Premium Member Lars 9k Posted November 23, 2019 Author Premium Member Share Posted November 23, 2019 On 10/7/2019 at 8:10 PM, Lars 9k said: Perfekt, då tanken har funnits ett tag att byta utväxling i axlarna och nu blev det en bra orsak till att genomföra det. Tyvärr var jag lite för positiv när jag trodde att reparationen bara skulle ta några dagar, faktum är att vi fortfarande, sex veckor efter beräknat klardatum, inte fått tillbaka Jeepen! Det visade sig att reservdelarna som skulle ”ligga på hyllan” var felaktiga och sedan blev den efterföljande beställningen från USA försenad i flera steg. När sen väl delarna kom till Sverige så blev mekanikern sjuk!! Förhoppningsvis börjar de åter på den i mitten av nästa vecka, men det krävs mycket flyt om vi skall få den lastad och klar innan Julbordet i Värmland! 1 8 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted November 23, 2019 Moderators Share Posted November 23, 2019 Jädra otur Lars! Sjukt störigt när man är utelämnad åt andra. Overlanding-volvon då? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 23, 2019 Author Premium Member Share Posted November 23, 2019 (edited) Jo lite så, får lära mig att shimsa axlar. Jo Overlanding-volvon finns ju, den passerade förresten nyss 560 000km, men det är ju inte riktigt samma sak att leka i snön med den. 😏 Edited November 23, 2019 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted November 24, 2019 Share Posted November 24, 2019 On 11/23/2019 at 1:39 AM, Lars 9k said: Tyvärr var jag lite för positiv när jag trodde att reparationen bara skulle ta några dagar, faktum är att vi fortfarande, sex veckor efter beräknat klardatum, inte fått tillbaka Jeepen! Det visade sig att reservdelarna som skulle ”ligga på hyllan” var felaktiga och sedan blev den efterföljande beställningen från USA försenad i flera steg. När sen väl delarna kom till Sverige så blev mekanikern sjuk!! Förhoppningsvis börjar de åter på den i mitten av nästa vecka, men det krävs mycket flyt om vi skall få den lastad och klar innan Julbordet i Värmland! Håller tummarna att den blir klar i tid 👍👍 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted November 28, 2019 Share Posted November 28, 2019 Hur ser de ut för er?kommer ni kunna komma på julbordet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 28, 2019 Author Premium Member Share Posted November 28, 2019 Nej tyvärr! Vi är riktigt frustrerade just nu. Trotts verkstadens ”vi tar in den på tis-onsdag” stod den fortfarande utanför i eftermiddags!😡 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Thol Posted November 30, 2019 Share Posted November 30, 2019 Vilket jobb det bar blivit på bilen sen sist jag kollade in här. Mycket framgång och stora mödor. Bra jobbat och kul att se att saker görs så bra det går😀 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 6, 2019 Author Premium Member Share Posted December 6, 2019 (edited) Uppdatering! När väl verkstaden efter ytterligare försening (jag var nära att hämta Jeepen) i tisdags tog isär bakaxeln för byte av utväxlingen upptäcke de att diffhuset med diffbromsen var uppslitet och en av lamellerna var sprucken!!! De hade ingen begagnad och en ny skulle kosta kring 4-5000kr. Alternativet en ARB-spärr ca 10 000kr. Inget av detta fanns hemma utan leveranstiden var kring 2-3 veckor oavsett alternativ. Vi försökte även hitta ett öppet diffhus att stoppa i så länge, men de enda begagnade sådana de hade hemma var avsedda för högre utväxling, 2.73-3.31, standard TJ och passade inte. Så för att ha någon chans att få Jeepen körklar till vårt Julbord helgen 14-15/12, fick jag plocka ur diffhuset på min reservdelsbil. Lite pyssel på gårdsplanen, kvällen torsdagen 5/12, perfekt meckarväder!! 