10W glödlampa till vänster bakljus, något som @Lars 9k upptäckte. Sedan kom dessa på plats. Inteblåsaochregnainibilen, eller vad de kallas. Nu funderar jag vidare på ventilation till sovlådan, har inte bestämt mig utan får hela tiden nya uppslag. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 30, 2023 Author Share Posted July 30, 2023 Tja vad ska man säga? Full fokus på Kia & SovlådaTM? Ja inte helt miss av målet, hovmeken försöker hitta tid för djupare kontroll och ev. omsvetsning av främre diff och Biltema har levererat ventiler till SovlådaTM och ungefär varannan dag är det uppehåll så nog tusan borde man kunna få ihop något tills det är dags för en tur. Det var ju det där med elförsörjning, med vad och hur lösa så man kan ha igång en kyl eller frys, helst båda, till den där turen som det skas ut på. Apropå tur så tog hund & husse en liten tur och köpte ett par vandringskängor som hittades begagnade i en grannby (eller lite längre bort) Nästa helt nya och billiga så fick det bli en tur på FM. (OBS detta är den officiella historien, det finns inga andra baktankar än att köpa billiga skor… Det gick till exakt så här (nästan) lovar och svär) Och eftersom den turen inte riktigt lever upp till en reseberättelse kör vi en @iknutis och tar den här. Avfärd efter frukost och morgonpromenad och 80 minuter senare var vi framme hos säljaren som Ian genast charmade med att ignorera honom totalt. – En sån lugn och fin hund skulle vi behöva, mina barn fullkomligt avgudar hundar. Utbrister säljaren. Norlin böjer sig ner för att påbörja skoprovandet. – Jo oftast är han det, om inte katter eller annat som rör på sig är i närheten för då får man vara beredd på att hålla tillbaka 30 kg muskler som driver på alla fyra. – Kan jag hålla honom medans du provar skorna? Undrade säljare. – Om hunden går med på det? Norlin reser sig upp och räcker över kopplet. – Det ska nog gå bra, var beredd bara utifall att. Några sekunder senare bestämmer sig säljarens ena katt att det var läge att komma fram och hälsa, Ian reagerar på en millisekund varvid katten omvärderar sitt tidigare beslut och tar genast ett nytt, att vara någon nannan stans omgående. – Oj, utbrister säljaren, du överdrev inte, han var stark. Nåväl, skorna passade och det var dags att skaka hand när Norlins blick söker sig till garageporten där fyra hjul står framställda. Då de var tydligt märkta med VW logga så var det ingen tvekan om dessa passade på men en blick längst uppfarten kunde bara en gammal Mazda 323 samt en Renault Grand Scenic skådas. Skosäljaren som ser vad Norlin tittar på tar till orda. – Du behöver inte hjul till en Golf IV? Säger han frågande. – Tja är det 5x112 mönster som vanligt till Golf? Svarar Norlin undrande. – Nej , det är 5x100, 16” med ett ET på 38 navet är 57,1 riktiga BBS. Blir svaret. – Svårsålda? Frågar Norlin då säljaren uppenbarligen ansträngt sig att hjälpa till att hitta var dessa passar. – Nja svarar skosäljaren som nu blivit en hjulsäljare, Fälgarna är runda och raka, men fula och däcken är dåliga, utslitna och har torrsprickor så det är inte direkt rusning efter dom. Kugghjulen kan riktigt höras från Norlins hjärna, 5x100 passar Outbacken, och 16” går över bromsarna, lägg där till ett ET på 38 mot original 48 får man ju 10 mm mer plats till fjäderbenet och det skiljer 1 mm åt rätt håll i navmått. – Pris? Undrar Norlin. – Du kan få ett paketpris skor och hjul, säg 1000 kr – Taget. Norlin håller fram näven. Lika bra att lasta in Ian i bilen innan däck och skor går samma väg, så Norlin tar hund i kopplet, bara för att upptäcka att bilen var den plats katten valde som nytt ställe. Med katt ur bilen och hund in så fylldes bagaget med gemensamma krafter. Efter några minuters allmänt skitsnack så rullade Hund och husse hemåt. Kort efter avfärd påtalar hund för husse att det skulle vara kul med en kombinerad promenad och toalettbesök. En parkeringsplats vid en lämplig skogsdunge och med hjälp av Lokalsinne