Jump to content

Leaderboard

Popular Content

Showing content with the highest reputation since 05/08/2023 in Posts

  1. Sista delen hem är egentligen inte så mycket att skriva om. Solen försvann ganska fort åter bakom molnen så de soliga stunderna under denna resan är få. Stora Hammarsundet vid Askersund var inte helt fruset. Snön yrde över slätten och vägen var stundtals spårig. Här söder om Motala på väg ner Mjölby. Även om dagarna börjat bli längre var det mörkt när vi 16:00 närmade oss Jönköping. Vad vi kunde se var Vättern inte frusen. När vi närmade oss Ljungby kunde vi konstatera att motorvägsbygget norr om samhället äntligen var klart. Dock hade man nu istället påbörjat ett nytt bygge söder om Ljungby, återstår att se hur lång tid det bygget kommer att ta. Snön följde med oss hela vägen söderut, vid Örkelljunga var E4 vit. Hemmavid kröp dock temperaturen över nollan men snön höll i. Faktum var att det var närmast snöstorm när vi kom hem, lätt snöfall och rejält blåsigt. Jeepen åter på gårdsplanen, 164 mil på senaste veckan. 3 nätter i taktältet 3 inomhus i Lindesberg. Förbrukningen har pendlat från 2,85 liter/milen vid snökörning och sen ner till 1,54 på resan hem. Antal vinschningar noll!
    10 points
  2. Sverigeturen dag 1, 5/7-23 På vägen upp mot Visingsö i Vättern blev det några stopp. Start vid halv nio. Hyfsad temperatur men en bit ifrån den högsommarvärme det var för någon vecka sedan. Som vanligt var det vägarbete vid Ljungby men nu börjar det arta sig, snart så….! Vi såg en del taktält längs vägen med diverse sorters bärare. @Hanna fick syn på en fin valvbro längs Röttleån, vid Ormastorp som fastnade på bild. Efter tips av @Vikingstål svängde vi in om Röttle för att titta på Röttlefallet. Det visade sig finnas en hel del mer fint att titta på där. Röttle med sin vattenkraft har varit en ”industriort” sen 1200-talet. Forsen har använts för att mala, borra muskötpipor, producera el , hyvla och mycket mer det senaste årtusendet. Rasmus kvarn var öppen och de malde mjöl för fullt. Häftigt att vara i en kvarn som maler, jag har tidigare varit i möllor som varit igång vilket är ännu häftigare, då hela möllan skakar av kraften från vinden. En vattenkvarn går betydligt lugnare och står lite stadigare på underlaget. Då kvarnen malde året om fanns en spis i ett separat rum att värma sig i. Här hälldes säden ner för att hamna mellan kvarnstenarna. Självklart blev det 2kg nymalet mjöl. Kanske kan det bli nybakade bullar framöver. Från kvarnen var det bara en liten bit att gå längs ån för att komma ner till Vättern. Längs ån fanns det rester av flera gamla byggnader. Längre ner längs ån fanns bryggan där det gått båtar in till Jönköping och över till Visingsö. Den här parkeringen tyckte jag var snygg! Röttle var väl värt ett besök, mitt i naturen men väldigt nära E4 som brusade ovanför en bit bort.
    9 points
  3. Ny provmontering, saknar kablar och kabelskor innan det kan bli riktig test. Men jag är nöjd så här långt. 4500lbs så strax över 2tons dragkraft. Förhoppningsvis tillräckligt för att dra loss oss ifrån en normal fastkörning och planen är att alltid ha med oss mer lina samt block.
    9 points
  4. Hej. Ny här på forumet, är en kille från Norbotten som tillsammans med sambon åker runt kors och tvärs i både Sverige och Norge, med både bil och motorcykel. Kört många långresor på hoj genom åren. men har även ett intresse för offroad med bil och att vara på väg i största allmänhet. Vi har sedan tidigare en Mercedes sprinter och för några år sedan så byggde vi ett eget taktält som framförallt jag blev rätt missnöjd med. Så tidigare i somras åkte vi till stockholm och köpte ett thule tepui kukenam. Tältet var enligt förra ägaren använt en enda natt. byggde egna flakbågar som jag tyckte gjorde att tältet hamnade på perfekt höjd I Stockholm på väg norröver. . Första natten i tältet någonstans efter klarälven i norge. Vi körde lite omväg hem via norge. Dom sista 2 bilderna är från förra helgen då vi besökte motorveckan I Lycksele, och passade på att fricampa vid Umeälvens strand några hundra meter från Lyckselecentrum. Bilen är en 2017 med 2.3 diesel, diffspärr höjd 2 tum och 33tums BFg. Väl mött där ute!. Ps: vad kul att det finns ett overlandingforum! blev väldigt glad när jag hittade denna site.
