Premium Member Lars 9k Posted April 16, 2020 Author Premium Member Share Posted April 16, 2020 Efter att ett tag haft intermittent fel på displayen i takkonsollen la den till sist av helt. Då den förutom att visa yttertemperatur och kompassriktning även styr om innertemperaturen skall visas i Celsius eller Farenheit var det ganska irriterande då den ”stannade” i Farenheit. Det blev till att plocka ner takkonsollen och hoppas på att felet låg i själva displayen och inte i kablaget eller nere i klimatkontrollen. Displayen och dess elektronik satt i en egen modul. Efter att ha kontrollerat att motsvarande display i reservdelsbilen verkade fungera, om än med knasiga värden, flyttade jag över den till Jeepen. Efter några starter började värdena bli rimliga, +12 grader istället för -18 även om kompassen fortfarande var fel. Kompassen rättade dock till sig efter en kalibrering. https://www.manualslib.com/manual/855664/Jeep-Grand-Cherokee.html?page=47#manual Så nu kan vi åter njuta av fungerande visning av yttertemperatur och kompassriktning samt innertemperaturstyrning i Celsius. 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 23, 2020 Author Premium Member Share Posted April 23, 2020 Det kom två lådor till garaget, upphämtade av @Hanna! Utlagt på golvet såg innehållet ut så här... Vilket pussel!! 3 3 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted April 27, 2020 Share Posted April 27, 2020 On 4/23/2020 at 10:22 PM, Lars 9k said: Det kom två lådor till garaget, upphämtade av @Hanna! Utlagt på golvet såg innehållet ut så här... Vilket pussel!! Så jäkla härligt med nya grejer 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 27, 2020 Author Premium Member Share Posted April 27, 2020 (edited) Efter att ha räknat över innehållet och konstaterat att det nog stämde, men kanske inte riktigt eller jo.... så började jag med stöd av Göran montera ihop delarna med slutmålet att få en mer vibrationsfri gång i Jeepen. Lagerbana, infettat rullager och packbox monterat i ena sidan av första hubben. På andra sidan, lagerbana. I spindlarna monterades kullager och packbox. Pressen är nästan en förutsättning för dessa jobb. Förutom att pressa in lager, pressades även skruvarna till hjulen på plats. (Här blev det fel men det visste jag inte då!) När det sen blev dags att börja demontera delar från Jeepen, kunde jag konstatera ett oljeläckage från ena sidan av framaxeln. Detta innebar att vi beslutade oss för att även byta packboxarna i axelrören vilket krävde demontering av difflock och differentialen . Men först skulle bromsok och drivaxlar av. Klossarna var slut vilket jag visste om. De var även lite snedslitna, vilket jag hoppas råda bot på med hjälp av nya glidpinnar och bussningar. Även nya tätningar till kolvarna låg och väntade, välbehövligt!! När drivaxeln kom ut hittade vi nog anledningen till oljeläckaget, ytan där packboxen löpte var rostskadad. Vilket gör det betydligt svårare för packboxen att hålla tätt! Jag är ganska tacksam för att jag har bytt till förstärka lock över differentialerna. De får mycket stryk!! De nedre skruvarna var lätt justerade till en ny form. En form som krävde att jag slog på en 12mm hylsa istället för den 1/2” som det egentligen skulle vara. Med de övre skruvarna kvar men lossade, kunde sen oljan tappas ur. Då diffhuset skulle tömmas fick överfallen till lagerna plockas bort. De var tydligt uppmärkta sedan tidigare. Det ena med ett liggande ”Y” på överfallet och i diffhuset. På andra sidan ett stående. Med differentialen urplockad skulle sen packboxarna till drivaxlarna bytas ut..... Edited April 28, 2020 by Lars 9k 5 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 28, 2020 Author Premium Member Share Posted April 28, 2020 (edited) Packboxarna som är försedda med ”plåtskal” var ganska besvärliga att få på plats. Då de sitter en bit in i axelröret samtidigt som det är trångt i diffhuset, är det svårt att få tillräcklig kraft för att få i dem. Vi valde att ”dra” i dem genom axelröret med en glidhammare, gängstång, bricka och en hylsa. Dock var det väldigt lätt att de kantrade och vi fick göra om det några gånger innan packboxarna slutligen satt på plats. Till vänster syns ARB hylsan som för in luft till spärren inne i diffhuset. När vi sen monterade