Jump to content

iknutis garage - alt mellom himmel og jord

Recommended Posts

• Premium Member
2 hours ago, Lars 9k said:

Ha ha, vilket jobb och vad skönt att det kom av!!

Hade ju varit surt att kört så långt och kommit tomhänt hem.

Sätena ser ju ut att vara i betydligt bättre skick än dess trilskande infästningar, snyggt!

Haha, var rimelig mørkt fredag kveld ja! Men super-Jon fikset biffen. Om jeg måtte kjørt tomhendt hjem, hadde jeg gjort det bare for turens del også. :)
Det var en utrolig fin tur, i 15-19 grader og strålende sol hele veien.
Setene er bort i mot strøkne faktisk. En bi-effekt er at jeg nå har isofix bak, det kom tydeligvis på disse bilene i 2004.

• Like 2
  • Replies 558
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Torsdag ble en kjempefin dag. Vi testet å sove 4 stykk i vårt 165cm taktelt for første gang, det var intimt men gikk helt greit. Sparte mye jobb på å droppe annekset, noe som gjør oss mye mer mobil. O

Oi, her er det lenge siden forrige oppdatering! Bestemte meg for å bytte girolje og filter på bilen, kjøpte olje på Biltema og filter hadde jeg fått med fra forrige eier. Kjøpte også en oljepumpe

I helgen ble det en liten tur til Trones, nord i Trøndelag. Varmt med over 30 grader, men et flott sted. Etter oppgradering av software på bilen har forbruket på langkjøring gått ned fra 1.05 til 0.95

Posted Images

Ska bara byta baksäte, how hard can it be?

Tja om det behövdes en vinkelslip....

Som vanligt bra jobbat!

Edited by Norlin
d, hard stavas med D, :(
  • Like 1
  • Premium Member
1 hour ago, Norlin said:

Ska bara byta baksäte, how har can it be?

Normalt gjort på ti minutter om boltene lar seg løsne. 😁

Nå venter vi på nye dekk, som forhåpentligvis kommer i løpet av uken. Og så har jeg begynt å planlegge innredningen..

• Like 2
  • Administrators

Man kan ju inte låta en Overlanding-broder köra 120 mil bomtur när halva garaget är fullt med våldsverktyg :D . Bara att fylla upp bagen och åka tillbaka till donatorn. Sen är det så klart lite humor i att jag som Toyotaägare får såga isär en Land Rover med tigersåg :D .

Fantastiskt trevlig dag Knut Arne, det är jag som skall tacka :) . 

• Like 2
  • Thumb up 2
  • Haha 2
  • Premium Member

Innimellom har girkassen på Discoen gått i nødmodus, og da låser den seg i tredje gir. Senest på vei hjem lørdag faktisk, men det har skjedd flere ganger og helt tilfeldig. Kanskje oftere når det har vært vått ute?

Ikke unormalt på D2, og skyldes ofte en kabelpølse som ligger over girkassen, som er holdt på plass av en metallring med litt skarpe kanter. Den spiser seg etterhvert gjennom alt av isolasjon og jorder den eller de kablene den får tak i.

I dag begynte jeg demonteringen av midtkonsollen for å ta tak i problemet og joda; manglende isolasjon på to av kablene. Begge ble loddet sammen med krympestrømpe og testet. Mangler bare litt sluttmontering nå.

78160298-B047-494D-9866-1BC91ECBC28B.jpeg

3B5DE955-0C28-400F-8CE8-A102F7905CE2.jpeg

66F508C5-FFFC-492E-883F-8C1AC1FB9822.jpeg

DA1859D3-8A79-4B0C-90B0-0494E0BC21E3.jpeg

• Thumb up 6

Bra jobbat att hitta den där kortslutningen. Om jag får göra ett tillägg så brukar jag dra en krympslang utanpå lödhylsan, tycker den är lite för mjuk. Vet att dom sitter bra ändå men skönt med hängslen och livrem, iaf för min sömn 😅👴 

Letar en grill och du har väl en sån där portabel ihopvikbar? Heter den AceCamp? Skulle vara skönt att elda på ett mer säkert sätt

Edited by Landmann
  • Like 3
  • Premium Member
2 hours ago, Landmann said:

Letar en grill och du har väl en sån där portabel ihopvikbar? Heter den AceCamp? 

Jo takk! Heldigvis en kjent feil på D2, så lett å være detektiv da. :)
Etter at jeg hadde fått på den der, pakket jeg inn igjen kablene i den orginale varmestrømpen, deretter vulket jeg alt med vulketape. Det er ingen sjans for at det kommer vann inn eller at kablene kommer borti noe nå lenger. :D
Kjørte bilen igjen på jobb i dag, deilig med feilfri bil, så lenge det varer!

Jeg kjøpte bålpanna mi her: https://adventureoverland.no/product/adventure-leirbal
Jeg liker at den blir så liten når jeg slår den sammen, at den blir fort kald etter bruk, og at det er så god trekk i den.
Når det brenner bra, blir det nesten ikke røyk.
Acecamp er såvidt jeg kan se et helt annet produkt, som jeg ikke har noen erfaring med.

• Like 2
  • Premium Member

Deilig med hel og ren midtkonsoll.

972FF9B0-0A55-4A54-A227-651ED767803E.jpeg

De nye dekkene kom idag, Cooper Evolution MTT i ca 30.6’ størrelse.

5FC331E8-9B0E-4262-9704-23478364588C.jpeg

3B53231C-8895-43DA-9758-66D1F1E7D308.jpeg

• Like 1
  • Thumb up 3
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Forrige helg var vi på Aukra igjen, nærmere bestemt Gossen og Horremsbukta. En helt utrolig fin plass.
AACCE337-F069-4506-ACFB-B125682B1BF5.jpeg

På hjemmebane begynte viftereima å slure, så jeg byttet den. Enkel operasjon:
1. løsne mutteren på viften med en litt slipt 36mm fastnøkkel og en hammer
2. skru av viften og ta den ut
3. løsne reimstrammeren med en 15mm pipe og latmannsarm
4. ta av den gamle reima, og gjør alt i motsatt rekkefølge

A0778F1F-8724-40EA-9822-065E807F8360.jpeg

Dessverre så gav det ikke ønsket effekt og den nye reima hyler den også. Ny reimstrammer er nå bestilt, sammen med nye hundebein på bak-akselen.

• Like 2
  • Thumb up 2