    8 points
  5. Söndagen bjöd på en härlig dag som blev lite väl äventyrlig…. På morgonen var det årets första riktiga höstdag, 6 grader, krispig luft och sol. Dagens planerade tur var en del av Kävlingeån, från Gårdstånga till Bösamöllan en bit efter Håstad tillsammans med @Benjamin Kastlund och Nicole. Det var mycket vatten i ån och vi hade inledningsvis en behaglig resa medströms. Miljön är helt fantastiskt, man är i en helt egen värld mitt i jordbrukslandskapet. Ån rinner nästan hela tiden omgiven av träd vilket döljer den från de omkringliggande vägarna och byarna. Fast ett och annat slott passeras, här var det Viderup som låg alldeles intill och väl synligt från ån. Nästa större anläggning var Örtofta sockerbruk (Sveriges enda kvarvarande) och alldeles intill det nybyggda värmeverket. En hel del broar passerades, här rann Bråån ut i Kävlingeån under en gammal järnvägsbro. Bråån passerar dessutom förbi vårt hus men är sannolikt inte farbar från vårt ner till Kävlingeån. När vi passerat Örtofta by började det bli allt mer besvärligt, vi närmade oss den första fördämningen och det började bli trångt och strömt i ån. Strax innan Håstad mölla hittade vi en jättefin plats att fika på. Där var till och med en liten brygga som vi kunde nyttja. Ungdomarna kastade i sig sina mackor direkt de kom upp på land. Men efter en stund hade jag @Hannafått igång gasolköket och började steka korv vilka vi sedan all lät oss smaka av. Efter den goda fikan tog det ganska fort stopp vid en kvarnen och vi fick vända för att hitta ett sätt att passera fördämningen. Det var vid den östra av de markerade platserna. Den västra är sen nästa gång vi fick klättra över fördämning. Efter lite stök tog vi oss fram till ett parti av dammen där vi kunde ta oss upp för att sedan lyfta över och ner kanoterna. Inte helt enkelt att balansera på hala stenar samtidigt som man kånkar på en kanot. Men till sist var kanoterna och kanotisterna nere på andra sidan och vi kunde fortsätta. Resten har vi inga bilder på men det var härefter det blev allt mer spännande. Vi passerade först några träd som låg tvärs över ån där det blev riktigt besvärligt, den starka strömmen gjorde att vi fastnade mot ett av träden och nästan kantrade. Benjamin och Nicole lyckades ta sig förbi medan vi nästan kantrade innan jag lyckades häva mig iland via trädet och dra upp kanoten, dock inte utan att doppa ena benet i vattnet upp till midjan. Strax därefter, vid Kvarvik fick vi åter lyfta vid en fördämning, tyvärr var det åter besvärligt över och nerför en stenvall. Strax därefter gick det åt pipan, när jag och Hanna återigen skulle passera under ett träd, fastnade Hanna i grenarna och den starka strömmen tryckte kanoten in under trädet och vi välte. Hanna doppade sig rejält och kanoten blev helt vattenfylld. Vi lyckades dock ta oss iland, genomblöta och med en paddel borta. Så det blev till att avbryta turen och ringa efter hämtning lite tidigare än planerat. Dock hade vi extra kläder med oss, så det var bara till att byta om men lite molokna var vi allt! Här tog det stopp för denna gången.
    8 points
  6. Då var hjulinställning klar och nya däcken på 😍
    8 points
  7. Rullat på under dagen. Druckit kaffe och plockat bär. Försökt köra mellan Umeå och höga kusten utan att köra på e4an. Det är nästan en utmaning.
    8 points
  8. Sverigeturen dag 2, del 2, 6/7-23 Efter frukost där regnet åter hängde i luften startade vi med att titta på lite mer saker på Visingsö. Inte vår mest häftiga camp. Men frukost blev det i vanlig ordning. Första stopp blev Kungseken, ett fint exemplar på ek om än inte ens nästan, den största vi sett, men så var den ju inte heller mer än ca 180 år gammal. Nästa stopp blev Brahekyrkan, en vacker kyrka byggd på tidigt 1600-tal av greven på Visingsö, på en plats det tidigare legat en mindre kyrka från 1100-talet. Det var mycket som glimmade på diverse utsmyckningar, här syns det att det kyrkan var ett rikt grevskaps huvudkyrka. I kryptan under en del av kyrkan kunde man skymta några kistor. I den ena lär det bara vara ett huvud, huvudet efter Johan Sparre som blev halshuggen på Kalmar slott. Dock fick man inte plats med de stora klockorna i tornet, utan de sitter fortfarande i en äldre tjärad klockstapel. Därefter Kumlaby kyrka. https://jkpg.com/sv/visingso/kumlaby-kyrka/ En gammal 1100-tals kyrka som Per Brahe d.y lät bygga om till skola 1636 då han också fick toppen spiran på tornet kapat så att dess topp istället kunde ge möjlighet till astronomiska studier. Då tornet var öppet ger det idag besökare möjlighet att njuta av utsikten. På väg upp passerade vi klockorna. En ganska spännande trappa!! Vacker utsikt! Inne i kyrkan fanns det fullt med gamla målningar i taket men även skrift om Brahes skola. Kyrkans olika utseende genom århundradena. Utanför kyrkan stod en av de hästdragna vagnarna redo att transportera besökare vidare. Precis när vi lämnade kyrkan tog regnet åter i.
    8 points
  9. Sverigeturen dag 1, del 2, 5/7-23 Efter besöket i Röttle körde vi vidare mot dagens huvudmål och tilltänkta camp, Visingsö. Vi har kört förbi skylten till färjan mängder av gånger på våra resor norrut respektive hemåt. I år tänkte vi därför att det äntligen var tid att stanna och utforska ön samt tillbringa en natt där. Det blev en bokad plats på ställplatsen vid färjeläget på ön. Inte för att vi är mycket för ställplatser men här var det ont om alternativ. Färjan från Gränna, även den hade vi bokat. På väg mot Visingsö. Ön är full av historia då den under ett antal år var centrum i det Sverige som höll på att bildas under medeltiden. Ni som läst Arn-böckerna eller sett filmerna minns kanske fejden mellan de Sverkerska och Erikska ätterna och där kungen dödas på Visingsö under 1100-talet. Lagom till vi anlände till ön började det att regna. Första stoppet blev ruinerna efter borgen Näs på södra sidan av ön, just den borgen som Sverkarna och Eriksönerna växlade om att regera från. Så här skall borgen sett ut innan den brann på 1300-talet. Så här såg den ut nu i regnet. Från sjösidan ser lite mer av muren. I ett av tornen fanns fortfarande ett rum man kunde gå in i. Taket som var kupolformat och självbärande. Denna gamla lada låg alldeles intill. Nästa stopp blev Sverkereken, en ek som planterats på 50-talet på den plats där Karl Sverkersson skall ha blivit mördad av Knut Eriksson. Efter så mycket kultur och regn bestämde vi oss för att köra till kvällens camp. Vägen gick genom den stora Ekskogen som anlades för att kronan skulle ha ekar att bygga skepp av. Här mötte vi ett gäng vagnar som kört remmarlag. Väl på plats åkte markisen upp så vi kunde stå och få på oss regnkläderna utan att bli dyblöta. Tältet och flaggan uppe. Med regnkläder på tog vi oss en promenad för att inspektera mer sevärdheter. Fast denna utsågade figur var nog inte så gammal. En promenad in i Ekskogen för att leta efter en gran! Den stora Silvergranen på Visingsö, den lär vara mer än 39m hög och med över 4m i omkrets är den riktigt rejäl. Den här granen som höll på att ramla i sjön var inte lika hög och lär inte bli lika gammal heller. Väl åter vid Jeepen blev det äntligen käk. Ikväll serverade @Hanna overlandJakob Så var vi en bit på väg….