differentialen i huset och spände den så gick den alldeles för trögt. Efter diverse kontroller återstod bara att ändra shimsningen. En shims fick byta sida, sen löpte kardanen lätt igen och med rätt spel mellan pinjong och kronhjul. Med de nya Alloy drivaxlarna tillhörande satsen kunde jag nu åter montera Alloytätningarna i axelrören. De ”limmas” i rören, är försedda med en smord packbox och motverkar att man fyller axelrören med skit och lera samt de stabiliserar drivaxlarna något. På drivaxlarna monterades också dammtätningar, dessa dock in mot baksidan av hubben. Det är viktigt att pressa på stålhylsan INNAN man sticker in drivaxlarna i axeln, fråga inte varför jag vet det så säkert!! Med drivaxeln fastspänd med stöd underifrån gick det ganska bra att driva på hylsan med hjälp av en lös skrothylsa. På hylsan trädes sedan dammtätningen på. Nästa steg vara att dra fast hubben på samma sätt som original med skruvarna från baksidan. De skulle dras med ca 100Nm samt låsas med låsvätska. Utskjutande gängning smorde jag sedan med kopparpasta för att motverka rost i gängorna. Därefter var det tid för spindeln, den träddes utanpå hubben med ett koniskt rullager mot hubben och sen träddes ytterligare ett lager på utifrån, vilket låstes med en första lagermutter. Här ser den observanta något som inte ser helt rätt ut!! Därefter var det egentligen tid att justera in rätt lagerspel men det avvaktade jag med och började istället montera bromsar. Skivorna träddes utanpå spindlarna och och de nyfixade oken skulle monteras. Men här tog det stopp! 😡 Edited April 28, 2020 by Lars 9k 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartstreams Posted April 28, 2020 Share Posted April 28, 2020 Som jeepägare är jag tacksam över såna här snygga poster!🙂👍 Hoppas det löste sig! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 29, 2020 Author Premium Member Share Posted April 29, 2020 (edited) Efter några svettiga minuter då jag konstaterat att bromsskivorna satt för lång ut, eller om det nu var bromsoket som satt för långt in, kontrollerade jag monteringsanvisningen igen. Ahhh... spindeln skulle sitta på utsidan av bromsskivan, med hjulbultarna som låsning. Med lättat hjärta höll jag kväll för att nästa dag med stöd av Göran, ta mig an problemet att pressa ut hjulbultarna igen ur spindlarna. Med ett bra mothåll på undersidan var det snabbt gjort att slå ut bultarna. Med bultarna ur var det sen bara till att göra om och göra rätt! Bultarna in från skivans baksida, ”navet” på hubben inåt genom skivan. Lite bättre linje mellan skiva och bromsokshållaren! Så här vackert blev det sedan när det mesta var på plats. Återstod att justera in de nya koniska rullagerna, montera bromsar och hänga på den sista delen. Att justera in lagerna underlättade av detta verktyg som Göran lite snabbt tillverkade. Hakarna passar in i låsmuttrarnas spår och möjliggjorde montering med moment. Ger lite bättre kontroll än dorn och hammare. Några rörbitar, lite fyrkantsjärn, en skrothylsa, svets, svarv och en duktig hantverkare så vips har man en haknyckelhylsa med 1/2” fattning! Efterhand hade den stora högen med puzzlet minskat och till sist var det bara det roligaste kvar, orsaken till hela detta projektet! Edited April 29, 2020 by Lars 9k 3 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted April 30, 2020 Share Posted April 30, 2020 22 hours ago, Lars 9k said: verktyg som Göran lite snabbt tillverkade Alla borde ha en Göran... 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 30, 2020 Author Premium Member Share Posted April 30, 2020 (edited) De uppmärksamma har väl insett att det är montering av frihjulsnav som sysselsatt mig senaste tiden. Då jag haft vibrationer från främre kardan, valde jag mellan att skaffa en ny kardan, eller låta den stå still när den ändå inte skall driva. Det blev betydligt lugnare i Jeepen med främre drivlinan stilla. Som bonus fick jag nu också justerbara hjullager fram, med koniska rullager. Förhoppningsvis lite starkare än de kullager som sitter original och som jag fått byta med alltför täta intervall. Vem vet, kanske sparar det några droppar bensin också. MEN.... frihjulsnaven flyttade ut hjulen ca 15mm, vilket jag borde insett, då det är så där bak. Detta medförde att hjulen nu gick i trösklarna när jag svängde och garanterat skulle tugga ännu mer än tidigare i skärmkanter och innerskärmar! Vad göra!!??? Förnuftet fick råda, 31” däck lånades av @Per Pettersson och inom snar framtid kommer nya däck beställas. 