10m/s och mörkt men åtminstone uppehåll och plusgrader. Första steget var att få bort bromstrummorna för att sen kunna dra ut drivaxlarna. Här tog det stopp första gången. Det är skillnad att skruva på min egen Jeep där det mesta numera varit av tidigare och sen blivit infettat vid återmontering. Här pratar vi istället om en rejält rostig ”oskruvad” bil från -93. Bromsjusteringen gick inte att släppa så för att få bort den ena bromstrumman fick jag skära isär den. Även efter den var kluven fick jag slå loss resterna. Med trummorna av var nästa steg att få av difflocket. Rejält rostigt. Här var det ”tur” att jag hade hylsa i storlek 1/2” för en 13mm hade varit för stor. Med rätt hylsa gick det ganska lätt att få av locket. Här stänkte oljan en del på grund av den hårda vinden, trotts att jag började med att bända upp locket försiktigt med ett par skruvar kvar i ovankant, lossade men inte avplockade. Diffhuset som blottades var med lamelldiffspärr! (Fast jag trodde först att det öppet) För att komma åt C-clipsen, som knappt syntes innanför solhjulen, lossades först låsskruven till mittaxeln. Här är det ett måste att man har en 1/4” nyckel som jag lyckligtvis också hade i verktygslådan. När låsskruven tagits bort kan man lirka ner mittaxeln, att tänka på här, är att det blir enklare om man tänker till på var axeln får plats. När axeln kommit undan, kan man trycka in axlarna en liten bit, då blottas C-clipsen och de kan enkelt plockas bort. Nästa steg var att plocka bort lagerövefallen på respektive sida. Att sen få ut diffhuset var inte helt enkelt då det satt stumt fast. Jag testade att lyfta med domkraften under diffklumpen för att eliminera eventuella brytningar i axelrören, men till sist fick det bli en del jobb med brytspettet för att få loss huset. När det väl lossade kom även lagerbanorna och shimsen ut, så det hade varit bra att haft en pappskiva under. Här ligger till sist diffhuset på arbetsbänken med tillhörande lager och shims. Förhoppningen är att diffhuset skall fungera att stoppa i Jeepen och att det kan fungera tills jag får ..... ARB-spärren som blev det framtida valet. Torsdagens belöning efter flera timmar ute på gårdsplanen. Håller nu tummarna för att vi snart skall höra ifrån verkstaden med ett positivt besked. Edited December 6, 2019 by Lars 9k Efter utbildning insett att diffhuset var MED lamellbroms! :) 6 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 6, 2019 Author Premium Member Share Posted December 6, 2019 Beskedet som jag fick samtidigt som jag fick klart för mig att diffhuset var MED lamellbroms var att Jeepen skall bli klar imorgon lördag. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 6, 2019 Share Posted December 6, 2019 Mmmm.. ARB-sperre. ❤️ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albatross Posted December 7, 2019 Share Posted December 7, 2019 16 hours ago, Lars 9k said: ... Torsdagens belöning efter flera timmar ute på gårdsplanen. ... Bara en flaska?.... jag hade unnat mig ett par tll 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted December 7, 2019 Moderators Share Posted December 7, 2019 Vilken hjälte du är Lars! Skam den som ger sig som sagt 👍. Hoppas verkstaden håller vad de lovar och att Jeepen håller ett tag. Coolt m spärr, vet att Gammeltackan har en eller två sånna på önskelistan men är en del annat som måste prioriteras. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 8, 2019 Author Premium Member Share Posted December 8, 2019 (edited) Jeepen kom hem på lördagen, nu med fixade axlar. Ny utväxling är nu 4:56 med Alloy drev samt nya lager och tätningar. Men fortfarande fanns andra sviter kvar efter turen på Offroadbanan i oktober. Bland annat hade bakfjädern flexat loss på grund av för klen stropp för utfjädringsbegränsningen. När fjädern lossnade slets slangen till luftbälgen sönder så första reparationen var att plocka ner fjädern, byta till ny luftslang och även montera ny utfjädringsbegränsning. Med demonterad krängningshämmare och lossad stötdämpare var det ganska enkelt att få loss fjädern. Lite värre att trä igenom och fästa den nya slangen. För att komma åt fjädertornet måste klädseln över hjulhuset bort. Som kräver att klädseln vid bakdörren lossas. Som kräver att lastgallret tas bort. Vidare måste klädseln ovanför hjulhuset tas bort vilket kräver att klädseln över bakluckan tas bort. Även tröskelskyddet i bakluckan måste bort. Men till sist var ny slang på plats, all klädsel återmonterad och lastgallret åter monterat. Även ny kraftigare utfjädringsbegränsning på plats. Edited December 16, 2019 by Lars 9k 7 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobertHedblom Posted December 9, 2019 Share Posted December 9, 2019 Utfjädringsbegränsningen kan inte komma åt bromsröret där va? Eller är det bara på bild beroende på vinkel eller liknande som gör att det ser ut att vara mycket nära varandra? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 9, 2019 Author Premium Member Share Posted December 9, 2019 52 minutes ago, RobertHedblom said: Utfjädringsbegränsningen kan inte komma åt bromsröret där va? Eller är det bara på bild beroende på vinkel eller liknande som gör att det ser ut att vara mycket nära varandra? Det är nära. 😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 17, 2019 Author Premium Member Share Posted December 17, 2019 (edited) Efter att äntligen kommit ut lite på tur och mini offroad fick det bli lite fixande i garaget idag. Först på tur stod att få till funktionen att bryta de främre extraljusen. Sedan en tid har de inte gått att slå av separat utan alltid gått till vid tänt heljus. Då jag alltid styr brytfunktionen via minus på reläet så var det möjligen kasst relä(inte troligt), kass brytare(möjligt) eller klämd kabel med kontakt till jord(troligt efter min tidigare demontering av hela inredningen). Efter att jag kopplat av brytaren utan någon skillnad kopplade jag av jord/styrning av brytning-kabeln på relät och då släppte det. Kontrollmätning visade på att kabeln på reläts jordkabel var jordad även när den var frånkopplad i båda ändarna. Lite lätt lerigt men fullt fungerande. Nästa steg blev att följa kablarna in till kupén och ganska snart hittade jag felet, kabeln var klämd under fästplattan till gaspedalen och manteln var skadad och hade kontakt med jord. Lite spännande uppkoppling då reläerna till extraljusen sitter alldeles intill batteriet. Med ny isolering och bättre dragning av kabeln var det felet åtgärdat. Jag passade även på att montera i ny värmesits i förarstolen. Kan ju vara skönt med lite rumpvärme på mellandagsturen. Ganska pilligt och klurigt att få av stolsklädsel och lirka in värmesitsarna men med lite övertalning gick det bra. Det var riktigt skönt att borra ner ändan i den varma stolen vid det efterföljande testet. Finns lite mer att pilla med framöver ....... Edited December 17, 2019 by Lars 9k 5 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 20, 2019 Author Premium Member Share Posted December 20, 2019 Idag blev det dags att slutföra servicen som jag påbörjade i oktober! 😂 Då byttes olja, olje och luft -filter men stiften skulle jag göra ”sen”. Trångt och jäkligt men där nere någonstans sitter de. Men med hjälp av lite knutar och förlängare så går de att komma åt. Viktigt att blåsa runt stiften innan de skruvas ur, i de här ”hålen” samlas det mycket skit, jag lovar!! Tändstiften såg över lag bra ut, på gränsen till att gå lite varma på vänstersidan men ingen direkt sot eller andra konstigheter. Jag använder en tändstiftshylsa med inbyggd momentfunktion, 20Nm. Jämfört med hur tändstiften såg ut den gången jag hade skadade tändstiftskablar är dessa kanon. 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 22, 2019 Author Premium Member Share Posted December 22, 2019 (edited) Hmm..... inför laglig vinterkörning behövs det monteras vinterdäck. Mina Nokian Hakkapeliitta dubbdäck 245/75-16 är ju inte sååå små men ............ Lite mer luft i hjulhusen! 😂 Edited December 22, 2019 by Lars 9k 3 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 2, 2020 Author Premium Member Share Posted January 2, 2020 (edited) Nyårsafton var det tid att återställa till ”rätt” hjul efter vår mellandagsresa. Upptäckte dock glapp i ett framhjulslager så hjulbytet tog någon timme längre tid. Byte av lager går enkelt om allt varit av tidigare. Denna gången kunde jag dessutom använda min nya mutterknack vilket underlättade ytterligare. Ett begagnat lager fanns på vinden, tyvärr sliter stora hjul hårt på lagerna trotts att jag har ganska moderat ET. Det som satt på höll 3700mil, lite bättre än gången innan då det höll ca 2000mil. Det får ingå framhjulslager i servicekittet som ligger hemma. Edited January 6, 2020 by Lars 9k 6 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 5, 2020 Author Premium Member Share Posted January 5, 2020 Idag blev det lite restaurering av inredningen. Lika bra att bättre lackskador och slitage innan den packas undan. Grått är tacksamt att bättra. 