Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 03/28/2016 in Posts

  1. Hej, Fredrik heter jag och har läst här ett bra tag. Har haft ett flertal bilar som jag tänkt bygga på men har inte kommit till skott. Har haft Defender, Hilux, FJ-Cruiser mfl. Hur som helst så dök det upp en iveco 4x4 i bra skick och till rätt pris. Jag slog till direkt. Ville gärna ha iaf tre sittplatser och möjlighet att kunna sova inne i bilen. Ville även kunna ha cyklar inne i bilen. Har samlat på mig lite saker under längre tid som kan komma till nytta framöver. (Har velat bygga något eget ganska så länge) Bilen är just nu en flatbead, men imorgon så ska jag åka och fiska upp ett skåp som jag köpt. Därefter tänkte jag börja planera. Drömmen vore att få till en pop top på skåpet (det är inte ståhöjd i skåpet nu och vill inte ha ett så högt skåp hela tiden) kommer med stor sannolikhet ställa massa konstiga frågor framöver. Bilen är alltså en iveco 4x4 med lite extraljus och lite grövre däck. Imponerad över hur bra den faktiskt ligger på vägen med 37” och så pass hög bil. Lite stötig i bak när man kör den helt olastad, men helt ok. Så, det var lite om mig mvh Fredrik.
    26 points
  2. Ursäkta världens längsta post, kunde inte stoppa mig själv tydligen. Fyll gärna på med egna tankar och funderingar kring detta, detta är ju inte facit, bara mina tankar och inget annat. Skall fylla på med lite bilder också för att tydliggöra vad jag menar. Länk till min bil som jag hänvisar till finns i min signatur. Att välja Overland fordon Många som trillat in på overlanding och vill börja med detta har många frågor vilket fordon de bör välja och vilken utrustning man bör utrusta det med. Detta är mina tankar kring detta och hur jag har tänkt och resonerat när jag valde bil och utrustning till den. Till att börja med, alla vill alltid ha allt och gärna på en gång, det är en mänsklig drift tror jag, så detta handlar i stort hur man skall kunna begränsa sig till sina faktiska behov och kanske framför allt till sin budget. För hur mycket man än vill erkänna det för sig själv och andra, så är pengar, eller kanske bristen därpå, den största utmaningen för de flesta. För dem som inte har de problemen rekommenderar jag med en gång Earthroamer ? Jag har alltid tyckt det varit roligt att resa och speciellt friheten att resa med bil, stanna var man vill och köra dit man vill. Men jag reser gärna med flyg, båt osv bara det inte är charter (har givetvis gjort det med, men inte min kopp med te). Började med overlanding/camping (fast overlanding låter klart coolare än camping, även om jag har svårt att förklara skillnanden för en oinsatt ? ) lite försiktigt 2009 när vi inhandlat en Toyota LC, helt enkelt eftersom jag just kom från ett fruktansvärt förhållande med en Mercedes. Denna Mercedes fullständigt föll sönder bit för bit framför våra ögon, och jag nu ville ha den bästa bilen man kunde få! Det ironiska är att jag köpte Mercedes av just den anledningen Jodå, LCn gick sönder den med, men det var lite kärlek vid första ögonkastet. Min far vårdar den fortfarande ömt ? På semestern ville vi (jag?) se norden, varför inte upptäcka det vi har närmast. Inköp av billigt taktält från ebay, in med allt vi kunde få plats med där bak (mycket! saker får plats). Det mesta var billiga campingsaker från Jula/Biltema/Jysk. Körde runt norden (Swe, Fin, No hoppade över DK) under tre veckor och njöt, vad jag kommer ihåg, av tillvaron. Fick blodad tand och bestämde mig för att "take it to the next level", dvs uppgradera bil och utrustning. Sen kom verkligheten ikapp, vi sålde LCn och jag började planera vilken bil jag behövde osv. Läste på forum och försökte bilda mig en uppfattning vad som faktiskt behövdes. För det är ju så här, ju mer pengar du lägger på bil och utrustning, desto mindre pengar att resa för, oavsett budget. Så vad behöver man faktiskt? För man köper ju bilen för att resa med, inte ha stående i garaget/uppfarten. Kloka människor säger att det bästa fordonet är det man har, bara packa och dra. Det finns många motorcyklister som kör runt världen och de har typ 10liter packutrymme, så vad man behöver och vad man vill ha är två väldigt skilda saker. Jag hade bestämt att jag skulle ha en Land Cruiser, helt enkelt för att den uppfyllde mina krav: pålitligt, kapabel i terräng redan som original, världsomspännande service (för jag hade planen att bila till Afrika, mer om det sen), rymlig nog för fyra personer med packning, (krock)säker, komfortabel för långa (800-1000km) körpass. Det tog ca två år innan jag kunde uppfylla min längtan att införskaffa min drömbil, en Toyota Land Cruiser 100 med automat, från Tyskland. Det var en del jobb att hitta den och bestämma sig för vad som var viktigt. Enligt en "samstämmig" overland-community så var ju manuell växlad bil ett måste! Vad händer om du tömmer startbatteriet och måste bogseras igång, går inte med automat. Tänk om startmotorn pajar och du måste bogseras igång? Går inte … Man skall helst ha en bil från tidigt 1900-tal för då fanns inte elektricitet och därmed inget på bilen kunde krångla. AC är ju inte bra, kan krångla och man upplever inte länderna på riktigt om man inte sitter och svettas med öppna fönster … Ja det finns många sanningar om overlandfordon och vad de bör och inte bör ha för egenskaper. Jag försökte hitta en manuell HDJ100, det finns knappt att uppbringa, så jag vände min blick till Frankrike, där de är relativt vanliga. Men att importera från Frankrike visade sig vara lite (mycket) jobbigare än från Tyskland. Efter lite efterforskning både på automater och bil-el så kände jag mig relativt säker på att det inte var det som skulle vara mina största bekymmer när det gällde bilens pålitlighet. Efter inköp av bilen, så var det dags att utrusta den. Var väldigt grön på detta och fick då välvillig hjälp från en person som både sålde och hjälpte mig att montera utrustningen på bilen. Utan ett riktigt garage så skulle vissa saker vara väldigt jobbiga, antagligen går det utan, men riktiga verktyg mm gör sådana jobb otroligt mycket lättare. Det var jobb nog ändå att få på allt. Innan man börjar utrusta sin bil bör man göra en lista på vart man vill åka och på vilka vägar. Overlanding-fordon är tänkta att köras på vägar och skall ha kapacitet att klara av dåliga vägar, ren terrängkörning är inte deras område. Och för att sätta det lite i perspektiv. Du har fem veckors semester per år, du viker fyra av dessa till overlanding. Familjen följer med och ni sätter av mot säg Rumänien. Att ta sig till Rumänien tar ganska många dagar om man inte bara sätter sig och pressar motorväg hela vägen, dvs när man kommer till Rumänien så har man en vecka någonting att köra runt och upptäcka landet innan man vänder hem igen. Vill man då "overlanda" så kör man småvägar, på asfalt kan man smälla av 200-300km även på mindre vägar, dåliga grusvägar kan man avverka 100km?, på skogsvägar kan man ägna en hel dag åt att ta sig 1km. Så vad vill man uppleva i Rumänien? Skogen eller själva landet? Väljer man landet kan man välja bort de värsta vägarna och därmed behöver inte bilen utrustas så mycket. En lista på vad jag har köpt och installerat på/i bilen och varför. Mitt mål vara att köra runt med bilen i Europa några år och sedan 2015 (femte ägande året) packa in familjen och köra ner alt skeppa ner bilen till Afrika och köra runt där under några månader. Jag hade möjligheten (dvs kapitalet) att utrusta den ambitiöst från början, men mycket av detta klarar man sig väldigt väl utan. Jag har skrivit ihop listan helt enkelt för att ni skall kunna se vad som kan vara bra för er och vad som inte är aktuellt över huvud taget. Troligtvis/förhoppningsvis kommer ni fram till att man klarar sig gott med ett minimum av saker. Longe range extratank. Jag ville ha lång räckvidd så en extratank inköptes (ca 15000kr och många timmars jobb att installera). Har jag behövt den? Ärligt talat, nej. Men det är sjukt skönt att slippa tanka så ofta ? ARB Bullbar. Bullbar för extraljus, radioantenn och winch (ca 16000kr och många timmars jobb). Köptes för att det ser coolt ut och man kan montera mycket bra saker i den. Förbättrar dessutom "offroadvinkeln" fram på bilen. I vissa länder är det dessutom alltid bra att visa att "min bil vinner över din bil", trist men en sanning. Behövt den? Nope, om man bortser från winchen men det kan man nog lösa på annat sätt tror jag. OEM fjädring Byte av fjädring till OEM (ca 8000kr?). En helt nödvändig uppgradering för att fixa den högre vikten och även höja den lite för bättre terrängegenskaper. Behövt det? Japp. För bättre komfort och bättre hantering av bilens ökade vikt. Terrängegenskaperna kan jag inte bedöma, troligtvis lite bättre. Kaymar reservhjulshållare (ca 10000kr?). Nödvändig eftersom extratanken tog upp platsen där reservhjulet suttit innan. Gör dessutom att man kan ha ett stort reservhjul, kan bli problem att få in sitt lite större hjul där annars. Behövt den? Ja, eftersom extratanken sitter där. Taktält Eezi Awn. Absolut bästa inköpt i hård konkurrens med Engelkylen. Gjort att vi kunnat bo där vi velat i komfort. Hade det gått utan? Självklart funkar marktält, men komfort enkelhet mm går inte att jämföra. Eftersom jag har "tvingat" med mig familjen så har jag velat se till att vi har det så bra som möjligt på resorna. Höjer antagligen bilens förbrukning med någon liter/100km Engel kyl 45 liter. Vill man vara någorlunda "off the grid" för några dagar eller helt enkelt inte ha möjlighet att köpa mat varje dag är en riktig kompressorkyl det absolut bästa man kan investera i. Smör, ost, mjölk, kött mm mm tycker bäst om att vara kallt och möjligheten att kunna stanna och äta när man behöver/vill kan inte överskattas när man är ute på tur. Lådsystem Vill man bara packa sin bil går det utan lådsystem. Skall man leva i/med sin bil i veckor och ta fram kläder, tandborstar, mat, köksutrustning mm mm är organisering av saker och ting ett måste för att inte bli galen. Resan 2009 lärde oss det ? Jag byggde ihop en enkel men för oss väldigt funktionell inredning till bagageutrymmet. Tips är att tänka efter före, mäta tre gånger och kapa en. Testkoppla all el innan slutgiltig installation och rita upp el-schemat för att enklare kunna koppla ihop allt rätt från början. Skall du dra kablar genom brandväggen, dra några extra på en gång, det kan spara mycket tid i framtiden. Förbrukningsbatteri För att kunna sova gott om nätterna