Jump to content

Pontus Pajer


Veofasa
 Share

Recommended Posts

Åkte till nästa bilmeck istället, där fixar dom avgassystem och katalysator samt hjullager för 5000kr. En hel och fungerande bil är mer värt än en trasig bil och som får stå länge för att jag ska fixa och dona. Känns värt pengarna. Nästa vecka på tisdag!

För övrigt sa den bilmecken att det var ruskigt slitet hjullager och att man absolut inte ska köra - förtroendeingivande.

Edited by Veofasa
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Tänkte säga att du bor ju nära - sväng förbi när jag kommit hem från skiftjobbet så fixar vi det tillsammans i min verkstad 👍 Men nu verkar det ju ha ordnat sig 😃

Säger som iknutis - välj kvalitétslager 😃

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 hours ago, JohnE said:

Tänkte säga att du bor ju nära - sväng förbi när jag kommit hem från skiftjobbet så fixar vi det tillsammans i min verkstad 1f44d.png Men nu verkar det ju ha ordnat sig 1f603.png

Säger som iknutis - välj kvalitétslager 1f603.png

Wow, tack till erbjudandet om hjälp! Värt guld. Denna gång blir det verkstad, men om du har möjlighet att hjälpa mig vid ett annat tillfälle hade det varit grymt. 😃

Edit:
Verkstaden sa märke SKF baktill...

Edited by Veofasa
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Bilen är hämtad från verkstad. Nytt hjullager men dåliga nyheter kring avgassystem.

Partikelfiltret ur funktion och det blev ingen svets på de små hålen som vi kom överens om på avgassystemet.

Motorlampan borde lysa, det var underligt att den inte lös sa mekanikern.

Ett rör var helt av. Han sa att detta inte gick att svetsa eller fixa med, det behöver bytas. Ett nytt partikelfilter skulle starta i prisklass runt 10kkr uppåt.

Någon idé kring en billigare lösning på detta?

Edited by Veofasa
Link to comment
Share on other sites

17 minutes ago, Hindersson said:

Det kan vara så att det är utfört en dpf delete. Vilket är en stor fördel med förbrukning hästkrafter och vridmoment mm jag skulle vilja ha det på min men hittar ingen som kan göra detta. Jag skulle låta det vara som det är. 

Intressant!🧐 Låter ju trevligt.

Då blir min nästa fråga om bilbesiktningen märker detta?
Det är den enda anledningen till att jag skulle lägga ned pengar och möda. Jag tänker mig att jag fixar hålet som är efter mittenljuddämparen och få det se OK ut.

Som jag tänker nu är det billigare och testa besiktiga och förhoppningsvis klara mig. Får jag avslag på filtret, så vidtar jag åtgärder då.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

18 minutes ago, Veofasa said:

Intressant!🧐 Låter ju trevligt.

Då blir min nästa fråga om bilbesiktningen märker detta?
Det är den enda anledningen till att jag skulle lägga ned pengar och möda. Jag tänker mig att jag fixar hålet som är efter mittenljuddämparen och få det se OK ut.

Som jag tänker nu är det billigare och testa besiktiga och förhoppningsvis klara mig. Får jag avslag på filtret, så vidtar jag åtgärder då.

Dom bör inte göra det om det är snyggt utfört. Har du någon bild? 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

1 time siden, Veofasa sa:

Intressant!🧐 Låter ju trevligt.

Då blir min nästa fråga om bilbesiktningen märker detta?
Det är den enda anledningen till att jag skulle lägga ned pengar och möda. Jag tänker mig att jag fixar hålet som är efter mittenljuddämparen och få det se OK ut.

Som jag tänker nu är det billigare och testa besiktiga och förhoppningsvis klara mig. Får jag avslag på filtret, så vidtar jag åtgärder då.

Dom märker inget om svetsjobbet är godtagbart (=tätt) och bilen inte ger felkoder. Om detta är gjort riktigt, alltså mjukvarumässigt bortkopplad och filter borttaget inne i dpf eller stort hål gjort genom filterkeramiken så kommer det slinka igenom galant. Men ger bilen rök ur avgasröret kommer dom bli misstänksamma. En dpf bil ger normalt ingen synlig rök. 

Men lämna aldrig in denna bil till auktoriserad verkstad för dom kommer skriva över befintlig mjukvara/datasatsen och du förlorar dpf delete. 

