Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

4 hours ago, Lars 9k said:

Så nu ligger det en CTEK D250S i bilen.

Den skall sedemera monteras i den kommande inredningen.

IMG_4805.JPG

kul kom ihåg att lägga upp bilder och dina tankar på bygget, följer det med intresse.... bara jag får jobb som är G så ska jag beställa solceller som en del har.

men jag fundera på att köpa en som är flexibel= tun och böjbar ca 100 w mindre vikt sen sy skydd åt den mina tankar...

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag fundera på en liten hård 25w panel om det får plats. Behovet är egentligen begränsat då jag inte tror vi kommer att ligga still så länge utan att vi i normalfall kommer att ha generatorn igång varje dag.

Kul att du följer min tråd, jag håller på att jobba mig tidsmässigt framåt så jag snart kan börja skriva om vårt inredningsprojekt.

Men här är väl en sån du funderar på @Thony

http://www.seasea.se/solpanel-100w-marin-flexibel

Edited by Lars 9k
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-03 at 6:20 PM, Lars 9k said:

Jag fundera på en liten hård 25w panel om det får plats. Behovet är egentligen begränsat då jag inte tror vi kommer att ligga still så länge utan att vi i normalfall kommer att ha generatorn igång varje dag.

Kul att du följer min tråd, jag håller på att jobba mig tidsmässigt framåt så jag snart kan börja skriva om vårt inredningsprojekt.

Men här är väl en sån du funderar på @Thony

http://www.seasea.se/solpanel-100w-marin-flexibel

Hej Lars jo det är det, både och kanske det blir 2st 50 watt dom tunna är lättare samt att de ska tåla att gå på, sen vill jag ha med högre watt för vi har ju inte så mycket sol här och ju högre watt man får in snabbt måste ju vara bra, och på flera av mina resor när man hittar en bra plats så brukar jag stanna längre om man har tid, så bättre att överdriva watten nu än att behöva byta sen.... sen följer jag flera av er killar här på forumet tycker ni är duktiga och påhittiga....ibland så drabbas jag av den svenska avundsjukan...vill ha

Link to comment
Share on other sites

Den 7.2.2017 at 23.25, SafariTec skrev:

Den CTEK`n der er et kjekt supplement.

MEN et genuint "Split charge system" der du kan linke eller  splitte start & forbruksbatteri gjennom et respektivt rele, DET er dette desverre ikkje.

Har brukt samme sak iforbindelse med solcelle som mata et forbruksbatteri. Fungerte heilt greit.

Det finnes et utall av slike system på markedet. CTEK er i Norge billigst gjennom div marine-forhandlarar

 

Tenkte litt på det der. Man kan vel løse den utfordringen ved å sette inn et rele som enten åpner ved input fra dynamo eller bryter. Så kan man feks vinsje eller starte fra begge batteriene. 

Link to comment
Share on other sites

Det du der beskrive Haakon, er i praksis eit Split Charge relè som kan tvangs-linkes. Viktig å bruke et rèle som er "voksent" :-)

Eg har to slike typar relè med styring tilgjengelig & på lager.

National Luna kjem i ulike "utbyggningsvariantar".  Ifrå kun rele til komplette installasjonskit.

T-Max er et enklare anlegg & litt meir arbeidskrevande ved installasjon. Men et fullgodt alternativ for et budsjett-bygg

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...
  • Premium Member

Fortsätter med lite utvärdering av CTEC i denna tråden:

Jag köpte för en tid sedan en CTEK CTX Battery Sense efter inspiration från @blackstream

IMG_6760.thumb.PNG.72214f74fd80382475f184cb27bba7ed.PNG

Den kopplas in över batteriet och informationen  visas i en app i telefonen. Inkopplingen råkade sammanfalla med att jag laddat ut mitt förbrukningsbatteri, 80Ah AGM, rejält.

Inkoppling på batteriet och sammankoppling med telefonen gick smidigt. Informationen visas enkelt och lättfattligt och ger en bra uppfattning om statusen på batteriet. Hur "sann" informationen är har jag ju dock ingen riktig uppfattning om men den verkar rimlig med tanke på hur det såg ut på mitt batteri!

