Premium Member Lars 9k Posted May 20, 2020 Author Premium Member Share Posted May 20, 2020 Se lite högre upp i tråden din lade drul...... 😛 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jockeiskogen Posted May 20, 2020 Share Posted May 20, 2020 Blev ju hur bra som helst med 33"! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted May 22, 2020 Share Posted May 22, 2020 Har följt den här tråden i tysthet sedan några år tillbaks. Det är helt galet vilka framsteg som skett med denna bil! Det som är gjort på den bilen är precis det jag skulle vilja göra med min egen ZJ, om jag någonsin hade haft råd. Grymt jobb som är nerlagt! 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted May 22, 2020 Author Premium Member Share Posted May 22, 2020 2 hours ago, Gurfen said: Har följt den här tråden i tysthet sedan några år tillbaks. Det är helt galet vilka framsteg som skett med denna bil! Det som är gjort på den bilen är precis det jag skulle vilja göra med min egen ZJ, om jag någonsin hade haft råd. Grymt jobb som är nerlagt! Då får jag hälsa dig välkommen till Forumet. Knepet för att motivera jobbet/pengarna är att man verkligen bestämt sig för att behålla Jeepen och använda den. Annars är det hål i huvudet, för pengarna får man aldrig tillbaka. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 On 5/20/2020 at 2:22 PM, Lars 9k said: Se lite högre upp i tråden din lade drul...... 😛 okej då Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted May 26, 2020 Share Posted May 26, 2020 On 5/22/2020 at 6:37 PM, Lars 9k said: Då får jag hälsa dig välkommen till Forumet. Knepet för att motivera jobbet/pengarna är att man verkligen bestämt sig för att behålla Jeepen och använda den. Annars är det hål i huvudet, för pengarna får man aldrig tillbaka. Tack tack Ja, mitt problem är väl att jag ska hitta en ekonomi som tillåter större utsvävningar. Bilen är inköpt för 2500kr så jag har ju inte mycket investerat i den än. 😛 Återstår att se hur långt jag går med den, det blir kanske inte i samma härad som din pärla men nog ska det förbättras och förfinas, allt! Steg 1 är delvis gjort - byta ut de (obefintliga) trösklarna till balkar som tål lite tuffare tag. Nu är det bara resten kvar... Men ditt bygge ger mig mycket inspiration! Som synes på bilden är det låååååång väg kvar 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 4, 2020 Author Premium Member Share Posted June 4, 2020 (edited) Igår bytte jag bakre diffkåpan och passade även på att kontrollera spelet i bakdiffen. Bytet av kåpan är för att kunna fylla upp med lite mer olja efter att jag vinklat bakaxeln. Den gamla HD-kåpan hade bara ett gemensamt hål för nivå och påfyllning medan den nya har bottenplugg med magnet, nivåsticka samt påfyllningshål. Spelet i diffen var helt ok, ”glappet” jag har ut mot hjulen beror till största del på frihjulsnaven, men nu är det kollat. Passade även på att kontrollera antalet kuggar på hastighetsmätardrevet som sitter i fördelningsväxellådan. Det skall bytas ut mot ett med en kugg mer, för att få rätt värde på hastighet och tripp efter bytet till 33” hjul Edited June 4, 2020 by Lars 9k 3 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Per Pettersson Posted June 4, 2020 Share Posted June 4, 2020 (edited) Det där fungerar VÄÄÄLDIGT illa Lars... Kåpan är ju RÖD! Edited June 4, 2020 by Per Pettersson 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 6, 2020 Author Premium Member Share Posted June 6, 2020 Igår anlände till sist efter närmare två månaders ”corona-väntan” två 40w-ledramper. De skall komplettera ljusbilden på bredden för ”viltspaning”. Jag monterade dem med Frontunners extraljusfästen, smidigt och stabilt om än inte billigt. Förhoppningen var att de skulle matcha den större rampen rent utseendemässigt men det gick lite sådär.. Tyvärr dår inkopplingen vänta tills jag lyfter tältet nästa gång vilket lär bli när det skall monteras snabbfästen, även de från Frontrunner. 6 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Tycker det blev snyggt både med kåpan på bakaxeln och ljusramperna Nästan så man blir sugen på att "byta ner sig" till en D35 bakaxel istället för min 44A, med tanke på att eftermarknaden har betydligt fler grejer till D35... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 6, 2020 Author Premium Member Share Posted June 6, 2020 Ja till D44 med aluhus är det nog ganska tunt, hade det varit stål vilket ju inte är så vanligt så finns det. https://www.sbvab.se/shop/product/diffkapa-dana-44-rod-ej-aluminiumhus?tm=&sm=ttps://www.sbvab.se/jeep/grand-cherzj-1993-98/drivlina-bak-dana-44/extra-tillbehor Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Ja det har jag märkt. Behöver egentligen totalrenovera min bakaxel men det är nog ändå enklare att hitta en D35 med skivbromsar o kasta på den istället... 