Jump to content

Norlin
 Share

Recommended Posts

Ett släp från 1964, hur många gjordes, hur många fins kvar?

Någon tillverkare som svarar på e-post har jag inte lyckats hitta, men transportstyrelsen har gett mig information om vad som fins kvar.

Quote

Jag hittar 19 st fordon (+ 5 st som är ägda av reklamspärrade personer) registrerade som SLÄP SJÖBERGS SMIDE med eller utan andra beteckningar.

De fördelar sig på årsmodell enligt följande:

 

Årsmodell

Antal          I trafik

1956

2                   2

1964

1

1965

5                   1

1966

5                   2

1967

8                   2

1968

1                   1

1969

1                   1

1970

1                   1

En kvar i registret från 1964, hoppas att jag kan få den i trafik nu åxå.

Lite stiltje i Norlins garage, frånsett en julgran så har det ramlat in lite kablar och en 20" fläkt & filter, vad det ska bli av detta får mellandagarna utvisa, nu ska huset julstädas enligt fru Norlin.

Just det, Fru Norlin har beställt 2kg citronsyra för framtida rost experiment. 

Edited by norlin
citronsyra
  • Thumb up 2
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Där kom den, inspirationen att komma ur julkoman och ut en sväng i garaget
Radion spelade Stones, 
“I wanna see the sun
Blotted out from the sky
I wanna see it painted, painted, painted
Painted black, yeah” 

i bakgrunden samtidigt som @haakonbs inlägg läses. 

 

Dags att måla svart…
Men först, dags att sätta på kitteln
kettel_on.jpg

För nu ska citronsyra eller karboxylsyra med summaformeln C₆H₈O₇ som man åxå kan kall den, blandas 1:10 i varmt vatten för bästa effekt enligt den världsvida webben.
karboxylsyra%20.jpg

Skramla ihop lite rostiga beslag:
pre_treatment.jpg

Och låt stå nått dygn:
cooking.jpg

Dags att doppa penseln…
Hammerite.jpg

Och en “liten stund” senare är det färg på de ytor som är mottagliga & nåbara.
delvis.jpg

Bara resten kvar, som att:

  • Vända upp och ner på släpet. 
  • Ta bort bakaxel med fjädrar.
  • Måla klart själva ramen.
  • Avrostning av bakaxel, fjädrar och hjul
  • Avrostning och målning av resterande beslag.
  • Montera ny belysning.
  • Bygga nytt flak av trä.
  • Besiktiga i April, för att slippa ev diskussion med ordningsmakten angående dubbdäck och vinterväglag eller ej, och det passar nog med tempot på bygget åxå.

End of Year Reflections 2013: Benefits of Blogging — Liz Covart

Norlin önskar gott slut och gott nytt.

Edited by norlin
  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

Jag är på väldigt nyfiken på hur den blir @pilten 😁, har funderat på hur långt jag ska gå i byggandet.

Troligen gör jag en "original" renovering och rullar in till besiktningen, sen kan man ju alltid lyfta av flaket och bygga något "annat".

Men vad och när står skrivet i stjärnorna.

Edited by norlin
Gick sådär att svara på mobilen, och laptoppen var svårstartad...
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Kom på en sak, man kan ju faktiskt kika på stjärnorna kanske få en liten hint om vad det blir?

Stjärnkikare enligt Wikipedia:

Quote

Stjärnkikare  (Astroscopus guttatus)[1] är en fiskart som beskrevs av Abbott, 1860. Stjärnkikare ingår i släktet Astroscopus och familjen Uranoscopidae.[2][3] Inga underarter finns listade i Catalogue of Life.[2]

Va! En fisk? OK man ska inte tro på allt man läser, eller inte okritiskt utan att kolla källor, men det var ju inte det jag ville säga, utan att här på forumet har jag ju en alternativ verklighet för mitt lilla släp, denna helt underbara tråd av @John Nielsen

Hur kunde jag glömma den, ska genast dit och ställa massa frågor.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Släpvagn Covid19 edition, mellanspel, nyårspyssel. .