med kylen igång, köra vattenkokaren på inverter osv så ville jag ha ett förbrukningsbatteri skilt från startbatterierna, speciellt då med tanke på att man inte kan bogsera/knuffa i gång en automatväxlad bil. Började detta med ett enkelt skiljerelä till batteriet men det är inte en bra lösning, mycket bättre är att idag använda en DC/DC-laddare. Ser till att hålla förbrukningsbatteriet laddat hela tiden och på rätt sätt. Behövs det? Bekvämlighets/försiktighets-grej, jag har två startbatterier så jag klarar mig nog gott på dem. Men förbrukningsbatteriet är dessutom en typ som klarar av laddas ur och upp bättre än ett startbatteri. Skidplates En ren säkerhetsåtgärd efter att ha kört på steniga vägar i Ryssland. Är det något som kan avsluta ens resa i förväg är det att köra på saker, mycket under bilen är relativt känsligt, därför extra skydd. Behövs det? Beror helt på var man skall köra. Vissa vägar i Ryssland, Albanien, Island och Georgien har gjort att jag känt mig glad att ha dem där. Hade det gått ändå? Självklart, ger bara mig lite lugn. Det finns en oändlig uppsjö av bra att ha -, måste ha -, skönt att ha -, "look at me" - saker. Jag försöker faktiskt leva som jag lär och minska sakerna man har med sig. Förra året la jag ut allt ur bilen och gick igenom, kunde plocka bort lite i vilket fall ? När det kommer till köksutrustning mm så antar jag att det är av mindre vikt och betydelse, här väljer man ju väldigt lätt sin egen variant och det påverkar sällan resan på ett avgörande sätt. Men man skall aldrig underskatta ett bra kök! Nu har jag listat en hel del saker, där många av dem kostar många tusentals kronor och många många timmars jobb att installera, för att sedan säga: köp dem inte om du inte MÅSTE! För att ta exemplet med mina ambitioner att köra till Afrika. Bilen är utrustad för att klara det "any given day". Vad kostar det att utrusta bilen så? Säg 40 000-50 000kr. Skeppa alternativt köra bilen dit, ytterligare 40-50kkr. Kör du bilen så får man lägga några veckor på vägen och mycket bränslepengar, skeppar man ner bilen tillkommer flygbiljetter ToR. Då är det ca 100kkr som lagts innan du ens är där på äventyr. Lägg där till en hel del pappersarbete och osäkerhet med skeppning mm De pengarna kan man flyga ner till Afrika för, hyra en bil och köra runt i några veckor och slippa problemet med skeppning av bil, bilproblem på plats mm mm Hur slutade det för oss? Jag insåg att bila omkring med egen bil i Afrika kostar mer är det smakade för oss, så vi tog en vanlig safariresa ner med guide/chaufför. Fick se "allt" vi ville (Big Five osv) och en smak av Afrika, vilket gör att jag gärna återvänder, men även då utan egen bil ? Sensmoralen i detta? Börja försiktigt, se till att eventuell familj/partner är med på dina planer och börja utforska världen hemmavid. Det är lättare att sälja en omoddad bil och all utrustning du hänger på den har ett andrahandsvärde på 0kr om du inte har den extrema turen att hitta någon som är ute efter exakt det du säljer, och det har du inte! Vem vet, ni kanske ruttnar på det totalt efter några nätter i taktält … För att underlätta för mig själv har jag två konton, ett bilkonto där allt som har med bilen (service, inköp av roliga saker mm) går på, och ett resekonto, där resorna finansieras. Det får gärna flyta pengar från bilkontot till resekontot, men aldrig aldrig! den andra vägen. Bilen är ju endast ett medel att resa med, inte meningen med resan. Det gör att man lätt kan skilja på bilkostnader och resekostnader och se till att bilens kostnader inte går ut över resandet. Och då inser man lätt att ju mindre du behöver lägga på bilkostnader, ju mer kan man resa Ovan var ett långt avsnitt hur jag valde bil och varför, jag hade ett väldigt bestämt mål (Europa + Afrika) och hade hyfsad hum om mina förutsättningar (antal personer, lastbehov mm). Nedan följer lite hur jag funderar när jag tänker på att ev byta ut min Land Cruiser till något annat. Kan redan nu avslöja att det alltid slutar med att jag bestämmer mig för att behålla min LC och lägga pengarna på att resa istället. Ännu en gång, det bästa fordonet är det man redan har … Steg ett, hur många skall följa med? Väldigt avgörande för val av fordon och storlek på fordonet. Är man två är det oändligt av valmöjligheter, är man en barnfamilj med två, tre eller kanske tom fyra barn är valmöjligheterna betydligt mindre. Steg två, vilka länder skall jag besöka? Man skall väldigt långt öster ut, söder ut alternativt till Island innan man måste ha ett kompetent (läs lågväxel) 4x4 fordon för att köra på vissa av deras allmänna vägar. Skall man vara i väst/öst europa så funkar ju ett vanligt 4x4 fordon långt. Steg tre, vad för körning tänker jag mig? Man kan besöka alla länder i världen och antagligen bara köra asfalt (more or less). Vill jag köra mycket på småvägar, grusvägar, skogsvägar? Desto värre terräng, ju mer kompetent fordon. När man kommit så här långt så kanske man har en liten hum om vad man har för behov. Det gäller att vara någorlunda ärlig mot sig själv, alla vill ha en 8x8MAN Truck extra allt med egen satellit, men har man behov och framför allt, pengar, för det? Då gäller det att speca ner lite mer för att lättare kunna välja rätt. Räckviddsbehov? Skall du köra så hardcore att du kommer få bränslebrist eller kommer du alltid att ha en bensinstation inom räckvidd? Dieselfordon har bättre räckvidd men kostar å andra sidan mer i inköp och skatt. Funkar det med bensin? En annan sak är ju vissa länders nya avsky mot diesel, kommer man kunna köra in i städer med bilen? Är det ett behov? Terrängbehov? Ju mer terräng (dvs skogsvägar mm) man vill köra, desto hållbarare och mer utrustad behöver bilen vara. Man får även räkna med att bilen kommer att gå sönder/slitas vid sådan körning och därmed kräva både mer underhåll och reservdelar. En expeditionsbil väger alltid(?) lite för mycket och är därmed inte lämpad för riktig terrängkörning, därför bör man hålla sig borta från den värsta terrängen om man inte nödvändigtvis måste. Tänk - köra runt stenen, inte över den. Manuell eller Automat? Förutom att det vid den extremt lilla (beroende på bil?) sannolikheten att din startmotor pajar och du behöver bogsera igång din bil, så skulle jag valt automat. Ett urladdat startbatteri löses lätt idag med ett litet "Poweboost"-batteri, får plats i handskfacket. En automatlåda fungerar bäst både i tät stadstrafik som i svår terräng (vilket du skall undvika, men sitter man där så är det bäst med automat). Den lilla extra förbrukningen vägs upp av dess fördelar. Elsystem Av gammal hävd, här misstänker jag Land Rover vara skyldig till mycket med bristande kvalité, så skall eventuella expeditionsbilar helst vara mer eller mindre ellösa. De skall klara en EMP-våg utan att stanna ? Jag vill hävda att bil-el idag är så säkert att det inte kommer vara det som får dig strandsatt. Läs vilket rese-repotage som helst, det är inte pga bilens (original är kanske bäst att tillägga) elsystem som folk blir stående. Mycket brustna fjädrar, krånglande kylare, oljeslangar, servon, punkteringar mm mm som krånglar, men aldrig elen. Med andra ord, oroa er inte och köp en så modern bil som möjligt. Elsystemen i dagens bilar räddar liv (ABS, antilsadd mm). Ett större fordon kostar (för det mesta) både mer i inköp, drift, försäkring, vägavgifter, broar, färjor mm mm Å andra sidan är ett stort fordon säkrare och man kan ta med lite mer bekvämlighetssaker. Jag har många gånger sneglat på en liten terränghusbil, men det blir snabbt mycket extra pengar vid varje resa. Dyrare vägtullar, broavgifter, färjor jämfört med min nuvarande bil, plus att även en liten terränghusbil kostar en del extra att köpa in. Slutsatsen blir att hellre resa lite mer under lite enklare förhållanden än mindre och mer bekvämt. Som avslutning, alla har sina behov och drömmar och kan endast avgöra själv vad som är viktigt för dem. Ovanstående text är endast som en liten hjälp i att välja fordon/utrustning och ett sätt att tänka kring hela overland biten. Jag tror att många efter att ha läst diverse forum och tittat på Youtube känner att man måste ha en fullkittad LC200 XtraAllt för att ens kunna kalla sig overlander, om det nu är något man vill ? Om man vill ut och se världen med hjälp av ett fordon så tycker jag det bästa man kan göra är att bara bege sig med det man har. Har man inget fordon, så hoppas jag att ovanstående inlägg kan ge en del hintar hur man enklast väljer. Troligtvis kommer det sluta med att du kommer ha en Toyota Land Cruiser 100 Automat överst på önskelistan ? P.S. Ja, man bör välja fordon innan utrustning, men nu blev det i den ordningen, jag hoppas du kan ha överseende med det D.S.
    23 points
  3. Hei alle sammen! Etter "sint" tilbakemelding fra mr. Wiberg under AT Expo 2019 som var i helgen, så kan jeg desverre ikke gjemme meg i skyggen å lese hva dere andre har postet i dette forumet.😅 Så da tenkte jeg at jeg kunne lage meg en garasje og poste litt info om meg selv og bilen min og hva som har blitt gjort med den. Kan hende jeg også delere turene mine i denne tråden, eventuelt en ny tråd under "Resor / Overlanding" seksjonen. Så for å starte det hele, så heter jeg Arne og bor på vestkysten av Norge ved byen Ålesund. Daglig jobber jeg som IT Konsulent for Kongsberg Maritime og har diverse hobbyer - Bil, data, overlanding, fotografi, "digital art"/illustrasjoner, er noen av dem. Jeg driver også en Instagram og FB konto ved navn Arn's Lux Adventure - her poster jeg alt som omhandler bilen, fra oppbyggingen, til turerene, og noe av kunsten min. Under denne kontoen er jeg også Admin for Facebook gruppen "Møre Overland - 4x4 og Offroad" - dette er et lokalt overlanding community for fylket Møre og Romsdal. Så har vi "The Rig" Litt om den: - Toyota Hilux D-cab - 3.0 TDI - Automat - 265/70r17 BFG KM2 - John Red Steel Wheels 7,5x17" - Old Man Emu 2" Lift - Lys opsett: 2x Lazer R1000 Elite2 + Optibeam Pilot 2x7" og 2x9" - Totalt 54000 raw lumens... - Taktelt "Frøya" fra Profftelt Her er et før og etter bilde fra da jeg hentet den hos forhandler til hvordan den står idag(3,5år) Er vel mye jeg kan skrive og legge fram av bilder, men det meste av oppdatering og hva som er gjort kan leses i denne forumtråden HER fra NewHilux.net. Dette er en liten start av garasjen for nå, mer vil komme!😊 (Takk Jon for den lille "pushen" for å ta i bruk forumet😘) Hyggelig å kunne ta del i dette forumet også!😊