31x10,5-15 ser riktigt smått ut, hoppas 33” blir lite bättre. Det blir 33x12,5-15 i framtiden vilket bör ta bort alla bekymmer med däck som tar i skärmarna, samt även möjliggöra att vi kommer att kunna köra in Jeepen i garaget utan att tömma luften ur fjädringen varje gång! Aluminiumlådan har också kommit på plats. I den skall alla vinschprylar hamna, vilket kommer ge @Hanna mer plats för grytor inne i inredningen. Edited April 30, 2020 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted April 30, 2020 Author Premium Member Share Posted April 30, 2020 (edited) On 12/23/2018 at 12:50 AM, Per Pettersson said: Once you go big you never go back... Eller hur var det nu? Tja ... jo........ det blir nog så ändå!!🤔 Edited April 30, 2020 by Lars 9k 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Vettigt tänkt med däcken där! Bilen ser bra ut Är ju nästan helt ny nu som du håller på och byter... hahaha 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 1, 2020 Author Premium Member Share Posted May 1, 2020 Ja en hel del skruvande blir det emellanåt och även nya tankar och delar. Men så länge jag ser Jeepen och skruvandet som en del av hobbyn så är det egentligen inget problem. Jag har lika kul, om än på ett annat sätt, när jag meckar och fikar i kompisens garage, som när vi är ute på tur! 1 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 1, 2020 Share Posted May 1, 2020 Enig! Men mindre hjul? 🥴 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 3, 2020 Author Premium Member Share Posted May 3, 2020 Idag plockades hjulen isär. Tvättade och klara till försäljning. I veckan skall det beställas nya däck och fälgarna skall snyggas till. 2 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted May 4, 2020 Share Posted May 4, 2020 On 5/3/2020 at 5:33 PM, Lars 9k said: Idag plockades hjulen isär. Har svårt för att trycka på gilla knappen här... 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 9, 2020 Author Premium Member Share Posted May 9, 2020 I väntan på de nya däcken blev det lite uppsnyggning av ”snobbringarna”, gula och vackra och med de värsta hacken nerslipade. 3 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted May 9, 2020 Share Posted May 9, 2020 Vilken otur för mig att jag såg försent som vanligt! jag har 4 st Hankock dynapro MT 33x12,5 15 som har gått 6 mil väg och en timme terräng som är för små på min bil //Leffe Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 9, 2020 Author Premium Member Share Posted May 9, 2020 Ajdå.. ja jag har nya på G..... Link to comment Share on other sites More sharing options...
Leffe Posted May 9, 2020 Share Posted May 9, 2020 Har du sålt dina gamla ännu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 9, 2020 Author Premium Member Share Posted May 9, 2020 Nope, blir strax Blocket. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 13, 2020 Author Premium Member Share Posted May 13, 2020 Mycket däck blir det.. Men nu är jag åtminstone på G att montera de nya däcken. 5 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 19, 2020 Author Premium Member Share Posted May 19, 2020 Äntligen! På grund av mycket jobb sista tiden har garagetiden varit minimal. Men ikväll blev äntligen alla skruvarna till beadlocken dragna med rätt moment och hjulen klara. Bara till att montera när farten var uppe. Så nu står äntligen Jeepen på ”rätt” hjul! 33x12,5-15” Lite större än de lånade 31x10,5-15” Och de tidigare 265/75-16 Men mindre än de senaste, 35x12,5-15” Frågan är dock om inte 33” klär den väl så bra! 6 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted May 19, 2020 Share Posted May 19, 2020 Nei, men helt greit. 😉 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 Tycker ni landat helt rätt med 33” Lars. Ser vettigt/snyggt ut, och förmodligen ”tillräckligt” för de flesta äventyr Nu går den väl in i garaget med!? 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 Vad var det som fick dig att byta från 35 till 33? 33orna ser perfekt ut på den! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now