    8 points
  10. Epilog. (till ovanstående ostrukturerade reseskildring) 1:a långturen med Subarun och målet för resan låg 437km och 4 tim 35 min bort enligt Google, i Glemmingebro där en ny sovlåda väntade på upphämtning, ja ny för oss vill säga. Så bilen lastades, och jösses vad mycket mer en familjeinspirerad softroader sväljer jmf med SUV inspirerad Offroader (Jo jag kallar Sorenten det då det är en äkta 4x4 med lågväxen och fördelningslåda) Nu kunde vi inte hålla oss till en "raka vägen" resa utan det planerades in några stopp på resan. Köpa mat hos Gårdsbutik Thuresson har blivit en rutin varje gång vi passerar Falkenberg, de fick även leverera till Julbordet senast. Efter handlande blev det tillika ett stopp för lunch på Morups Tånge För utfodring av hungrig hund Husse & matte fick även de lite i magen men eftersom Ian inte fotograferade det så får ni helt enkelt tro på mitt ord. Vi han även med att sträcka lite på benen. Därefter var vi åter på väg till Glemmingebro, fast ett stop till bara Hos Engelsons i Falkenberg för att köpa skor och lite bra att ha grejer. (Ian sliter något kopiöst på husses skor, inte genom att bita utan genom att släpa med monom på massa promenader) Nå sen var det raka vägen till Glemmingebro. Där vi vid vid 9 tiden på kvällen blev ägare till en ny sovlåda. Och då timman var sen gjorde vi som säljaren föreslog och åkte 10 minuter ner till Kåseberga och en ställplats. Lätt förvirrade bland gigantiska husbilar hittade vi en plats (Bredvid en genomfartsväg visade det sig). Och Familjen kröp till kojs för den första natten i nya sovlåda™. Natten gav oss nya insikter och en mental lista över förbättringar arkiverades av John Blund. Morgonen grydde och returresan påbörjades efter frukost och toalettbestyr (en Porta Potti får plats inne i sovlådan och kan brukas på plats) Nu skulle vi norr ut, för om vi skulle längre söder ut skulle ett båtbehov strax uppenbara sig och det räcker med ett stort inköp denna resa. Nu var det ju så att @Lars 9k, @Hanna, @Malin Nygren , @Magnus Nygren och @Vikingstål var vid Osby Offroadbana för en Överlevnadhelg och det kunde ju läggas som ett stopp på vägen hem. Så via den obligatoriska "Ian behöver gå på toaletten" pausen Så landade vi bland ett "mätt och glatt gäng" Och fick några bilder i en naturlig miljö Sen blev det en händelselös färd hemåt. Nu ska Sovlådan uppdateras, men det går utmärka att använda den som den är. Vart nästa tur tas och varför är under utredning.
    8 points
  11. Mellandagstur 2023 dag 6 1/1-24 Det blev en sen start på nyårsdagen, vädret bjöd på lätt snöfall och 5-6 minusgrader. Dagens morgonbild. Vi bestämde oss för att ge oss ut och kolla efter okörda vägar samt grilla korv. Jeepen och Outlandern förbereddes. Vi styrde åter västerut då vi tyckte oss ha sett orörda vägar när vi körde till Lindesberg efter Värmland. En ny bil i backspegeln, det var med spänning vi ville utvärdera hur den skulle klara djupare snö, nu när vi hittat det vi letat efter. Vi kom inte långt förrän Outlandern stod och spann med 3 hjul. Den var faktiskt utrustad med riktigt bra bogseröglor, en på varje sida. Det blev till att koppla en trädstropp mellan dem och sedan en ryckstropp till den. Ute i skogen var det en junior som spann på alla fyra. Framåt i snön. Sen fick den åka lina bakom Jeepen, vilket fungerade riktigt bra. Dock var svågern inte helt bekväm med att fortsätta resan på det sättet så vi vände och drog ut honom ur skogen igen. Själva vände vi åter ut i skogen. Den här vyn med träd över vägen har vi sett tidigare på resan. Vackert med orörda spår!! Inte ofantligt med snö men lite plogade framaxeln och diffen grävde tydligt. Här fick vi backa och ta omtag, under snön var det ren is så det var svårt att få fäste. Återigen en backe som inte syns på bild, men här valde vi att vända. Sen var det grilltime!! Riktigt mysigt. Korv i skogen smakar ju alltid super!! Sen bar det ”hemåt” mot Lindesberg för fortsatt umgänge. Avslutade med ytterligare några okörda vägar.