🙄 Nåja, ska få tillbaks bilen från verkstaden som fixar det slutgiltiga med trösklarna, sen besiktiga. SEN börjar delbytar-dansen ^^ 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 6, 2020 Share Posted June 6, 2020 Det blev ju bra! Smidigt med snabbfästena! Blir intressant att höra vad ni tycker med. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 7, 2020 Author Premium Member Share Posted June 7, 2020 Idag blev det fix när den värsta baksmällan efter gårdagens firande ebbat av. Vi eller rättare sagt @Hanna tog sig an ett projekt som släpat. Anpassning av en markisförlängare till vägg. Vi testade ju i fjor att använda en markisförlängare som vägg. Den fästes på sidostaget med geiderspår i plast från James Baroud. Dock är förlängarna 2x2m så lite för lång för att kunna fästas i marken. Efter lite mätande och nålande hamnade tyget i symaskinen. Slutresultatet. Det gör stor skillnad att ha en vägg när vädret är dåligt. Sen har vi en förlängare till som vi kan förlänga markisen med eller släppa ner som vägg på framsidan. 9 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 8, 2020 Share Posted June 8, 2020 Snyggt jobbat! Väldigt bra förbättring. Kan tänka mig det gör skillnad när det blåser och regnar... Har ni sytt ngn väska för denna med? Var beställde ni tyget? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 8, 2020 Author Premium Member Share Posted June 8, 2020 (edited) On 6/8/2020 at 8:40 AM, CampForCer said: Snyggt jobbat! Väldigt bra förbättring. Kan tänka mig det gör skillnad när det blåser och regnar... Har ni sytt ngn väska för denna med? Var beställde ni tyget? Jo den väggen gör stor nytta vid dåligt väder. Markisförlängarna levereras i transportväska och med 2-delade teleskoppinnar. De är inköpta från Gordigear samma som tältet och markisen. Då vi tyckte att pinnarna var onödigt långa och vi redan hade 3-delade för presseningen som vi använder över bakluckan vid dåligt väder, skaffade vi likadana till förlängaren. Alltihop förvaras i ett fodral @Hanna sytt av tyg från ett gammalt bomullstält. Det blir ett lite klumpigt packet men vi tycker ändå det blev bättre för oss än flera mindre fodral. Edited June 9, 2020 by Lars 9k 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 22, 2020 Author Premium Member Share Posted June 22, 2020 Äntligen semester..... 8 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gurfen Posted June 23, 2020 Share Posted June 23, 2020 Visst är det fantastiskt! Jag har fortfarande inte fått tillbaks min Jeep från svetsaren dessvärre, jag får nog leka vidare på nästa semester... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2020 Author Premium Member Share Posted June 24, 2020 Varmkörning med det mesta på plats och till synes fungerande. 5 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted June 24, 2020 Share Posted June 24, 2020 Bra där!! Nu kan du vila ut i sommar 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2020 Author Premium Member Share Posted June 24, 2020 (edited) Byta grille support/frontpanel Jeep ZJ För något år sedan köpte jag en ny frontpanel som legat till sig på vinden. Då det blev läge att riva lite i fronten i samband med semesterledighet var det ju bara till att sätta igång. Att jag samtidigt plockade av och spolade ren kylaren och bytte styrsnäcka samtidigt är en annan historia. Ganska direkt efter att jag plockat av den gamla som var sprucken och saknade flera ”öron”, konstaterade jag att den nya var för manuell höjdjustering medan den gamle var för elektrisk. Ett extra hål uppe till höger. Efter kontroll visade det sig vara svårt att hitta en eftermarknadspanel avsedd för elektrisk justering så jag beslutade mig för att köra manuellt, åtminstone tills vidare. Det innebar att jag fick plocka vissa delar från min reservdelsbil då den lyckligtvis hade manuell höjdjustering. Så två trasiga paneler skulle förhoppningsvis bli till en hel. Det är ganska mycket plastdetaljer som måste flyttas, plastdetaljer som dessutom är nästan 30år gamla och sköra. Sidojusteringen består av tre delar. Jag sågade försiktigt bort och isär hela övre ringen som spärrhakarna satt i. Sen kunde jag dra ut den långa axeln. Därefter vred jag loss axeln som lampan fäster i, den sittet med bajonettfäste. Efter att ha vridet den 1/8-dels varv gick den att lirka ut. Kuggdrevet var sedan bara till att trycka ut åt andra hållet. Delar som behövde lite kärlek innan de var redo för återmontering. Efter stålborste och olja var de kanske inte som nya men fullt fungerande och användbara. Höjdjusteringen sågade jag också loss för att minska risken att spärrhakarna skulle gå sönder. Här var det två delar som fick sågas loss. Själva lampfästet satt med bajonettfäste liksom det tredje fasta lampfästet. Alla