Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Idag fick bilen en välförtjänt service, jag fick bytt olja och oljefilter samt kontrollerat samtliga vätskor, endast fördelningslådan som behövde en skvätt. 

IMG_6359.thumb.JPG.80721e7f2edd83efe56aa9039f71ed3b.JPG

Jag försökte också justera mitt bakre panhardstag då bakaxeln inte är riktigt centrerad men fick ge upp, så det jobber får jag lämna över till min verkstad.

De hade för övrigt bilen tidigare i veckan och bytte en spindelled och ett knutkors samt styrleden vid pittmanarmen, de konstaterade också att min misstanke om kassa motorfästen (igen) var korrekt så de får också bytas framöver.

Imorgon är det sommarträff med SORK :)

 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 minuter sedan, iknutis sade:

Underholdende og godt skrevet tråd Lars, ser frem til å følge dere videre. :)

Kjørte selv en orginal 4l 94' zj i noen år, kjempegod bil som jeg savner med jevne mellomrom. 

Tack för komentaren, kul om tråden kan ge lite tips om hur man kan fixa till en gammal SUV till att fungera både som träffbil och overlandbil.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Efter att ha levt med endast kopierade nycklar varav en småbruten en längre tid så passade jag på att få ett annat lås med åtminstone en originalnyckel när jag var uppe hos Jonas på offroadbanan Valborgsmässoafton. http://www.offroadbanan.se/ 

Låset har ju såklart blivit liggande men i förra veckan när jag och dottern var och handlade råkade hon bryta av en nyckel i dörrlåset. ?  Vi lyckades dock få ut den avbrutna delen så det var ju inte så farligt då reservnyckel var med.

Jag konstaterade då att det nog var tid att ta tag i låsbytet! Lite efterforskning visade att jag behövde införskaffa torxnycklar med hål i, Security Torx eller Tamper-Resistant Torx.IMG_6464.thumb.JPG.63ed027e2b34894fd7dec5bc90526998.JPG

Når det sen väl var tid att börja skruva så skulle jag först bara flytta bilen en bit, visade sig vara omöjligt att vrida om nyckeln ? !!

Demonerna, Murphy eller några andra små Jeeptroll hade slagit till!! Låsolja, lirkande, ryckande i växelspak och ratt, inget hjälpte!! Till sist tog jag i och vred rejält hårt och vips så klickade nyckeln runt och jag kunde starta och flytta bilen.

Att plocka av rattkåpor och lossa det gamla låset och plocka ut det var inte några större problem.IMG_6462.thumb.JPG.e3a967639f4a3ba0e68de80d235aac71.JPG

Dock skiljde sig tändningslåsen åt genom att det "nya" hade en styrplåt på sidan som påverkar låskolvens rörelse. Denna fick sitta kvar då kolven annars ramlar ut tändningslåset. 

Här ser man styrplåten på sidan av det nya tändningslåset, låset är från en nyare ZJ, -96IMG_6465.thumb.JPG.b9252aab2e47d39ca944ab3d4ed4150a.JPG

Skruven sitter fast i låskolven och plåten styr och begränsar kolvens rörelse.IMG_6471.thumb.JPG.0f0133e1a2a8737f2be68851088f1b53.JPG

Det gamla låset från min -93.IMG_6463.thumb.JPG.4b341d1b229de6a7caa1caf0e82327bd.JPG

Kolven är endast fixerad med en rörpinne. IMG_6467.thumb.JPG.1bfb8cf23b90ce160cff069ba55152fa.JPG

Låset sittet fast med tre Torx TR och det sitter två elkontakter med hakar på låset. Dessa var ganska lätta att vicka loss. Med nyckeln i "off" var det sedan bara att lirka ut låset.

Vid montering av det nya är det viktigt att se till att spärren till växelspaken hamnar rätt, annars går det inte att vrida nyckeln till det läge där man kan ta ur den ur låset! Gissa hur jag vet det!!! :P

Som bonus fick jag, förutom ett välfungerande tändningslås med orginalnyckel, även ett "radioläge" vilket jag inte hade på det gamla tändningslåset. Dessutom visade sig att låssmeden kunde läsa av den nya nyckeln och få fram ett nyckelnummer, så den kopierade extranyckeln blev identisk med orginalnyckeln! :)

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En gammal bil behöver några timmar i garaget/verkstaden lite då och då. Ofta blir det i omgångar och just nu har det blivit en del för Jeepen.