    7 points
  12. Vi styrde österut från Torsby för att åter passera Ekshärad! 😂 Resan bjöd inledningsvis på ordinära vintervägar, mer eller mindre snötäckta och spåriga asfaltsvägar. Klarälven låg istäck söder om Ekshärad vid Edebäck. Tyvärr märker jag att det börjar bli svårt att se kontrasten mellan plogvall och väg när det börjar skymma vilket gör att det blir ansträngande att köra i de förhållandena. När vi närmade oss Grythyttan hade det hunnit bli mörkt och börjat snöa. Efter Grythyttan slog @Hanna till på sitt fantastiska sätt, ett förslag om en ”genväg” genom skogen blev upprinnelsen till resans hitintills äventyrligaste del. Det var i detta området vi körde, vid markeringen fick vi lufta ur. Efter att vi följt hennes förslag en bit i skogen kom vi fram till en pågående bärgning, ”Pelle Röv” som @Wibergskulle sagt, hade återigen kört i diket, vilket renderade i ett nytt vägval, nu på ännu mindre vägar. Första trädet över vägen. andra…. Efter att vi kommit fram till en bom och fått vända hittade hittade hon ytterligare en förbifart, nu via en icke stängd bom, in på en helt okörd väg upp över Sikåsen. Det här trädet fick vi hjälpas åt att först trycka ner så att jag kunde köra över det. Som vanligt syns det inte på bilderna men här började det bli brant, samtidigt som vi körde i den djupaste snön hitintills. @Hanna var inte helt bekväm med att vi nu var ute på den tuffaste körningen, i mörker, utan täckning och utan kompis! Till sist tog det stopp, Jeepen började glida i sida när jag med låsta spärrar försökte ta oss upp för Sikåsen på spåret söder om Hälltjärnen, som sagt, här var brant! Att backa ner igen var inte något attraktivt alternativ. Tid att återigen lufta ur däcken, snö upp till naven! Vilket gav resultat, bit för bit tuggade vi oss upp för backen och kunde andas ut, det gick bra denna gången också. Nästan uppe. Efter ytterligare några kilometer var vi åter ute på plogade vägar och kunde fortsätta mot Lindesberg. Lyckligt framkomna och parkerade.
    7 points
  13. Mellandagstur 2023 dag 4 30/12 Ännu en god natts sömn. Lars noterade att en bil passerade oss under tidig morgon. Det kom lite mer snö under natten. Bosses är en bra plats att slå kamp på. Att kunna gå in och få lä är guld värt. Innan vi lämnar Bosses för denna gång så passade vi på att kolla däcken. StorJeepen Defendern @Lukas Nilsson vänder hemåt och vi väljer att dra oss mot Lindesberg. Men innan vi skiljs så kör vi en liten snövända till. Här har någon kört före oss. Vi hamnar rakt inne älgjakten!
    7 points
  14. Det var på någon stickväg ner mot Torsby. Uppe runt Bosses är det som vanligt. Kommer lite snökörningsbilder när vi har bättre täckning…. Fredagskvällens fortsatte sedan med att vi mötte upp @Lukas Nilsson och @Veofasa i Torsby efter min och @Hanna lilla ”avstickare” till Ekshärad. 🤭 Tyvärr hade nu huvuddelen av dagen redan gått och @Veofasa valde helt förståligt att vända hem mot Västerås. Vi andra styrde åter mot Östmark och Bosses med förhoppning om att få syn någon oplogad skogsväg längs vägen. Några nästan okörda och en helt okörd blev kvällens fynd. @Lukas Nilsson konstaterade att de nya A/T däcken bet betydligt bättre än fjorårets vinterdäck. Här klättrade han uppför en rejält brant backe,?krävdes ett omtag sedan var han uppe! En riktigt fin vinterkväll! Vi tog täten på ett annat helt orört spår där Jeepen fick jobba lite. Men med 0,7bar i däcken och låsta spärrar klättrar den imponerande bra. Efter lite skoj längs vägen blev det sedan matlagning när vi åter ”kom hem” till Bosses. Det blev en Overlandvariant av linsgryta. Denna kväll blev det sänggång något tidigare än kvällen innan, men en stund runt elden hann vi så klart med.
    7 points
  15. För två år sedan så införskaffade jag mig en Pajero från 2013. Sen jag köpte den så har jag bara gjort små uppgraderingar och reparationer. Nu är tanken att jag ska uppgradera den lite mer och använda den som en äventyrsbil för mig och barnen. Inget speciellt är gjort än förutom att sätta dit extra ljus, egen gjorda stänkskärmar, bytt ut alla interiör lampor till led, bytt bromsbelägg. Funderar på att göra en chromedelete. Var det i @Veofasas tråd som jag läste om raptor färg på grillen? Tanken med bilen är att utrusta den med takplattform (samma som @Veofasa), ett taktält samt en 270 graders markis (nån som har nåt bra tips på en med väggar och som är självhängande?). Bilen används på vardagarna att skjutsa barnen till förskola/skola och på helgerna för att få lite äventyr. När allt är införskaffat och monterat på taket så börjar nästa jakt på en diesel värmare så vi kan förlänga tältandet. Jag har en bra vintersovsäck men barnens sovsäckar klarar inte av vinterkylan. Så en dieselvärmare att värma upp tältet med står på listan. Är även sugen på snorkel men har inte hittat nån än. Mest för att inte suga in så mycket damm när man är ute på grusvägarna. Blir till att skaffa kyl nästa år och även nån form av batteribackup som man kan driva den samt lampor med. Även sugen på att bytta ut stötdämparna och fjädrar. Tycker bilen är onödigt svampig just nu. Vilken sats var det som du köpte @Jakub Bluj? Tanken så småningom är att bygga en Overland trailer där tält ska monteras. Men fram tills dess får det räcka med bilen. Men det blir ingen montering eller ombyggnad av bagageutrymmet som @Jakub Bluj har gjort. Nog för att det är imponerande med hans lösningar mm men jag vill kunna nyttja bagaget samt extra stolarna för att köra barnens kusiner mm.
