Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

  • Moderators

Någon som kan omvandling ( där svarade Lars ;) ) kan svara på det.

En solcell plus campingström så är du hemma William. 

Skit nu i strömmen och kom dig på tur. Både öl och konserver tål en dag utan kyla. Du klarar aldrig att förbereda dig för allt oavsett så kom dig på tur och uppsummera när du kommer hem igen. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Linusp3 sade:

Sen är det väl inte så att det rusar elektricitet från det fulla till det tomma batteriet likt ett par brustna dammluckor bara för att man låter dem

Jag vet inte, men jo typ. Om man även startar samtidigt så blir det väl hög ström. Ett tomt batteri hopkopplat med ett fullt blir väl som att kortsluta? 

Skiljerelät från hjertmans är för klent för att ens klara laddströmmen från generatorn som säkert är på 100-120A. Startströmmen är betydligt högre, och jag tänker att om det är 24v Startmotor måste hela startströmmen genom det tomma batteriet och relät i en sån setup. 

1 timme sedan, Linusp3 sade:

Ponera att det är en 12v startmotor, varför skulle startströmmen vara för låg om man lämnat ena batteriet intakt?

I så fall är det två batterier för att klara den höga startströmmen när det är kallt, inte för att få en större batteribank. Har du då det ena batteriet tomt räcker juicen inte till för att starta. Men troligtvis är det 24v startmotor, för att klara hög startström men som ju blir lägre (halva) än om det är 12V. Effekten är ju dock densamma. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

22 minuter sedan, William Blomberg sade:

Ny fråga. Surprise!1f601.png Hur lång tid har ni fått ut av era batterier? Hur länge står ni still ungefär?

Vi är rastlösa, står sällan mer än en natt, alltså ca 15h. Jag har 60Ah AGM och räknar med att det räcker. Om det inte gör det är det förberett för att ha ett till batteri på flaket. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Automatsäkring var ju smart @blackstream! Går det att bryta strömmen manuellt med knappen alltså? Den fins ju på kära gamla Biltema till en rimlig peng, men 70A kanske är i överkant?

 

Jag har förkastat idén att försöka isolera det ena av bilens två orginalbatterier, som det är kopplat är det att be om trubbel! Nu tittar jag på lösningen med någon typ av batterimonitor och ett extra (tredje) batteri. Kan nån som förstår el ta en titt på  detta kopplingsschemat? Det är en monitor från T-Max som verkar OK, men det är lite olustigt att den inte är avsäkrad någon stans! Var placerar man bäst huvudsäkringen? Mellan startbatteriet och solenoiden?17CE68C5-1565-4AFE-B843-92A7FB0227FF.jpeg.15cef99bcc1cc370602f7cb4647f82d2.jpeg

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Linusp3 sade:

... Det är en monitor från T-Max som verkar OK, men det är lite olustigt att den inte är avsäkrad någon stans! Var placerar man bäst huvudsäkringen? Mellan startbatteriet och solenoiden?

Jag hade säkrat vid de inringade blå cirklarna, den blå kabeln kanske inte behöver säkras (jag har det inte pga väldigt kort längd och att omgivningen inte är ledande) beroende på hur den sitter och längd (dvs utsatthet för kabeln).

image.png.46b497ff55a6064ad0496b03a1394df6.png

Link to comment
Share on other sites

I scheman av den typen är ofta säkringarna inte utritade. Nu är ju en säkring med på ritningen så det är ju lite konstigt.

Nja, alltså, huvudsäkring har inte jag direkt. Man ser till att avsäkra sina kablar och prylar antar jag. Jag har en ANL säkring för den långa kabeln som går från förbrukningsbatteriet till flaket. I min byggtråd ser du hur jag gjort.

70A är inte för mycket om det är det man beräknar att man behöver säkra av med. Med andra ord, det ska va rätt säkring utifrån kabellängd och ström samt rätt kabeldimension. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, MrWIB sade:

Jag hade säkrat vid de inringade blå cirklarna, den blå kabeln kanske inte behöver säkras (jag har det inte pga väldigt kort längd och att omgivningen inte är ledande) beroende på hur den sitter och längd (dvs utsatthet för kabeln).

image.png.46b497ff55a6064ad0496b03a1394df6.png

Om jag förstår dig rätt vill du sätta en säkring vid +polen på förbrukningsbatteriet, men den säkringen borde väl sitta så nära huvudbatteriet som möjligt?! På monitor-enheten sitter redan en säkring, men jag fattar inte riktigt vad den säkrar av för något...

Från extrabatteriet säkrar man ju alla individuella förbrukare som kopplas till.

Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, blackstream sade:

I min byggtråd ser du hur jag gjort.

70A är inte för mycket om det är det man beräknar att man behöver säkra av med. Med andra ord, det ska va rätt säkring utifrån kabellängd och ström samt rätt kabeldimension. 

Snyggt elschema! Bra att ha i efterhand som sagt ?

Har du nån bra formel för att beräkna kabeldimension?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ett bra tips om du har lång sträcka på en kabel mellan två batterier är att sätta en säkring vid varje batteri.

Ponera att du kopplar:

startbatteri-säkring-batteriavskiljare-4m kabel-förbrukningsbatteri.

Skulle du få ett kabelbrott under färd på de 4 meter kabel mellan batterierna så kommer säkringen att lösa och rädda ditt startbatteri, men du bränner upp ditt förbrukningsbatteri eftersom det nu inte är avsäkrat. Har du otur även bilen.