fästena kom av hela och var efter putsning och uppsmörjning användbara. Vidare fick gummilisterna på sidorna flyttas över och limmas, samt totalt 6 stycken gängclips. Gängclipsen fick jag plocka från båda de gamla panelerna samt något som jag sparat sedan innan, då det var just de flesta av clipsen som var bortbrutna på de gamla panelerna. För att ge plats till min vinschstyrning fick jag såga bort lite plast ifrån den nya panelen. Då den nya panelen verkar vara en avgjutning i lite mjukare plast är tyvärr inte passningen helt 100 men efter lite filande passade blinkersfästet. De manuella justeringarna sitter längre ut än de elektriska i själva lampan, tur nog fanns de hålen redan på mina lampor. Efter två dagars skruvande syntes inte mycket, men fronten sitter lite stadigare, kylaren är befriad från lera och förhoppningsvis har jag blivit av med missljudet och glappet ifrån det havererade nållagret i styrsnäckan. Nu är vi nästan klara för sommartur!! Edited June 24, 2020 by Lars 9k 5 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Albatross Posted June 25, 2020 Share Posted June 25, 2020 6 hours ago, Lars 9k said: ... Nu är vi nästan klara för sommartur!! är difflocket redan gult? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 29, 2020 Author Premium Member Share Posted June 29, 2020 (edited) Nej något gult difflock blir det nog inte @Albatross, det blir svart i så fall. Men idag blev det åtminstone lite enkel service i form av olje och filter -byte, medan tältet och markisen torkade. Även ny vinschlina kom på trumman. Denna lina har jag väntat en bra stund på. Linan beställde jag från Umeå offroad när den gamla gick sönder, men sedan kom det Corona i vägen. Den har ett skyddshölje som gör den mindre benägen att smälta samt får den att rulla upp sig på trumman bättre. Höljet är dessutom rödfärgat längst in på linan. En klubbkompis har använt en sådan lina ett tag och är väldigt nöjd, så när min gamla gick sönder var valet enkelt. Edited June 30, 2020 by Lars 9k Länkade till fel lina 6 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 17, 2020 Author Premium Member Share Posted July 17, 2020 (edited) Förutom diverse annat servicearbete innan sommarens tur byggdes en specialdragkrok till cykelhållaren. Jag hade ju samma problem som de flesta andra med att reservhjul och Trasharoo blockerade hållaren. Med en original krok som förlaga konstruerade Görans garage en förlängd krok, tillräckligt lång för att gå fri från hjul mm. Göran svarvade och främste ett ämne till samma mått som basen på kroken. En dragkula inköptes från Biltema. Ett RHS profil skars upp och svetsades fast på ämnet. Kulan skruvades fast med en distansring innanför i profilen och alltihopa målades med svart boddy. Slutresultatet blev jättebra, och nu är det testat i snart 100 mil. Edited July 17, 2020 by Lars 9k 6 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 30, 2020 Author Premium Member Share Posted July 30, 2020 (edited) Väl hemma efter sommarens långtur har det blivit lite småfix på Jeepen. Tältet åkte av och fick nya hörn monterade. Det skulle jag egentligen gjort för något år sedan, plasthörnen har verkligen ”legat till sig” på hyllan. De gamla hade brustit vilket gjorde att duken inte satt riktigt på rätt sätt. De gamla poppnitarna borrades ut. Fästena till absidbågen skruvades av. Efter att borrat hål i hörnorna för nitar respektive skruvar var det bara till att nita fast dem igen. De nya hörnen var betydligt kraftigare än de gamla så förhoppningsvis kommer de att hålla bättre. Nästa steg var att montera nya stag under tältet. Inga problem att beställa från Gordigear. De nya snabbfästena som skulle på, krävde att stagen satt på andra hållet under tältet. Efter att stagen kommit på monterade jag kabelkanaler som jag fick med takplattformen av @Per Pettersson. Ett ganska smidigt sätt få fast kablarna istället gör buntband. Jag monterade kanalerna med 12mm M8 skruvar och ”halvmuttrar” som sattes i plattformens spår. Även de nya extraljusen blev inkopplade och justerade. De gav precis den extra bred som saknades på ljusrampen. Sista jobbet var att montera och justera in snabbfästena till taktältet. Eftersom jag mätte mycket noga både var tältet skulle sitta och sen var fästena skulle hamna så stämde det INTE alls. Samtliga fästen fick justeras igen när vi väl lyfte tältet på plats! 😂 Slutresultatet blev dock riktigt bra, Jag valde att montera fästena på undersidan för att de skall sticka upp så lite som möjligt och förhoppningsvis gå att ha på när jag kör in Jeepen i garaget. Nu skall det bara på en uppsättning fästen på släpet också, så skall vi sen enkelt kunna flytta tältet mellan Jeepen och släpet. Edited July 31, 2020 by Lars 9k 4 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now