Nyårsafton i det Norlinska hushållet, dörren i tvättstugan öppnas och herr Norlin kliver ut, han ser sig över axeln och säger med halvhög röst, inåt huset. 
- Var det något mer du vill ha från förrådet älskling?
- Nej, inte vad jag kommer på just nu, svarat hustrun.

Herr Norlin genar tvärs över den nylagda stenläggningen mot förrådet där de extra kyl och frys står för att hämta det av hustrun behövda till nyårsfirandet.
I samma ögonblick som lysröret blinkar till liv uppfattar näsan den svaga doften av citron från garagedelen av förrådet. Ja det är så hustrun ser på saken, ett förråd med en garagedel. 
Om storleken ska bestämma ligger dock hans egen benämning närmare sanningen, ett garage med dåligt utnyttjad tillhörande mindre förråd.
Citron, ja just det var ju snart inne på dag 3 hans lilla citronsyra vs. rost experiment. Vid tidigare ärende till förrådets vitvaruavdelning hade han snabbt hoppat in i garaget för att se hur det såg ut, och det verkade gå i rätt riktning. 
Men hur såg det ut idag?

- Någon mer än jag som är nyfiken på om citronsyra fungerar? viskade han för sig själv samtidigt som han konstaterade att fotomöjlighet var säkrad då han fått med sig mobilen ut.

På vägen mot arbetsbänken som går han förbi släpvagnen och lägger försiktigt ett finger på det som för två dagar sedan var nymålat. Nöjt konstaterar han att fingret inte visar några andra tecken än att färgen var torr och det var dags att vända på härligheten och ge sig i kast med underdelen. Men det får vänta till ett planerat garagebesök i för ändamålet avsedda kläder. 

- Ska bara, ska bara mumlade han tyst för sig själv.

LED lamporna ovan arbetsbänken lyser upp ett något mer brun vätska där rostiga beslag ligger i blöt.
snart_klart.jpg
Han tar på sig skyddshandskar och tar upp det beslag som ligger överst, sträcker sig efter stålborsten och drar ett par tag, lägger ner stålborsten och plockar fram telefonen för att föreviga resultatet
kan_bli_bra.jpg


Ahh, kan bli bra. tänker han, bättre än mina tidigare försök med ättika och vinäger, om jag låter det verka ett tag till sen får vi se närmare på resultatet. Sen var det det där med tapetklister som extra ingrediens för att ökad användning.

- Ehmmm, rösten kom som en pisksnärt bakom hans rygg, med det där tonfallet bara hans kära hustru kunde prestera, och den förkunnade att det var dags att återgå till nyårsfirandet..


Gott nytt År på er.
 

Edited by norlin
  • Like 2
  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Norlin googlar "var Viktor Rydberg en prokrastinator"

Quote

Inga resultat hittades för "var Viktor Rydberg en prokrastinator".
Resultat för var Viktor Rydberg en prokrastinator (utan citattecken):

 

Quote

Citat från Wikipedia:
"Rydberg var en författare som aldrig blev nöjd; varje gång en av hans böcker kom ut i ny upplaga brukade han göra ändringar – i exempelvis Singoalla har första upplagan ett helt annat slut än den sista."

Yepp, det kan vi relatera till.

Herr @Lars 9k är allt för vänlig med sitt jämförande. 😊

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag tänkte inte i första, eller ens i andra eller tredje hand, på @norlin förmåga eller rent av tendens att skjuta upp saker till morgondagen, vid denna liknelse.

Utan närmast på en, i dessa juletider, bekant dikt där jag kan hitta lite beröringspunkter.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Då ska vi se vad som händer mer i Norlins Garage.
När vätskan blir brun är den förbrukad och processen har avstannat, OK det delmålet verkar uppfyllt
brunt.jpg

Färgen lossnar rätt lätt i alla fall, och det mesta av rosten, så skölja av för att stanna processen och gå på med roterande stålborste.
Skrap.jpg

Vända ramen och måla mera, hjulupphängningen var förvånansvärt inte totalt fastrostad, men den främre infästningen blir till att kapa bort så ingen ide att ta isär mer innan det sker.
v%C3%A4nt.jpg

