Moderators Wiberg Posted August 17, 2019 Moderators Share Posted August 17, 2019 Det borde klara sig ja. Med ca samma grejor men med 80W solcell funkade det bra för oss i sommar. Vi körde en del vilket laddar batteriet bättre än solcell samt kopplade in kylen på campingens 220V när vi kunde. Men det upplägget du skisserar kommer att funka 👍. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 17, 2019 Share Posted August 17, 2019 29 minutes ago, Wiberg said: Det borde klara sig ja. Med ca samma grejor men med 80W solcell funkade det bra för oss i sommar. Vi körde en del vilket laddar batteriet bättre än solcell samt kopplade in kylen på campingens 220V när vi kunde. Men det upplägget du skisserar kommer att funka 👍. Tackar för svar 😊 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted August 17, 2019 Share Posted August 17, 2019 1 hour ago, swedak said: Jag är som jag skrev, totalt nybörjare på detta med solceller. Tänkte under hösten införskaffa: Biltema AGM 95 AH Ctek d250sa Detta ska drivas: Dometic Cfx 28 Laddning: Laptop, kamerabatteri, 3 telefoner, ipad, Samt diverse yttre led belysning Är en panel på 100w samt nämnda batteri ok?? Jag har exakt den setupen men med ett 80Ah-Biltemabatteri och en Dometic-kyl på 40 liter. Jag har aldrig varit under 12,5V på batteriet... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 17, 2019 Premium Member Share Posted August 17, 2019 5 hours ago, swedak said: Tackar för svar Se bara till att ha rätt dimension (minst 6mm2) på kabeln från bilens generator/elsytem så du har tillräcklig och stabil laddning under körning. Fråga inte hur jag vet att detta är viktigt! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted August 17, 2019 Share Posted August 17, 2019 Kan kun sige at CTEK 250sa fungere super. Jeg har for vane at montere sikringer i begge ender når jeg trækker kabler over 4 m 🤣 så undgår man at skulle trække nye kabler om noget bliver kortsluttet og for varmt . Husk også at en god stelforbindelse er VIGTIG.. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 18, 2019 Share Posted August 18, 2019 (edited) 18 hours ago, Lars 9k said: Se bara till att ha rätt dimension (minst 6mm2) på kabeln från bilens generator/elsytem så du har tillräcklig och stabil laddning under körning. Fråga inte hur jag vet att detta är viktigt! Såg någonstans att han hade 16mm batterikabel från generatorn till cteken med en 80a säkring. Är det overkill? Såg denna video , kolla efter 17.00 min om man ser cteken i stället för charge relät Edited August 18, 2019 by swedak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted August 18, 2019 Share Posted August 18, 2019 Om du kigger her lader den med maks 20a og så formoder jeg den også maks kan tage 20a fra batteri/generator her kan du beregne kabeltversnitt https://www.solar-wind.co.uk/info/dc-cable-sizing-tool husk du kan godt tåle 5% effekttab 🤣 også ender du på 10mm2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 19, 2019 Share Posted August 19, 2019 (edited) On 8/17/2019 at 11:49 AM, swedak said: Jag är som jag skrev, totalt nybörjare på detta med solceller. Tänkte under hösten införskaffa: Biltema AGM 95 AH Ctek d250sa Detta ska drivas: Dometic Cfx 28 Laddning: Laptop, kamerabatteri, 3 telefoner, ipad, Samt diverse yttre led belysning Är en panel på 100w samt nämnda batteri ok?? Jag tror vi på forumet har lika många olika lösningar som vi är aktiva medlemmar Sök i forumet på CTEK, solcellspanel och likn (om du inte gjort) så hittar du nog många tankar, resonemang och funderingar Din tänkta setup är ganska lik min då jag har 120W solcell, separat MPPT, 95Ah GEL Tudor och en Dometic CFX 50 Du kommer att klara dig fint med det. Man lär sig planera nyttjande efterhand. Vad jag själv märkt är att vissa saker verkar fungera sämre. Ex att försöka ladda batteriet samtidigt som man laddar 2-3 mobiler och powerbanks och kör kylen. På något sätt verkar kontrollen av laddningen för batteri ha svårt att greppa status på batteriet om man samtidigt drar ut batteriet en massa via laddning av div elektronik. Jag kan ha fel, det har hänt innan Kylen drar klart mera ström om det är varmt i bilen (så klart). Parkerar du i sol kan det vara smart att lämna rutorna ngt öppna för att hålla ner temp m.a.p. på kylens förbrukning. Ladda mobiler och powerbanks fr bilens cig-uttag/USB medan du kör istället för via ditt separata AUX-batteri (om möjligt) Edited August 19, 2019 by CampForCer 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Ny dum fråga. Kabel från bilens batteri till ctek. Kan den gå från batteriet eller den ska komma från generatorn? Rek storlek på kabeln. Ca 3 meter? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 8 minutes ago, swedak said: Ny dum fråga. Kabel från bilens batteri till ctek. Kan den gå från batteriet eller den ska komma från generatorn? Rek storlek på kabeln. Ca 3 meter? Koppla den till batteriet, då laddar solcellen startbatteriet när ditt förbrukningsbatteri är fulladdat 👍🏻 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 30 minutes ago, Linusp3 said: Koppla den till batteriet, då laddar solcellen startbatteriet när ditt förbrukningsbatteri är fulladdat Tack 😁👍 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 (edited) Någon som känner till något erbjudande där de kombinerar ctek d250sa laddaren med solcellspaket? Edited August 20, 2019 by swedak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 3 hours ago, swedak said: Någon som känner till något erbjudande där de kombinerar ctek d250sa laddaren med solcellspaket? Jag hade en Blocket/Tradera-bevakning tills jag fick fatt på en Ctek, sen köpte jag solcellen på rea... tror inte det går att komma undan billigare än jag gjorde Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 20, 2019 Share Posted August 20, 2019 Ligger redan bevakning 😩 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Ska nu börja koppla elen till min nya ctek Men de 2 små kablarna??? Hur vet man om man har en "smart" generator??? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 6 minutes ago, swedak said: Ska nu börja koppla elen till min nya ctek Men de 2 små kablarna??? Hur vet man om man har en "smart" generator??? Det har du! (Om det är Compassen från 2018 du undrar över) Tror att ditt originalbatteri i bilen dessutom är ett AGM-batteri. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted August 31, 2019 Share Posted August 31, 2019 Tack för det.... Nu återstår bara problemet att veta var man då ska koppla in den. Någon som blir klok på denna bild?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jesper Løwe Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 I almost never "interfer" with the cars original electrics, instead i usually buy a par of these battery connectors for each battery. Then all cables go straight on to these. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 1 hour ago, Jesper Løwe said: I almost never "interfer" with the cars original electrics, instead i usually buy a par of these battery connectors for each battery. Then all cables go straight on to these. Det där funkar om man bara har ringkabelskor man behöver fästa. Jag flyttade hela polen såhär; Det kanske vore nåt för @swedak Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 1 hour ago, Linusp3 said: Det där funkar om man bara har ringkabelskor man behöver fästa. Jag flyttade hela polen såhär; Det kanske vore nåt för @swedak Förstår inte riktigt hur detta hjälper mig med den lilla kabeln från ctek.... Vad jag har förstått så ska den dras till kabel som endast har 12v vid tändningen påslagen. Rätta mig om jag har fel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 8 minutes ago, swedak said: Förstår inte riktigt hur detta hjälper mig med den lilla kabeln från ctek.... Vad jag har förstått så ska den dras till kabel som endast har 12v vid tändningen påslagen. Rätta mig om jag har fel Ah, jag trodde problemet var att du inte hade nånstans att fästa pluspolen! På den punkten är manualen lite luddig... varför inte maila Ctek och fråga? Men förvänta dig inga snabba svar, deras kundtjänst är Zzzzz!!! Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 5 minutes ago, Linusp3 said: Ah, jag trodde problemet var att du inte hade nånstans att fästa pluspolen! På den punkten är manualen lite luddig... varför inte maila Ctek och fråga? Men förvänta dig inga snabba svar, deras kundtjänst är Zzzzz!!! Ok då fattar jag. Youtube visade mig att den lilla röda ska bara ha ström vid tändningen påslagen....Rätta mig om jag har fel. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 4 minutes ago, swedak said: Ok då fattar jag. Youtube visade mig att den lilla röda ska bara ha ström vid tändningen påslagen....Rätta mig om jag har fel. Ärligt talat så vet jag inte; jag förstår inte riktigt vad ”Klämma +15” innebär... men det kanske nån bilkunnig har koll på?! Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 (edited) Har sett den och fatta inget heller.😔 Kolla denna video vid 3:35 Edited September 1, 2019 by swedak Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted September 1, 2019 Share Posted September 1, 2019 https://en.wikipedia.org/wiki/DIN_72552 KL15 = 12V när tändning är på. Du har säkert nått av typen ciggarättändarutag i bilen som bara fungerar när tändning är på.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now