Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord


iknutis
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
4 timmar sedan, iknutis said:

 

Fikk også ryddet opp i det uorginale elektriske, og erstattet hullet med to usb-uttak så vi får ladet telefoner, nettbrett etc på tur. Kabel er her trekt direkte fra batteriet, med 10A sikring på.

IMG_8029.jpeg

Hoppas de stör mindre än de jag satte första gången på Jeepen. De ”brusade” rejält, påverkade både 27Mhz com-radion och ”rundradion”.

Kvaliteten på 12/5,4V transformatorn kan nog skilja en del. 
 

Nu kör ni ju DAT-radio och den är kanske mindre känslig än våra FM i Sverige.

 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Veofasa said:

Haha! Jag menade om du kör med TIG eller något annat 🤣

Mig-mag :) Et gammelt Biltema-apparat.

5 hours ago, Lars 9k said:

Hoppas de stör mindre än de jag satte första gången på Jeepen. De ”brusade” rejält, påverkade både 27Mhz com-radion och ”rundradion”.

Kvaliteten på 12/5,4V transformatorn kan nog skilja en del. 
 

Nu kör ni ju DAT-radio och den är kanske mindre känslig än våra FM i Sverige.

 

Foreløpig bare FM i Tahoen, men der har jeg ikke merket noe enda. Kan montere cb-radioen og teste, men jeg hadde ingen problemer med de jeg monterte i Land Cruiseren eller Discoen heller. De to var fra Biltema, denne fra Thansen. 

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

De gamle håndbrekk-wirene på golfen trakk vann, og da fryser de om vinteren. Ville derfor koste på nye:
IMG_8069.jpeg

Fort gjort å bytte, ca 1 time all in.

IMG_8070.jpeg

Fikk også på vinterdekk på Tahoen:
IMG_8097.jpeg

Og benyttet anledningen til en liten søndagstur. Må justere eksosen litt, da akslingen slår oppi innimellom. Ellers kjører bilen som en drøm.

IMG_8102.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Veofasa said:

Den ser riktigt fet ut får jag säga, gillar däck och fälg som kompletterar bra :) Är det tänkt att det ska vara pendlarbil och vad har du tänkt göra för finesser med denna? :)

Enig, digger stuket. :) En Suburban hadde selvsagt vært ENDA kulere, men..
Pendlerbil er helt uaktuelt. Kan ikke pendle med en bil som vil ha 2 liter pr mil. ;) Så dette blir søndagsbil og kosebil og om vi har den til neste sommer blir det også feriebil. Planen er i første omgang i vinter å sove bak i bilen på tur, er allerede planlagt tur om 2 uker og det kan bli vinter innen da.
Skal også på offroadtreff til Gærhølet i februar, da er også planen å ligge bak i bilen. Til sommeren er planen å ha et taktelt i tillegg, så to kan sove på taket og to inni bilen.

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Posted (edited)

Lenge siden forrige oppdatering, men det er alltid aktivitet. :)

Helt siden jeg fikk tak i golfen har det irritert meg at den BARE har hatt 1.9 litern på 105hk, og stoffseter. I biler med stoff blir det alltid mye støv, og jeg liker ikke støv. Og selv om 1.9 litern går veldig billig, kunne jeg godt tenkt meg den flotte 2litern med 140hk.
I et svakt øyeblikk ble bilen lagt ut på Finn.no til salgs, og plutselig var den solgt. Jeg begynte umiddelbart letingen etter en erstatter, men det var ikke enkelt å finne.
Endte til slutt opp på en 2009mod Passat 2.0 140hk med manuell 6-trinns kasse, 4motion og Highline-utstyrsnivå.

IMG_8318.jpeg

Den har to mangler: rusthull i to dører og en 4x4 som ikke virker, så det må utbedres. :)
Fikk også inn Tiguan av en kollega som måtte ha nye lenkearmer foran. De har en tendens til å ruste skikkelig fast, men det kan man trikse til ved å kappe gjennom mutteren med vinkelsliper.
Det ser ikke pent ut, men det gjør at mutteren kan skrus av med fingrene etterpå.

IMG_8344.jpeg

Tahoen ble også brukt som skogsbil før jul, der jeg tok med motorsag og tilbehør bort på marka for å rydde litt skog.

IMG_8348.jpeg

Første utbedringen på Passaten ble litt mer lys, noe som trengs i det mørkeste landet på kloden.

Disse er fra Biltema, 7" LED med referansetall 27,5. Veldig bra spredning, men ikke helt den rekkevidden jeg kunne tenkt meg.