För att vara på säkra sidan bör det vara:

startbatteri-säkring-batteriavskiljare-4m kabel-säkring-förbrukningsbatteri.

Säkringarna bör vara samma storlek för att inte skapa onödiga problem. 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

 

On 2018-04-06 at 7.32, Linusp3 sade:

Har du nån bra formel för att beräkna kabeldimension?

Jag brukar använda den här som finns i olika former på nätet. Den har länkats till av flera olika personer på forumet så jag tror den är den många använder. Den känns som att man är på säkra sidan om man använder den. Man kan även beräkna utifrån spänningsfall. Jag brukar använda både och för att få lite bättre uppfattning. Den första länken ger skarpa gränser för standardkabeldimension, räknar man utifrån spänningsfall får man en beräknad dimension (tex 2,2688 m²).  Alltså, beräknar man utifrån spänningsfall är man nog inte på säkra sidan. Men man kan bilda sig en uppfattning och trixxa lite. Men märk att det kan vara stor skillnad på kabeldimension om man använder de olika metoderna.

Edited by blackstream
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Ang säkringar, jag tänker så här:

  • Avsäkra komponenter/förbrukare. Avsäkra så nära komponenten/förbrukare som möjligt. Oftast är ju t ex en kyl, batterimonitor eller liknande redan avsäkrade när man köper dom. Detta skyddar komponenten/förbrukaren. (Om man släpper ut röken från barnens DVD-spelare blir det ingen Overlanding) 
  • Avsäkra kablar. Så nära batteriets plusspol som möjligt. Man kanske har en grov kabel från sitt batteri till bakluckan, denna avsäkras vid batteripolen med sin "stora" säkring. I bakluckan vill man sedan fördela ut el till förbrukare via mindre kablar. Då avsäkrar man sina små kablar med mindre säkringar, i en säkringslåda kanske. Detta skyddar kablarna. (Om man släpper ut röken ur kablarna är det bra om man har korv och bröd med sig) 

Ovan gäller för oavsett vilket batteri man tar sin el ifrån, start-, förbrukning, andra tredje etc etc.

Edited by blackstream
  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, Linusp3 sade:

Om jag förstår dig rätt vill du sätta en säkring vid +polen på förbrukningsbatteriet, men den säkringen borde väl sitta så nära huvudbatteriet som möjligt?! På monitor-enheten sitter redan en säkring, men jag fattar inte riktigt vad den säkrar av för något...

Från extrabatteriet säkrar man ju alla individuella förbrukare som kopplas till.

Aha, jag var lite trött tydligen ...
Jag ritade in säkring på linan som ger styrningen ström, kan väl inte vara fel, men det är framför allt den svarta till vänster om den som skall säkras (som jag nedan markerat med en snajsig röd pil).

Sen sitter det för det mesta säkringar i kylar, radios osv så det är löst, men som andra skriver aldrig fel att säkra. Hellre en säkring för mycket än en för lite :)

image.png.8cf1c85ff5b2b9fd932426c509bf80f7.png

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

10 timmar sedan, Linusp3 sade:

Kan någon förklara vad spänningsfall är och hur det påverkar saker och ting? 

Kablar är som t ex en vattenslang. Låt säga att du har en hink med vatten med ett hål i botten där du ansluter en 1 meter slang och du ställer hinken på ett bord och låter vattnet rinna ut på marken. Om man har en grov slang, ø50 mm, kommer vattnet rinna fort ur hinken. Men om man har en tunn slang, ø1 mm, kommer det ta lång tid för vattnet att rinna ut. Det som gör skillnaden är friktionsförluster. Energin från friktionsförlusterna blir till värme. 

Samma gäller för kablar. För "trång" kabel ger förluster som skapar värme. Man vill inte ha för stora förluster och man vill definitivt inte ha kablar som blir för varma. Förlusterna är ju ditt batteri som går åt till att värma kablar. @Alvefridh har lärt mig att man inte ska ha mer än 0,5V spänningsförlust i sina kablar vilket jag tror är en erkänd tumregel. 

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

När jag drar mina kablar från batteri till flak tänkte jag lägga dem i flexslang för skydd. Bara för att dubbelkolla; är det nytta att lägga dem i separata slangar eller funkar det lika bra i samma (om de får plats)?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2018-04-06 at 12.14, blackstream sade:

 

Jag brukar använda den här som finns i olika former på nätet. Den har länkats till av flera olika personer på forumet så jag tror den är den många använder. Den känns som att man är på säkra sidan om man använder den. Man kan även beräkna utifrån spänningsfall.

Tack för länkarna! 

 

Hur ska jag räkna när jag dimensionerar kablar mellan motorrummets batteri och förbrukarbatteriet på flaket? Då är det ju inte förbrukarna som styr A & W utan batteriet där bak (?!).

Link to comment
Share on other sites

2 timmar sedan, Linusp3 sade:

Tack för länkarna! 

 

Hur ska jag räkna när jag dimensionerar kablar mellan motorrummets batteri och förbrukarbatteriet på flaket? Då är det ju inte förbrukarna som styr A & W utan batteriet där bak (?!).

Vet inte riktigt vad du menar men kabeln dimensioneras utifrån max ström som går genom den. Kabeln avsäkras för max ström som får gå genom kabeln.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...