Jump to content

Suzuki Vitara 1.4s Allgrip


016
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Wiberg said:

Ser bra ut :) .

Skulle haft nått mot grenar på min...

Haha! 😁

Lider lite av puts-mani när det kommer till bilar, så egentligen borde jag köpa mig en bil som redan är trött i lacken så man slipper bry/oroa sig så mycket.

Av en märklig anledning har jag börjat kolla på blocket igen ... 🙄

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Avslutade helgen med att montera sidolisterna på bilen. 

Rätt enkel montering, men shit vad jag inte gillar att montera saker som inte går att efterjustera. Fick mäta flera gånger innan jag vågade trycka dem på plats. :D

Lister_Vitara.thumb.JPG.b8b8eb30e0c7c8251047a2b9d37588a9.JPG

Edited by 016
  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dags för en liten miniuppdatering då. :D

Bilen har i skrivande stund rullat strax över 2500 mil. Inga problem överhuvudtaget. Den gör sitt jobb utan att knorra.

Efter senaste skogsturen upptäckte jag att fronten gärna "suger åt sig" grenar och annat bråte så jag beställde lite mera plast. :-?
Får väl se om den gör någon nytta ...

 990E0-54P10.jpg.692771ca8b81e047fb0e87f78a520f2d.jpg

Sedan har jag köpt ett par nya 10 L vattendunkar som får plats bättre än min tidigare 20 L dito.

dunkar.thumb.JPG.e8e62c16d54f1fe51a35d6a0abeb66e3.JPG

 

Edited by 016
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

10 liters dunkar är också så mycket skönare att springa mellan vattenkranen och bilen med än 20 liters. Jag kör också två stycken 10 litare. Räcker som regel 1-3 dagar för oss som är tre stycken, allt efter hur mycket det ska duschas. Ska dock utöka med en tank. Blir sannolikt en mer stationär variant på antingen 40, 41 eller 67 liter. https://www.expeditionstore.se/category.html/vatten

 

Edited by Jonas Andersson
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...
On 11/9/2019 at 11:40 PM, Jockeiskogen said:

Tjena!

Kul att se någon mer som kör Vitara, du har kommit lite längre på din med utrustning etc.

Jäkla bra bilar, och även med originalhjul tar man sig betydligt längre än jag väntat mig.

/Jocke

Hejsan "vitara-broder" :D 

Helt klart trevliga bilar som är mer kapabla än man först kan tro. 
När det kommer till utrustning så försöker jag inte köpa på mig en massa onödigt, utan jag fokuserar på funktionaliteten. 
Det jag saknar i dagsläget är hasplåtar och en moderat höjning. Sen är jag nöjd. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Det var länge sedan jag skrev något här, men det är väl lika bra att krypa till korset och bikta sig! 😄

Min fru väntar vårt tredje barn och Vitaran kommer således avyttras till våren.
Det känns lite ledsamt eftersom vi trivs otroligt bra med bilen. Den har fungerat i ur och skur utan några som helst problem! 

Vad finns det för vettiga alternativ om man har tre barn?

Kraven jag har är:
- Ska fungera som bruksbil
- Säker!
- Fyrhjulsdriven
- Plats för hela familjen inkl. packning
- Bränslesnål
- Driftsäker
- Så låg skatt som möjligt.
- Pris: Under 230 000:-

Edited by 016
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Ett heeelt subjektivt svar då  ;) - Toyota Land Cruiser 90, 120 el. 150. 150 är jag iofs osäker på om du får så billigt? Kan inte den svenska marknaden :( .

Driftsäker, lättskruvad, rymmer 5 pers plus packning, bränsleekonomisk? ( under litern på landsväg i moderat tempo utan all villhöverutrustning ), krocksäker. Skatt är jag lite mer osäker på, kan inte de reglerna längre.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Här händer det inte så mycket. Fått på sommardäcken och varit på några kortare turer med barnen.

Allt ligger lite på "standby" med tanke på kommande bäbis och rådande världssituation. 

vita_2020.thumb.jpg.246188dc9c0a072f0ccbcc5df1b97360.jpg

Det känns så sjukt trist att vi inte kommer få plats i Vitaran eftersom vi trivs bra med bilen, men leta ny bil är ju också lite kul :) 
 

Tack för alla förslag. LC 150 skulle vara drömmen, men priset sticker lite som sagt.
Fick åka med kompisens Amarok och den kändes trång i baksätet och jag misstänker att Hiluxen inte är större ... eller?
Är det någon som har koll på om det går att få plats fem pers (två vuxna, en 7 åring, en 4 åring samt ett spädbarn) i en Hilux? 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, iknutis said:
4 hours ago, 016 said:

Är det någon som har koll på om det går att få plats fem pers (två vuxna, en 7 åring, en 4 åring samt ett spädbarn) i en Hilux? 

@blackstream kjører siste generasjon Hilux, kanskje han kan dele litt erfaringer?

Mittenbaksätet är inte mycket att sitta på i Hiluxen. Man sitter inte gärna i något av baksätena nån längre sträcka som lite längre person.  

Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, Jockeiskogen said:

Om du ska byta Vitaran, har du funderat på en Forester?

Den är för liten! Min kompis har en och det funkar inte med barnstolar vagn m.m. Tyvärr. 
 

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Jockeiskogen said:

Aha annars gillar jag den, nya generationens Rav4 är också snygg, är inte den lite större? Den finns ju som hybrid också och verkar vara rätt kompetent som overlander.

Den är nog ok i storlek och dom tester jag sett från USA har den funkat fint som weekend toy. Tyvärr blir det lite för mycket pengar att lägga på en bil som kommer att brukas hårt ...av barn! :)  
Ska nog försöka hålla mig under 200k och gärna köpa nåt begagnat och pre scratched så man slipper vara orolig.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dagens tips: LC120 bensin, ligger på runt 100k beroende på årsmodell. Drar lite mer än dieseln, men den lägre skatten väger upp det om du inte skall köra väldigt långa sträckor per år.

Rymmer både barn och packning 👍

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
On 5/3/2020 at 8:06 AM, MrWIB said:

Dagens tips: LC120 bensin, ligger på runt 100k beroende på årsmodell. Drar lite mer än dieseln, men den lägre skatten väger upp det om du inte skall köra väldigt långa sträckor per år.

Rymmer både barn och packning 1f44d.png

Och med lite tur så hittar man en med " Australien Spec " dvs 2 ggr 90 liter tank :D . Väldigt lite strul med bensinmotorn till skillnad mot D4D dieseln - IMO.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Wiberg said:

Och med lite tur så hittar man en med " Australien Spec " dvs 2 ggr 90 liter tank :D . Väldigt lite strul med bensinmotorn till skillnad mot D4D dieseln - IMO.

Kan absolut tänka mig en LC120. Problemet är väl bara att hitta ett vettigt exemplar som inte gått 50 000 mil ;) 
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...