Sen kan det sitta nån mojäng som simulerar lågt tryckfall över dpf men det är inte så sannolikt. 

Edited by Urban
Mer text
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Nu är det dags igen, då bygget osv har fortsatt sedan några månader tillbaka.

För inte så länge sedan tog jag ut en mindre utdelning från mitt bolag och en liten summa avvarar jag att lägga på enbart bilen, kul!

Aktuellt just nu:

  • Ny stötfångare fram beställd (dimljus & löstagbar bullbar)
  • Fristående dieselvärmare införskaffad
  • Byrå/kök bygge - påbörjat (langar upp bilder när bilen löser sig)
  • Taktält, hårt skal (bygga själv) - ej påbörjat (således slutar eran om att sova i bil och rubbet är bortplockat)
  • Fixa bil (betala för en fixad bil 😉)

Avvaktar med men planera(de) att köpa in (men sen gick bilen sönder😂 :

  • Kyl
  • Bak stötfångare i plåt
  • Höjningssats
  • Större däck

Till det mindre roliga (men som hade varit svinkul om jag hade garage);
Igår dog bilen under färd i minus 10 grader. 500 meter från hem (tur nog) :) ). Min sambo, riktig hjälte gick hem och hämtade en annan bil för test av bogsering hem. Men den lilla Penån* som hon kallar den, hade fullt upp med sig själv. Vi bogserade 250 meter och ställde oss mer avskilt.

*Så blir det när man har en Peugeot och en Renault hemma, Penå! Men den ena heter "Elbilen" eller den grå. 😅

Beteendet av bilen:
Motorn är villig och enkel att starta. Den går alltså igång och svarar på gas, gasar man inte så är den rätt trött för att orka vara vid liv, låter som att varvet går ner under 800. Med lite kläm på pedalen är man uppe. 10 - 30 sekunder senare dör den. Detta testades 5 gånger och alla gånger gick motorn igång och alla försöken gjordes utspätt om 2 timmar och den höll igång olika länge (10 - 30 sek).

Övrigt; den har stått i varmgarage, sen på haveridagen flyttade jag ut den i kylan, -10. Eventuell kondens kan ha uppkommit.

Check:
Batterierna är i fint skick (multimeter)
Generatorn är sannolikt i fint skick då batterierna är i fint skick samt med flera andra anledningar som vi kan rucka på om någon tror det är generatorn.
I sådana här lägen är det lika bra att inte lite på bränslemätarn, så hällde i 5 liter diesel för att försäkra mig om läget - det hjälptes inte (jag hade tankat ganska nära inpå).
Med bärgaren testade vi högtryck i tanken för att på så vis pressa fram bränsle, då den manuella bränslepumpen var helt slak och således inte kunde användas. Gick att starta, men dog snart därpå. Var i topp längsta tiden motorn höll igång.
Inget läckage kunde hittas under bilen, eller vid motorn.


Det finns ett antal teorier som jag har:
Dieselinjektionspumpen, givare/solenoid på pumpen, frys propp i bränslesystem (för några veckor sedan fick jag varning på dieselfiltret, det tömde jag då och sedan pumpade jag fram dieseln och det gick fint då tills nu).

Enklaste testet är att bara ställa den varmt och sedan testa bilen igen efter upptining, men jag kan tyvärr inte göra det då den står utanför verkstaden som öppnar måndag och hemma hos mig är det för trångt att få in bilen utan egen maskin.

Jag har ett svagt minne av att den "dog" på gasen vid något tillfälle några veckor bak. Kanske är det en ärgad kontakt eller glapp eller så? Funderingar funderingar...

Jag har 4M41 motor, common rail. Hittade en intressant punkt om "vanliga" fel med motorn.

IMG_9169.thumb.PNG.acfcfe699f832edd70df719922c6c82e.PNG

Tar gärna emot tips om ni har sådana. Jag tar gärna emot hjälp om att hitta en dieselinjektionspump, hittade denna https://www.autodoc.se/ridex-reman/16144703.

1799711409_MittsanStor.thumb.jpeg.d5aaa6f543a23beb8bc19641ff7ec0d8.jpeg

Supertrevlig bärgare, han får 5/5 rostskivor!

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
  • OMG 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Ringde verkstan och surrade lite:

Teorin var att EGR blivit dålig/igensatt. Men det kunde man snabbt ta bort från listan.