 

Så här såg det ut efter att min DC/DC laddare CTEK 250 stått inkopplad i två dygn, strömförsörjd via bilens batteri som i sin tur stod på laddning från en annan CTEK laddare. 

IMG_6739.thumb.PNG.229658926dbc49e46b93db4a69e63506.PNG

Detta stämde väl med de spänningsvärden jag fick på förbrukningsbatteriet när jag kopplade bort DC/DC laddaren, slutsats, DC/DC laddaren "orkar" inte dra igång ett helt urladdat batteri, åtminstone inte med den något lägre inspänning som erhålls när bilen inte laddar själv utan bara står på underhållsladdning!

IMG_6740.thumb.JPG.94923c5d7dcbc526e5c760807309232c.JPG

Jag kopplade därför in min gamla "dumma" laddare över natten.

Detta gav detta resultatet efter några timmar.

IMG_6741.PNG

Dock sjönk den beräknade kapaciteten efter en liten stund när övervakningen mätt ett tag.

IMG_6753.PNG

Jag kopplade därför in min "dumma" laddare en stund till innan jag lät DC/DC laddaren få en ny chans och nu orkade den ladda upp.

IMG_6754.PNG

IMG_6755.PNG

IMG_6756.PNG

IMG_6757.PNG

IMG_6758.PNG

IMG_6759.PNG

Succesivt höjdes den beräknade kapaciteten och till sist var den närmare 100%.

Helgens tur får utvärdera om det stämmer! 

Jag tycker att övervakningen gav mig en helt annan koll på batteristatusen än utan och det på ett mycket enkelt och överskådligt sätt!

Att CTEK 250 Dual laddaren inte klarade ett helt urladdat batteri var i och för sig ingen överraskning då jag upplevt samma även med 230V laddare.

Är batterier rejält urladdat kan man behöva starta med en dum laddare som jobbar utan finess.

Edited by Lars 9k
  • Like 5
Link to comment
Share on other sites

Har ju lika. Har inte provat så mycket. Stoppade ju i ett i princip fulladdad batteri, och de e det fortfarande för det är i princip inga förbrukare inkopplat ännu. Har förmodligen norra Europas mest fulladdade batteri. ?

Jag kör Samsung/Android och appen har hängt sig några gånger. Slänger man på en multimeter så stämmer spänningen hyfsat.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Enig med din slutsats Lars. Min Ctek orkar inte dra igång banken om vi har stått still för länge men jag tror nog att mitt batteri sliter lite generellt. Det du skriver om gamla dumma laddare är jag oxå väldigt enig i. Har en supersmart försiktig laddare som ska smyga igång laddningen - piss! Full fart framåt så skrämmer man igång det mesta ;) .

Hur jag ska få detta att funka i praktiken är jag en smula osäker på - kan någon redogöra för Cteks SMartpass med tesked så även jag fattar det?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

8 timmar sedan, Wiberg sade:

kan någon redogöra för Cteks SMartpass med tesked så även jag fattar det?

Kan göra ett försök. Har läst en del om Smartpass men har ingen, så ingen riktig erfarenhet. Jag tar med 250s dual så blir det tydligare. Det blev en bonusvariant på slutet oxå. 

CTEK 250s dual. Dc-dc laddare, 20A, med skiljerelä. Laddar smart för lång livslängd på batteriet. Många generatorer ger för låg spänning för att få batteriet fullt. Dual 250s drar upp generatorns laddspänning så att du får fullt förbrukningsbatteri. Sen funkar den ju som ett skiljerelä, ingen spänning från generatorn och den separerar batterierna, och om man har solpanel så laddar den på samma sätt fast via den. Om du har en bil med så kallad smart generator där ECUn styr laddspänning och annat hokus-pokus för att minska bränsleförbrukningen funkar inte skiljerelät. Vad jag förstått lurar generatorn laddaren att den är igång men då tas strömmen från startbatterier och laddar förbrukningsbatteriet. Det resulterar i att om förbrukningsbatteriet är tomt kommer startbatteriet att ladda det tills det är totalslut och kanske skadat. Så har man smart generator måste man ha ett skiljerelä som styrs av tändningen. 