    21 points
  4. Lidt billeder af mit hjemmelavet Tagtelt til inspiration for andre?
    20 points
  5. Den perfekta overlandingbilen. Den finns inte. Det är en ständigt pågående resa, där "den perfekta bilen" är olika från ena dagen till nästa. ? Min första bil blev en Ford Escort. Inköpt innan internets tid. Den tog mig både till Österrike och Lofoten gånger flera. Perfekt? Ja. Den lastade allt jag och ev medföljande kamrat behövde för våra äventyr. Enda lyxen var väll takluckan. Att dundra fram i 140 på autobahn ner mot Österrike med öppna fönster och taklucka hade mer effekt på öronen än en rockkonsert. Terräng framkomlighet... Körde aldrig fast. En gång mitt i sommaren fick jag ta till snökedjor och "gasa till det rasar" taktiken. Fram kom vi. Nästa förvärv var mer med hjärtat än hjärnan. I de unga tjugo skulle man ju vara frän. Gula lampor och kjolpaket gjorde sitt. Coolast bland poolarna, innan den efter 6 månader brann upp efter 300 meter på en resa från Mjölby till Köpenhamn. Nytankad och med nya framdäck. Pimpad Peugeot 405. Fick sedan veta att de där flammorna man ser på vissa bilar inte är på riktigt, utan bara klistermärken. Kunde ingen sagt det lite tidigare! Resan gick vidare med en genomrostig Alfa Romeo 33. Kunde inte ens byta till vinterhjul. Domkraften bara sjönk in i rosten. Inköpt för 4000 Dkr, fick avstå stereon efter prutning. Den skänktes sedan till bättre behövande. (Lånad bild på likadan bil.) Efter det gick åren och jag hann bli "vuxen" tills nästa inköp. "Subaru ska ju vara bra bilar." :tänkte jag. "Och såg inte Legacy'n häftigare ut än en Impreza?" Sagt och gjort. Den såg smäcker och smidig ut hos bilhandlaren. Nu skulle det till en riktig bil. Nu var man ju i fast förhållande och fick väll ändå satsa på något som var lite presentabelt. Inga riktiga långresor hade genomförts sedan Escortens tid, men nu var det dags igen. En åttadagars tur med min nuvarande fru. Turen som gick från Malmö via Stockholm - Kiruna - Narvik - Finnmark - Tromsö - Trondheim - Oslo och tillbaka till Malmö minns jag väl. Uff vad var det jobbigt att ha cyklarna på kroken! Allt fick tas genom dörrarna. Men trotts packning och hund kunde vi t.o.m. ta med två liftare med varsin stor ryggsäck i 25 mil. Bilen användes dock sällan och den fick ny användare i... var det Gällivare. En kortare tid gick med hyrbilar och poolbilar. Livet utan egen bil var dock alltför trist. Hjärtat bultade starkt för något eget och åter fick det bli en egen glidare. Oh, saft-suse vilken skön bil det blev! Kungligt läcker både att se på och köra. Dryga 230 hästar och den låg som ett strykjärn. Saknad är du kära 166a. Men vad en hund skitar ner! Grus och hår blev det i baksätet. Efter ett tag stod det klart, en annan bil ska skaffas. Allt var klart för att i princip åka upp till Åre och hämta hem en Defender 110 pick-up, men min bättre hälft satte stop för det. Så det fick bli den här i stället: Det var ju ändå awd. En längre resa ner till Österrike fick denna glidaren ställa upp på. En mycket skön kärra, som trotts det var lite blekare än den länge saknade Alfa'n. Nu började det dock lysa en lite svag lampa på något som hette offroad och overlanding. Det hade alltid funnits där, men ändå inte riktigt kommit till ytan. Frun hade nu fått körkort och börjat prata egen bil. Dags för lite manipulation för att hon skulle skaffa "rätt" bil. Det lyckades: Tänk vad kul man kan ha en sådan här! Tillslut blev det dock dags att få uppgraderat sin egen kärra till något overlandingaktigt. 4xoverland och Ronny Dahl höll tv'n varm. Var skulle en egen tur styras? Vår hund hette Tula... en lite goggling på "Tula" visade på att det finns en stad i Ryssland med det namnet. Ett löfte till hunden lades om att hon skulle få lov att komma dit... En tur till Ryssland hägrade och vem vill ta en overlandingtur i Ryssland med en Jaguar? Ja säkert många. Men jag vill ha något "mindre fint" och bättre för de ryska vägarna. Hur var det nu med Subaru? Sades dessutom inte på expeditionportal.com att en Forester var ett bra budget alternativ? 2.0 var mer budget än 2.5, så när en sådan här dök upp i grannstaden var det bara att slå till. Första inköpet inför ett overlandingliv! Den levde dock inte upp till Subarus goda rykte och spenderade mycket tid på verkstad r/t ett motorproblem som inte ville ge med sig. Tröttnade tillslut och slog till på deras demo-ex av XV'n. Nu skulle jag till Ryssland! 650 mil blev det. Tula fick posera på torget i Tula , innan hon 9 månader senare lämnade oss förevigt. Trotts att denna bil nu var perfekt för oss spenderades som vanligt många timmar på att läsa om overlanding-riggar på expeditionportal. Blocket skannades av dagligen, med framför allt fokus på Wrangler Unlimited. Helt plötsligt så kom dock den bil som kändes rätt. 19:23 på kvällen kom annonsen in. En minut efter de öppnade klockan 10:00 på bilförsäljningen stod vi där. Jag hade bara sovit 40 minuter den natten. Resten av natten surfades det helt vilt för att kolla upp försäljare, bilmodell och allt annat som på minsta sätt hade att göra med försäljare, Toyota Hilux och overlanding. Innan klockan var 11:00 hade XV'n bytts in och vi rullade hem med denna (dock utan kanoten på taket): Första inköpen är reda gjorda för att optimera våra bil; "Mulan". En reflexväst till vår son och en miljödekal för Frankrike! Yeah! Here we go!!! To be countinued...
    19 points
  6. Nu är nya projektet igång! En ny Jeep Wrangler JK Rubicon Recon landade på gårdsplanen för ett par dagar sedan. Grand Cherokeen har lämnats och tanken är att den så småningom också ska ersätta den gamle TJ'n. Förhoppningen är alltså att den ska kunna användas både för Overlanding, Daily Driver och vid terrängträffar. Terrängträffarna blir den stora utmaningen och chansen/risken är alldeles för stor att det blir svårt att göra av med TJ'n just pga det. Time will tell... Målet är en bil med 35"-37" däck, 2,5"-3,5" höjning, bra flex, tillräckligt med hasskydd och stabil gång i motorvägsfart. Som sagt... Time will tell. Innan bilen dök upp landade det lite paket. Ett takräcke och lite spacers för MT-däcken jag flyttar över från GC'n tillsvidare. Frambumper landar i nästa vecka och bakdelen tar 2 månader till innan den landar. Första modden som gjordes var av den enklare varianten. I med plattan och inclinometer-appen. Mod nr2 blev montering av spacers och lite roligare hjul. Originaldäcken är ju inget roliga... De här är ca 32" och får duga tills månadspengarna har ramlat in i tillräckliga mängder. I fredags dök @Lars 9k upp så vi kunde ta tag i de lite tyngre och viktigare bitarna. Takräcke och tält! Tack än en gång för hjälpen! Titta så lycklig hon blev! Igår blev det bara lite småpill och research/planering för inredningen. Fick iaf mekat dit en Ctek Sense på startbatteriet för skojs skull och konstaterade att appen har lite att önska. Den kan inte visa all info i liggande läge. Tur man inte ska sitta och följa den i realtid hela tiden. Hade varit väldigt kul att lyckas hinna med att få på höjning och större hjul innan Oktober(?) och storebrorkörningen men tvivlar på det. Time will tell... Har inte riktigt bestämt mig för höjningssats och skärmar ännu men innerskärmar i aluminium ser det ut som jag fått tag i ?. Det dök upp en annons på Facebook som jag inte kunde motstå. Ha kul och C'ya out there!