Dieselinjektorpumpen lät högst osannolikt enl. honom då den isåfall inte helt magiskt skulle gå superfint och sen abrupt stanna igen. Den är igång tillräckligt länge för att man ska kunna starta bilen och köra in i verkstaden och parkera på rätt ställe.

Igår menade man på att ställa bilen varmt, låta stå i värmen och testa på morgonen sen igen (fryspropp). Tyvärr gjorde man inte det och ställde ut den igen. Så nu skulle dom ställa in den igen och göra om samma test imorgon bitti. Det var detta jag önskade att man börjat med.

Eventuellt finns det mer vatten i bränslesystemet, men för lite för att ge utslag i instrumentpanelen.

Sista teorin är att man kan tänka sig algbildning i tanken som kloggar igen.

Jag har dock kört med bilen relativt aktivt under senaste 4 månaderna och tankat regelbundet (fullt). Därmed kan jag konstatera att allt bränsle blivit ombytt regelbundet. Låter i mina öron osannolikt att algerna som borde bildats innan, inte skapade problem då.

Jag var iväg på en resa en helg 3 veckor sedan där jag körde 110 mil rakt upp och ner. Slutade med att jag fick lampa på dieselfilter som jag sen tömde - sen dess, inga problem

On 12/10/2022 at 6:30 PM, Veofasa said:

Jag har ett svagt minne av att den "dog" på gasen vid något tillfälle några veckor bak. Kanske är det en ärgad kontakt eller glapp eller så?

Förtydligande är att "dog" var ett litet tapp på gas i en väldigt kort stund och en engångsförteelse. Motorn dog inte helt så att säga.

 

Allt ovan är förstås teorier.

Edited by Veofasa
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En fråga som slår mig är varför indikerades igensatt dieselfilter på den resan.

Det är enligt min mening inget som skall ske om du inte har tankat skitig diesel eller har något skit i tanken….

Liksom att det inte är normalt att motorn hackar och tappar kraft vid normal körning, något skumt med bränsletillförseln verkar ju inte helt osannolikt.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Det slog mig nu samtidigt som jag surfade på algbildning, bakteriebildning och övrig förekomst - att jag tog bild på bränslet när jag tömde det från dieselfiltret 12-November. Ser ut som RME bränsle, vilket ju är vanligt. Dock är den väldigt grumlig vilket kan vara ett tecken på bakteriebildning tänker jag.

Jag läste att det finns en del medel för bakteriebildning och alger. Till saken hör att jag vid några tillfällen inte haft full tank när den stått en längre tid.

 

image.thumb.jpeg.062f6d34529b8c53148d319f383f9c64.jpeg

image.thumb.jpeg.f5ebded95fdb2dad8f62d8a408021e16.jpegimage.png.910381352ad9e60afdd900da0020117b.png

Väl mött!

Link to comment
Share on other sites

Verkstan ringde mig idag.

De vet ännu inte vad problemet är. Bilen stod varmt över natten och de testkörde nu idag och utan att den dog den lilla tid de var ut och körde (säg 15 + minuter).

Som en sidokommentar baserat på att jag trodde dieselpumpen kunde vara paj, hade dom mätt upp att trycket varit lågt i motorn i tisdags. Han yrkade på att det ändå kunde ha varit en fryspropp likväl.

Dom föreslog att byte av dieselfilter och vi kör på det. Jag är dock mycket tveksam, men det skadar inte.

Framöver lär jag få byta filter tills skiten är ur tanken samt hitta något medel att bli kvitt detta. Tips mottages gärna, testade något från jula ett tag sedan, men oklart vad det gav. Finns ett stort utbud på marknaden.

Framöver har jag lärt mig läxan om att fylla tanken (inte så attraktivt när priset varit så högt och att bilen bara blivit stående). Det behöver ju inte vara skräp i tanken ändock som föranlett detta problem, men fylla tanken kommer jag fortsättningsvis att göra.

Jag bad om att få med mig filtret för att jag ska undersöka det ordentligt efter algbildning!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Dieseldyr/alger ser du oftest som rød i fargen. I konsistens er de geleaktig.
Det finnes ingen produkter som fjerner disse når du først har fått de på tanken, den sikreste måten å fikse problemet på er å tømme tanken og deretter vaske/spyle den innvendig.
Bytte dieselfilter også, det er jo fort gjort på disse bilene. :) Obs: hvis ikke pumpen på filterbraketten din fungerer ville jeg byttet den. Å kunne pumpe frem diesel er gull verdt.