Smartpass. En smart dc-dc laddare, 80A, och batteriskydd. Har man stor batteribank så vill man ha stor laddare kan man säga. Du kopplar dina oviktiga förbrukare mot Smartpass så funkar den som ett batteriskydd, skiljer av de utvalda förbrukarna när ditt förbrukningsbatteri börjar ta slut. Sen kan du ha dina viktiga förbrukare, surfplattan,  kopplade direkt mot förbrukningsbatteriet och surfa tills ditt förbrukningsbatteri är totalslut. 

Så jag vet inte om Smartpass är lösningen för att sparka igång totaltomma batterier, kanske? Jag antar att den laddar smart, smyger igång osv så då hjälper det ju inte. Men jag har även läst att Smartpass laddar först, med sina 80A, sedan tar 250s Dual vid och laddar sista biten.  @Wiberg

250s Dual + Smartpass med teskedar. Då får man allt. Skiljerelä, dc-dc laddare med hög kapacitet och möjlighet att ha prioriterade och oprioriterade förbrukare. 

En bonus. Något som många inte tänker på för att man sett att alla stora killar på Youtube har dubbla batterier, dc-dc laddare och skiljerelä är att det finns en enkel lösning som man kommer långt med. Om man har en stor diesel sitter det ofta två batterier (som min Pajero) redan. Byt dom till AGM och köp billiga batteriskydd, typ Biltema 69 kr,  för ciguttag. Då har man en batteribank på tex 75Ah + 75Ah = 150 Ah att surfa på. Batteriskyddet ser till att du kommer därifrån,  men är du osäker så köp en mikrostartare för 1500 kr. Ett system med dc-dc laddare och skiljerelä är betydligt dyrare. Och, om du sätter in ett extra batteri i det systemet får du bara tex 75Ah förbrukningsbatteri, men du kommer ha ett fulladdat startbatteri jämt (och outnyttjat?). I min Pajero hade jag batteriskyddsvarianten, 150Ah, och mikrostartare. Jag stod stilla som längst i fyra dagar utan problem, Batteriskyddet bröt aldrig så jag vet inte om det funkade och jag fick aldrig prova mikrostartaren på min egen bil. Men ska man långt från civilisationen, Ronny Dahl style, så är det bara att cash upp. 

Det som alla frågar sig nu är ju varför Stefan aka Blackstream den gamla Overland-klichén inte har Smartpass? Mmm, inte än. 

Ok, långt inlägg utan svar på den egentliga frågan. Ta med ett dieselelverk och en dumladdare på resan @Wiberg

Jag har mailat med CTEK Sverige, man får alltid svar, det tar lite tid och dom är väldigt korta. 

Edited by blackstream
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

Lyfter tråden lite. Jag har fått strul med appen efter sensate uppdateringen som kom för några dagar sedan.

 

IMG_6760.thumb.PNG.72214f74fd80382475f184cb27bba7ed.PNG

 

Appen tappade kontakten med sändaren och kopplar inte upp emot den igen.

Är det någon av er som använder övervakningssystemet som upplevt detta?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

En fundering. Igår kväll hade jag ca 90% kvar i mitt förbrukningsbatteri. Nu på morgonen va det 100%. I battery sense appen ser det då ut som batteriet laddats under natten, vilket det inte har. 

Är det temperaturen som gör att det ser ut så? Det blev ganska mycket kallare under natten.

 

Link to comment
Share on other sites

5 timmar sedan, blackstream sade:

En fundering. Igår kväll hade jag ca 90% kvar i mitt förbrukningsbatteri. Nu på morgonen va det 100%.