IMG_8358.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Foreløpig terminliste for våren 2024:

23-24.februar - Gærhølets 4x4 treff ved Ulsberg, ikke langt fra Oppdal. Kjører etter planen opp på fredag med Tahoen og blir tilskuer under kjøringen på lørdag.

18-20.mai - overlanding-tur, enten til Nord-Trøndelag med besøk på div militærinstallasjoner fra før 2.verdenskrig eller en tur til Sør-Sverige. Væravhengig! :)

  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jul og nyttår kom og gikk. Rett før jul fikk jeg en desperat forespørsel fra en kollega som hadde behov for fix på sin Caddy. Hun hadde ventet i 2mnd'er på ledig tid på sitt lokale verksted, men de hadde ikke tid til å hjelpe henne. Hun skulle på langtur på hundeshow og måtte ha nye lenkearmer og topplager på sin Caddy. Jeg er jo så dårlig på å si nei, så da måtte jeg hjelpe litt..

Her er endelig ene fjærbeinet ute, det er noe hersk med de tre skruene som holder fjærbeinet på topp.
IMG_8432.jpeg

Må også demonteres viskermekanisme og endel plast på topp for å komme til.

IMG_8433.jpeg

Som vanlig må lenkearmene kappes, da muttrene er festet med nylock og ruster i tillegg.

IMG_8434.jpeg

Fant også ut at hun hadde to ledningsbrudd i førerdøren, som gjorde at sentrallåsen ikke virket. En kjapp fiks av det også, så kunne hun dra på tur.

IMG_8441.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Skikkelig mobilholder er viktig, og min faste go-to er Brodit:
IMG_8445.jpeg

Har også feilsøkt Haldexen og pumpa ser OEM ut, og det er bra:
IMG_8475.jpeg

Den er ohmet og gir rette resultater.

Ble så tipset om å åpne selve kontrolleren og lete etter spor av fukt, og som sagt så gjort:

IMG_8508.png

Nå har jeg satt en kompis på saken med loddebolt, i tilfelle han greier å fikse det. Hvis ikke må jeg lete etter en brukt enhet da jeg ikke har funnet noen i Norge som fikser disse.

Jeg jobber også samtidig med å få på plass alt jeg trenger til Tahoen, og på fredag kjørte jeg tur-retur Kongsvinger for å hente nytt firkant-hengerfeste, en nakkestøtte jeg manglet og hendel til panseråpneren. 94 mil på 14 timer, forbruk på 0,46l/mil. Passaten gikk som en klokke og temperaturene varierte fra +6 til -14.

IMG_8503.jpeg

 

 

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/16/2024 at 12:54 PM, Norlin said:

Usch, det såg inte roligt ut. Hoppas kompisen är flink med lödkolven.

Han er det, men utfordringen her er å finne rette reservedeler. :) Ingen guider på internett man kan følge.
Og den eneste ikke-russiske reparatøren har jeg funnet i England, og han sender ikke til Norge etter brexit.

Så i morgen skal jeg se på en delebil, mulig det skal gå an å ta enheten fra den. Oppdatering følger i morgen. :)

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Typisk på GMT800-serien til Chevy er at diodene i instrumentbelysningen slutter å virke. Man kan da ta jobben med å lodde inn nye dioder, eller gi blaffen og bestille nye deler fra Kina. :)
Gikk da fra dette:IMG_8592.jpeg

Til dette:

IMG_8603.jpeg

Legger også med et stemningsbilde fra en dag jeg brukte Chevy til jobb, da Passaten sto i garasjen med rumpa i været og ventet på ny Haldex-controller.

IMG_8533.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Tok meg også tid til å bytte håndtaket til panser-wiren, merkelig plastpatent som tidligere eier har knekt:
IMG_8601.jpeg

 

IMG_8602.jpeg

Og Haldex-controller ja.. ingen å oppdrive i Norge til under 6k. Samme i Sverige. Han kompisen fant ut at korrosjonen hadde gått inn i lagene i PCB og han turte ikke garantere at det virket.
Fant i desember et firma i UK som overhaler enheter, dypper de i lakk for å forhindre ny korrosjon og selger de med livstidsgaranti. MEN de sender ikke ut av UK etter Brexit.

Etter å ha spurt litt venner og kjente viste det seg at en engelskmann fra Poole jobbet her i området, og han skulle til UK for en uke siden for å hilse på sin familie.
Jeg var raskt ute, bestilte deler for levering i UK og han tok de med til Norge på flyet.
Bestilte komplett kit med all hardware, vinkelventil og pakning.