Det trasiga motorfästet blev bytt förra veckan, det visade sig vara "felbyggt" vid tillverkningen! Bussningen som satt inne i fästet var felvänd så motorn hängde i bussningen i stället för att vila på den och därmed hade den brustit. Samtidigt byttes även övre bärarmarna till bakaxeln som besiktningen haft synpunkter på. Då jag kör med orginal övre bärarmar så monterades ett par begagnade som jag snyggat till och rostskyddbehandlat rejält. 

Det finns även planer för lite olika förbättringar av Jeepen framöver, det är ju lite trist att bara hålla på med underhåll och reperationer. 

- Möjlighet att komunicera när man kör med andra är ju alltid praktiskt  och under senaste turen tillsamans med @MFI9 så använde jag min gamla 27mHz apparat med gott resultat. Klar fördel gentemot vår Nordkapstur innan i sommar, där den lånade VHF/UHF-handapparaten blev utan ström och dog. :( 

Då det är ganska många som valt  VHF/ UHF som sambandsmedel kan det ju vara smidigt att även ha en sådan i bilen!  Därför gjorde jag nu slag i saken och beställde en sån här för fast montering. http://m.ebay.com/itm/231719269832?_mwBanner=1

Planen är att använda min befintliga antennkabel och bara byta spröt beroende på vilken radio jag skall använda, men vi får se om planen håller när "kartan möter terrängen" :P !!!

- Sen finns det lite mer på G, men det får jag återkomma med längre fram.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag har vi förutom packat Jeepen inför helgen, äntligen fått gjort något som jag väntat länge på.

I nästan ett år har det slamrat i hjulupphängningen på grund av utslitna bussningar till stötdämparna. :( Nästan lika länge (fast inte på heltid) har jag försökt få tag i nya bussningar. ? Först genom "reklamation" då stötdämparna inte var mer än 1,5år när de började slamra! ? 

Då firman jag handlat dem av inte lyckades få fram några bussningar började jag söka på EBay, fick först tag i en sats som visade sig vara fel, sen hittade jag ytterligare en firma som sålde och deras leverans kom idag.

Så det var bara att passa på då vädret dessutom var bra, jag är ju tvungen att stå ute så länge taktältet är monterat.

Upp med bilen och av med hjulet. IMG_6612.thumb.JPG.acef7f85ce9de33c1e9954d45b745105.JPG

Sen lossa nedre stötdämparfästena. Inte helt enkelt att på plats, få i de nya bussningarna, men med lagom stor hylsa, handslägga och assistans av Hanna så gick det! Jag bytte bara de nedre bussningarna då det endast var de som glappade.IMG_6613.thumb.JPG.950927e90dc94a9f11adf634d810a1fb.JPG

Det var inte mycket kvar av de sämsta bussningarna!! Viss skillnad!!IMG_6614.thumb.JPG.38840fe339a514aae99485e5eddd0c4b.JPG

Nu får jag hoppas att jag har en hyfsat glapp och slammerfri bil, åtminstone några månader, innan det är något annat som börjar bli slitet! :P

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

On 2017-02-24 at 13.48, Lars 9k sade:

Vi körde runt lite försiktigt och hittade 2 av 13 frågor, vi vann INTE!  263a.png

HAHAHAHAHAAHAHAHAHA

Jag känner SÅ väl igen mig i hur du resonerar och skriver - och jag har inte ens BÖRJAT ännu... :-D      Väldigt roligt att läsa vad du delar.   Jämför jag sedan med det du nyligen skrivit i sommar (följde er resa norrut då jag nu blev medlem här så jag läste det först) så inser jag att du kommit en hel del på vägen i självfötroende kring körning och bil sedan dessa första steg togs   :-D       Jag är själv fortsatt på ruta 0.5 ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-07 at 19.50, Lars 9k sade:

Detta konstaterade jag på jobbets parkering då en kollega öppnade sin bil varvid min vinsh startade. Jag hade innan konstaterat att repet varit extremt hårt spänt trots det inte varit det när jag ursprungligen lindade upp det.