Är det inte så att ett batteri kan "återhämta" sig lite när det får stå? Tänk scenariot med att du har batteri till att knappt starta bilen. När man försökt några ggr går det sämre och sämre men pausar man en liten stund går det bättre igen.

Visade det 90% direkt efter att du haft ngn förbrukare igång så kan det vara så här.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

 

1 timme sedan, Per Pettersson sade:

återhämta" sig lite när det får stå?

Ja, precis, bra tanke.

Tänkte oxå att det blir varmt under laddning och när det får svalna så återhämtar det sig. 

Lite av problemet är ju att man med battery sense prylen får en massa data/info att fundera över. Om Jag inte hade haft den hade jag sluppit fundera så mycket och nöjt med att batteriet förmodligen är laddat ?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Batterier...    Klurar på vettigaste lösningen och kommer inte framåt.

Bilen har ju dubbla startbatteriers som standard = fullt framme under huven. Vet inte om den generatorn har någon "smart"-tech som kan lura en CTEK-laddare?

Tanken är väl annars, som de flesta andra, att ha ett separat AGM förbr.batteri i en låda där bak.  Jag kommer att ordna med laddning fr generatorn vad tiden lider, men jag funderar nu mest på vilken lösning kring förbrukningsbatteriet som är bäst.

Skall jag köpa en "anpassad låda" med läckagefri förvaring och inkoppling av fritidsbatteriet, där man har åtkomst till polerna direkt utanpå boxen/lådan?  Dessa har ju i vissa fall även USB 5V samt 12V cig eller Andersson-kontakter mm.   Exempel 1 eller exempel 2 eller den jag gillar bäst

Eller en "ren" låda som denna ?

Eller en "powerbank" som är redo för solpaneler o annat?  Låg kapacitet?  Kvalitet?   Sett även denna Goal Zero

 

...och vilket batteri är vettigt att satsa på?   Optima som detta?  För liten kapacitet?  Fel typ?

 

...och som komplement o backup en starter som denna Noco Genious Startbooster

 

Behovsbild:   Jag kommer inte att ha bilen stående (under resa) mer är max 3-4 dagar.  Jag kommer att ha en kompressorkyl på ca 45-50 liter.  Jag lär köra ett par timmar om dagen när jag inte står stilla.  Lär ha tillgång till ström externt åtminstone någon gång per vecka.  Bara jag inte blir stående på en bergstopp, och att kylen helst inte blir varmare än +5....  :-)

 

Är jag ute o cyklar?   Tankar?   Många länkar ovan känner jag - därav min förvirring i hjärnan...   Ahhhh   Vill ju gärna kunna koppla in en CTEK mot bilens vanliga 12v framöver. Eller kan man nöja sig med att ha en "Powerbank" och "ful-ladda" under körning via bilens 12 cig?    Likaså inkoppling av solpaneler...   Frågor...

 

Link to comment
Share on other sites

On 2018-03-23 at 12.26, CampForCer sade:

...
Är jag ute o cyklar?   Tankar?   Många länkar ovan känner jag - därav min förvirring i hjärnan...   Ahhhh   Vill ju gärna kunna koppla in en CTEK mot bilens vanliga 12v framöver. Eller kan man nöja sig med att ha en "Powerbank" och "ful-ladda" under körning via bilens 12 cig?    Likaså inkoppling av solpaneler...   Frågor...

Hej,

Börja med att dra en fet (säkrad) kabel från ena batteriets pluspol till bagageutrymmet (borde finnas ett gäng hål i brandväggen att välja på).
Montera en CTEK Dual DC-DC laddare på lämpligt ställe, köp ett lämplig batteri (skulle säga att 100A borde räcka bra), släng ner det i en http://www.biltema.se/sv/Bat/El/Batterilada/Batteribox-2000017775/, montera fast boxen, klart :)
Därifrån är det bara att börja dra el som en galning, glöm inte att säkra ... 
Bilen kommer att starta i alla lägen och du kan lugnt låta kylen gå en dag eller tre.
Jag har en onödigt fet kabel (50mm2?) om du behöver/vill ha.


 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...