    7 points
  16. Som är förberedd med nya vinterkläder. Nu ska bara @Norlin & @Iudit Norlin fixa varma persedlar inför årets julbord.
    7 points
  17. Ja det vart en lyckad tur. Såhär hemkomna och både hund och husse är mätta och belåtna kan vi ta resan lite i siffror. Resan tog ca 50 timmar, dörr till dörr. 50 mil kördes och 47 liter bensin förbrukas, alltså under 0.95 l/10km med sovlåda bakom och lastlåda på taket. Rätt OK. 6 st korv grillades, och det var hela matlagningen, resten vart kallskuret och sallad. Så jag har varit både lat och nyttigt. 😁 Nästa gång för vi få med oss hela familjen, så vi får lite bättre ordning på matlagningen. @Iudit Norlin 😘
    7 points
  18. Häromdagen fick jag en beställning på ett jobb där beställaren var väldigt bestämd med sitt önskemål. Beställning var så tydligt att inga ord behövde yttras, det räckte med en blick... Vi hade precis varit ute på en liten biltur i Sorenton, där Ian sedan länge haft en sätesförlängare. Den kom till när vi "råkade" ställa ett paket bakom passagerarstolen och det utnyttjade Ian direkt till att få en större liggplats. Den var åxå bra när en kylbox skulle få plats i baksätet. Och den hastigt ihopsatt plattformen har sedan dess stått i Sorenton, tills vi blir med Outback och plattformen visade sig passa tillfredsställande även i den bilen. Så där har den stått sedan en tid tillbaka och där stod den kvar när vi var ute med Sorenton. Ian saknade sitt utökade baksäte. Så det var dags att skrida till verket och snickra ihop en till, samt ge den gamla lite kärlek då jag tydligen "glömde" att limma. Bara skruvad. Då vädret var bra (och plats i garaget saknades trots en tur till tippen häromdagen. Får bli fler.) nyttjades Blå hallen. Efter ett tag hade platta skivor med hjälp av såg, skruvdragare och lim omvandlats till två plattformar, en till varje bil. En princip bild från trimmings processen där jag bestämde mig för att runda ett hörn till. Plats under för hundtillbehör. Så nu är båda bilarna utrustade med komforthöjande plattformar för Ian's bekvämlighet. Saknar bara lite dynor och kuddar så det finns dubbla uppsättningar även av dessa. Matte @Iudit Norlin kanske kan hjälpa till att få fram 2st dynor i storlek 55 X 34 X 8 cm?
    7 points
  19. Tror de här kommer sitta som handen i handsken 😍 275/65 R18 (32”)
    7 points
  20. Lite bilder från årets resa ner till Italien , vi vart ner och åkte på antika vägar från romartiden ”via antica” kan rekommendera att åka Apenninerna ner till Umbra via Toscanska kastanjeskogar
    7 points
  21. Sverigeturen dag 20, del 2, 24/7-23 Se där, efter tjugo dagar var vi åter hemma. Det blev till att resa tältet för torkning och tömma ut så mycket som vi orkade ur Jeepen. Det fanns ju en hela massa blöta bärgningsprylar i alumådan som inte blivit omhändertagna sen vi körde fast och fick vinscha. Men efter några timmar var tältet åter torrt och det mesta undanstuvat på sina rätta platser. Här var slutställningen på mätaren, det blev allt några mil under de här fantastiska dagarna. En summering kommer lite senare. Tack till alla som bidragit med trevligt sällskap, tips eller husrum på vår tur!!
    7 points
  22. ½ 9 på morgonen knackade det försynt på dörren till sovlådan och utanför stod yngsta barnbarnet och undrade om farfar och vovven sovit klart, lätt förvirrad lät farfar meddela att jo det kunde nog vara så. Såhär länge var det länge sedan det sovits såhär länge. Ian sträckte på sig och utnyttjade att toaletten var i stort sett mellan sovlådan och matskålen. Eftersom huset fortfarande var för litet för alla sängar så såg husse och hund Norlin fram emot att sätta nya personbästa i den underskattade grenen "sova länge" när morgonens väckarklocka låter meddela att var hans och farmors tur att använda sovlådan. Så dagens minimala resa blev inställd och hund och husse har dragit sig tillbaka till deras normala sovplatser. Nästa övernattning får bli längre bort än apostlahästavstånd. Tills dess, ha kul.
    7 points
  23. Medan vi var på mathelg fick jag bilder från Görans garage. @Benjamin Kastlund hade varit i farten. Idag blev det en första provmontering. Kändes som att denna egenkonstruerade blev mer lagom till den lilla vinschen, än den sedan tidigare införskaffade.
    7 points
  24. Sammanfattning samt fundering kring fortsättningen I år lagades det: - gluten och laktosfria pannkakor - gluten och laktosfria våfflor - ”vanliga” våfflor - laktos och glutenfria bullar - laktosfria bullar - laktos och glutenfritt bröd - laktosfritt bröd - burritos - tacos med hembakade laktos och glutenfria bröd - spanngrillad kyckling - potatisgratäng - fläskfilé i dutch owen - laktos och glutenfri hallonpaj - laktosfri blåbärs och jordgubbspaj För att tillaga allt ovan samt skapa stämning gick det åt nästa 1 kubikmeter ved! Vi tackar deltagarna för en riktigt trevlig helg och så klart Jonas på Offroadbanan, som åter lät oss vara på området!! Frågan är om vi skall göra detta igen nästa år? Finns det intresse att komma och testa bil och matlagning under dessa former?