Beslagen som var klara för färg fick ett lager av samma färg som ramen.
beslag_farg.jpg

Avslutningsvis lades hjulmuttrar att avrostas.
hjulmuttrar.jpg

Sedan påbörjades ett litet sidoprojekt, inte alls bilrelaterat.
Först ett behov av ordning,
till_dessa.jpg

Följt av en väl detaljerad och noga genomtänkt plan,
plan.jpg

Som resulterade i ett kapande och skruvande.
start.jpg

Så var man en bit mot målbilden.
layout.jpg

 

Då detta sidoprojekt sker i ett riktigt snickeri ger det flera fördelar, mer plats i garaget, tillgång till verktyg och kompetens hur man använder dessa
och en konkret tidplan.

 

 

Fortsättning följer, vilket år som helst...

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

When it rains it pours... and a question of help

Lägger ut dagens garagebesök redan idag så två uppdateringar på samma dag.. Hur ska detta sluta... (troligen att det inte blir några fler garagebesök på de närmsta dagarna.)

Med stor förvåning kunde jag konstatera att det som såg ut som bromstrummor faktiskt lossad ganska enkelt och avslöjade att resurserna att skapa retardation var närvarande och en gång i tiden säkert fungerade om ej inkopplade.
broms.jpg

Även en helt vanlig bromstrumma, rostig men troligen oanvänd.
trumma.jpg

Så dessa åkte i citronsyrebadet, jo jag provade att blästra lite på en trumma i samband med att de sista beslagen fick en omgång i blästerskåpet men vi latar oss och provar citrusvägen.
citrus.jpg

Sen tittade jag lite närmare på hjulmuttrarna, som jag inte vill återanvända då de dels är tum, troligen 11/16" om jag tolkar skjutmåttet rätt, och jag har väldigt dåligt med tum verktyg och vill ännu mindre släpa på en när man är ute.
udda_storlek.jpg


Gängstigning verkar vara 2,4 SAE enligt tolken och diameter ~ 9,5mm eller 3/8"
Någon här som är bra på "Imperial"?
Idealet vore att få till 3/8" gänga och 17 mm, 19 mm eller 21 mm som är lite vanligare, men det är nog att hoppas för mycket, eller låta tillverka 8st = dyrt.

Eller så byter man pinnskruven mot något metriskt, verkar jobbigt och kan kräva mer demonteringar än vad jag tänkt och en press i värsta fall.

Eller så köper man nya muttrar och en ny hylsa, Biltema har för 37sek, och 3/8" verkar inte vara ovanligt på släp och ATV
https://www.trailerhuset.se/bromsartiklar/hjulmutter/hjulmutter-3-8-unf-4-pack blir en 250 sek, men är det UNF jag har?

Eller putsa av grader med en fil och inte dra med muttermaskin, med en lämplig hylsa.
Blir nog det sista alternativet.

Tar gärna tips på lösningar jag inte tänkt på eller hittat eller förstått.

Edited by norlin
felstav, mer fins säkert kvar
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Snön lyser faktiskt vit på taken, vet inte nått om någon tomte, men jag är vaken.
Snö är lika med mattvätt i det Norlinska hushållet så ut med mattor och tvätta med snö.
mattvatt.jpg
Och med det avklarat vandrade jag ut i garaget för att se hur senaste citronsyrabadet behandlat bromstrummorna.
efter_bad.jpg
Nämn, har man sett rosten bara borta.
Fick ta ett varv förbi blästern.
efter_blaster.jpg
Blev ingen bild på måleriet för jag var för kletig för att hantera telefonen, så jag bjuder på en repris på hur trummorna såg ut innan behandlingen.
trumma.jpg

 

Sakta mot nya utmaningar

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, iknutis said:

Det ble jo kjempebra. :)

Ja visst blev det! Har provat elektrolys med kaustiksoda och en batteriladdare, men detta var smidigare och blev lika bra.

Nu ska jag bara få fatt på lite tapetklister så ska jag ge fjäderpaketet en omgång.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 1/6/2021 at 5:01 PM, norlin said:

Ja visst blev det! Har provat elektrolys med kaustiksoda och en batteriladdare, men detta var smidigare och blev lika bra.