    19 points
  7. Tjenare! Är väl nästan så att jag känner mig manad att starta en tråd här då det verkar vara lite Land Rover brist? ? Ny på forumet och väldigt grön på detta med overlanding! Har dock otaliga utenätter i bagaget dock utan inblandade fordon så vi kan enas om att jag är halv-grön på området ( Allt har bara blivit lyxigare nu ) Skulle köpa en jänkare var tanken men kom hem med en Defender istället, folk retades men jag kände att det var dags att göra något skoj med livet, komma ut och se alla dessa vackra land och platser! Valet stod emellan en LC eller en LR, dock fanns det inte så mycket vettigt till salut utav det förstnämnda när jag var på handlingshumör så det blev en Defender års 2000 med Td5 motor och manuell. Allt såg väldigt bra ut och affärer gick snabbt då priset var bra! Satte igång ganska snabbt och beställde det jag visste att jag "behövde", taktält, takräcke, kyl, winch, kofångare för att bära upp detta, Höjningssats, dc-dc laddare. Pasade på att lackera lampsargarna då dessa var gråa, såg lite trist ut! Målade även slutrör, och kofångare fram och bak. Dc-dc laddaren ifrån C-tek kom först, en provisorisk inkoppling gjordes för att sysselsätta sig, blev dock otålig så sambon lastades sedvanligt in höger fram och turen gick till biltema för att där införskaffa deras "dyra" kyl. Med sambon fortfarande ovetandes så pekade nosen emot Öland! Kylen fylld, kameraväskan med och så några timmar senare så var vi på plats, borgholm var stängt och fick inspekteras noggrant utifrån. "Byrums raukar" såg otroligt intressant ut efter en snabb googlesökning och ytterligare efter en stund så var vi där och jagade solnedgång! Natten spenderades dock på Quality hotell i Kalmar pga dålig framförhållning, men hotellfrukost är ju alltid gott? Dagen efter så drog vi lite småvägar ner emot Malmö, påvägen från Kalmar åkte vi förbi en skylt "Älgsafari i Nybro", Ptja, varför inte? Därefter bar det av till Danmark. Rød pølse hade ingen av oss ätit på många år "det måste ju gå snabbt att få tag på i Danmark?". Ingen tanke på broavgift och det resulterade i en smärre chock, bara att svälja och betala! När gränsen passerats så la nätet av på båda telefonerna och således även GPS. Jag summerar detta, Köpenhamn är för den som inte vet en enda stor cykeltävling, Vistelsen i Danmark varade i ca två timmar! Ingen Rød pølse men däremot en P-bot utanför Mc Donalds då vi normala människor inte har p-skivor i våra bilar, 750:- Danska, en torr hamburgare senare så var vi tillbaka i Sverige där det i tystnad bar hemmåt! Det var lite taskig passform på instrumentbrädan samt några trasiga lampor i instrumenthuset som hade stört mig lite, korrigering var på sin plats! Passade även på att göra rent samt kapa av onödigt långa stereokablar! Det är INTE gott om plats på dessa bilar!! Därefter kom min 2" höjningssats samt winch, sämre med kofångaren dock! Höjningssatsen visade sig dock vara en liten smula onödig, bättre att lägga dem pengarna på annat! 2" satsen köptes på 4x4offroad och dem var otroligt hjälpsamma vid retur, uppskattas! Därefter kom det ett litet paket ifrån Expeditionstore! Otroligt smidigt att montera måste sägas! Visst, det tog några timmar men jag har aldrig svettats så i denna sommarvärmen tidigare! Kompisen hade ett par beg däck med fälg som inhandlades, mest för fälgarnas skull men däcken var fullt rullbara! Söker dock efter hjulmuttrar om någon har? Ser lite illa ut med Alu-muttrarna! Så om någon har så får ni mer än gärna höra av er! En fredag ägnades åt att läsa på detta forum och jag snubblade över en resa som " iknutis " hade genomfört. Det såg otroligt trevligt ut så jag skickade länken till sambon som lite skämtsamt svarade " Ska vi åka? ". När klockan blev 2 lämnade jag arbetet, åkte hem och började förbereda bilen, sambon slutade klockan 4 och 17:20 satt vi i bilen påväg emot Norge! Resan var magisk! Hade dock hoppats på att det skulle finnas fler ställen att sova på utmed vägen, klockan 01:00 hittade jag en grusväg som vi svängde in på, smällde upp tältet och kokade ihop lite frystorkat, succè! På morgonen upptäckte jag något, det surrade mycket runtomkring oss.. Jodå, vi hade parkerat bland massor utav bikupor, bra jobbat! Turen fortsatte utan missöden, och nästan natts övernattning bjöd på magnifik utsikt! Det blev söndag och vi båda skulle arbeta på måndagen, vi lämnade Gjora klockan 08:00 på morgonen och kom hem vid 21:30, 186 mil från start! Det är en lagom helg-utflykt? Efter denna resa så har kofångaren anlänt! Detta skall monteras och sedan är det egentligen bara kylet jag väntar på.. Detta hade tydligt farit ut på lite villovägar i vårat avlånga land, nåväl den som väntar på något gott! Ber om ursäkt om det blev ett tungt förstainlägg, lovar att hålla dem kortare och uppdatera mer frekvent i fortsättningen! Tycker ni om att se resebilder i fortsättningen också? Eller skall jag endast hålla det till bilen? Ris eller Ros? Ha nu en trevlig kväll allihop! // Robin
    19 points
  8. Halloj, Ny här på forumet! Kul att det verkar finnas en community för oss på andra sidan atlanten Kör en Jeep Wrangler rubicon Recon som jag o sambon köpte november 2017, fabriksny. Då det, enligt mig, saknas bra handlare som har kvalitetsprodukter för JK'n så valde vi att importera allting från USA - bättre utbud och man kan plocka ihop så mycket mer än det som finns här i Sverige/Europa. Utrustning Höjd 2.5" (på riktigt blev den ish 3" högre) från AEV med ny främre trackbar från Teraflex Stål stötfångare både fram och bak. Winsh-redo. J.W Speaker 8700 J2 LED lampor. En av de få ECE godkända LED lamporna. Inbyggt varselljus och massa andra godsaker. Smittybilt 2783 taktält. Rhino Rack Batwing awning. Markis som täcker 270 grader av fordonet (förar samt baksidan av Jeepen) Rhino Rack pioneer platform. Takplatform för montage av allt Egenbyggt kök med förvaring ARB 47l kyl/frys kombo Genesis offroad dual battery kit med 2st Oddysey PC1500 batterier. Diverse kina-ramper (tills vi bestämt vilket märke vi skall ha). Teraflex HD tire carrier samt fäste för höglyftsdomkraft. Sambon och jag har gjort allt jobb på bilen, har aldrig varit hos verkstad vilket känns riktigt skönt! Detta är vår första Jeep Såhär ser bilen ut, efter vi hade tvättat och polerat den! Kanske ses på vägarna vår/sommar 2019!
    19 points
  9. Bygget skulle etter planen vært ferdig til mai i år, det gikk nesten. En uke før ferien så røyk løftemekanismen, så det ble telt denne ferien også. Fikk etterhvert ny motor, og kassa er blitt brukt siden juli i år. Det fysiske er neste ferdig bygd og virker nogenlunde, på det tekniske er det mye igjen. Men lys, toalett og kjøleskap fungerer. Her et bilde fra denne helgen.
    19 points
  10. Hej på er, Christoffer, 80-talist, Finspång-Östergötland. 4-årig son, Sambo, villa utan vettigt garage😱. Åkt enduro som halvtaskig amatör fram till och med GGN förra året men tagit en paus pga. det tar så sjukt mycket tid från familjen. Nu då? Vill man kasta skitmycket pengar på något med motor som även familjen kan vara en del av tror jag overlanding är spot on!? En TGB16 hade ju varit svintufft att kuska runt med men det är svårt att få tag på har jag en känsla av. Då vill jag ha en Defender, Jajjemän! Så jag åkte och kände lite på en 110 med 300tdi... Njae, familjen skulle knappt orka åka med till affären och handla i en sådan. Dessutom sinnessjukt dyr med tanke på vad man får för årsmodell och bekvämligheter. Någon gång i livet ska jag ha en men inte nu. Snöade in ordentligt på Land Rover och försökte verkligen övertyga mig själv att det var en bra idé. Var nära att köpa Range Rover Sport men hejdade mig själv i sista stund. Det verkar ju faktiskt inte vara någon speciellt pålitlig bil. Wrangler? Njae, kan egentligen inte säga något om dom för jag har aldrig ens suttit i någon. Säkert jättebra bil på alla sätt och vis men det känns bara inte rätt. Det blev en Pajero V80 -07 till slut. Kul på hjul, covid-19 billigt, helt std förutom lite stressad så den har 200hk. Stod på vinterdäck när jag hämtade den så sommardojjorna åkte på så fort vi kom hem. Barnarbete känns bara så rätt. Blänkig frontbåge följde med och åkte på, hade några nya Biltemas 7” lampor liggandes som hängdes dit men det blev ju alldeles för smått och fult. Därför åkte dom och en uppsättning ruttna 9” hittade sin plats istället. Duger tills vidare. 20” hjul är inte direkt eftersträvansvärt mtp vad den ska användas till men det får funka tills det har ramlat in några fler löner. 17” och AT däck står överst på önskelistan. T.o.m över taktält och kylbox. Ska man vara ärlig lär bilen gå mest asfalt och på sin höjd lite grusväg men ett tåligare däck än ett lågprofilslandsvägsdäck känns tryggare. Vi blev tvungna att provköra primusköket så vi drog till skogs och stekte på lite pyttipanna på ett kalhygge. Eftersom man är lite dum i huvet vill man såklart ha ”allt” helst igår men med ett stundande husbyte och en sambo med sundare inställning till ekonomi än mig så får det ta sin lilla tid. Vi fick låna ett Keron tält på obestämd framtid och brassade in på Jula för att skaffa lite billig förvaring, något att sova på samt något att sova i. Verktyg, yxa mm i en låda, en för mat och en för laga,diska,äta mat. Rockade loss med precisionsverktyget tigersåg och vips ligger en livsfarlig träbit på fästet till insynsskyddet. Måste sätta fast den så man slipper få den i nacken vid eventuell krock. Behöver fixa nåt till att binda fast prylarna med som hamnar där uppe också mtp krocksäkerhet. Primuskök och glasflaska ligger på platsen för extrasäte. Kristi Himmelsfärdshelgen drar vi på vår första övernattning, vi ska mot Årjäng för påhälsning i stuga och tänkte passa på att övningssova i tält nånstans vid Vänerns norra strand där det troligtvis kommer blåsa nordanvind. Hur tycker ni det låter?