    7 points
  25. Så då ingen nappat på revbensspjällen tänker jag att vi skippar dem. Här är åtminstone köttbullarna på G. Totalt är de 204st men alla är inte till vårt Julbord. 😅
    6 points
  26. Byggde en låda av plywood av restmaterial som kom när jag köpte verkstadspressen. Den fick godkänt ur hållbarhetssynpunkt. Så jag byggde en till, lite finare och med färre knappar än första som hade 7. Det var på tok för tajt med 7, 5 får duga. Första versionen: Version 2 Nu kan jag måtten, jag ska byta panelen mot något annat framöver och målade därför inte denna. Vänster vipp ställer in varselljusen mot vitt eller orange. Lamporna: Fury Dessa har en grym kastlängd men behöver ställas in lite bättre då de just nu har lite för tajt ljusbild och det var svårt att ändra pga min egentillverkade lamphållare som fortsatt behöver justeras. I jämförelse med mina NBB, så sker ljuspåslaget direkt, inga ballaster eller gaser som behöver lite tid att komma upp i maximal styrka, tacksamt. Längdmässigt kan jag inte tydligt se om NBB eller Fury lös längst (= tillräckligt långt = bra betyg), men en sak jag tydligt kunde konstatera var att överallt där Fury lös, kunde jag tydligt se alla konturer. Det var riktigt behagligt. Ljuset är mindre blått än NBB, vilket gör att jag lättare kunde urskilja djur på vägarna lite bättre, testet gick som på en bana; först kom tre harar över vägen, såg dom - check! Sen kom två dovhjortar, såg dom - check! Älgen stod vid vägkanten, men nog smalt han inte in i vägen som jag annars upplevt. Det sista testet och det som jag verkligen velat se är vildsvin, som smälter in, men inget svin anslöt sig till testet. Att byta mellan ”håll i hatten” och inte gör man manuellt, jag kommer inte byta, jag kör ”håll i hatten” för hela slanten. Bild nedan när fullt pådrag inte är på. Strands Dark Knight Intressant position av LED-ramp helt klart, på ett mestadels positivt sätt. Genom att den kommer upp lite, så får jag lite nedåtljus och får bort vissa skuggor, men tillräckligt lågt för att inte lysa upp partiklarna direkt framför vindrutan. Visst lyser den på bra, härlig bredd och rätt bra längd jämförelsevis med den andra som jag har på taket. Den fyllde definitivt ut den kompletta ljusbilden och har samma behagliga ljus som Fury. Sist men inte minst är jag riktigt nöjd med att de orangea ljuset ser ut att vara av samma färgskala. 22 November funderade jag på hur det skulle bli, jag får ändå säga att det var rätt bra illustrerat 🤣 I CAD gjorde jag en bounding box/collision box där jag tog måtten från lampan och boxen representerade volymen jag hade och leka med, det är inte många millimeters mellanrum, men tillräckligt för att kunna ställa in dom och att dom förstås inte nuddar varandra. Det fina med Fury var att fästen och skruvar är inuti (baktill) och ”sticker” inte utanför profilen som en del gör.
    6 points
  27. Idag fick även Jeepen vinterskor. Nu återstår det att se om det blir någon vintertur norrut längre fram. Men just nu får de göra nytta i det Skånska vinterlandskapet.
    6 points
  28. Längesen det var en uppdatering här. Det har blivit en tillökning i garaget! Efter att ha lagt ett bud på en auktion så blev bilen min och jag kollade upp vart jag skulle hämta den 🤣 Så efter bokat flyg, bar det av till! Här hämtade jag upp denna (bilden är tagen hemma hos mig dock) Resan hem så regnade det hela vägen. Men jag tyckte det kändes lite naket ut med bara 4 extraljus, så va tvungen att montera 4 till För dom som undrar så tappade jag nummerskylten nånstans utanför Västerås i någon av dom över 20 vatten passeringarna jag var tvungen att köra genom på dåliga vägar när huvedleden var stängd.
    6 points
  29. Dagen ser ut att bli bra. Omgivningen har bra potential att spendera dagen. Dags för frukost.
    6 points
  30. Då har det hunnits med en provtur, inget ramlade av och det visslade/tjöt inte oroväckande från taket. 👍 Så man kanske skulle våga sig ut på en lite längre tur...
    6 points
  31. Japp, och gårdagens väder håller i sig nu på morgonen. Frukost avklarad. Biltemas skobricka var bättre än Ikeas Klämtarelock. Själv behöver jag nog jobba på mina Feng shui skills, kanske inte bästa utsikten vid frukost. Tanken är att riva camp och dra vidare efter lunchen, vart är fortfarande döljt i dunkel.
    6 points
  32. God morgon forumet. Klarälven levererar. lustigt, man både vill och inte vill öppna... Frukost. Och ytterligare en användning av Klämtare, locket dubblerar som matbricka till Ian @Håkan Sandgren Nu ska vi strax röra på oss.
    6 points
  33. Provmontering av förtält. Nu börjar det kännas som att det kan närma sig klartecken gör avfärd.
    6 points
  34. Ja, nått winchbygge har det inte blive än iaf. Hoppas på att det hinner bli fixat innan vintern. Har fått kontakt med ett företag strax söder om Hallsberg som ska bygga ett fäste åt mig. Men det som har hänt är bara småsaker än så länge. Extra kontakt för strömöverföring till släpvagn, och ett litet lastlät baktill i skuffen. Enkel diskret montering med en 3polig kontakt från swedol. Den tar upp till 6mm2 kabel som duger alldeles gott för under 3 meter med 18A. Ett lastnät för småsaker är bra att ha. sen ska det in lite lådor på skenor i skuffen också. Samma som byggde inredning i min vagn. Tanken är att kunna förvara verktyg och elverktyg när man är på jobbet och i skogen i första hand. Sen kanske recovery gear, och andra småsaker som annars hamnar varstans men är br att ha. En illustration på ungefär hur det ska bli. Fast mer i denna modell med 2 lådor i djup.