Detta medförde att jag kopplade in en huvudbrytare till vinschen. Brytaren har nu fungerat ett år, klassad för 350/500A dock inte Biltemakvalitet

Hehehe    OJ!!    Inte klockrent...   Tack för att du delade

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 2017-03-26 at 12.24, Lars 9k sade:

När vi räknat klart, vänt och vridit på kraven, måtten, tjocklek på byggmaterial, olika expansionsbesslag och deras mått, lastvikt, kvalitet och inte minst pris kom vi fram till en lösning där vi totalt skall ha 6mm tillgodo och några kronor kvar att resa för. Bara att hålla tummarna för att i räknat rätt!IMG_4786.thumb.JPG.80e393fa40cbabd2fb0c8005e1abae57.JPG

@Lars 9k  Bara så lustigt!   Har haft exakt lika saker.  (Höll på att skriva "samma" saker, men du har ju knappast köpt mina...  hehe )   Casio 180p och "linjalen" med rullar.  Kom inte den i någon snygg förpackning med en mycket större modell också?   Jag har för mig att jag hade båda men bara använde den mindre hela tiden i skolan/gymnasiet.   Är vi lika gamla och därtill ingenjörsinriktade kanske...?  Gick själv 4-årigt tekniskt gymn.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
12 minuter sedan, Ove Cervin sade:

@Lars 9k  Bara så lustigt!   Har haft exakt lika saker.  (Höll på att skriva "samma" saker, men du har ju knappast köpt mina...  hehe )   Casio 180p och "linjalen" med rullar.  Kom inte den i någon snygg förpackning med en mycket större modell också?   Jag har för mig att jag hade båda men bara använde den mindre hela tiden i skolan/gymnasiet.   Är vi lika gamla och därtill ingenjörsinriktade kanske...?  Gick själv 4-årigt tekniskt gymn.

Casion är min från gymnasiet, NA i början av 80-talet. Linjalen är Hannas, hon gick 4-årig tekniskt lite senare.

IMG_6616.JPG

IMG_6617.JPG

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

3 minuter sedan, Lars 9k sade:

Casion är min från gymnasiet, NA i början av 80-talet. Linjalen är Hannas, hon gick 4-årig tekniskt lite senare.

IMG_6616.JPG

IMG_6617.JPG

AAaahhhhh...  NOSTALGI !!   Nu känner jag igen den!    Undrar om inte jag sålde den efter gymnasiet.   Numera är jag ju digital och jobbar dagligen med CAD så det blir nog inte många analoga ritningar, annat än små fula skisser på frihand...   :-D 

 

...och när nu ändå skriver...   Läste idag igenom din makalösa bil-tråd och får ju säga att du lyckats fantastiskt. Verkligen kul att läsa allt.  Lärorikt och inspirerande.  Tack för att du tar dig tid med detta. Jag kommer nog själv inte att bygga om bilen för "ler-hål eller stockar", men istället utrusta den och göra mindre förändringar på min. Bilen är väl ny för sågen och svetsen :-)   Saknar tyvärr bra garage och verkstad för "fix" så jag klurar lite på det...

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ibland är det extra bra att ha en gammal bil där jag inte behöver fundera på vad nästa ägare skall tycka!! :)

Hanna har tyckt att iPadden satt för lång bort när den var monterad på vindrutan.

Därför fixade jag denna lösning innan vår Ölandstur.IMG_6642.thumb.JPG.8fdd315811a94c78d5aaeca8d432f0d6.JPG

Med hjälp av PL200 konstruktionslim, fäste jag en plåtbit på instrumentbrädan intill högra A-stolpen. Det blev en stabil fästpunkt för vårt sugkoppsfäste.

Nu når hon lätt "Paddan" för att zooma mm, utan att behöva plocka loss den från hållaren och den döljer i princip inget av mitt synfällt när jag kör.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

I helgen var det träff och körning på Offroadbanan i Osby. Ett ganska ”tufft” område.

En första inspektion efter tvätt visar på att mina avbärarrör återigen gjort sitt jobb.