    18 points
  11. Och nu fortsätter Norlin… Såhär efter helgerna (och byte av arbete) tänkte jag uppdatera vad som händer i Norlins Garage TM vilket inte varit särskilt mycket så det var dags att ta tag i högen med alla villhöver inköp som ska finna sin plats. Japp, lediga dagar att spendera i garaget, för jag var just klar med senaste beställningen från frun, när hon helt oplanerat kommer in med en ny. Hög prio var det på den åxå. För vid senaste färd till den närmsta stad/by/störrehusgrupperingmedaffärer visade sig väglaget vara ytterst oberäkneligt med avseende på friktion. Underkylt regn har den effekten på asfalt. Frun klarade sig bättre än bilen. (tack och lov) Så nu fick jag chansen att lära mig nya saker. Det första jag lärde mig är att i framkant av motorrummet på höger sida sitter en Auto Fuel Cutoff Switch Den har som namnet antyder funktionen att se till att bränsle försörjningen upphör utifall att man råkat ut för en olycka, väldigt praktiskt och en bra säkerhetsdetalj. Bra vore om jag lärt mig detta innan jag behövde veta av dess existens för då hade troligen inte bärgarens tjänster behövts. Så eftersom Sorenton rullar med ½ försäkring (sedan tre (3) dagar innan händelsen) och omgivningen i kombination med att bärgaren tillät att Sorenton inte släpades till närmsta KIA verkstad utan kunde säkert parkeras tills min kunskap om KIA’s vänlighet att utrusta Sorenton med en Auto Fuel Cutoff Switch kunde inhämtad innan Sorenton kördes hem till Norlins Garage TM Då bilen gick rakt och fint, inga tendenser till att dra varken åt det ena hållet eller det andra så tog jag vägen förbi den lokala plåt & lack verkstaden i staden, som uppskattade kostnaden till mellan 15-18kkr. Så det blev dags att riva & fundera för att kunna planera inköpen och insats av Norlin. Mest plast i form av stötfångare, dimljus, spolarvätskebehållare, strålkastarrengörarmunstycke och ett stag (som även om det bara var böjt var det sönderrostat) mer verkade det inte vara, frånsett en massa clips, reparationsmaterial, färg & tid. Av ovanstående delar visade sig att KIA tog endast 111kr för ett stag, 200kr för samtliga clips och 2678kr för strålkastarrengörarmunstycke. Internettet utforskades och på skrotar i Sverige kunde dimljus & spolarvätskebehållare hittas. KIA bistod med stag för 111kr & div clips. Strålkastarrengörarmunstycke från Litauen via eBay. Men stötfångaren då? Ja skrotarna var helt tomma på den delen och internet visade en enorm spridning i pris och modeller så jag tänkte att tills jag bestämt mig för vilken del som passar, och fått hem och på den på bilen är sommaren redan slut. Så efter en lättare kontroll med att tejpa ihop stötfångardelarna till en någorlunda homogen stötfångare för att få en uppfattning om hur duktig jag varit vid städningen av olycksplatsen så jag tog det irrationella beslutet att försöka laga stötfångaren. Istället för nål & tråd användes borr & buntband. Här gjorde jag ett fel, skulle satt buntbanden på utsidan då denna sida skulle täckas med epoxi & glasfiber och ”kopplingen” gjorde det onödigt svårt att få dit glasfibern. Sen spackla & slipa. Och det är nu man inser varför det kostar att lämna bort dessa jobb, för när jag gör det tar det en massa tid och blir inte bra. Inte bra alls… Grundlackat och man börjar se alla missar man gjort i grundarbetet. Men beslutet är tagit att få bilen körbar a.s.a.p och någorlunda estetisk tills vi tar nästa steg. Första lagret topplack och inte blir grundarbetet bättre av det. Provade för första gången sprayburkar som laddats rätt färgkod, bättre men fortfarande sprayburk. Nåväl, mera färg och montering resulterar i: När jag beklagade mig för frun att jag var långt ifrån nöjd med resultatet, svarade hon lugnt att bilen sitter ihop, är körbar & var det ändå inte tänkt att prova på att köra i skogen mer så spelar det ingen roll. Billigare än på verkstad hade det ju åxå blivit, så varför missnöjd? Så nästa steg, något typ bedliner eller ny stötfångare + ”riktig” lack? En lokal lackerare ville ha ca 3kkr (minst) och plastbiten går på ca 1.5kkr. Kan köra en hel del utflykts-km för 5kkr. Sen har vi ”vill kunna själv” delen. Detta i beaktning tillsammans med frus öppning om att hon var intresserad av tydligare hobbyfordonstuk för denna bil tror jag mig veta vart det lutar. För ärligt talat, ser det inte lite tomt ut där fram, inte ens extraljus… To (slowly) be continued… some day
    18 points
  12. Världens, just nu, nöjdaste kille? Japp, det är jag det!!! Förra helgen flängde jag runt som ett piskat skinn för att hämta nylackade delar, lämna delarna till Arctic Trucks och förklara lite vad jag önskade. Så kom Tisdag med den jävligaste form för influensa jag någonsin har testat tror jag - grym smärta i alla leder och med så sjuka frosskakningar att jag höll på att hälla mjölk över hela köket när jag försökte träffa ett relativt stort mjölkglas, i ett desperat försök att fylla på vätska i kroppen. Jag trodde faktiskt att jag skulle ta ner skylten ett tag... Nå, idag så var jag tillräckligt stabil i kroppen för att orka ta mig ner till Arctic Trucks i Drammen för att titta till min skönhet. Jag blev helt tårögd tamejfaen! Vilket superjobb dom och min lackerare har gjort! Sa jag hur nöjd jag är eller? Nu är det bara resten kvar!
    18 points
  13. Dom hade faktiskt roterat hjulen, och på rätt sätt åxo. Servicen va tillsynes ok utförd. Men man är nog inte favoritkunden i vilket fall... Förlåt Toyota-teknikern att jag filmar och gör narr av dig, men det är ganska kul.
    18 points
  14. Så kom tagteltet på🙂
    17 points
  15. Här är den mina damer och herrar! Den glada nyheten vi har jobbat intensivt med den sista tiden - massor av jobb kvarstår... Från början tänkte vi en " Meet and Greet " men så ballade det ur - resultatet ser ni nedan . Anmälan ligger redan i butiken - http://www.overlanding.nu/forum/index.php?/store/category/2-träffar/ - och fram till 31/12-2018 är det rejält rabatterat pris. Boende hanteras av: https://www.camping.se/sv/campingar/2960/Bjorkebo-Camping/ Mer info kommer ang program, utställare etc etc. Bli med på denna resan gubbz and gummz!
    17 points
  16. För att göra en lång historia kort. Här kommer bilder på helgens sysselsättning. Som förväntat så behövs det nya skärmar för att det ska spela ordentligt. Hustrun blev trött på att gänga... ? Man ska tydligen visa sin utveckling. Från vänster till höger, originalhjul, MT ngt större än original, 35" vinterdäck, 37" sommardäck. Resultatet!
    17 points
  17. En ny test idag, och mycket mer krävande än tidigare. Både bil och däck fungerar otroligt bra, och nu var det både blötare och brantare. Otrolig utsikt! Lite snällare flex här Så kom @thorstein med ideen om att sätta däcket på den klassiska stenen. Ser ut som hela framaxeln håller på att glida ut! Väldigt skön och speciell känsla när bilen är i våg genom skogen.
    17 points
  18. Så där... bilen är hämtat sedan ett par dagar, och använd. Inte till Overlanding, men som everyday-drive, och vilken känsla. Många vill mena att köra Jeep är som att köra traktor, för mig är det förbaskad kul i alla fall. Det är som natt och dag när jag jämför med min tidigare Nissan Patrol, detta är rena sportbilen. Bilen är nu färdig byggd, framöver blir det bara lite små saker, som takräcke och tält.
    17 points
  19. Första turen i denna tråden blir helgens resa till Offroadbanan i Osby. Här har vi ju varit ett antal gånger tidigare och området är ganska tufft att köra i. Idag försökte jag ta det lite lugnt då vi egentligen bara kört upp för att vara lite sociala. En fullastad overlanderbil är inte riktigt det bästa alternativet för tuff offroad. En av de brantare backarna besegras av en SORK kompis i en Jeep YJ. Ytterligare en av SORKARNA tog sig an backen med lyckat resultat. Jag avstod, då jag inte ens kom upp med tom bil, i våras. En bit bort riggades det för vinschning. Jonas själv, ägare av Offroadbanan, satt fast i ett litet surhål! - Det gick ju bra förra gången, var kommentaren!! Lite blandade bilar. En UTV var också på plats. Det dröjde inte länge förrän det blev dags att vinscha Jonas igen. Denna gång hade han hamnat lite för nära ett träd. Här var det vi som ryckte in. Kul att inte alltid vinscha sig själv. Till slut blev det (så klart) ändå en hel del körning även för oss, trotts full packning och taktält! ”In the djungel” Här tog jag rygg på en C202:a Allt gick bra och kvällen avlutades sedan för oss, med gott grillat och några pilsner med Jonas, innan vi slog upp taktältet och kröp ner i sovsäckarna. Vi vaknade till en sval men fin morgon. Sen väntade vi på att @Per Pettersson skulle komma med frukostbullar .........
    17 points
  20. Da har det blitt et skifte i garagen, med tanke på at vi ønsket en mer turbil.. Jeep er solgt og vi er tilbake med Land Rover.. (kanskje min Land Rover nr. 8 eller 9) Bilen er en defender 110 puma 2011, med 80 km.. En del oppgraderinger: Oppgraderte dempere/fjører, 220v, led lykter og led bjelker, vinsj, rocksliders, div beskyttelse under og med porsche 996 seter:), taktelt, 270 grader awning ++
    17 points
  21. Hej, her er lidt fotos af ombygningen af min 1000kg trailer🙂
    16 points
  22. Som så många andra skall jag starta en liten tråd för mina små och korta turer, som det faktiskt blir en god del av genom ett år. Först ut en liten dagstur till Årjäng för att möta flera andra från forumet som tog en hel helg i skogen. En vecka med influensa satte foten ner för att sova i ett kallt och rått taktält. Avfärd från Oslo ca 08:30 för att möta upp i skogarna öst om Årjäng. Målet för dagen, en pizza i Åmål. För en fet selfie!!! Håkon ligger framför med sin fina Defender! Första trädet över vägen mot Åmål... motorsåg fram! Andra trädet....inte lika hög entusiasm bland deltagarna Så var vi framme i Åmål för en riktigt god pizza... (det tog dok tid när vi var så många) Fina vyer med varierad snömängd genom dagen. Ett par mil väst om Åmål hittade vi en genväg via ett nerlagt spår....Här var det ju också en riktigt trevlig bro! Inte mycket att gå på.... Men gick hur fint som helst.... Skulle önskat vi hade mer tid så man kunde tatt en bild på avstånd för att visa hur hög bron faktiskt är. Dom två som körde över bron och vidare på spåret i 2km blev stående och vänta på omvägen som tog "bitte" lite mer tid. Men vi hade en väldig fin plats att vänta på. Resten av vägen tillbaka mot Årjäng gick på riktigt trevliga vägar i tät skog. Samt lite nyliga avverkningsspår. Thats it!
    16 points
  23. Näh! Vi är inte döda, vi har bara Coronakeps på oss och sliter lite med livet allmänt - som typ resten av världen. Tänkte att jag slänger upp lite random bilder från vintern som visar att både Snövit och jag lever. Från en sjukt kall tur med Espen och @birjo där vi inte fick fisk... Sen drog vi iväg ett gäng till Finnskogen - vi fick ingen fisk där heller.... Hyggligt camp mitt i kallaste vintern. Vi klarade dessutom av lite bilmeck a la extrem... Nåja, byta sönderkört bromsrör. Gick hett för sig kvällen innan . Så då fick Snövit testa finfin släpkärra. Med 10PSI i däcken på bil och kärra så rullade vi med lätthet igenom det som mer orginala bilar jobbade betydligt hårdare med. Storlek har ingen betydelse? Bahhhhh Världens sjukaste snö - ingen bärkraft alls. Men med jävligt lågt lufttryck kunde man släppa ratten och det bara rullade på. Trots att ratten stog på halv tio så matade det på med precis lagom varv på motorn - med kärra bakom. Storlek sa du? Hahahaha - livet är lättare med 35" and above - det är sen gammalt . Ja @Hanna Pelleröv var med här oxå. Men denna gången var det SBR - Skit Bakom Ratten - som drog oss ner i diket. Det var ren blankis på vägen och i ett ögonblick där jag valde att prioritera telefonskärm framför fokus framåt så sket det sig. Till Terjes stora glädje... Men tji fick Jeepägaren då de medhavda Maxtraxen tillsammans med en rejäl innsats av Terjes kusin Magnus var knepet som fick loss Gammeltackan denna gången. Och med Snövit i solnedgång så ber vi vintern fara åt helv.te för i år. Sorry den bittra tonen men jag har Coronakeps på mig som sagt. Kanske en värmande vårsol, mer ljusa timmar i dygnet och en tur utan sovsäck med komfort -35 grader kommer att få fram den mer glada Wiberg som vi alla sätter pris på. Snövit och Wiberg - Out!
