Jump to content

kimar sin Pajero


kimar
 Share

Recommended Posts

Hei dette er da mitt kjøretøy en 1997 Mitsubishi Pajero med 2,8 Diesel motoren og manuell girkasse og 308.000 km på seg nå.

eC7lKOj.jpg

YZQDq6n.jpg?1

Denne ble kjøpt i starten av Juni i år og siden da har jeg fått gjort følgene tatt rust og tettet rust hull dette tok lang tid. Så tok jeg service på motor og koblet vekk bakre varme apparat. Det neste ble full smøring av understell og sjekk alt av oljer på girkasse og differensialer disse var det byttet olje på nylig så trengte ikke det. Det neste etter det var kjøp av nye dekk fikk god pris på Cooper Discover A/T3 og etter og ha lest mye bra om disse så det ble kjøp. Det neste og dyreste var kjøp av taktelt noe som jeg følte var viktig for trivselen på tur så det ble kjøpt på lørdag. Det som gjenstår er og bytte viftereimer og noen bremseklosser og få sjekket noe slakk i styring og til slutt montere i en Cetek lader som er på vei til lading av ekstra batteriet. Og da skal det meste være i orden.        Må komme seg på tur også har tenkt på en lengre tur Sverige i August om alt går bra. Og til slutt jeg har dysleksi eller lese og skrive vansker så skriving kan være en utfordring men prøver så godt jeg kan :).

Edited by kimar
  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Välkomen och kul med en tråd om din Pajero!

Angående dyslexi så har jag en ligtversion av det och brukar få rätta till min inlägg efterhand som Hanna läser igenom dem.

Men det brukar ju vara förståeligt även utan rättning och här, där vi skriver lite på svensk/norska, är ju inte stavningen det viktigaste!!  

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Velkommen! Alltid trivelig med Pajeroer. :)
Takteltet passet jo veldig bra på den, selv om jeg tror det hadde vært enda litt mer sexy med whisp-bars under så den kommer lavere og nærmere taket.
Du skriver forresten veldig bra, så ikke bekymre deg. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

9 minutter siden, Lars 9k skrev:

Välkomen och kul med en tråd om din Pajero!

Angående dyslexi så har jag en ligtversion av det och brukar få rätta till min inlägg efterhand som Hanna läser igenom dem.

Men det brukar ju vara förståeligt även utan rättning och här, där vi skriver lite på svensk/norska, är ju inte stavningen det viktigaste!!  

Takk blir ikke den mest spennende tråden denne men noe blir det nok. Ja forstålig blir det nok det jeg sliter mest med er hvordan jeg skal svare på et innlegg og forme setninger og slikt så kan framstå som veldig rar på grunn av det. Men heldig du er da som kan få henne til og lese igjennom og hjelpe deg rette på det. 

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, iknutis skrev:

Velkommen! Alltid trivelig med Pajeroer. :)
Takteltet passet jo veldig bra på den, selv om jeg tror det hadde vært enda litt mer sexy med whisp-bars under så den kommer lavere og nærmere taket.
Du skriver forresten veldig bra, så ikke bekymre deg. 

Takk ja virker som trivelige biler dette men er ikke så mange av de her inne ser det ut som? Ja må få gjort noe annet med takteltet ble veldig høyt dette men det for vente til neste år da vil ha litt og reise for også og ikke bruke alt av penger på utstyr. Men har tenkt på om jeg skal fjerne takrailsene og bruke de som går ned på sidene. Jeg syns også at dette takteltet passet bra på denne bredden var jo perfekt (125) så var heldig med det. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har slitt med og kunne roe meg ned og slappe av når jeg er på tur alene og vil gjerne få noen tips om hvordan jeg kan få det til. Som eksempel på de turene jeg har hatt tidligre så har det bare blitt mye kjøring og lite annet. Det verste var i 2014 jeg fikk brått ferie og fant ut jeg skulle til Nord Kapp jeg bodde da i Lindesnes altså så langt sør man kommer i Norge. Det ble 10 dager 5600 km gjennom Norge Sverige og Finland jeg hadde lite utstyr og ingen kjøleboks så mat besto av nudler og hermetikk og jeg sov inni bilen noe som ble veldig varmt da dette var mitt i en hetebølge og jeg ble vekket i 5-6 tiden vær dag på grunn av det. Og bilen som ble brukt var den stakkars Volvo 740en jeg hadde da som foresten klarte helle turen uten problemer bortsett fra 1 biltema bremsekloss som forsvant men det var ikke bilen sin skyld. Den bilen ble dessverre solgt og endte livet som rånebil kort etter. Her er litt bilder fra den turen.

phnaR11.jpg?1

gB7Lg1o.jpg?1

uhHVwlU.jpg?1

pv94ske.jpg?1

dsuSzHE.jpg?1

lwVQfvN.jpg?1

1O556v9.jpg?1

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Sliter litt med å ta det med ro jag med till tider. 