kunde Stjälkaskogen hittas och en promenad påbörjas. Här kunde man hitta både grillplatser Och frågesport Och med ytterligare hjälp av Lokalsinne kunde hund och husse hitta tillbaka till bil och fortsatt resa hemåt. Så nu har vi ytterligare ett projekt, navringar är beställde och det funderas på däck. Oavsett om man höjer eller inte så ska max däckstorlek enligt internet vara 225/65-17, och på en 16” med 10 mm utflyttad med lägra ET så borde 225/70-16 passa bra. Yokohama Geolandar A/T G015 verkar prisvärda. Men det är en fråga för framtida Norlin. Nutida ska jobba på ventilation för SovlådaTM Diff fix på Kia och elsystem så man klarar kylen över natten. Ska bara kurera den där sommarförkylningen jag lyckats hämta upp. Hmm... Undrar vilken färg man ska ha på de nya fälgarna, Biltemas Gummifärg, gunmetal, matt? 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 30, 2023 Share Posted July 30, 2023 Gummifarge i matt gunmetal funker fint, kjørte det på Land Cruiseren. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 30, 2023 Author Share Posted July 30, 2023 Hur överlever den färgen ett däckbyte? Tänkte när det är lämpligt att måla, innan montering av nya däck, på ren fälg, eller efter montering? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted July 30, 2023 Share Posted July 30, 2023 (edited) 5 minutes ago, Norlin said: Hur överlever den färgen ett däckbyte? Tänkte när det är lämpligt att måla, innan montering av nya däck, på ren fälg, eller efter montering? Ingen problem det heller. Blir det et lite sår, sprayer du bare på litt mer og så er problemet løst. Det enkleste er jo å spraye på felg uten dekk, men hvis du maskerer bra (kortstokk), er det ingen problem selv når hjulene står på bilen. Edited July 30, 2023 by iknutis 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted July 30, 2023 Author Share Posted July 30, 2023 (edited) Gott, då planerar jag in en ommålning på lösa fälgar. Edited August 12, 2023 by Norlin 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 12, 2023 Author Share Posted August 12, 2023 (edited) Det började som en vanlig helgdag, frukost följt av en morgonpromenad med Ian i duggregn ner till sjön där det visade sig att man provfiskade, vägde och mätte fångsten. Och på vägen hem kunde man se att svampen gillade vädret. Frampå dagen så bättrade sig vädret till 22°C sol och uppehåll lagom till lunchpromenaden, så väl hemma från den påbörjades "operation korsdrag" eller "kan man få till en vettig ventilation i sovlådan efter att ha shoppat lös på Biltema?" Vi började med frånluften. och 24mm senare.. (ja bilden är upp och ner...) var det dags för själva ventilen Här kan man montera en 12V frånluftsfläkt som styrs av en fuktmätare om det skulle behövas. Ser ju nästan fabriks ut? Och tätat med Butyltätning blev det åxå. Nästa steg, tilluft. Nånstans här gör vi ett hål. Här blir bra. Och så monteras det ett Ventilationsgaller, stosanslutning, stormhuv som Biltema kallar den, med öppningen bakåt och tätat med Butyltätning även här. Såhär ser det ut inifrån med en rörmuff på 76 mm så att fukt rinner tillbaka ner på insidan och man kan vid transport i blött väglag även montera ett ändlock. Sen var det bara tillbaka med sängbotten och in med en temp/fukt mätare, planen är att husse och hund ska övernatta så vi kan få lite mätdata. Återkommer imorgon. Edited August 12, 2023 by Norlin 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 12, 2023 Premium Member Share Posted August 12, 2023 👍 Om man blir nödig när det är 0 grader, regnar och stormar ute……. 😎 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 12, 2023 Author Share Posted August 12, 2023 Natti natt forumet. Vi ses imorn. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 13, 2023 Author Share Posted August 13, 2023 God morgon forumet. Det regnade när vi gick och la oss, och det har inte slutat. Så vi (Ian) började med att föra in fukt när vi gick och lade oss vid 22 tiden, vilket kan ses i mätdata. Stängda fönster och inga torrbollar. Lite fukt på bakväggen, betydligt mindre än tidigare nätter med öppna fönster och inget regn, så även om fuktighet ligger på 92% upplevs det inte "rått" kanske tack vare att temperaturen ligger runt 20°C. Torrbollar är en enkel och snabb lösning, villkorsstyrd fläkt inte lika men ska provas. Om regnet upphört som utlovat så ska jag försöka få dit en låda på dragstången. Dels för lastutrymme, dels för balansen då vagnen är baktung med Porta potti plaserad längst bak. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 14, 2023 Author Share Posted August 14, 2023 (edited) Var tydlig bra väder igår, men det fick bli en tur och hälsa på far och mor. Men det blir bra väder idag åxå så efter morgonpromenaden påbörjades projektet "yttre förvaring, sovlåda" eller "inget passar egentligen men jag behöver något nu" något som det med tiden stämde bättre in som projektnamn. Gamla lådan är lite för liten och missar nästan alla möjligheter till infästning. Men om man först bultar dit en plyfa och sen bultar lådan i den så får man något som fungerar, men ser för djävligt ut. Tänkte att om jag struntar i att kapa bort onödigt material så kommer jag att på sikt reta mig på detta att jag till slut gör något bättre... Edited August 14, 2023 by Norlin 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 14, 2023 Author Share Posted August 14, 2023 Provmontering av förtält. Nu börjar det kännas som att det kan närma sig klartecken gör avfärd. 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 16, 2023 Author Share Posted August 16, 2023 Köpte ett ändlock och monterade innan en 28 mila färd som gick delvis i regn. Väl framme då öppnades locket får att se om det var fuktig i röret. Och det var helt torrt. Om det beror på att locket hindrar luften att komma in, eller om det skulle gått utan får jag göra ett prov på vägen hem för att reda ut. Om det regnar och det finns en viss risk för det. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 18, 2023 Author Share Posted August 18, 2023 "Ständig förändring" är ett mantra man hört på alla arbetsplatser man varit på och det kan ha satts sig i det undermedvetna, eller så har det varit där hela tiden. Iallafall så har jag funderat lite på att bygga om inredning i Sovlådan 2.0™ främst för att få bättre plats med Porta potti då man är obekant uppträngd vid nyttjandet. För det saknas 10 cm som man kan hitta i den av tidigare ägare egenhändigt byggda sänggavel som var tänkt att hysa batterier mm, saker som jag planerar att ha i en låda på dragstången. Sen kan man fundera på om en fast säng är optimalt. Vid en promenad på campingen hittar jag detta holländska ekipage. Som visar sig vara en fabriksbyggd Shelter från Kip som har en massa trevliga lösningar, pop up taket är nog den tydligaste. (Spana in priset åxå...) Insidan är större både på längden och bredden, sängen är 200 x 170 cm, jmf 190 x 140 och troligen 3 m invändigt, jmf 2.5 m. Så det går inte att sno rakt av men som inspiration. Om man bara haft några cm till så.... så hade man kunnat köpa en riktigt husvagn och helt glömma att vara vid sidan om asphalterade vägar. Lika bra att ta en liten promenad och tänka på annat. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 23, 2023 Author Share Posted August 23, 2023 (edited) Nackdelen med prylar är att prylarna ska underhållas. Att underhålla Porta potti är inte favosysslan, men är värt besväret. Underlättar med en duschkabin och ensam hemma. Passade på att byta pedalgummi, igen, kvaliteten på dessa Kinafynd var inte värt besväret. Så vi provar en annat Kinafynd. 🙄 What could possibly go wrong. Edited August 23, 2023 by Norlin 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted August 23, 2023 Share Posted August 23, 2023 (edited) Haha! Du får 3D-printa en egen pedalplatta! (nya idéer till tomten!) Edited August 23, 2023 by Veofasa 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now