Lite slipning och lite ny body så är de som nya igen. :) Vi hamnade med sidan mot en stor sten som drog längs hela bilen.IMG_6703.thumb.JPG.1e1c4f3ac542dae828175298824a4dda.JPG

Värre gick det för bakfälgen :(image.thumb.jpg.6b06b78f44d327ebdc97cbea1b23cc50.jpg

Stenen lyckades gnaga ett par rejäla tuggor av fälgen och även skära lite i däcket! Hjulet får hamna som reservhjul tills  jag fått gjort klart en ny fälg.IMG_6704.thumb.JPG.4e6e8236e870dcbdabc1e94ce385cb70.JPG

IMG_6705.thumb.JPG.5b93362aba5ed3fc208e0b10e97ff053.JPG

Detta är ju baksidan på lite mer krävande offroadkörning. Samtidigt ger det ju fantastiska möjligheter att pröva vad bilen och föraren egentligen klarar av, samt vad som behöver förbättras. Bättre att upptäcka det på en offroadbana eller träff hemmavid än på en stenig väg på Island.

Sen är det jäkligt skoj också och man träffar mycket trevliga och kunniga bilmäniskor.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
32 minuter sedan, MrWIB sade:

God damn vilken skada på fälgen! 1f631.png
Var det ett enda möte med en sten som gjorde allt det?

Dags att börja köra runt dem ;)

 

 

Njaa.... den fick nog några chanser innan vi lyckades komma förbi, hängde på underedet också och fick jobba ganska mycket för att komma därifrån.

"Dags att börja köra runt dem ;)"

Det var ju just det jag gjorde, hade varit bättre om jag kört över den rackaren (fast den var stor) :P

Han som har banan är min huvudleverantör av begagnade delar så jag hade två nya fälgar med mig hem, de måste dock målas innan de platsar på min bil.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
13 minuter sedan, Per Pettersson sade:

Det var hans sten också... 1f602.png Bra affärsidé!

Absolut, men det är onekligen en fördel att ha nära till reservdelarna  när man kör sönder! Få ställen vi kör på som vi kan åtnjuta den underhållssäkerheten ;)

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

I fredags hämtades ett packet på ICA.IMG_6729.thumb.JPG.a00b83b846d8728af39dc11610cdb552.JPG

Första steget blev att besöka @MFI9 som hjälpte mig att programera den.

Antennkabeln kapades och försågs med BNC som passade på min genomgång i taket. Ett passande hål i takräcket fungerande bra att montera delar av antennfästet i.IMG_6726.thumb.JPG.f769c2cc0a61ed83e7fbf773492b0b37.JPG

Sen fick radion hamna på sidan av mittkonsollen, några skruvar in i plasten, sen satt den stadigt. Skönt att vara slutanvändare av bilen så jag vågar göra hål där jag tycker det passar. Elanslutningen får dock snyggas till lite.IMG_6727.thumb.JPG.c4ce0009cf6325c189ce4a185e11fd94.JPG

Lite sambandsprov med Hanna som stod hemma med en handapparat gav räckvidd på ca 6-7 km på PMR, lågeffekt.

En nattlig test gentemot @MFI9 gav ytterligare några km bil -bil. 

Nu jäklar är vi redo för att tjattra på alla aktuella kanaler!! :P

Edited by Lars 9k
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...
  • Premium Member
1 timme sedan, ChristerM sade:

Hej Lars, var har du inhandlat dina rocksliders? Eller har du gjort dom själv`?

"Den som söker skola finna", du hittar svaret på sidan ett i denna tråd.., :P

 

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite har det hänt och händer i garaget.

Under vår Ölandstur försvann tomgången en av mornarna, den återkom dock efter en tids körning. Då jag haft liknande problen för något år sedan så misstänkte jag att det skulle återkomma. 

Mycket riktigt, dagen efter vi kommit hem var Jeepen åter utan tomgång och denna gång återkom den inte. 

Jag tycker det är lite drygt att köra automatväxlat utan tomgång, Hanna tycker det är nästan OMÖJLIGT ;), hon skulle flytta bilen en bit och det gick sådär... :P!!

Förra gången var det tomgångsmotorn ( IAC) som lagt av och det var det denna gången också.

Den sitter i bakkant på spjällhuset, gansks lätt att komma till och sitter fast med två torx.

IMG_6963.thumb.JPG.6b812acd55ff2f32ef4a0141f69cf159.JPG

IMG_6965.thumb.JPG.bdc712ec95a353333305831cc369f76c.JPG

Efter byte mot en bättre begagnad så gick Jeepen som den skulle igen, lite enklare att köra! :)

Nästa projekt som startade i går kväll .... blir förhoppningsvis klart i morgon kväll!!

IMG_6966.JPG

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...