Nu ska jag bara få fatt på lite tapetklister så ska jag ge fjäderpaketet en omgång.

På min gamle firebird rensede jeg også bremsetromler og bladfjedre for rust med citronsyre - til fjedrene lavede jeg en ramme af træ og lagde en tyk plastik ud i rammen da jeg ikke havde en spand de kunne være i.. det virkede ret godt :)

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Bra tips @Prodigy 👍

Har sett lösningar med tapetklister och gladpack.

Hittade på http://www.blekingeveteranbilsklubb.se/2018/04/05/citronsyra-effektiv-och-miljovanlig-rostborttagning/

"1 deciliter citronsyra blandas ut med mycket lite varmt vatten och rörs till en gröt, fortsätt röra tills granulaten är väl upplösta och blanda därefter ner ca 2 deciliter färdigblandat tapetklister."

Fru Norlin gav mig ett recept på tapetklister:

15 dl vatten

5 msk potatismjöl

5 dl socker

Och ingredienser skulle gå att finna i köket.

Så kan jag bara sno lite gladpack så ska vi nog se vad vi kan hitta på. 😁

 

 

 

Edited by norlin
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, norlin said:

Bra tips @Prodigy 👍

Har sett lösningar med tapetklister och gladpack.

Hittade på http://www.blekingeveteranbilsklubb.se/2018/04/05/citronsyra-effektiv-och-miljovanlig-rostborttagning/

"1 deciliter citronsyra blandas ut med mycket lite varmt vatten och rörs till en gröt, fortsätt röra tills granulaten är väl upplösta och blanda därefter ner ca 2 deciliter färdigblandat tapetklister."

Fru Norlin gav mig ett recept på tapetklister:

15 dl vatten

5 msk potatismjöl

5 dl socker

Och ingredienser skulle gå att finna i köket.

Så kan jag bara sno lite gladpack så ska vi nog se vad vi kan hitta på. 😁

 

 

 

Det skal nok virke også, har godt hørt om klister metoden før - det er imponerende hvor meget varme betyder for hvor hurtigt rusten forsvinder.. mit bud er at det går ca 10x hurtigere ved stuetemperatur end i en kold vintergarage.  Er fru Norlin med på at du gør det indendørs går det hurtigt :)

  • Like 1
  • Haha 2
Link to comment
Share on other sites

Fru Norlin låter hälsa att så länge värmepumpen i garaget fungerar så går det alldeles utmärkt att jag håller till där.

Men ett bra tips om värme, kan vara värt att höja temperaturen några grader när det blir dags.

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Stiltje i verkstaden.

Dörren till förrådet slås upp och kylan från utsidan tar med sig en bister Norlin, förrådets vitvaruavdelning skall besökas och livsmedel skall hämtas till den stundande matlagningen.

Han hejdar sig framför den vitvara som har till uppgift att hålla en konstant temperatur på max 8℃ då kompressorn plötsligt startar i garaget, hans blick letar sin in genom den halvöppna dörren där en strimma av ljus letar sig in och svagt lyser upp en mörk skepnad på golvet som ser mer ut som en psykedelisk metallskulptur än den tänkta grundkonstruktionen till en släpvagn den är tänkt att vara.

Kylskåpsdörren förblir oöppnad och dörren till garaget blir nu helt öppnad, tydligen har han glömt att stänga av kompressorn, dags att göra det nu. Norlin vänder sig om och tänder belysningen i den bortre delen av garaget, där kompressorn står. Det ger det ledljus som behövs för att kunna ta sig fram i garaget utan att slå tårna i allt för hårda föremål.

På vägen till kompressorn passerar han en pall som står lämpligt placerad vid sidan av det tilltänkta släpfordonet, eller släpvagn som den svenska transportstyrelsen valt att benämna detta fordonslag.
Han hejdar sina steg och använder trasan som ligger på pallen till att torka av densamma, tar de saknade stegen bort till kompressorn och stänger av den. På arbetsbänken bredvid ligger ett par hörselskydd som nu kommer väl till pass då han bestämmer sig för att det är lika bra att dränera tanken på luft och vatten, en ganska högljudd aktivitet och hörseln blev ju inte bättre med åren så det gäller att spara på det lilla man har. 