    16 points
  24. Er kommet lidt videre med projektet🙂
    16 points
  25. Det har byggts i garaget. Strax innan jul och i mellandagarna så tryckte jag på det sista av ork jag hade i kroppen och färdigställde så det går att jobba i garaget. Den sista bilden från mitt senaste inlägg får bli den första i detta nya då. En hög med Ikea-skåp och verktyg blev en bra utgångspunkt för ny arbetsbänk. Sedan stavlimmades och skruvades 2x4" för maximal styrka. Kändes riktigt att inte vila hela tyngden av arbetsbänk på skåp från Ikea så det blev totalt 4stk stötteben oxå. På 2x4" så la jag på plywood som utbytbart slitlager. Blev en helt porrig arbetsbänk av det till slut . Då kunde första patienten få komma in och få behandling. Jag upptäckte till min fasa att jag heeeelt hade glömt serva Gammeltackan förra året. Missade service med 2000km - skamma sig... Nå, ny olja, filter, smörjning av kryss plus plus så kändes det bättre med en gång. Det ligger en massa nya kul prylar och väntar på att skruvas på men det får vänta tills det käns mer rätt. Orkar inte nu. I förbindelse med att jag tog garaget i bruk så blev den där porriga arbetsbänken fort fylld av massa märkliga saker. Det behövde byggas den där hyllan jag hade med på de ursprungliga ritningarna... Tänkte att alla skruvdragare och batteriverktyg kunde få någonstans att bo samtidigt så de fick en liten Chambre Séparée. För att utnyttja ytan maximalt så smällde jag upp två magnetplattor för att äntligen få ordning på alla de där borren som ligger och dräller överallt. När jag blir stor kommer jag säkert att sortera dem efter storlek oxå . Med sådan ordning och reda i garaget kunde patient #2 komma in och få en betydligt mer behövande service. Jag har redogjort för det tidigare - med liten skitmotor är det viktigt att hålla hög snitthastighet då det helt saknas kraft att komma upp i hastighet om man måste reducera den samma för diverse hinder - här under rondeller, kurvor etc. Det går ut över, till min stora häpnad, hjulupphängningen som alls inte håller BMW M3 standard. Mycket märkligt, det är ju en Toyota... Med alla verktyg ute kunde patienten få de gamla stabstagen avlägsnade och nya monterade. Passade på att ge den lilla trotjänaren ny olja och byta lite filter samtidigt. Då de norska myndigheterna inte ser helt med blida ögon på att vi reser runt och socialiserar om dagen så har jag - i brist på Overlanding - återigen riktat min uppmärksamhet mot min cykel. Men med tanke på underlaget så är den numera utrustad med rejäla 3" dubbdäck. Sitter som gjuten på alla typer underlag. Med hjälp av den kan jag få ut lite frustration och samtidigt få lite fysisk aktivitet. Så nu är garaget i bruk och nu tänker jag vänta med fler tillbyggen tills lusten kommer över mig igen. Det funkar helt ok att skruva i - både bil, cykel och snickerier . Så här nöjd kille är det som har byggt garage . Snövit & Wiberg - out!
    16 points
  26. Har laget en liten kortfilm fra turen en gjeng av oss var på i Kristihimmelfarts (25-28 mai) helgen. Enjoy!
    16 points
  27. Almost there... ...och jag har provat winchen 😎 Blir rätt OK detta! #afn #bumper
    16 points
  28. Nu är det mesta monterat igen. riktigt nöjd😊
    16 points
  29. Hei Jeg heter rick, og jeg har nylig blitt medlem av Overlanding.nu. Jeg flyttet fra Holland til Norge i 2017 og kjøpte meg en norsk bil; en Raufoss bygd Volvo Felt. I 2018 tok vi bilen til Island. Jeg modifiserte det litt, men ikke mye. Den gjorde det veldig bra for en 50 år gammel bil. Null break downs på 4 uker. (Bortsett fra en, som var min egen feil) Jeg planla å selge bilen men etter ferien likte jeg bilen så godt at jeg bestemte meg for å beholde den og gjøre den litt finere Først skisserte jeg noen planer i 3D Jeg begynte å strippe all maling og sveise nytt stål der det var rust. Det var mye rust ... Jeg brukte 1,5 kvadratmeter nytt stål... Heldigvis var det ingen rust på chassis. Taket og dørene er glassfiber, slik at de ikke ruster.. Jeg fjernet alt tektyl fra undersiden. Det var en drittjobb hehe. Etter tre måneder var jeg klar til å begynne å male 2 strøk grunning, 2 strøk grønt og deretter kamuflasje. Jeg monterte skjermbreddere fra en Land Rover Defender Spectre Suspensjonen ble modifisert med Koni støtdempere, Koni styredempere og store gummifjærer for å kompensere bilens ekstra vekt. Så kom endelig øyeblikket for å montere dekkene. 38x15,5 Arctic Trucks AT405 på 15x14 Stålfelger. Store dekk trenger stor kraft, så jeg byttet motor. Det er en Volvo B20 med høyere kompresjon, D-kamaksel, større ventiler og weber forgasser. Jeg har fjernet all den originale elektrikken og installert ny. Jeg installerte en stor bryterboks for å plassere alle ekstra knappene for utstyret. For å blåse opp dekkene installerte jeg en ARB twin air kompressor og 2 lufttanker under bilen. Inni har jeg laget et enkelt bobilinteriør med; -2x 150Ah batteri - Webasto air top diesel varmer - 40L vanntank med pump og vasken - komfyr - TV - Waeco Tropicool TC35 kjøleskap - radio - 1000W converter 220V etc. Det kan gjøres om til en seng;
    16 points
  30. Mellandagstur 27-29/12-2019 2019s sita tur blev en riktigt skön tur i jakt på snö med goda vänner. Cato och jag startade tidigt från Oslo för att kunna kolla på lite camps och se om vi hittade nya spår. För en gångs skull så var det en del vatten i det klassiska vadet i närheten av Årjäng . 20191227_122644.mp4 20191227_122725.mp4 Efter att vi hade badat bilarna var det dax för en liten lunch - rätt i koppen. Innan Arvika testade vi ett spår i skogen - air down. Tur var det för det var både snö, is och lera i rätt bra mängder. 20191227_160035.mp4 Framme vid Bjurtjärn väntade Hanna och Lars. De envisades med att laga mat och äta middag ute - vi eldade kojan varm innan vi åt middag. Efter middag var det lite kvällskörning i den snö vi hittade. 20191228_010905.mp4 Dagen efter satte vi kurs mot Torsby och vidare norr över mot Bosses. På vägen dit var det riktigt gott om snö och plötsligt böjade det att snöa oxå. Vi hittade ett gammalt spår med ordentliga mängder med snö. Efter att Thorstein hade röjt i ca 40 minuter och kommit 150 meter så insåg vi att detta skulle ta hela natten. Vi körde hellre upp till Bosses och lagade mat. Efter middag var det återigen dags för lite kvällskörning. Plötsligt krängde MArkus av däcket och Thorstein och jag åkte och hämtade luftkudde. Startgas och " tändare " hade jag men vi var tvugna att lyfta hjulet/ bilen med kudden. 20191228_231009.mp4 Det är viktigt att rensa bilen efter snökörning, blir det minusgrader kan det få konsekvenser om hela framvagnen är full i snö. Stockbrasa på Bosses efter att vi hade hämtat ett par, tre träd att elda med. Det tar på att leka i snön. En fantastisk avslutning på ett väldigt fint Overlanding år . Tusen tack för turen allihopa.
    16 points
  31. Hade tänkt mig en tur till Sverige, men så kände jag att det blev lite långt för en natt. Thorstein och Co hade tidigare visat mig en riktigt fin pärla inte så himla långt från hemmet. Sag som gjort tog jag och Tobias oss turen dit. På vägen köpte vi in tre säckar med vid och det var smart för det blev fort ganska så surt när solen gick ner över åsen i väst. Vi gjorde egentligen inget speciellt utan satt bara och njöt av utsikten, för den är helt fantastisk på den här platsen. Natten blir ganska så kall, på utsidan av sovsäckar, vill tippa på ner mot -3 kanske, så det märks att hösten är här. Jag följde Tobias exempel och somna kl 22 och så vaknade vi först kl 09.30. Morgonen var både isig och med massa dimma. Vi kunde bara höra bilarna nere i dalen. Sedan vi eldat upp all ved blev det att leta torra kvistar och så följa Bas exempel från Expo'n. Kort tid efter hade vi åter eld när vi intog vår frukost. Det fanns ingen poäng med att låta tältet torka sedan dimman inte vill lätta, så lite halv fuktigt var det bara att packa ner lägret. Vi tog så en sväng inom Konnerud och Sirikonvägen. Nu har dom uppdaterat bommen så man behöver inte längre ha med kontanter. Det var väldigt folksamt I området idag så vi fick lämna företräde flera gånger på vägen mot toppen. Ett par runder med mycket enkel snökörning på den sista sträckan var lite trevligt, för vi satte kursen ner mot Tönsberg.
    16 points
  32. Hej, ny användare, kör en 2017 G, tidigare engelsk bilfantast (lr, lotus, mini) men lite trött på de obligatoriska problemen 😬.. återstår emuhöjning, hutchinsons och lite kosmetik (kanske ett större taktält också då vi är fem pers+hund), sen är jag nöjd med min mtbbil/camper. mvh Johan
    16 points
  33. En stor förändring stundar för mig. Har köpt mig kåk, så har ni vägarna förbi trakterna Töcksfors, kom förbi på en kaffe! Då det bara var en carport, så tecknas det garage för fullt. Här är nog slutresultatet tror jag. Tyvärr blir övertagelsen när expon är, så jag droppar campingen där och kommer troligen upp på lördagen eller söndagen för en tjöt i alla fall.