IMG_8612.jpeg

Ferdig montert:

IMG_8613.jpeg

Nå har jeg fått brukt bilen, og med 5-10cm nysnø i dag kan jeg bekrefte at firehjulstrekken nå endelig fungerer som den skal. Kostet meg ca 4000kr og en flaske god dram. :)
https://www.vinmonopolet.no/Land/Norge/Brimi-Vianvang-Dram/p/4176302

Edited by iknutis
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, iknutis said:

panser-wiren

En ny dag och ett nytt norskt ord man lärt sig, blir en bra dag med andra ord.

Brexit har gett en hel del företag på ön något att skylla på att man inte ids/vill/orkar. Inna EU gick det ju alldeles utmärkt men nu tar dom chansen att slippa.:(

Men Engelska vänner/bekanta kan man aldrig få för många av så det går oftast att lösa.

Bra kämpat.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Firehjulstrekken på Passaten har fungert helt fantastisk.
Vi fikk jo virkelig påfyll av snø også på et tidspunkt:
IMG_8634.jpeg

Har enkelte ganger i vinter merket at motoren på Passaten har hatt en litt røff gangen når jeg kommer hjem fra jobb, altså når den er god og varm. Merket ingenting når den var kald, merker heller ingenting under kjøring, kun tomgang.

Bestemte meg for først å kjøre en leak-off test på dysene. Det vil avsløre om en dyse eller flere har innvendig lekkasje og dermed gir feil dieselmengde inn i motoren.

IMG_8632.jpeg

Som bildet viser er det bittelitt mer av dyse nummer fire, men så lite at det ikke har noen praktisk betydning.
Etter mye lesing på internett, fant jeg ut at dieseltrykk-regulatoren kunne være skurken. Jeg kunne lese av at dieseltrykket på railen på tomgang varierte veldig, men det har den gjort på to andre biler jeg har lest av også, så vanskelig å konkludere. Ingen feilkoder.
Uansett bestilte jeg en ny orginal Bosch-ventil, som kom fra Tyskland. Byttet den og siden har jeg hatt kjempefin tomgang hele tiden.

Benyttet også sjansen til å bytte glødepluggene mens jeg holdt på. De målte for øvrig 2ohm, 3ohm, 3ohm og 10ohm. Feilkode på en av de (den på 10ohm).

IMG_8657.jpeg

 

 

Edited by iknutis
  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

Sønnen til en kollega var hjemme noen dager for å besøke familien, og klaget på en ulyd fra Volvoen sin. I følge han var det en "knattrelyd når han svingte".
Drivledd sa jeg, men ble med ut for å se på og ikke minst lytte.
I første kryss hørte jeg "spjoinngg" og utbrøt: det er ikke knattring, det er en "spjoinngg" og da er det fjær.

IMG_8684.jpeg

Fikk bilen i garasjen og joda, ene fjæren var knekt på to plasser. 

IMG_8683.jpeg

Viste seg at den andre var byttet på Eu-kontroll for et år siden, så den lot jeg være.
Ny fjær anskaffet og montert og gutten kunne kjøre hjem igjen.

IMG_8692.jpeg

Har også hatt en ulyd fra kupeviften på Tahoen siden jeg kjøpte den, typisk lagerlyd. Bestilte ny på Amerikanske Bildeler i Sarpsborg og i helgen ble den byttet. Den gamle så bra ut, men merket det når jeg snurret den for hånd at lageret var gåent.

IMG_8718.jpeg

Lett å bytte: av med et deksel under dashbordet, ut med kontakten. Knekk av en plastbit som låser den fast og skru mot venstre for å løsne den.

IMG_8719.jpeg

Edited by iknutis
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Lengst til høyre på fuelrailen ser man dieseltrykkregulatoren som jeg byttet på Passaten, den mangler kontakten. Lett å skifte når man først har tatt av ledningsnettet til dysene og glødepluggene.
IMG_8658.jpeg

Byttet også bensinfilter på Tahoen i helgen, den har en feil ved at den er tungstartet når varm. Aner ikke når filteret sist var byttet, men det så ikke ille ut. Uansett greit å få det gjort.
Litt overflaterust helt nederst på ramma ser vi, men den har vært tectylert så det er lite ellers. 
Skal få seg en runde med stålbørste og Fluidfilm til våren.

IMG_8738.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

På vei til jobb en dag forrige uke fikk jeg en plutselig vibrasjon. Vanskelig å si hva det kom av, kom så brått på at jeg kunne ikke forstå at det var hjulene som gjorde det.
Når jeg kom frem, gikk jeg en runde rundt bilen og joda: det luktet varmt og var varmt å ta på felgen høyre foran, så jeg hadde nok trege kalippere. Tok av kalipper når jeg kom hjem for å sjekke og det var stemplet som var tregt. Nye kalippere fra Biltema ble innkjøpt, og til min store overraskelse kom de komplett både med låsefjær og glidepinner, en hyggelig overraskelse. Det var også med en pose med ekstra fett til gliderne.
IMG_8780.jpeg
 

Her ser man tydelig at den innerste klossen er mye mer slitt enn den ytre, så det ble også nye skiver og klosser.

