Jump to content

Hiluxramble


blackstream
 Share

Recommended Posts

Tommelfinger-regelen er at det er canbus hvis du har varsling på når pærene ryker. :)
Det er ikke normalt å ha canbus-varsling på interiør, bare eksteriørt.

Jeg brukte led innvendig på 00-tallet en gang, men jeg liker ikke det hvite lyset i kupeen. Kunne gjerne vært rødt for min del, så beholder man nattsynet bedre.

Største ulempen med blåhvitt lys var når jeg skulle koble opp bilstereo: i det lyset var alle kabler grå. :D

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
8 timmar sedan, blackstream sade:

Bytt den ena lampan i kupén till led som jag hade låg hemma. Stor skillnad.

 

Jag har gjort detsamma i min, lite sjukhuskänsla då det blir BRA ljus men skönt att det drar mindre ström och bra ljus inne i bilen är ju inte heller fel!

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Snygg lösning med radioladdaren!

Bra bild på dina hasplåtar - ARB tidigare här.  Funderat på att skaffa just dessa. Enkla att montera?   Vad var totalvikten? 

Tror du det påverkar bilen, med std fjädring etc,  i större grad, sålänge man inte hänger på väldigt mycket mera?  Skulle gärna slängt på några plåtar...

Har du bild på din recovery hook?  Var satte du den?  Standardfäste under Toyotan?

Link to comment
Share on other sites

Hasplåtarna (25kg enligt spec jag hittat, låter lite men iaf) och recovery pointen (2kg) fick min mek fixa. Men hasplåtarna är bara att montera i bef. skruvhål. Recovery pointen va han tvungen att montera bort fronten för att få dit, den va bökig sa han. Dom är modellspecifika. Eftersom det inte är jag som har monterat så finns det tyvärr inga byggbilder. 

Jag hade inte varit orolig för vikten, den är ju lågt placerad oxå. 

20171009_125546.jpg

20171009_125824.jpg

20171009_125601.jpg

20171009_125945.jpg

  • Like 6
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

51 minuter sedan, blackstream sade:

Hasplåtarna (25kg enligt spec jag hittat, låter lite men iaf) och recovery pointen (2kg) fick min mek fixa. Men hasplåtarna är bara att montera i bef. skruvhål. Recovery pointen va han tvungen att montera bort fronten för att få dit, den va bökig sa han. Dom är modellspecifika. Eftersom det inte är jag som har monterat så finns det tyvärr inga byggbilder. 

Jag hade inte varit orolig för vikten, den är ju lågt placerad oxå. 

20171009_125824.jpg

 

 

Flott flott !!

Absolut vad jag skall rikta in mig på.  Tyckte priserna för dessa plåtar verkade vettiga på ett par platser. Att vikten ligger lågt kan jag förstå...  :-)  Blir ju nästan som en go-cart...

Tack!

...och så blev det ju riktigt elegant med de röda kontrastfärgerna där i fronten nu!  Vajjert!

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 timmar sedan, Ove Cervin sade:

Snygg lösning med radioladdaren!

Bra bild på dina hasplåtar - ARB tidigare här.  Funderat på att skaffa just dessa. Enkla att montera?   Vad var totalvikten? 

Tror du det påverkar bilen, med std fjädring etc,  i större grad, sålänge man inte hänger på väldigt mycket mera?  Skulle gärna slängt på några plåtar...

Har du bild på din recovery hook?  Var satte du den?  Standardfäste under Toyotan?

Är”överygad” om att de 27kg gör att det krävs en höjning av bilen! Då kan ju också passa på att sätta på större däck och sen ......... :P

 

  • Haha 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Du har väl ett par öglor under bilen redan Ove? De tål bra mycket de med. Jag brukar sätta schackel i varje ögla med en " treeslung " mellan för att inte snedbelasta ramen om jag ska dras/ vinchas vidare. Även vid diverse trädgårdsarbete med vinchen... :D

  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

Hva eksakt gjør den c-tek DC-DC? Er den bare en lader som lader forbruksbatteriet fra startbatteriet? 

 

Jeg har sett såvidt på den her: https://www.waveinn.com/nautical-fishing/blue-sea-systems-add-a-battery-kit/1289500/p?utm_source=google_products&utm_medium=merchant&id_producte=1578188&country=no&gclid=CjwKCAjw3_HOBRBaEiwAvLBbonIqIOSV0wwXme-EPrW1G7ANs_cx8DSCtOPbXJPPdCEHPuq44fLgcxoCopMQAvD_BwE&gclsrc=aw.ds
 

Denne kobler sammen batteriene når spenningen går over X volt, og fra igjen når den går under. I praksis vil den da lade begge, mens det ene kobles fra når bilen ikke lader. Mulighet for manuell overstyring. 
Vurderte du noe sånt, og evt. hvorfor? 

Link to comment
Share on other sites

@FrodeS jag kollade lite snabbt på länken och vad jag förstår så är det ett skiljerelä för max 120A med manuell överstyrning som du skriver. 

CTEK dual är dc-dc laddare 20A/14,4V med skiljerelä. Den laddar förbrukningsbatteriet med generatorn när bilen är igång och separerar batterierna när bilen inte är igång (separering funkar dock inte med ECU-styrd generator). Sen kan man koppla in solpanel oxå om man vill. 

I den här tråden finns mycket info

Vet inte om det är svar på frågan men fråga gärna mer så svarar jag. 

Edited by blackstream
Link to comment
Share on other sites

Akkurat den jeg linket til er 120A max, jeg tror de finnes større også. 

Med c-tek du har, så får du da aldri mer enn 20A lading, og kun når motoren går? Er det noen fordel, da? Ville det ikke vært bedre å koble batteriene sammen når motoren går, og lade med dynamoen? Den leverer jo normalt mye mer enn 20A? 

Link to comment
Share on other sites

Ja precis, 20A med CTEK 250S dual. Det som är bra är den förhöjda laddspänningen. På många generatorer, speciellt på nyare bilar, är laddspänningen för låg för att få fullt batteri. CTEK 250S Dual höjer laddspänningen och laddar även på ett sätt så att man får lång livslängd på batteriet. Vill man ha högre laddström får man använda tex en Blue Sea som du länkade till eller ett vanligt skiljerelä. Med skiljerelät får man ju inte sammankopplingsfunktionen på enkla varianter, men det finns. Man kan även ha en CTEK Smartpass till sin 250S DUAL för att få högre (80A) laddström. 

Man skulle ju kunna ha några vanliga brytare och ett skiljerelä för att få samma funktion som Blue Sea-prylarna.

Jag tror inte jag skulle ha användning av sammankopplingsfunktionen, jag har ju skiljerelä som separerar batterierna och i nödfall ett Mikro start batteri. Men jag vill gärna ha ett fulladdat förbrukningsbatteri, inte halvfullt för att generatorn är "smart". 

Jag vet att munken har skrivit om sitt elsystem i nån tråd som är enkelt,  robust och billigt. 

Edited by blackstream
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Eftersom kåpan är försenad så tröstade jag mig med en ODB-läsare som skickar data via blåtand till telefonen. Sen finns det massor appar som gör tjusiga klockor och diagram. Känns skönt att ha koll på sin "PERCENTAGE OF CITY DRIVING" och "ACCELERATOR PEDAL POSITION".

SmartSelectImage_2017-10-25-19-34-13.png

SmartSelectImage_2017-10-25-17-32-08.png

SmartSelectImage_2017-10-25-19-35-03.png

SmartSelectImage_2017-10-25-19-34-45.png

  • Like 4
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...