Jonas Andersson Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 @haakonbs Det ser du om du bläddrar ner till femte sidan som heter "INSTALLATIONSEXEMPEL" och är numrerad till 80. Det finns sex olika exempel. Vill man köra t.ex. kylen samtidigt som batteriet laddas från generator/startbatteri så rekommenderar de i stället att man enbart använder Smartpass 120. Ska man komplettera laddningen med solcell, så bör man använda både Smartpass 120 och DS250. 5498-1256_Manual.pdf Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 On 31.08.2019 at 12.55, swedak sa: Ska nu börja koppla elen till min nya ctek Men de 2 små kablarna??? Hur vet man om man har en "smart" generator??? Och är det någon som vet om Hilux, tidiga 2016, (dvs 2015 teknologin) har smart generator? Link to comment Share on other sites More sharing options...
haakonbs Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 Ok. Ja, det kommer kanskje ikke helt klart frem når man leser det sånn første gang. Nå har jeg lest dette noen ganger til og jeg ser at man kanskje med fordel kanskje bør koble feks kjøleboks rett på Smartpass'en får å la dynamo lade under kjøring. Antar kjøleboksen vil da forbruke fra servicebatteri når bilen står stille og man fortsatt får målt volt/Ah med en batterimonitor`? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted October 21, 2019 Share Posted October 21, 2019 (edited) Jag har kört med en D250SA två säsonger nu. Till den är kopplad en 100W solcell, ett 80Ah förbrukningsbatteri och bilens startbatterier. Jag har låtit kylen gå kontinuerligt ca sex veckor båda somrarna och laddat diverse prylar från batteriet, ibland har bilen stått stilla upp mot en vecka utan att förbrukningsbatteriet passerat under 12.4V som lägst (vad jag sett). Nu har jag låtit systemet stå kopplat utan förbrukare sedan augusti och båda startbatterierna samt förbrukningsbatteriet mäter 12.8V. Alltså fortsätter solcellen ladda förbruknings- och startbatterierna och ingen tjuvström dras vilket någon här hade problem med (jag trodde oxå att jag hade problem med det när batterierna var döda innan vi skulle ut förra sommaren, men de var nog bara gamla och dåligt underhållsladdade!). Man spaning är nog att Smartpass bara behövs om man ska ladda riktigt stora batteribanker...?! Och/eller funkar som en extra kassako för CTEK 😂 Edited October 21, 2019 by Linusp3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
blackstream Posted October 22, 2019 Share Posted October 22, 2019 14 hours ago, Jonas Andersson said: Ctek rekommenderar att man inte bara kör en DS250 till ett förbrukarbatteri om något drar ström ur batteriet samtidigt Aaa, det har jag inte sett, men lärde mig den svåra vägen då. På sätt och vis rimligt. Ctek vet hur man får sina kunder att behöva "en pryl till". 14 hours ago, Jonas Andersson said: Och för de flesta av oss vill vi nog inte skifta mellan att ladda eller använda förbrukarbatteriet, utan vi vill att det både ska kunna ladda och förbrukas samtidigt. En lite billigare lösning än Smartpass kanske kan va att sätta en ladd-regulator mellan Ctek och solpanel med USB-utgång förladdning. Här är en för 300 spänn. Ger ju lite till förluster och en till pryl som kan ge felkällor och huvudbry. Och, inte optimalt om man har t ex en kyl. Lättast är ju att ladda med solcell på natten så att man kan ladda sina förbrukare på dagen... och bara äta knaskerot 😎 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted October 26, 2019 Share Posted October 26, 2019 Jag såg att Seasea har mässrabatt nu, så passa på att shoppa kylbox, solceller, laddare etc 👍🏻 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 Om jag har ett 55a startbatteri och ska koppla detta via ds250 till ett 95a agm batteri. Hur stor säkring behöver jag?? Kopplas med en 10mm kabel Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 29, 2019 Premium Member Share Posted October 29, 2019 Den skall som mest dra 20A så minst 20 eller ev 25A. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 13 minutes ago, Lars 9k said: Den skall som mest dra 20A så minst 20 eller ev 25A. Tack för svar.😊 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Fler dumma frågor 🙄 När ni har tillgång till ström typ vid campingplats etc. Har ni typ en vanlig batteriladdare kopplad för att få ström/laddning? Direkt till det externa batteriet? Har en Ctek mx7.0 är den ok?? Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 Det fungerer helt fint å gjøre det. Ellers er det mange som har montert Defa motor- og kupe-varmer, som også har vedlikeholdslading. Den fungerer også helt knall på parkeringsplasser. Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 (edited) 8 minutes ago, iknutis said: Det fungerer helt fint å gjøre det. Ellers er det mange som har montert Defa motor- og kupe-varmer, som også har vedlikeholdslading. Den fungerer også helt knall på parkeringsplasser. Jag tackar för svar 😃 Inte lätt när man är nybörjare på detta . Edited October 31, 2019 by swedak 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 31, 2019 Premium Member Share Posted October 31, 2019 Hemma laddar jag ibland startbatteriet med en extern CTEK laddare. När den stått på ett tag går startbatteriets spänning upp över 13,2 eller var det nu är som DS250:n går igång och den startar då i sin tur laddning av förbrukningsbatteriet. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted October 31, 2019 Share Posted October 31, 2019 2 hours ago, Lars 9k said: Hemma laddar jag ibland startbatteriet med en extern CTEK laddare. När den stått på ett tag går startbatteriets spänning upp över 13,2 eller var det nu är som DS250:n går igång och den startar då i sin tur laddning av förbrukningsbatteriet. Det va just det jag undrade. Att även på en camping med el koppla laddaren på start batteriet och på så sätt ladda bägge. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 1, 2019 Moderators Share Posted November 1, 2019 Jag har alltid bilen på underhållsladning mellan turerna. Som Lars skriver, när batterierna fram är fulladdade så kickar Cteken in och laddar det externa batteriet. När vi står på campingplats m ström kopplar jag alltid in laddaren och nu även solcell. Har haft strul med elen så tar alla tillfällen i akt att fylla på. 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
swedak Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 (edited) On 10/29/2019 at 12:14 PM, Lars 9k said: Den skall som mest dra 20A så minst 20 eller ev 25A. Edited November 4, 2019 by swedak Fel inlägg Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted November 4, 2019 Share Posted November 4, 2019 (edited) Saxat från manualen, kan det vara till nytta? Edited November 4, 2019 by Linusp3 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 4, 2019 Premium Member Share Posted November 4, 2019 Kanon @Linusp3, då höjer jag rekommendationen till 30A! Link to comment Share on other sites More sharing options...