    16 points
  34. Hej! Håkan heter jag, har inte skrivit något här innan, men tänkte jag kunde visa min overlandingfarkost. Har hållt på med offroad i massa år, men det är först på senare tid som intresset för overlanding vaknat på allvar. Har tidigare haft Lada Niva och Mitsubishi Pajero, men har nu en kort Nissan Patrol med taktält Först ett par bilder på tidigare åk, först Nivan: Den fick nyare motor med insprut, stenkrypardrev i FD och huvudlådan, torsendiff i bakaxeln, förstärkta stag o trösklar etc Sedan Pajeron som var lite höjd, lite fetare däck, snorkel och en ARB spärr fram och originalspärr bak: Den hade stora V6an på 3,5l och automatlåda, en bil jag saknar! Men nu är det alltså en Nissan Patrol som gäller: Jag gillar 2 dörrarsbilar som ni ser! Det innebär att man får va ännu mer selektiv och kreativ i sin packning och utrustning. Har byggt ett lådsystem bak i den för att hålla lite ordning. Ett par bilder från byggandet av lådorna: Denna bilen hade inte diffspärr bak från början, men med lite klurande med goda vänner så har vi byggt om en originalaxel med spärr, som manövreras med en vaccumklocka, till att istället manövreras med tryckluft. Än så länge verkar det funka finfint Förutom overlandingturer används bilen även som dragbil för vår leksak/tävlingsbil: Kort om mig och mitt/mina åk! Hoppas det roar någon! Hoppas på en bra semester med mycket overlandning också! //Håkan
    16 points
  35. För några veckor sedan blev jag kontaktad av Martin som undrade om jag var sugen på att hänga med på en liten skogstur med övernattning. Eftersom valpen för närvarande saknar fyrhjulsdrift blev mitt svar ja, såvida det inte var hard core off-road på schemat. Det var det inte. Sagt och gjort, tre dagar innan avresa paniksnickrade jag ihop bakstolarna eftersom ungarna skulle hänga med. Nästa dag gick åt till att fixa lite annat småpill med bilen, och den tredje gick åt till packning. Så på morgonen för den stora dagen var det bara att lasta in oss själva och våra kuddar så var vi på väg för att möta upp Martin, Filip och Viktor. Tanken var att vi skulle ta oss på grusvägar med stopp för diverse sevärdheter upp mot Bromölla-trakten där övernattning var planerat. Så vi satte av och det var nog tur att jag fick ligga som tvåa (och inte fyra) på de dammiga vägarna. När vi kom fram var nämligen min inte så täta valp full med damm inte bara utanpå, utan även på insidan Vi slog läger vid en sjö med fantastisk utsikt och sen följde en härlig kväll med grillning och snack framför brasan. Lite fiske hanns såklart också med. Inget napp dock som inte innebar förlorade drag. Därefter var det dags att krypa till kojs på vår provisoriska bädd gjord av IKEA-lådor och madrasser från extrasängar. Funkade finfint och jag och ungarna sov gott hela natten. Efter frukost var det dags att bryta lägret och ge sig av. Ett besök på en ny häftig plats och sedan ville de andra dra vidare till Harasjömåla medan jag och ungarna tyckte det var lagom att påbörja hemresan. Det tar ju ändå sin tid att köra 20 mil i 80kmph. På vägen hem blev det också några stopp. Ett för pannkakor, ett för glass och ett för att sträcka på benen vid en sjö. All-in-all en underbar helg i trevligt sällskap! Väl hemma är nu huvudet fullt av idéer och listan på saker som skulle underlätta nästa resa är lååååång... Kortversion av listan till nästa resa: Täta hål i karossen Bygga upphöjt golv med förvaring under och sovplatser ovanpå Installera komradio MP-300 som jag beställde dagen efter MYYYCKET mer ljuddämpning i kupén!!!
    16 points
  36. 4x4 Fullvuxen 1-4/11-2018, dag fyra Dagens utsikt från sovrummet. Skånegänget valde att lägga oss en liten bit från övriga då det blev väldigt trångt på den vändplan som utgjorde huvudcamp. Vår plats var dessutom i lä från den ganska friska vind som drog in från sjön. På ena sidan hade vi en liten kulle och på den andra sidan bäcken som vi passerade över, kvällen innan. Resten av gänget låg på vändplanen intill sjön på denna väldigt vackra plats. En perfekt plats med sin lägerplats, utsikt, bra yta och sen inte minst ett utedass. Vad mer kan man begära som overlandare?! Under morgonen fick vi besked om att dagens avslutande körpass var struket till förmån för en tur till Bosses. Vi blev ett gäng på 8 bilar som startade med Östmark som första mål. Ganska snart kom vi in på superfina om än ganska blöta och ”lösa” vägar. Vi kom fram till ett ställe där det nog hade varit en bro eller vägtrumma som försvunnit, nu var där bara ett rejält dike. @Per Pettersson passerade gallant, väl utfjädrad framaxel. Liksom @LantzPatrol. Så även @stensth För att göra det ytterligare lite mer intressant stod det dessutom en bil parkerad och blockerade andra änden av spåret. Dock visade sig föraren, en jägare, vara av den vänligare sorten som snällt flyttade på sin bil. Efter lite vänligt sampspåk med nämda jägare drog vi vidare mot Östmark. På vägen passerade vi ytterligare ett stort antal jägare, dock verkade de inte alls lika vänliga utan såg på oss med bistra miner, kanske irriterade på att vi störde dem mitt under ett drev. Väl framme i Östmark blev det välbehövlig påfyllning av bensin och diesel. Här tog vi även avsked av @Spoon och @Mattiasaberg Nu var vi sex bilar som körde vidare mot Bosses. På vägen passerade vi den breda och stabila bro..., En och annan planka var lös men bron höll och vi tog oss alla över. Efter bron klättrade vi upp för en rejäl backe där det återigen krävdes lågväxel. Riktig trollskog. Utsikten var hänförande. Väl framme vid Bosses kunde vi konstatera att dörren fortfarande var olåst men dock var takpappen bytt och diverse tidigare förbättringar borttagna. Efter några minuter var det eld i eldstaden för att värma upp resterna av gårdagens gryta, samtidigt förberedde Hanna efterrätten. Smet för ”krabbelurer” På eldstaden brann det för fullt. Efter att vi åter avnjutit kycklingkryddad fläskgryta som var om möjligt ännu godare denna dag, så åkte muurikkan på elden istället. I pannlampans sken stektes det sedan krabbelurer i långa banor, en del blev väl kanske lite väl svarta och andra lite degiga i mitten men det får nog mest skyllas på mig som förste vändare. I det stora hela blev nog de flesta ganska nöjda med vår lilla lunch. Mätta och trinda lämnade vi så Bosses och efter en liten stund var det dags att dela på oss igen. Norrmännen drog västerut och skånegänget tillsammans med @LantzPatrol drog söderut. Snart började det åter att skymma. Ett kort stopp för att fylla på med luft i däcken, här körde dock Per och Pål vidare direkt. Men ytterligare en bit hade jag och Hanna sällskap av Gustav innan han svängde av österut för att fortsätta mot Stockholm. Jag och Hanna fortsatte själva ner mot Härsvattnet igen, samma camp som vi nyttjade på vägen upp på torsdagen. På vägen till camp blev det en overlandingmiddag i form av korv med mos i Lilla Edet. Sen blev en lugn stund vid brasan innan det till sist blev tid att krypa ner i sovsäckarna för sista gången på denna turen. För min del blev det sedan tid att skriva färdigt denna text med Hanna snusande vid sidan om mig. Godnatt!!
    16 points
  37. Hallå! Trevligt forum. Har haft ett konto ett tag men inte varit aktiv. Jag kör en JKU 2012 vilken jag haft sen ny. Utrustad med fullt AEV JK350 (American Expedition Vehicles) kitt på bilen och mycket Front Runners prylar och lite annat ihop plock. Använder i huvudsak kärran för surf missions och weekend getaways men är sugen på fler Overlanding äventyr! Island är bokat till hösten. Delar några bilder med blandad kompott.
    16 points
  38. Campingkassa begynner å ta form. Den er laget av et rustfritt rammeverk og pålimte sandwichplater i 40 mm. Den er lager i to deler da jeg vil ha den hevbar. Bilen vil bli rundt 225 cm høy når taket er nede. I hevet tilstand blir den innvendige takhøyden rundt 190 cm. Det er fire elektriske motoren, en i hvert hjørne, som løfter ytterdelen 76 cm på 1,5 minutt. Måling (flere ganger) og prøvekutting før jeg til slutt tok sjansen på å kutter åpning til vinduene. I front blir det kjøkken og bad. Bygger interiøret i 4 mm finer og reisverk i 23x36 for å holde vekten nede. Vil bli sparklet og malt etterhvert. Benkeplate i 6 mm kompositt laminat. Bak blir det skap, sitteplass og senger. Sengen kan enkelt vippes opp, er fan av å gjøre ting fort og enkelt når jeg er på tur. Sittergruppen kan også slåes ned til en seng, det tar litt jenger tid siden en må re opp. Skapdører begynner å ta form. Litt sparkel og maling gjenstår. Også laget i 4 mm finer for å spare vekt. Lager vegger inn til badet i 4 mm finer og 12 mm våtromsplater. Maling og våtromstapet til finish etterhvert.
    16 points
  39. Här är mitt fordon. Det är en mitsubishi pajero 3.2 di-d 200hk 2010 automatiskt växellåda Den är utrustad med Webasto top c med telestart Ombyggd med dubbla batterier Snake 4x4 snorkel från en gen3 pajero arb takkorg Ironman4x4 2"höjningskit med foam cell comfort stötdämpare Ironman4x4 4mm aluminium hasplåtar under hela bilen Warn m8000 winch med trådlös Fjärrkontroll Bfgoodrich all terrain ko2 265/65r17 på black spoke 17/7tum 25mm spacers Arb simpson 3 Tourer taktält Div led belysning Zodiac transport 80 komradio 66-88mhz rix1-2 Kommer även att installera en 27 mhz komradio Detta är vad som sitter på just nu men den uppdateras kontinuerligt med nya grejer Prioritering i vinter är lådsystem i lastutrymmet och extra bränsletank på 80l i utrymmet för extrasätet med elektronisk pump till original tanken som rymmer ca 80l.