Å fylle tanken før den parkeres er positivt om dieselen er av god kvalitet og ikke full av vann. Har du vann i dieselen skal det lite til før det begynner å blomstre opp. Da kan det hjelpe med additiver rent preventivt.
Jeg syns likevel det er rart at den starter fint om den har stått litt, det gir ikke mening dersom filteret er fullt av alger. Heller ikke at den blir "frisk" av å stå varmt.

Ingen feilkoder?

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Minus 10 grader och bilen nyligen uthämtad från verkstaden. Nu är det stopp igen 😥

filtret hade mycket svart små smutsiga partiklar i vätskan som var mkt oklart vad det var.

bilen vill inte starta nu heller.

Jag anser att varvtalet är lågt redan innan jag körde. Men jag körde nyss i totalt 10minuter. Vore skönt att få hem den till mitt garage men det verkar bestämt omöjligt.

4AAAC5C7-EF03-41DE-BD8D-A93AC41421B8.jpeg

514E471B-D938-4BF3-A02D-969141D89A65.jpeg
nu är jag hemma igen och bilen blir upplockad om några timmar.

jag kände på mig att det inte skulle fungera. Skulle inte ha hämtat bilen. Synd att man inte lyssnar på sig själv ibland.

Edited by Veofasa
  • OMG 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, iknutis said:

Det var MYE drit! Har du sjekket tilstanden på dieselpåfyllingsrøret ditt og tankluftingen i høyre bakre hjulhus? Den sitter bak et plast-deksel

Nej det har jag inte gjort. Blir svårt när det är så kallt och bilen inte är inomhus. Vad är det jag letar efter? Ska jag skruva lös och kolla in eller bara titta på det?

Tyvärr inga felkoder heller.

Link to comment
Share on other sites

Osammanhängande information nedan. Mycket för egna anteckningar.

Från fredags: Verkstaden fann att det var mycket vatten i bränslerören, då de var stenhårda och fyllda med is. "Den fungerar bra inomhus". De frågade om de kunde få plocka ner bränslesystemet och tvätta rent och fylla på ny diesel, 5000 kr minst. Jag har sagt OK.

De tömde även dieselfiltret efter att det varit nyligen bytt (efter att den stått utomhus och fryst), de fann diesel och lite vatten. Ingen smuts eller trögflytande sörja.

Dieselpumpen hade observerats blivit hård när bilen stått varmt och motorn körts igång.

Däremot tycker jag det är synd om man inte testar tex PET-flaska eller separat dunk med bränsle. Jag är tveksam till varvtalet som var ju mycket lågt, ca 550 - 650. När det borde vara närmare 800. Till saken hör att de säger att motorn går fint i värmen, men om de menar att den endast "går" eller om den håller rätt varvtal vet inte den som är kundansvarig.

Serviceluckan till bränsletanken såg inte dålig ut enligt verkstan, de kunde inte lyfta pickupen och titta på den. De har inte kikat på tanken från hjulhuset, även om jag bett om det.

Släpande information från onsdags:
I onsdags hade det tydligen börjat lukta riktigt illa. Som han menade på är ett tecken på igensatt partikelfilter eller något liknande. Men då inga felkoder kan hittas, avvaktar man gärna med den tesen.

Generellt upplever jag att det finns en mellanhand varpå det saknas information åt båda hållen varje gång, vilket är lite synd. De är dock mycket trevliga och ärliga, vilket jag uppskattar mycket.

Pengar uttaget för bilen börjar rikta sig till reparation snarare än tillskott som kyl, bakstötfångare mm.

Fortsättning följer...

Edited by Veofasa
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Vel, om verkstedet finner masse vann i dieselen og det som kom ut av filteret er så skittent, må det være hull et sted.
Eller du har tanket på en stasjon med veldig dårlig diesel.
Uansett skal det løse seg om de tømmer tanken, vasker, fyller ren diesel og setter inn nytt dieselfilter igjen.

Hvis ikke årsaken er hull i dieselpåfyllingsrøren som du kommer til bak et plastdeksel i høyre hjulbue bak. Dersom den er rustet i stykker, vil det være store hull der det kommer inn både vann og grus.

 

At serviceluken ikke ser dårlig ut har ingen betydning, egentlig. Målet med å ta bort den og åpne tanken er jo for å inspisere pickup og sil. Eventuelt bytte filter/sil.

 

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Veofasa changed the title to Pontus Pajer

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...