Jump to content

El försörjning


Thony
 Share

Recommended Posts

4 timer siden, Wiberg sa:

Ja, är svaret på frågan om man slår i skallen med jämna mellanrum.

😄 Och då är följdfrågan hur långt är det mellan din skalle och kupétaket samt åt sidan mellan din skalle och konsolen. 😝 Nej.... behöver inget svar på det.

Tack för måtten. Där passar det utmärkt med en NDS iManager Touch display om det nu blir så.. 👍

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 3 months later...

Jag har lagt vantarna på en winch som har 4,9kW effekt. Jag tänkte isolera den från batteriet med denna som klarar 275A konstant och 455A i 5 minuter. Jag antar att man sällan kör en winch på maxbelastning så lång tid (och max drag på min winch blir ju strax under 410A om jag tänker rätt...) 

 

Kommer brytaren brinna upp eller funka?!

Link to comment
Share on other sites

Ohms lag säger att du tänker rätt, och om leverantörerna inte far med osanning så bör den termiska utvecklingen ej äga rum.

Är man orolig inför den blå-butiken kan man söka bland andra leverantörer, tex här.

Och som vanligt en disclaimer om att jag på inga sätt är profs på el.

Hmm funderade lite till...  Ohms lag är för resistiv last om jag mins rätt och en elmaskin med lindningar är då åxå  induktiv, eller?

image.png.63ff9120745507485d7f6df986238d14.png

Nu blev det mera komplex eller tunnare is för Norlin då strömmen inte blir exakt som ren resistiv last. 

U=R*I+E <-> U-E/R=I kan det stämma? I så fall får man lägre ström om man räknar med E.

Ähh, jag skulle provat med de prylar du kikat på, men det är ju jag det...

Edited by norlin
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 3/14/2020 at 9:31 AM, norlin said:

Är man orolig inför den blå-butiken kan man söka bland andra leverantörer, tex här.

Nädå, är inte orolig för den blå butiken :)

 

Nästa fråga; jag passade på att fräscha upp polerna lite och bytte rostiga gamla detaljer mot andra jag hittade i bra-att-ha-lådan... bör de vara i speciellt material? Original var uppenbarligen inte rostfritt vilket får mig att undra om olika ledningsförmåga hos olika material!

20468220-9F18-460F-9F6D-96242684D581.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Ingen direkt panik, Wikipedia  har en liten tabell över vanliga material.

image.png.8e1c5f3572d119cb1a00999c800a36a7.png

Rost har helt klart en större inverkan än ev. ytbehandling  på skruv & mutter.

Silver har bra ledningsegenskaper, så varför guld i kontakter? tja ett bra material som är motståndskraftigt mot oxidation. Fast man kan alltid hjälpa till med lite skydd, typ kontaktfett

Undvikt materialen i nedre delen av listan att leda el :)

 

  • Like 1
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Rostfritt är ju inte det bästa i alla lägen, det har en tendens att skära i gängorna.

Jag hade satt ditt ”vanliga” skruvar och så polfett.

MEN jag hade öppnat motorn och sett hur kol och kolhållare ser ut.

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

24 minutes ago, Lars 9k said:

Rostfritt är ju inte det bästa i alla lägen, det har en tendens att skära i gängorna.

Jag hade satt ditt ”vanliga” skruvar och så polfett.

MEN jag hade öppnat motorn och sett hur kol och kolhållare ser ut.

 

Det är redan gjort! Verkar vara samma winch som du har med skillnaden att min såg finfin ut inuti... ingen rost, ärg eller annat fult. Jag tyckte utgående axel var trög att snurra för hand men jag vet inte hur den ska kännas. Motorn drar iallafall igång fint när jag lägger ström på den. 👍🏻
 

Däremot är relät dött :(

Edited by Linusp3
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Skönt att den var fräsch inuti!

Avseende styrning finns ju lite olika varianter.

Jag bytte ut min mot en vattentät lite dyrare variant från T-max 

Men man kan ju även sätta dit en ren solenoid om du inte får igång den gamle.

 

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Finns det någon fördel med bolt-on säkringar jämfört med flatstiftsäkringar? Jag tänkte bygga en liten säkringspanel under huven och funderar på om jag ska gå den enkla vägen med en färdig säkringsbox eller knåpa med flera separata säkringshållare...