Ett tips kan vara att resa med flera och komma överens om saker man ska göra på vägen. Det drar ner tempot betydligt.

Eller så får du bara vara sträng med dig själv när du lägger rutten - " hit men inte längre idag " kanske kan funka?

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Ja det er en mulighet men har ikke noen og reise med på slike turer men vis dere tenker og ha et treff snart så tenker jeg og delta og mulig jeg finner noen der? Men det er jo også noe ja at må være streng med seg selv må prøve og få det til. En annen viktig ting jeg kom på er og prøve og ha det så greit som mulig på tur ta turen i 2014 som eksempel ikke hadde jeg kjøleboks så kunne ikke ha ordentlig mat sov trangt inne bilen osv og det reduserer trivselen veldig. Det har jeg nå prøvd og gjøre noe med og har kjøpt ting som takteltet som jeg håper vil hjelpe mye. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Vi har samma tendens, har förutom när vi körde SOT 2016 oftats blivit långa (tidsmässigt) körpass och inte så mycket annat. Fast på SOT körde vi ju också hela dagarna förresten! ☺️

Skillnad mot våra kulturrundor då vi stannar mer och kollar på kyrkor och andra sevärdheter.

Jag tror att man, även om vi vill vara spontana, behöver planera in lite andra aktiviteter, annars blir det lätt att man bara ”kör vidare” mot nästa mål.

 

Nu är ju ”resan” mycket av målet men det där med att stanna upp behöver nog vi också träna på.

Det här blev ju inte mycket till hjälp!! ?

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Litt til hjelp var det. For er noe i det som du sier der at en burde planlegge inn andre aktiviteter inn i turen. Må bare finne noe en er inntresert i som deres kulturrundor. Jeg må bare finne ut for min del hva det skal være. Har tidligre vært en del på bilmuseum og forsvarsmuseum blandt annet må bare finne på noe mer.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jag kan tipsa om geocaching. En skattjakt / orientering där man letar plastburkar i naturen och skriver upp sig på "burkens" gästlista. Det finns ca 3 miljoner sådana här burkar gömda runt om i världen så det lär dröja innan resmålen tar slut. Det var detta som fick in mig på overlanding. Det är dessutom en bra ursäkt för att köpa roliga elektroniska prylar :-).

Se förklaring: https://sv.wikipedia.org/wiki/Geocaching på norska https://no.wikipedia.org/wiki/Geocaching

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Oi, Norge på langs er en drøy tur. Kjørte selv fra Kirkenes til Molde i januar for noen år siden, men det var raskest mulig og lite glede i den turen. Anbefaler deg å tenke dagsetapper, planlegge før avreise hvor langt du skal kjøre. Jeg syns noe av det morsomste er å finne en god camp, rote seg inn på stikkveier osv før man finner plassen.

En god kjøler er gull verdt på tur, men en enkel kjøleboks kommer man også langt med kontra en plastpose med nudler. ?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, kimar skrev:

Takk ja virker som trivelige biler dette men er ikke så mange av de her inne ser det ut som?

Ihvertfall 4 Pajero gen3 her inne. Gen2 er mye brukt offroad, men av folk som henger lite på forum. ?

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, kimar said:

Takk ja virker som trivelige biler dette men er ikke så mange av de her inne ser det ut som? 

Välkommen! Kul med fler Pajeros! Har haft både en Gen1 och en Gen2 och nu en Gen3 så kan försöka hjälpa om du stöter på frågetecken :) Har säkert lite reservdelar till Gen2 kvar också förresten. :)

Vansinnig resa den där svängen du tog! ? Så sjukt långt! Jag lider själv av samma problem, med sällskap kan jag slappna av på ett annat sätt men när jag åker själv är det lätt att jag blir uttråkad och plöjer mil istället. Min resa till västnorge ska jag göra ensam så det blir en väldig träning för mig! Ska hitta på så mycket sidostick som möjligt! 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, iknutis skrev:

Oi, Norge på langs er en drøy tur. Kjørte selv fra Kirkenes til Molde i januar for noen år siden, men det var raskest mulig og lite glede i den turen. Anbefaler deg å tenke dagsetapper, planlegge før avreise hvor langt du skal kjøre. Jeg syns noe av det morsomste er å finne en god camp, rote seg inn på stikkveier osv før man finner plassen.