    15 points
  40. För en dag sedan hade vi en väldigt oformell "tur" ut i skog och mark i jakt på snö. Snö hittade vi
    15 points
  41. Ett idealt overlandingsfordon, finns det? Jag tror man kan använda vilket fordon som helst, det hela rör sig om anspråk. Vad man behöver och vad man vill (är alltid två olika saker), och sedan naturligtvis också hur tjock plånboken är. Dessa förutsättningar ändrar sig i livet hela tiden, och gräset på andra sidan av stängslet är också alltid bättre. Någon gång (i förra århundradet) tyckte jag att livet måste bestå av mera än an gå till jobbet på morgonen och komma hem igen på kvällen. Efter ett par öl med en kompis var saken klar... vi beslöt att bryta ut ur den borgerliga tillvaron genom att göra en "expedition". Ett kort koll av budgeten kallade oss tillbaka till jorden igen... med besluet var klart: åka med en bil ifrån München till Togo eller vidare. Vilken bil behövs? Naturligtvis behövs en Land Rover (What else?). Det blev en begangnad LR 109 Serie III. En fyrkantig bit frihet, äventyr och oljiga händer. Det blev inte Togo eller västafrika... vi tog färjan irfrån Ancona till Alexandria i Egypten tillsammans med våra fruar/väninnor och åkte omkring lite här och där, tittade på grottmålningar i Gilf Kebir bergen, följde Moses spår i Sinai (letade där efter den tredje tavlan med flera budord: 11. Du skall icke dricka öl före kl. 16...), köpte kryddor i Assuan och i basaren i Kairo. Efter 7 veckor var vi hemma igen. Eter ett par veckor hemma... jag vet nu hur heoinslavar käner sig när de inte har något. Resultat: en Land Rover med tält är inte stor nog, skruvar och muttrar med tum-mått. Du måste ha en bruten arm som har växt ihop fel för att komma åt de muttrar och skruvar som måste lösas eller skruvas fast. Med andra ord: det måste vara något större. Efter en del letande blev det en Hanomag AL28 (en Unimog drar för mycket bensin). Där kan en hel del släpas med: 600l diesel, 200l vatten, mat, reservdelar, stor sovkoj, kök, kemi-toa... Underbar på "vägar" ner till Tamanrasset/Assekrem, underbart att stå ett par dager i öknen eller var som helst utan att lida brist på någonting, en mardröm i små byar i södra Italien, ett farthinder på tyska autobahn (Max 76 km/h). Efter en resa sålde jag den. Försökte nu med en kompromiss, också något som kan användas i en stad och på vägar i Europa. Klassiskt val: en liten Bushtaxi, en Toyota FJ40 men med en DB200 dieselmotor. Bra i staden, underbart för ett veckoslut ute i naturen. Inget taktält!! Jag vill sova torrt inne och inte ha ett blött tälttyg i ryggen. Med det blev trångt med framfällda stolar på nätterna. På en resa till Djanet och vidare genom Ténéré och tillbakaöver Agadez lärde jag mig att den var för liten för långa resor. När vattnet och dieseln var stuvat, så måste till slut tandkrämen vägas så att bilen inte pajar. Okej, den var inte stor nog och nu får vi barn också... Hrm... en VW-Buss syncro med uppfällbart tälttak. Ett otroligt bra val för en familj med 2 Barn tills de blir ca 12-14 år. Resor ifrån de skandinaviska fjällen ner till Grekland och Turkiet. Allt är möjligt... men inte med barn till Sahel... och den politiska situationen tillåter det inte heller och det kommer nog att dröja ett tag till. Nu har barnet flyttat ut... Och jag vill nu ha äventyrskänslan tillbaka... Vilken är den riktiga overlandbilen (för 2 personer)? En Bushtaxi (lång)? En Elendewagen? Eller en (lång) Jeep? En Toyota har jag redan haft..Priset för en Elendewagen... nåja, det blev en lång Wrangler JK. Nej inte bara för att åka till glassbaren. På lång sikt vill jag åka Sidenvägen... hur långt? Minst till Buchara för att köpa en matta, kanske vidare till Altaibergen och vidare till Baikalsjön. Vilken Utrustning behövs (och vilken Utrustning vill jag ha)?...Cyklonfilter, större däck (med 2" höjning), CB, Navigationssystem, Kamera fram och bak, Diffspärr bak, winsh, sandstegar, vatten, bensin, High-Lift, yxa, spade, såg, hängmatta, markis.....och sedan behövs en plats att sova och plats för gas(ol)-kök och mat och kläder... Och jag vill fortfarande sova under ett tak (morgonkaffe också om det regnar).... Mit första försök.... i "förrådet" under sängen måste en back öl passa in I den sängen får jag klaustrofobiska attacker.. hrm ett uppfällbart tak?... nej för komplicerat och summa summarum blir det för trångt. Overland-Äventyrsbilen skall fungera inte bara i solsken när allting kan ske ute framför (eller bakom) bilen... Vad gör jag nu? Större bil eller släpvagn? Mitt val blev en släpvagn... så liten som möjligt, men ändå stor nog. Som mått hade jag en VW-Buss i minnet med ca 270cm utrymme bakom framsätet. Krav på släpet: samma hjul som Jeepen, samma spårvidd, samma bredd, samma höjd, sitta rakt inne utan att behöva böja huvudet, plats för (nöd-)toa och gas-spis, och om 270cm räcker för 2 personer och 2 barn, då räcker 250cm för 2 personer utan barn. Bygget kan ses här: https://www.youtube.com/watch?v=DPo8DZE4u-Q Efter första resan till Bergslagen i Juli: en markis fattas... och kryddorna hoppar ur skåpet på grusvägar...
    15 points
  42. Nå er bilen på veien igjen. Vi har kjørt den til Lofoten i sommer, og det fungerer bra På Overlanding.nu expo 2019; Jeg har listet opp detaljene om bilen nedenfor; Vehicle specs Make Volvo Model L3314N Year 1968 Engine Volvo B20 Camshaft D-type Inlet valve size (mm) 44 Exhaust valve size (mm) 35 Carburettor Weber 36 DCD Compression ratio 10,5 Power output HP @6000 RPM 120 Torque output Nm @3500 RPM 163 Capacity main tank (L) 50 Gearbox Volvo M40 1st gear ratio 3,13 2nd gear ratio 1,99 3rd gear ratio 1,359 4th gear ratio 1,00 Transfer box Dana 18 (copy) High gear ratio 1,37 Low gear ratio 3,25 Rear axle Salisbury 4HA-00-92 (Early Dana 44 copy) Diff ratio 5,38 Differential ARB air locker RD116 Shafts 30 Spline fully float kit from Herm the Overdrive guy Front axle Salisbury 4HS-001-85 (Dana 44 copy with CV joints) Diff ratio 5,38 Differential Dana 44 carrier with Spartan automatic locker Shafts Standard Volvo Wheels Bart Super trucker Diameter (inches) 15 Width (inches) 14 Offset (mm) -76 Bolt pattern 5x139,7 (5x5,5) Tires Arctic Trucks AT405 Height (inches) 38,1 Width (inches) 15,5 Circumference (mm) 3040 Suspension Leaf springs Standard Volvo Helper springs Volvo TGB rubber helper springs Shock absorbers 4 pcs. Koni Heavy track (LR Disco 2 rear) Steering damper Koni Gas (LR disco 1) Electrics Voltage 24 Primary battery bank 2 pcs. 65AH Secondary battery bank 2 pcs. 135AH Front lights SP-4x4 LED units Outfitting Heating Front Kalori Hercules ED4 Defroster 10.8kW Rear Kalori Silencio Fai 1.7kW Webasto Webasto Air Top 3500 24V Diesel Front winch Superwinch EPI9.0 24V Winch rope Winchmax armourline 25m 10mm Remote control system Tetra HS-6s 24V Compressor ARB CKMTA24 (Twin cylinder 24V) Air tanks 2 pcs. 8L tank Electrical 220V Supply Converter 1000W 12V Supply Converter 30A Charging device from 220V Trident 2412 (12A) Fresh water supply Tank 40L Pump Biltema 25-9755 (2 Bar and 10L/min) Exterior lights Spot lights front 4 pcs. Hella 3003 compact LED bars sides 2 pcs. Archernar V126 23'' (126W 10800LM) LED bar rear 1 pcs. Archernar V126 23'' (126W 10800LM) Orange hazard lights 4 pcs. JDD Utstyr 24W Storage Roof rack Frontrunner alumnium rack for LR Discovery 3 Roof rack boxes 6 pcs. Jula Alukasse 663008 Comfort equipment Fridge Waeco Tropicool TC35 Stove Propane powered 2 burner + oven Sink Ikea TV Finlux 20'' LCD
    15 points
  43. Min bil är B-reg. Ska väga den för att se vad den väger i verkligheten. En regbevis så är tjänstevikten 2940kg. Har arbetat med båtar halva livet, så kan nog få till en ganska så lätt inredning. Igår var jag och hämtade nya flaket. Skrapade ihop 60mil. Inga problem att köra lite längre sträckor med den. Den blir lite törstig runt 110 bara.
    15 points
  44. 15 points
  45. Mina 3 fordon Hilux 2010 , Wrangler 2006 , och ombyggd släp vagn med taktält !
    15 points
  46. 15 points
  47. Höjd och glad = klar! ??? 3” och 35”
    15 points
  48. Lite småpill i dag oxå! Fästet till antennen kom idag ?? Allt av kablar för denna har jag redan dragit klart, så nu är VHF´n är uppe och går. Brandsläckare har jag haft i alla mina 4x4 bilar (använt skarpt en gång). Så Jeep’n fick en sådan monterad också. Första Förbandlåda finns oxå i bilen. Så har jag varit och hämtat vita skyltar till bilen ??
    15 points
  49. OK - erkänner... vi rullade 15.25... Strax efter avfärd insåg jag att ett stycke ny-inköpt Europakartbok glömts hemma - trots LISTAN...!!! Jag var så fokuserad på avresa kl 15.00 attt jag rationaliserade bort checklistan.. hmm. Smart Nu fick vi vända efter 8km och hem för att hämta den, och ytterligare en sak. Men men... Sedan blev det motorvägen in mot Göteborg där vi fick kontakta 112 o polisen pga en mkt trolig rattfylla vi hade framför oss. Denna låg vi bakom fram till Gbg då vi åkte söderut. Hela tiden i samtal med dispatch Hoppas de fick idioten!! Väl på rull söder om Gbg blev det en del oroliga blickar mot skuggsilhouetten av bilen, som följde oss ständigt - ja, skuggan alltså Satt väskorna på taket kvar? Såg skuggan lika ut...? Jadå!! Slog @Lars 9k en signal o annonserade ankomst ca 19.24 och hörde att vi var välkomna på chili, samt att även @Per Pettersson skulle dyka upp. En kort paus med hundvalpen fick det bli ändå, trots bara 10 km kvar till Lars o Hanna. Fick chansen till lite offroad då jag körde ut på bondens nyslagna sädesfält. Torr och hårt - givetvis var alla spärrar o knappar intryckta!! Så måste det ju vara Vi klarade de 30 milen ner utan strul och rullade så småningom in på deras gårdsplan där Muurikkan på 78cm svettades i hettan över den varma Webern. Great!! Hanna o Lars, tillsammans med Per, roade oss med glada tillrop och goda råd under min omlastning av prylarna. Justerade även ett par småsaker. Till min stora glädje hann inte Per få igång sin videoinspelning nör jag dribblade med rinnande vattendunk bland packning och lådor (ja, alla stod o tjoade, skrattade.. mmm...) Men nu finns inte detta på video så det kan knappast ha hänt!! Eller? Vi festade på chili concarne, ris, sallad och även Hannas nybakade bröd. Sjukt gott och vi är otroligt tacksamma för denna inbjudan och service vid vår Overlanding-tripp Såg även att Lars har en hemlig ”extra Jeep”! Nu har vi rullat vidare i kvällen och för tillfället inväntar vi lastningen på TT Line i Trelleborg. Efter ombordkörning med tillhörande GoPro-session hittade vi våra hytter med ”dogs allowed” och fann till vår ”glädje” att nycklarna till ena rummet inte fungerade. Blev till att ställa sig i kö till butikskassan/receptionen/restaurangen. Efter tredje kön var jag till slut rätt och fick två nya nyckelkort. Åtminstone ett av dessa fungerade och vi har nu funnit de lyxiga kabinerna på ca 4kvm Skönt de i alla fall har fönster. Kvällslektyren säger att signal ”kort, lång” innebär ”Överge fartyget”. Alltid skönt att veta!
    15 points
  50. Vi har nu blivit totalt 300 medlemmar . Fantastiskt kul!
    15 points
×
×
  • Create New...