Under tiden kompressortanken töms på luft och fukt slår han sig ner på den nyligen avtorkade pallen där han nu, iförd hörselskydd och för platsen helt fel klädder, sitter i stillhet och betrakta statusen av den pågående återställningen till användbart skick av detta släpfordon som upptog större delen av garage.
Inte har det blivit något gjort sedan sist, inget tapetklister har blandats med citronsyra så axel och bladfjädrar är fortfarande obehandlade. Likadant med själva ramen till flaket.

Hans tankar går till sommar och semester, att få koppla släpet efter Sorenton och ta sikte på karpaterna ännu en gång och denna gång i eget fordon där man slipper vara orolig om vägen är framkomlig med hyrbil eller inte.


Tja 5-6 månader har han ju faktisk på sig innan en resa kan bli aktuell och med ett ständigt ökande antal soltimmar känns ju livet faktisk lättare att leva, så det kommer att gå.

Han reser sig sakta och tar av sig hörselskydden, för nu är all luft ute och det är åter tyst, och går bort till arbetsbänken för att lägga dom ifrån sig. Väl framme vid arbetsbänken ser han de hjulmuttrar han lagt fram bredvid en flaska linolja som var tänkt att använda till ytbehandling, hmm det var ju nästa lilla ministeg på vägen, muttrarna ska bara snyggas till med filen lite innan de ska värmas för att sedan avkylas i olja och få en beständig svärta. Han sträcker sig mot lådan med filar i samma ögonblick som telefonen piper till...  


iphone-cXiC.thumb.png.eef3e988da5c6aee84f9790281a54ab7.png

Edited by norlin
  • Thumb up 1
  • Haha 3
  • Happy tears 2
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Ett svagt dunkande kunde höras inifrån garaget när Norlin öppnade dörren mellan förrådet och garage, Norlin stegar försiktigt in i garaget och famlar efter ljusknappen. Kort därpå blinkar lysrören till i taket och ett svagt brummande väckte återigen tanken på LED belysning hos Norlin, men varför byta något som fungerar? Och det svaga brummandet drunknade vanligtvis i ljudet från stereon ackompanjerat av de ljud nu en verkstad kunde normalt åstadkomma. Men nu hördes brummet från drosslarna tydligt.
Nu kunde man även höra att dunkandet tilltagit i styrka och kom från garageporten och källan till ljudet var på utsidan.
Projektet släpvagn rundades på väg mot garageporten för att släppa in den person som uppenbarligen stod och bankade.
Garageporten gav ifrån sig sina vanliga ljud som troligen betydde att det var dags att antingen smörja något eller byta ut något.
En Lastbil står uppbackad mot porten och en man inte helt olik Norlin i storlek och ålder, dock mer renrakad,såpas lik att den stackaren som stod framför honom blivit felaktigt anklagad för att ha någon form av blodsband med Norlin, till och med så nära som på brodernivå. Så är det dock inte.


Mannen som stod utanför, vi kan kalla honom “Snickarn” eftersom det är faktiskt det han är, eller gör eller, ja ni förstår, tittar nyfiket in i garaget.
 - Har du gjort plats för den nya bänken? Säger Snickaren med ett litet leende då han är väl bekant med vilken ordning som brukar vara det normal tillståndet i Norlins garage. 


Norling gör en ansats att förklara att det minsann går alldeles utmärkt att få plats med sagda bänk, men han avbryts bryskt av den drygt 30 kg tunga svansviftande pälstorped som är snickarens ständige följeslagare: Att hunden ankom garaget i alldeles för hög hastighet för att stanna i tid på egen hand löste den galant genom att använda Norlin som retardaktionsobjekt. Hunden ser nöjt upp på sin bromsutrustning och kräver att bli klappad.

Bänken som stod på flaket var frukten av några kvällars kapande, limmande och skruvade i snickarens verkstad och nu när den var färdig nog, eller tillräckligt i vägen, för att få komma hem till Norlins garage. För även om det varit dåligt med aktivitet i Norlins Garage har det hänt mer hos Snickarn.