    6 points
  35. Sverigeturen dag 4, 8/7-23 Efter en trevlig kväll blev det en natt i källarens sängar. Ganska skönt med tanke på det myckna regnandet och åskan. Dagens morgonbild Nu får vi ser vart det bär iväg! Kring 10 drog vi vidare norrut. Visserligen fick vi ett erbjudande av svågern att hänga med på Noradagarna där han skulle ställa ut sin SAAB 96. Men vi kände att vi ville fortsätta enligt plan. Efter en stund passerade vi in i Gästrikland. Vi körde mest på lite mindre vägar mot dagens planerade stopp. Broarna vid Gysinge, tre stycken gamla järnvägsbroar, byggda kring 1900 och nu några av de få bevarade med denna konstruktion. Balkbroar av stål med stående parabelformade fackverk, de är kulturminnesförklarade och skyddade. De gick över nedre Dalälven där även denna bilbro gick. Den här stenen med skylt stod vid bilbron som var den första av tre och de var tydligen byggda 1934 enligt skylten. Här syns rester av de tidigare stenboarna. I jakten på bättre bildvinklar på tågbroarna körde vi in i den intilliggande nationalparken, Färnebofjärdens nationalpark. Det var ett riktigt trevligt område med fina toaletter, flera bord, informationsskyltar och vindskydd. Då regnet som vanligt hängde i luften valde vi att fixa lunch i ett av vindskydden. Sen blev det en lite promenad längs en av lederna som skulle förra oss ut på en udde med förhoppningsvis bra utsikt över broarna. Parken invigdes visst 1998 av vår kung. Här hade bävrarna varit flitiga. På andra sidan strömmen hade de sitt bo. Till sist fick @Hannasyn på tågbroarna igen. Efter förrättat värv bar det sen vidare längs leden. Området hade en över 400 gamla ekar. På en Ö en bit bort fanns detta fiskgjusebo. Här syns Gysingebruk. Promenaden fortsatte längs leden, stundtals med regnkläder på oss för att en stund senare åter packas ner. Är det någon som vet vad detta kan vara för något? Det var en riktigt fin skog med vacker mossa och massor av liljekonvaljer som dock var överblommade. Tydligen var strömmarna populära fiskeplatser. Det blev en ganska rejäl runda på nästan 6km. Efter mycket motion och frisk luft bar det åter norrut. Resans första milstolpe. Återigen öste regnet ner. Efter Gävle letade vi oss ut på E4, fortfarande avlöste åskskurarna varandra och stundtals syntes blixtarna ljunga. Framåt kvällen, fast ganska tidigt för att vara oss, rullade vi in mot den planerade campen. Nu är vi ju faktiskt bit himmaifrån! forts följer…
    6 points
  36. Sverigeturen dag 2, del 3, 6/7-23 Innan vi lämnade Visingsö för denna gången hann @Hanna med ett snabbt besök Visingsborg, Brahes residens som förstördes i en brand 1718. Lagom till vi som absolut sista bil körde på färjan kom nästa skur. Väl på fastlandet körde vi gamla vägen norrut, samma väg som vi cyklat några gånger under Vätternrundan. Här passerade vi Braehus. Länsgränsen mellan Småland och Östergötland var utmärkt med en riktigt fin skylt. Fast även en något äldre hade fått stå kvar. Hästholmens hamn var nästa stopp. En hamn som varit en knutpunkt för Vätterntrafiken. Uppe vid fyren stod detta konstverk, om nu en stor stol är ett konstverk!? Tydligen står det ett passande bord på botten en bit ut i sjön och ytterligare ett antal stolar på andra ställen runt sjön. I det gamla magasinet fanns turistbyrå och ett litet museum. Sen bar det äntligen ut i skogen. Stocklyckehamnen intill Omberg såg inte så mycket ut för världen men tydligen hade det även härifrån gått färja en gång i tiden . Härligt högsommarväder, 14 grader, regnbyar och rejält med blåst. Det var inte så man direkt blev sugen på att bada! Nästa stopp, Hjässborgen uppe på Omberg. En fornborg med rejäla proportioner, längst upp på toppen. En ganska brant väg ledde upp på berget. Milsvid utsikt som tyvärr begränsades av vädret. Vi fortsatte sedan norrut längs sjösidan, troligen på en riktigt gammal väg som slingrade sig bara några hundra meter från stupet ner mot sjön. Västra väggar bjöd på fin utsikt över sjön, säkert 50 meter över sjön. En bit bort stod en Maria staty placerad. Tydligen går det en pilgrimsled här, Marialeden. Vägen var inte bred, skönt att vi slapp möten. Området är fullt med fornborgar. När vi slutligen lämnade Vättern öste regnet återigen ner. På väg mot kvällens camp intill Tisaren. En stund var vädret riktigt soligt och fint, lagom till vi anlände till camp. Jeepen fick lite omvårdnad i form av påfyllning av olja till automaten. Efter en stund anlände kvällens värdpar som tipsat oss om platsen, @Vikingstål och My. Strax därefter började det återigen ösa ner. Fast mellan skurarna var det riktigt fint. Lyx med bartender i skogen! @Vikingstål fixar Kaffe Karlsson. Ikväll blev det sent innan värdparet lämnade oss och jag fick skrivit färdigt. Så här långt har vi nu kommit. En riktigt trevlig dag på vår resa, med en fin blandning av spännande platser med historia och samvaro med goda vänner. Godnatt!
    6 points
  37. Inspirerad av @Lars 9k så tog jag tag i mina fotsteg! Stålborstade och zinkgrund Färdiga Gjorde även en riktig testriggning av markisen nu när alla delar har kommit! Bytte ut mina egna fästen mot köpefästena då kom den upp lite högre men går ändå inte riktigt fritt från bakluckan, nuddar precis! Kan inte heller sänka öppningen på luckan för då tar kylen i när man vill öppna den fullt. Sidostycke som man fick med. Lite detta som sålde mig på just denna. Förutom då att den går att använda utan benen i bra väder. Tog ner benet vid väggen då den sviktade ner en del när man spände sidostycket annars.
    6 points
  38. Dag 0 4/7 2023 Vi smygstartar lite, med en liten tur till Smygehuk!
    6 points
  39. Kan ha blivit lite het på gröten o råkade bygga egna fästen. Mina aluminiumsvetsskills är inte de bästa men sitter ihop även när man våldar friskt på dom. På plats! Testriggning lite svårt utan remmarna som ska spänna upp den men fasen så stort det blir under
    6 points
  40. Efter alla dessa uppdateringar ser vi snart dig och @Hannasusa fram i minst 85km/h på vägarna!
    6 points
  41. Grejerna börjar få plats på väggar och annat. Byggde en platsbyggd bänk och äntligen slipper jag hålla fast skruvstycket och slipper snubbla över domkraften Köpte även en ölslukare. Letade släp i lördags för att köpa virke. Men ingen hade förstås släp tillgängligt, så lastade av taktältet på under 15 minuter på egen hand. I framtiden lär tältet hängas i reglarna. Så fort byrån bak är färdig, så ska jag försöka fixa tältet då jag inte haft möjligheten än.