 

Just nu har jag en hållare för bolt-on-säkring fastsatt på batteriboxen som säkrar av utrustningen på flaket (kyl, LED-belysning, USB-uttag för laddning av mobiler etc och pumpen till vattentanken) men tänkte utöka med säkring för primärt extraljus och växelriktare, sen kanske något mer tillkommer... 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Har skummat igenom den här tråden och försökt läsa mig till vad som behövs för ett förbrukningsbatteri, men jag förstår ungefär 2% av vad som sägs.
Jag köpte ju en kylbox för ett tag sen som jag inte har monterat i bilen än, den kommer ju behöva ett eget batteri för det är ju dumt att ha det på startbatteriet. Jag har dock ett fritidsbatteri och en 230v batteriladdare till husvagnen. Går det att göra en "fullösning" med en spänningsomvandlare, plugga in 230v laddarn i den och använda fritidsbatteriet från husvagnen, eller är det ett stort NEJ?
Om NEJ, vad är billigaste lösningen annars? 

PS: Tar gärna lite tips i PM då det känns som att jag lär behöva en del guidning inom det här 😵

Edited by Vikingstål
Link to comment
Share on other sites

Kan inte svara på om fullösningen är bra, ok, dålig eller farlig. Men tänker du i så fall flytta över prylarna "permanent" eller bara som en tillfällig lösning? Jag funderar på om batteriet ska monteras i bilen eller bara stå "löst" tills det att annat system monteras.

Om fritidsbatteriet ska monteras fast i bilen och det får plats i motorutrymmet så har du en enkel och billig lösning här med skiljerelä (300 kr) här, en liten bit ner på sidan: https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/785-och-så-kom-mulan/page/4/&tab=comments#comment-19254

Ska du köpa ett nytt batteri så är det allra enklast och billigaste att koppla ihop två start batterier. Också en form av fullösning som många kommer ropa högt om att: "Så får man inte göra! Du måste ha DC-DC, lithium, solpanel och helst en touchscreendator som monitorerar och styr allt, och är monterat i en Arctic Truck där ombyggnad kostat mer än bilen!!" Men dubbla startbatterier är faktiskt ett koncept som funkar alldeles utmärkt för en natt om du kör med kylbox med kompressor (inte termoelektriskt). Speciellt om kylboxen har spänningsvakt. Och då kan du välja om du vill använda det på förbrukarprylar över natten eller spara den extra krämen till att bilen verkligen startar om det är minus 45 och allt flytande är segt som sirap.

Nästa steg på kostnadsstegen är vad jag vet annars lösningen ovan med skiljerelä.

Får batteriet inte plats i motorutrymmet utan behöver monteras långt bak i bilen, så uppstår större spänningsfall ju längre ledningen är från mataren, t.ex. startbatteriet. Var i längd på kabeln gränsen går för när det betalar sig att skaffa en DC-DC laddare som höjer laddspänningen till fritidsbatteriet får någon annan svara på.

Ett alternativ är även att köpa en powerbank. Typ en sådan här: https://www.conrad.se/p/goal-zero-yeti-400-powerstation-bly-agm-33000-mah-3700-022-1359739 Då får du ett färdigt paket. (Nu tittade jag inte jättenoga om just denna var precis en sådan som du laddar från bilen och sedan kan koppla in allt möjligt.)

Personligen har jag bara en pytteliten termoelektrisk box just nu, och jag drar ut sladden över natten trotts att jag har fritidsbatteri. Funkar utmärkt. Vill inte skada batteriet innan jag får inhandlat en kompressordriven box.

Edited by Jonas Andersson
Finputsning
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

29 minutes ago, Jonas Andersson said:

Kan inte svara på om fullösningen är bra, ok, dålig eller farlig. Men tänker du i så fall flytta över prylarna "permanent" eller bara som en tillfällig lösning? Jag funderar på om batteriet ska monteras i bilen eller bara stå "löst" tills det att annat system monteras.

Om fritidsbatteriet ska monteras fast i bilen och det får plats i motorutrymmet så har du en enkel och billig lösning här med skiljerelä (300 kr) här, en liten bit ner på sidan: https://www.overlanding.nu/forum/index.php?/topic/785-och-så-kom-mulan/page/4/&tab=comments#comment-19254

Får batteriet inte plats i motorutrymmet utan behöver monteras långt bak i bilen, så uppstår större spänningsfall ju längre ledningen är från mataren, t.ex. startbatteriet. Var i längd på kabeln gränsen går för när det betalar sig att skaffa en DC-DC laddare som höjer laddspänningen till fritidsbatteriet får någon annan svara på.

XC70 har sina startbatterier i skuffen under golvet. Men tanken är att ha det tillfälligt under vårturen för att ha kompressorkylen igång när man står stilla.