En god kjøler er gull verdt på tur, men en enkel kjøleboks kommer man også langt med kontra en plastpose med nudler. 1f600.png

Ja det var en drøy tur kjørte gjennom Sverige og Finland da det er det raskeste. Jeg kjørte fra Lindesnes på en Fredag og var på Nord Kapp på Tirsdagen kunne fått det til på Mandagen om ikke for en omvei så det var litt ekstremt. Det er det jeg også liker og rote rundt på stikkveier osv det er det som er så moro med og ha bil med skikkelig 4x4 at jeg trenger ikke være redd for og kjøre meg fast. Men jeg skal ta og planlegge bedre ja og være streng med meg selv det tror jeg er viktig. Tenker og få kjøpt en skikkelig kjøler til neste år får lånt en i år heldigvis så kan spise noe annet en bare nudler. :)

Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, iknutis skrev:

Ihvertfall 4 Pajero gen3 her inne. Gen2 er mye brukt offroad, men av folk som henger lite på forum. 1f601.png

Har sett de gen3 ene her inne men virker som min er den eneste gen 2 her for tiden er jo gamle biler dette nå og er sikkert en grunn.

Link to comment
Share on other sites

3 minutter siden, JohnE skrev:

Välkommen! Kul med fler Pajeros! Har haft både en Gen1 och en Gen2 och nu en Gen3 så kan försöka hjälpa om du stöter på frågetecken :) Har säkert lite reservdelar till Gen2 kvar också förresten. :)

Vansinnig resa den där svängen du tog! ? Så sjukt långt! Jag lider själv av samma problem, med sällskap kan jag slappna av på ett annat sätt men när jag åker själv är det lätt att jag blir uttråkad och plöjer mil istället. Min resa till västnorge ska jag göra ensam så det blir en väldig träning för mig! Ska hitta på så mycket sidostick som möjligt! 

Det er jo kjempe bra om jeg får noen problemer så det skal jeg. Det er også greit og vite at du har deler om jeg trenger noe. Ja det var litt av en tur et minne for livet og mye fin natur i Nord Norge. Liker at jeg ikke er den eneste her på forumet med dette problemet men det er nok trening og være streng med seg selv som er det en må gjøre og kanskje finne på noe da. Håper du får en fin tur til Vest Norge da er jo fantastisk natur om du skulle få bil problemer eller trenger annen hjelp så bare si ifra det gjelder også andre her inne bor ca 2 timer fra E134 og ca 50 minutter fra E18 ved Arendal og ca 50 minutter fra RV9 ved Evje. :)

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Da har jeg hatt min første natt i takteltet og det var veldig bra! Og MYE bedre enn vanlig bakke telt det eneste er at madrassen er for tynn så kommer til og kjøpe en som er tykkere bortsett fra det så er jeg veldig fornøyd.

  • Like 6
Link to comment
Share on other sites

Jeg tok en oljeprøve ved oljeskift for noen uker siden på denne og sendte til Blackstone Labratrories i USA og dette ser jo bra ut. Greit og vite når denne skal brukes til lang turer at motor virker bra.

yjAPfWS.jpg

ADueO9m.jpg

  • Like 1
  • Thanks 2
Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, kimar sade:

sendte til Blackstone Labratrories i USA

Oj!!  Det hade jag ingen aning om att man kunde göra!  haha   Verkligen en god idé!  Man vill ju inte bli stående på långresan...

Läste alla dina inlägg ovan - kul!!  Roligt med fler bilar, och fler som delar med sig.  Volvon är en riktig slitvarg. Synd den blev en rånarbil bara ?

Får hålla med de andra här - vilken resa!!  hehe   Norge, på längden...  Galet långt!  Men jag förstår att du körde mer på Svenska sidan då vägarna är lite rakare, även om 45:an, "Inlandsvägen", också kunde förbättras. Men nu är ju kanske 45:an nästan som en blandning mellan Offroad och väg, bitvis :) 

Välkommen hit på forumet - gleder meg att se mera

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Olje prøve er en god ide ja og koster ikke mye ca 300 kr Nok for prøven og frakt til USA og får da vite tilstand på motor og kan oppdage problemer tidlig så jeg gjør nå alltid dette på mine biler. Ja synd Volvoen ente som rånebil burde ikke solgt den det angrer jeg på men noe dumt gjør en. Ja det var litt av en tur og 45 er jo mye bedre enn veiene i Norge selv om den ikke er helt bra den heller som du sier. Takk! Er helt overrasket over mottakelsen som ny på dette forumet virker som veldig trivelig gjeng her inne har aldri opplevd slikt på et forum før. :)

Edited by kimar
  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Administrators
5 timmar sedan, kimar sade:

Da har jeg hatt min første natt i takteltet og det var veldig bra! Og MYE bedre enn vanlig bakke telt det eneste er at madrassen er for tynn så kommer til og kjøpe en som er tykkere bortsett fra det så er jeg veldig fornøyd.

Så är det med dom flesta tälten (undantag finns) så du gör helt rätt i att ordna med en extra madrass.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...