silverminken Posted November 8, 2019 Share Posted November 8, 2019 Jeg har gått for en Traxide D3-BD variant til min disco, med ekstra 12v uttak så jeg har to bak, og begge er koplet til ekstra batteriet... ganske fornøyd så langt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 Pratade med ett husbils- och husvagnscenter idag. De ratade CTEK (DS250 och/eller smartpass) om man har extrabatteriet i motorutrymmet. De sa att CTEK grejorna är en multifunktionell enhet som är halvbra på mycket. Men att det finns andra betydligt billigare saker som är bättre specificerade och funktionella till just det systemet som jag vill ha: Förbrukarbatteri i motorutrymmet med på flaket - 1 anderson plug till kylbox, 2 st uttag modell cigarett, 1-2 usb uttag samt några ledstrips. Detta med möjlighet att i framtiden ansluta solpanel samt diverse små arbetslampor. De sa att med tanke på hur korta kablar jag ska ha mellan generator, startbatteri, batteriisolator och förbrukarbatteri så är inte en CTEK det optimala. CTEK / DC-DC laddare är enligt dem mer lämpligt vid större avstånd. T.ex. uppsättningen husvagn som laddar från bilen. Dvs. egentligen ganska tunna kablar med stort spänningsfall. Batteriisolatorn kostar ca 1/10 av vad en CTEK kostar. Hur många uttag anser ni att man behöver i bak? Jag räknar med att 1 anderson, 2 "vanliga" cigg-uttag samt 1-2 USB räcker gott och väl. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 De visade mig även en mycket schmutt batterimonitor. Men jag kan inte riktigt se att jag kan få dit den någonstans. Finns inte riktigt några tomma ytor på Mulans (Hilux'ens) instrumentbräda. I framtiden har jag tänkt att skaffa en takkonsoll där den kanske passar. Det jag funderar på är om sidan på den passar till touchdisplayen. Så @Wiberg... Jag hittade den här bilden från dig när jag googlade. Hur "hög" är konsollen? Vad är måttet från nederkant till överkant? (Och visst är det ball med saker i taket som lyser och ger känslan av att man sitter i en rymdraket! 😛 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Linusp3 Posted November 11, 2019 Share Posted November 11, 2019 1 hour ago, Jonas Andersson said: De visade mig även en mycket schmutt batterimonitor. Nu blir jag givetvis nyfiken. Tillverkare? Storlek? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 11, 2019 Moderators Share Posted November 11, 2019 Du kan få mått i morgon Jonas. Vad gäller ljusen så är de inte fullt så porriga som man kunde önska. En dag, när det är varmt och jag kommer ihåg det, så ska jag demontera den och skicka i herrejösses LED. Typ solskydd 3. För nu är det inte mycket att skryta om. Men radion sitter som stöpt och lagringsutrymmet är perfekt så helt bortkastat var inte det köpet. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 (edited) 19 timer siden, Linusp3 sa: Nu blir jag givetvis nyfiken. Tillverkare? Storlek? NDS iManager Touch display. Googla. Måtten har jag inte. Sökt med ljus och lykta efter dem. Men jag kan senare mäta exemplaret ute hos Fritidscenter om du vill. Men tänkt typ liten smartphone när det gäller displayen. Tror den skulle passa perfekt på sidan av den där takkonsollen. Edited November 12, 2019 by Jonas Andersson Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted November 12, 2019 Share Posted November 12, 2019 (edited) Tänkte att jag ev skulle ha en elkontakt för luftkompressor bak också. Men de drar ju runt 50A!!. Såg någon värsting variant som låg på närmare 70A. Det får nog bli en separat anslutning eller helt enkelt bara batteriklämmorna som den kommer med. Spånar på hur kraftig kabel jag behöver bak till flaket.... Det blir nog bara: Anderson plugg/truck kontakt: Kylbox med kompressor (konstant inkopplad) Medel 0,5 till 1,0 A, med peak på 4A brukar väll vara vanligt. De två 12V cigg-uttagen kommer att användas för diverse om varannat. Kan inte föreställa mig några större strömslukare. Luftkompressor drar ju runt 50A så den får jag nog låta ta strömmen på en annan plats. Uttagen kommer vara ”bra att ha uttag” som kanske samtidigt används för att: Ladda mobil Lös sladdlampa. Sen funderar jag påatt i framtiden få upp fyra små arbetsledlampor på takets fyra hörn. Om det är smidigast att dra deras ström från flaket, kommer ju även den strömmen tas därifrån. Edited November 12, 2019 by Jonas Andersson 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now