IMG_8781.jpeg

I helgen var det fint vær, så jeg benyttet også anledningen til å gjøre litt forefallende på Tahoen:
Kjøpte tidligere i vinter et nytt hengerfeste med 2" receiver. Det hadde kun litt lett overflaterust som ble pusset bort, deretter ble det smurt med svart Bengalakk.

IMG_8839.jpeg

Her er det gamle, jeg kan ikke forstå at dette har gått gjennom EU-kontroll for både 2 og 4år siden. Dette er ingen ny skade, for å si det slik.

IMG_8843.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

Når jeg først holdt på med Tahoen hadde jeg også planer om en service på bakdiffen, med oljeskift og bytte av servicepinne/brytepinne/locking bolt pin.
Tror det er lenge siden det ble tatt service sist, både tappeplugg og fylleplugg satt svært godt fast. Men fikk løsnet de til slutt og tatt av bakdekselet også, som ble grundig rengjort:
IMG_8838.jpeg

Snudde så på hjulene så jeg fikk tak i servicepin og skrudd ut denne. Det så ellers veldig helt og pent ut inni der.

IMG_8842.jpeg

Pinnen var tydelig moden for utskifting, her manglet det en mm med gods rundt hele pinnen på to steder.

IMG_8841.jpeg

Tok så av førerdøren, som gjøres på følgende måte:
Ta av plastdeksel på innsiden av A-stolpen nede, er bare klipset på plass. Ta så av 2 plugger der, samt 1 plugg i sikringsboksen og løsne gummi-muffen mellom dør og A-stolpe.
Skru ut 3stk bolter som holder døren fast i hengslene, og løft den av.
På bildet under har jeg montert og justert 4 nye pinnebolter, med nye foringer. Døren har nå NULL slakke, helt som ny. :)

IMG_8844.jpeg

På søndag når alt var gjort, rakk vi også en liten tur til Eikesdal. Der laget vi oss lunsj og fikk en liten forsmak på våren i ca 15min med solskinn før solen forsvant bak "de høye fjelle".

IMG_8845.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Posted (edited)

En kollega av meg dro på ferie for noen uker siden, men før han dro ba han meg sjekke bremsene på bilen sin. Han fikk nemlig varsel om slitte bremseklosser, men han kjører lite og var usikker på om de var utslitte.
Bilen står en drøy time unna meg, så jeg haiket med min far som skulle på jobb, og tok bilen en Range Rover i øyesyn.
Den var selvsagt strømtom når jeg kom dit, og låsen i døren blir aldri brukt så den hadde rustet fast.
Jeg gikk derfor sporenstreks opp til Biltema og handlet inn rustløser og booster.

IMG_8867.jpeg

Fikk start på bilen og kjørt den hjem for undersøkelse, de som byttet bremseklosser sist hadde rett og slett slitt av ledningen til slitasjesensoren. Det ble utbedret med loddebolt, skiver og klosser så nesten nye ut.

Oppdaget forrige uke at det var en ulyd når jeg var ute og kjørte med hengeren, viste seg at det ene hjullageret hadde gått i oppløsning.

IMG_8885.jpeg

Heldigvis har vi en lokal leverandør i Molde jernvare som har det meste av lager og simmeringer på lager. FAG + Timken = sant ❤️

IMG_8902.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Posted (edited)

En kollega med Tiguan tok kontakt og ville ha hjelp til å bytte girolje på girkassen. Dette er en DSG-kasse, og det som er litt morsomt med den er at den skal tømmes og fylles gjennom samme hull. :)
I tillegg skulle det byttes filter, og filterbyttet var nesten mest jobb av alt. Må ut med batteriet og alt tilbehøret under batteriet, deretter løsne et trykkrør og et kjølerør som også ligger over filteret, før man får tilgang til lokket og får byttet det.
Her har jeg ringet rundt lokket til filteret på bildet.
IMG_8913.jpeg

Olje ble fylt via hevert-prinsippet, det tok en drøy halvtime å fylle på 6 liter.

IMG_8915.jpeg

Motoren ble startet og fikk gå til temperaturen på giroljen nådde 40 grader, deretter ble nivået sjekket og alt var ok.

IMG_8916.jpeg

Edited by iknutis
  • Like 2
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...