Så med gemensamma krafter, och en bakgavellyft, stod till slut mästerverket någorlunda på plats och redo att tillgodose Norlins behov av att förvandla träbitar till spån och tändved och förhoppningsvis en och annan användbar träbit. 

Vi tar en liten rundtur och berättar om denna snickarbänk.

Storleken är ca 105 x 180 mätt i enheten centimeter och står på hjul så den kan förflyttas ur vägen, där den vanligtvis kommer att vara placerad.
b%C3%A4nk.jpg

Så vad innehåller denna bänk mer än en bra yta att lägga ifrån sig saker på? Jo här huserar en klyvsåg eller byggsåg som den åxå kallas, en kap och gersåg och en fast monterad handöverfräs.
s%C3%A5g.jpg
Uppe.jpg
fr%C3%A4s.jpg

Klyvsågen och fräsen sitter där dom sitter så att säga, fräsen kan sänkas så den är ut vägen och kap och gersågen sitter så den kan fällas ner vid behov för att komma ur vägen.
l%C3%A5s.jpg
Nere.jpg

Plats till övriga träbearbetningsverktyg på nedre däck.
under.jpg

Norlin står kvar efter att snickare med hund åkt hem, nöjt ser han på bänken som ska få hjälpa till att få träbitarna till släpet att bli till.
Kvar att göra är att fixa el och lite mer småprylar innan bänken kan tas i bruk. Kanske ett lager färg om det bara inte vore så förbenat kallt.
En blick på värmepumpens display bekräftar att inställning “FP” är aktiverad, frostskydd vilket innebär att temperaturen kommer att hållas på ca 7-8 grader C, inte direkt mekarvänlig temperatur men såhär års och under den pågående köldknäppen i kombination med ett rusande elpris så får man hålla sig inne tills solen kan ge ett värmetillskott genom den egentillverkade luftsolvärmaren. Man kan ju alltid planera & drömma i stugvärmen.

Han släcker ljuset och stänger Garageporten för att gå in i värmen till frun, när han rundar vedskjulet 
ved.jpg

blir han påmind om morgondagens utflykt till föräldrahemmet för att hälsa på och få med sig en säck ved eller två, det tillskottet som braskaminen ger är för trivseln ovärderligt “egen härd är guld värd”.
Nåväl Februari står för dörren och med den kyla och “kokslov” som det en gång hette, så att dra ner på garageaktiviteten känns helt logiskt och en smula ekonomiskt med tanke på elpriset.

Men mer ved behövs. Nåväl Sorenton skulle få komma ut på en mindre utflykt redan följande dag och det var utlovat nederbörd i form av mera snö så livet har ju sina ljusa stunder.

Som denna solnedgång till exempel.
Solnedg%C3%A5ng.jpg


 

Edited by norlin
felstav, mer fins säkert kvar
  • Like 3
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

The noble art of illuminating, eller lys lampa lys.

Ahmm ja nu har vi ju en sån där gammal bli som inte automatiskt kör dig till lämplig märkesverkstad när en lampa slutar fungera, utan man får lita till egen förmåga att med hjälp av valfritt reflekterande föremål. Jag använder garageporten som helt utan elektronik upplyser mig varje gång jag brukar Sorenton. 

Ja nu har ju denna metod, som så många andra, en liten nackdel. Man måste nämligen stå med fronten mot garageporten för att njuta av återkopplingen, jo det är endast hel & halvljus som denna metod fungerar på, men det är den jag har och den jag använder.

Var var vi? Jo nackdelen är  att man behöver ha  lampa riktad mot garageport för att få återkoppling och jag har backat fram till garageporten på senaste tiden och då får man inte reda på om det lyser som det ska eller inte.

Att jag backat och inte kört beror på att jag är lat, för lat för att släpa fram snöslungan och rensa framfarten. Och det är lättare att köra ut efter nattens eventuella snöfall än att backa.