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted January 9, 2020 Share Posted January 9, 2020 Något för dig Lars! En 3D-printer hemma och du kan skapa många reservdelar hemma! 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted January 10, 2020 Share Posted January 10, 2020 Det där är ju faktiskt en skitbra idé. Fast det är ju ganska mycket jobb klart. Men om man inte gillar mycket jobb ska man ju syssla med nåt annat än bilhobby 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted January 28, 2020 Share Posted January 28, 2020 On 1/2/2020 at 11:09 AM, Lars 9k said: Ett begagnat lager fanns på vinden, tyvärr sliter stora hjul hårt på lagerna trotts att jag har ganska moderat ET. Det som satt på höll 3700mil, lite bättre än gången innan då det höll ca 2000mil. Finns det inga Heavy Duty hjulager att köpa? Hittade något till min där dom påstod att de var 2.5ggr starkare än orginal. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 28, 2020 Author Premium Member Share Posted January 28, 2020 Det stod HD på senaste leveransen får väl se när det begagnade ger upp. Satsar generellt på bättre än billigt när jag köper ........ men det är inte alltid det hjälper, fast 3700 är ju nästan dubbelt så mycket som 2000!! 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 8, 2020 Author Premium Member Share Posted February 8, 2020 (edited) Det har varit ganska sparsamt med verkstadstid för Jeepen senaste tiden. Har mest varit fixande av OverlandingVolvon och släpet. Dock har jag fått på mina LED lampor i fronten som skall få agera DRL. Nightbreaker H4 lamporna som sitter i halvljuset brinner slut lite väl fort när de ständigt är tända och de är inte billiga. Därför har tanken funnits en längre tid att få till en DRL funktion som inte går sönder så fort vi kör ut i skogen. Där skall de också fungera som närljus och komplement till halvjlus/arbetsljus. På landsväg skall de dagtid lysa istället för halvljus och i mörker tillsammans med helljuset/X-ljusen. Efter mätning borrades ett hål i varje hörn och sedan brändes det stora hålet ut med plasmaskärare. 6mm stål tar man inte gärna för hand. Fästhålen gängade jag sedan direkt med gängtapp kofångaren. I Görans garage tog arbetet bara någon timme. Att få till den elektriska kopplingen med kabeldragning tog betydligt längre tid. För att få till funktionen så som jag ville ha den kopplade jag lamporna via två parallellkopplade relä som jag styr via jordning av respektive dragkrets. (Undviker gärna långa pluskablar in i kupén) Utgångarna på reläerna är hopkopplade, det ena relät får +styrspänning från p-ljus och det andra från helljuset. Via en treläges brytare inne i kupén jordar jag antingen det ena eller det andra relät alternativt inget av dem. Får hoppas att jag inte trycker sönder dem mot ett träd men jag tror de skall tåla en del och dessutom har jag två till i reserv. Då de sitter i de vinklade hörnen på kofångaren bländar de inte framåt överhuvudtaget och väldigt lite precis vid ett möte. Samtidigt ger de ett tillskott på ljus i hörnen närmast bilen i mörker vilket jag ville ha. Den som tittar närmare på bilden ser kanske att takräcket med vidhängande belysning saknas. Detta beror på att arbetet med att bygga om @Per Pettersson tidigare Frontrunner plattform har startat. Den skall anpassas från GC WKll till GC ZJ. Tanken är att den skall ge möjlighet att förutom taktältet även kunna ha en mindre låda samt reservdunk på taket och så lampor förstås. Strävan är att bygga fästena så lågt som möjligt och förhoppningsvis åter kunna köra in Jeepen i garaget utan att först behöva tömma ut luften ur fjädringen varje gång. Edited February 8, 2020 by Lars 9k 6 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now