 

27 minutes ago, Jonas Andersson said:

Men dubbla startbatterier är faktiskt ett koncept som funkar alldeles utmärkt för en natt om du kör med kylbox med kompressor (inte termoelektriskt). Speciellt om kylboxen har spänningsvakt. Och då kan du välja om du vill använda det på förbrukarprylar över natten eller spara den extra krämen till att bilen verkligen startar om det är minus 45 och allt flytande är segt som sirap.

Allra helst skulle jag vilja ha separata batterier, just ifall man blir ståendes en par dagar och kan ladda med solcell, typ Overlanding Expo.

 

33 minutes ago, Jonas Andersson said:

Personligen har jag bara en pytteliten termoelektrisk box just nu, och jag drar ut sladden över natten trotts att jag har fritidsbatteri. Funkar utmärkt. Vill inte skada batteriet innan jag får inhandlat en kompressordriven box.

Satt även och fundera på det här, strunta i att kasta över extra batteri och bara dra ur kylen när man kommer fram dit man ska sova, men känns ju ändå som att man vill ha kylen igång för att slippa uppvärmning och nerkylning av maten hela tiden.

Men det går alltså att koppla ihop ett fritidsbatteri med startbatteriet bara man skiljer dom av med ett skiljerelä?

Link to comment
Share on other sites

Många kylboxar har en inbyggd batterivakt och på en del modeller kan man ställa in batterivakten själv.

För egen del tänker jag bara använda startbatteriet och så länge man kör varje dag tror jag inte att det är ett problem med strömförbrukningen.

Står man på samma ställen fler än en dag har jag en hopfällbar solcells"väska" som får stå för laddningen.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

1 minute ago, Fredrik L said:

Många kylboxar har en inbyggd batterivakt och på en del modeller kan man ställa in batterivakten själv.

För egen del tänker jag bara använda startbatteriet och så länge man kör varje dag tror jag inte att det är ett problem med strömförbrukningen.

Står man på samma ställen fler än en dag har jag en hopfällbar solcells"väska" som får stå för laddningen.

Kompressorkylen från Swedol som jag har, har batterivakt som man själv kan ställa. Jag är dock osäker på hur friskt mitt startbatteri är, kanske klarar mig på att uppgradera startbatteriet i så fall och skippa förbrukningsbatteri tills man har tid och kapital att göra en permanent installation.

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Ja om du har startbatteri i skuffen så är det utmärkt med ett skiljerelä. Ingen anledning till att lägga nästan 10 dubbla på dc-dc. Det går att billigt utvidga med solpanel med tillbehör i framtiden.

Då är väll frågan mest skiljerelä eller powerbank.

Powerbank ger ju en del fördelar men kostar mer.

Link to comment
Share on other sites

3 minutes ago, Jonas Andersson said:

Ja om du har startbatteri i skuffen så är det utmärkt med ett skiljerelä. Ingen anledning till att lägga nästan 10 dubbla på dc-dc. Det går att billigt utvidga med solpanel med tillbehör i framtiden.

Då är väll frågan mest skiljerelä eller powerbank.

Powerbank ger ju en del fördelar men kostar mer.

Så man har alltså en dc-dc laddare för att få upp spänningen när man laddar förbrukningsbatteriet, ifall det är långt mellan batterierna? Tror nog att jag kör separat batteri och skiljerelä, då kan jag själv välja vart jag vill ha mina olika uttag från batteriet. Måste man ha 2 lika batterier när man använder skiljerelä, eller kan man blanda lite som man vill?

Link to comment
Share on other sites

DCDC laddare är att föredra även om de kostar en extra slant.

Ett skiljerelä avskiljer eller kopplar enbart ihop batterierna vilket innebär att om du efter en dag på camp har ett fullt startbatteri och ett urladdat fritidsbatteri så kopplar skiljerelät ihop batterierna så fort generatorn börjar ladda. Eftersiom generatorn inte vet att du har ett fullt och ett tomt batteri kommer det att anta att du har ett halvfullt batteri vilket i sin tur innebär att startbatteriet blir överladdat och fritidsbatteriet inte får tillräckligt med laddning, enkelt förklarat.

Över tid förstör du båda batterierna.

  • Like 2
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

5 timer siden, Fredrik L sa:

Eftersiom generatorn inte vet att du har ett fullt och ett tomt batteri kommer det att anta att du har ett halvfullt batteri

Jag fick det förklarat som så att förbrukarbatteriet laddas från startbatteriet. Generatorn känner av startbatteriets spänning och inte fritidsbatteriet. Således ska då generatorn ladda startbatteriet som vanligt utbfrpn vad det har för spänning och förbrukarbatteriet bara bli en förbrukare som allt annat. Generatorn ska inte ladda batterierna parallellt. Är detta en möjlighet eller har jag fattat fel?

Edited by Jonas Andersson
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...