Men på något sätt lyckades jag ändå se att vänster halvljus inte längre var med oss. Och eftersom det inte bara är opraktiskt i mörker  så är det olagligt dygnet runt.

Så låt oss åtgärda detta enkla problem, jag menar hur svårt kan det vara att byta en glödlampa?

Inte helt enkelt skulle det visa sig.

Eftersom solen lyser som vanligt och tack vare att molnen lyser med sin frånvaro var det en lämplig tid att ge sig i kast med att åtgärda avsaknaden av halvljus. Vi börjar med att lyfta på huven för att lokalisera lampan.
1_sun_is_shining.jpg

Det var lite trångt men inte hopplöst.
2_tight.jpg

Hmm det verkar som att det har strulat vid tidigare lampbyten, en av “grepp prylarna” var bortbruten på täcklocket, som tydligen ska skruvas för demontering.
3_old_damage.jpg

Och efter ett litet tag, och med hjälp av en skruvmejsel, var skadan dubblerad. 2 “grepp prylar” bort brutna.
4_new_damage.jpg

Man ska ju inte bruka onödigt våld när man kan använda större verktyg.
En polygrip från samlingen av “verktyg modell lite större” delen av garaget ansågs vara lämplig för uppgiften.
5_big_tools.jpg

Och se på tusan, det fungerade.
6_big_tools_work.jpg

Och vi kom åt föremålet för vår ansträngning.
7_damage_one.jpg

Och skåda ljuset, Sorenton var åter både laglig och praktiskt att bruka i mörkret,
8_lighs_on.jpg

Men vänta nu lite, det skulle ju krångla? Ja som den skarpseende läsaren redat konstaterat så gick demonteringen av täcklocket inte helt bekymmersfritt, trots, eller kanske tack vare, den lite större polygripen.
9_but_whait.jpg
Då detta täcklock har utrustats med en o-ring för att hindra vatten och andra vätskor från att komma in i lamphuset och det troligen var ett tag sedan locket varit demonterat så satt det som själva den. 
Med resultatet kraftig polygrip + lätt frustrerad Norlin = trasigt, men demonterat, täcklock.

Men en quick fix som självaste MacGyver varit stolt över kunde Sorenton återställas (troligen temporärt) till lagligt körbart skick.
10_quick_fix.jpg

 

Job done.
11_done.jpg

Inte well done eller overdone, bara done for now.

Ett samtal till den lokala KIA nasaren får ge svaret om Artikel 921913E100 kostar mer än 1.59$ + shipping and VAT and custom and Postnordsavgift eller de ca 70 SEK som ebay erbjuder.

Time will tell…

Men vi har ljus!

(tror jag i alla fall, för nu har jag både ett släp med ved mellan Sorento och garageport (nej inte den jag försöker restaurera) och jag backar fortfarande in på gården)
 

  • Like 1
  • Thumb up 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Magiskt @norlin 😁!

Visste du att i team som jobbar med produktutveckling och innovation är det en regel att " look for the duct tape " då detta visar på ett omedelbart behov en ny produkt kan lösa. Tänker den är synnerligen applicerbar hos gänget på denna sidan 😉👍

  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Sorento by Norlin
  • 2 weeks later...

Support your local KIA Dealer.

lock.jpg

35:- styck bara att hämta i butiken.

Varför 2st? Tja jag kommer nog i framtiden att behöva byta fler glödlampor, och då det är samma lock till alla fyra så till det priset var det bara att slå till på 2st.

 

  • Thumb up 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member
On 9/29/2019 at 10:01 PM, Norlin said:

 det fans några länkar i min "villhöver" mapp.

Screenshot_20190929-213734_Chrome.thumb.jpg.13d493b9e534e6684b1150d80803d03b.jpg

Vad fanns då i varukorgen innan den med hjälp av PayPal tömdes för vidare transport till undertecknad? 

Screenshot_20190929-215518_Gmail.thumb.jpg.1b4fb4bf87ecc5087b9b41bb2b21a2b8.jpg

Ja ha..

Fortsättning dröjer...

Hur har det gått med de här...?

Link to comment
Share on other sites

  • Norlin changed the title to Norlins Garage™

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...