    6 points
  42. Ny Sovlåda! Efter att ha bråkat hjärnan med alla tänkbara kombinationer av taktällt, sovlåda, husvagn () AirBnB och att gå i ide, tillsammans med utbudet på till salu sidorna så dyker det upp en stark kandidat till en Sovlåda™ 2.0 den var ju hela 130cm bred invändigt och bara 30 minuter bort. Men de 130cm var felmätt och det var en 110cm bred vagn, och trots att jag under en tid hade denna vagn i ett väldigt tilltalande pris och tillsammans med ett taktält modell hårdskal för ett lika tilltalande pris som kunde skickas från Gotland så hamnade prislappen vs. användbarhet på en ofördelaktig nivå. Så helt plåtsligt dyker det upp en ny Blocketannons på en vagn som påstods ha innermåtten Längd 240cm Bredd 156 cm Takhöjd 145-140 cm. Vilket inte passade in alls bland de vagnar som RC Campa sålt, dom har liksom nästan monopol på den marknaden. Så jag inledde ett chattande med säljaren och det visade sig att det var en TA-NO, Polentillverkad även denna, och en annan formfaktor jmf marknadsledande med en längd på 3868 mm en bredd av 1875 mm med en höjd på 1900 mm Så större men inte för stor(?) men 437km och 4 tim 35 min bort enligt Google. Vilket enligt mitt excelark gav en skillnad på 315mm bredare, 156mm längre och 10mm högre, utvändiga mått. Inte någon större skillnad, något bredare mot gamla sovlådan i originalutförande, men invändigt var det desto större skillnad, 450mm bredare, 80mm kortare och 200mm högre gjorde att man fick plats med en 140x190cm säng, något säljaren platsbyggt. Kort historia lång, efter diverse chattmedelande och ett telefonsamtal var både parterna överens om ett pris och en plan för helgen tog form. (Vilket resulterade i denna berättelse) Här har jag ju plats för en mycket större låda än vad jag hade på förra. Nu börjar listan med förbättringar: Ventilation, tidigare ägare körde med öppna fönster, något som funkar om man inte tycker det behövs. Värme, med 11grader C inne i lådan på natten skulle det vara skönt med värme. Förvaring, Jag har kvar draggstångslådan från förra bygget, där var den stor, här lite liten. Behöver skaka fram ca 10cm för att underlätta nr2 och en massa mer som vi tar senare. Så vad har forumet för tips på ventilation och värme?.
    6 points
  43. Landat hemma med orsaken till turen.
    6 points
  44. Efter maten passade @Vikingstål på att testa Volvon ute i skogen. Frigången var väl det som begränsade mest avseende vilka spår som han kunde köra. Djupa hjulspår och stenar och stubbar var inte helt komparativa med ett oskyddat underrede. Lite test i backe och med lite fart gick det bra. Här var det bäst att inte halka ner i spåren! Posering Lite avslutande flextest på rampen, kanske inte så imponerande men det är ju med främre krängningshämmare inkopplad.
    6 points
  45. Utsikten från Subaruns förarplats vid ankomst till Offroadbanan i Osby.
    6 points
  46. Ja jmf med Sorenton är det enormt mycket mer plats. Nu försökte jag med en kyl och en frys men inte mycket plats så... Kylen är en Jula och Biltema har en liknande och dom är stooora, 35+5liter. Drivs, än så länge, från det nyinstallerade 12V uttaget som bara fungerar vid tändning till så jag provar med att koppla en hjälpstartare som förhoppningsvis klarar driva kylen när inte bilens batteri är inkopplat, och ta laddning under tiden bilen går. Vi får se hur det fungerar. Sen är det tänkt att en DC/DC laddare och ett förbrukningsbatteri ska göra detta på rätt sätt.
    6 points
  47. Var iväg igår och krängde på de nya däcken De var riktigt hemska att få att sätta sig på fälgen så man fick i luft. Första däcket tog gott och väl 40 minuter försökte med alla knep vi kunde komma på. Slutade med att vi var 1 som skötte luftpåfyllningen och såg till att ventilen var innanför däcket sen var vi 2st som tryckte på varsin sida av däcket så att gummit tätade mot fälgen och en fjärde som skötte luftkanonen då gick det. De andra 4 gick sen på 10 minuter 😅 Nöjd med resultatet. MT däcken står på pall i väntan på vad jag ska göra med dom. Inte bestämt mig om jag ska sälja dom eller hitta några andra fälgar och ha som lite backup ifall man vill gegga runt lite. Just de! Har beställt en efterlängtad sak också. En kompressorkyl från Jula. Är för lat för att åka ner till Kalmar och köpa en på plats så beställde på nätet lär dyka upp nästa vecka. Blir en stor uppgradering från den gamla termoelektriska vi haft innan Förra midsommar tömde vi batteriet helt med den
    6 points
  48. Det händer grejer, odokumenterat då för det allra mesta tyvärr, Lyft på taktältet, blästrat och lackat fälgarna och fått på de nya KO2 däcken! Skjutit en slang till bakre värmepaketet har jag hunnit med också, och nu förbereder jag migsjälv och bilen för Overland Adventure Expon! Snyggt med Hagmans CA primer, kanske skulle låtit de vara gula? Eller var tror @Lars 9k? Men de fick bli blankvita tillslut, och det tror jag passade bättre in i "stuket" på bilen! Resultatet var väl lite sisådär egentligen men det är bättre än innan, och nu är de äntligen vita iallafall! Lite skillnad på de små mes-hjulen jag åkt på i snart ett halvår nu, Kändes riktigt jäkla gött att få på 33or igen! Sen vart det ju givetvis en liten provkörning! Inbillar mig att KM1orna bet mycket bättre i leran än KO2orna, Inte helt otippat kanske men det kommer nog att duga åt mig - Dock kanske snabba på inköpet av winsch? Och avslutningsvis för detta inlägg är efter tvätten! Nu har jag lite grejer som måste ses över och en rejäl rundsmörjning innan fredag, så hoppas jag att helgen i Stjärnhov levererar! Nu har ni iallafall fått ett livstäcken av mig!
    6 points
×
×
  • Create New...