Lukas Nilsson Posted November 26, 2022 Share Posted November 26, 2022 Du jobbar på du! Var väl nemas problemas detdär? 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted November 30, 2022 Author Premium Member Share Posted November 30, 2022 Nu är Jeepen i stort i skick för tur, åtminstone inuti. När jag jämförde plastmollivuppen som jag beställt med det som gått sönder blev jag lite tveksam om vajern skulle kunna justeras till rätt läge. Hur löste du det @Gurfen? Den totala längden skulle diffa ca 25mm. Så det blev istället tillverkat ett fäste i plåt, där Göran fräste ut lämpligt hål. Den träde jag sedan över axeln och sen limmade jag fast den med epoxy och säkrade med stripes. När det härdat återstår att kontrollera justeringen enligt repboken. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 1, 2022 Share Posted December 1, 2022 Det første jeg tenker er 3D-print. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
MrWIB Posted December 1, 2022 Share Posted December 1, 2022 19 hours ago, Lars 9k said: När det härdat återstår att kontrollera justeringen enligt repboken. Jag som försökt limma ihop en del saker i livet skulle nog rekommendera en mekanisk ihopkoppling av plattan och plasten, ett hål på några mm och en bult/mutter eller nit igenom. Har svårt att tro att limning håller, men jag kanske inte är uppdaterad i 2022-års superlim 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 1, 2022 Author Premium Member Share Posted December 1, 2022 Vi får se, tvåkomponentsepoxy har jag god erfarenhet av, vilket jag inte kan säga om cyanoakrylat enkomponentslim. Belastningen är dessutom väldigt låg, framtiden vår visa….. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 6, 2022 Author Premium Member Share Posted December 6, 2022 Ikväll blev det lite mer tid i garaget hos kompisen Johannes. Vi fick kontrollerat att vajern till automaten rörde sig synkront och utan glapp gentemot gaspådraget. (ingen bild) Sen lyckades vi smälta hål på en bränsleledning av plast när vi skulle fästa upp bränsleslangar, bromsrör och slangen till ARB efter @Benjamin Kastlund rostlagning. (ingen bild här heller) Därefter blev det ett förnyat försök att få fungerande handbroms på Johannes JKU. Efter att tidigare i veckan monterar nya backar som trots noggrann justering knappt tog alls, rev vi idag bort mittkonsolen. Enligt youtube har folk monterat diverse extrafjädrar och stopparmar för att ta bort slacket i vajrarna, konstruktionen av handbromsen är ganska märklig. Mellan spaken och vajrarna sitter någon fjädrande mekanism som verkar vara tänkt att kompensera för slitage automatiskt, men sören vet hur det skall fungera, verkar enligt diverse trådar hur som kunna vålla mycket problem. I vårt fall är det nog inte det som är huvudproblemet. Vi tror det behövs nya trummor/skivor då märkena på backarna efter provbromsning indikerar det men….. Vi tar tacksamt emot tips av någon som meckat med det här tidigare. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 9, 2022 Author Premium Member Share Posted December 9, 2022 Ikväll blev det läge att byta hjul. Vinterdäck på. Taggiga och gott om sajpning som kan göra jobbet …. Imorgon bär det av till SORK Lussekörning, dyker du upp @sdt? Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted December 12, 2022 Share Posted December 12, 2022 Jajjemen, det gjorde jag som du vet 😁 Kul att träffas fastän man varit inaktiv här på forumet. Det kommer en rapport om bilens status, det har hänt saker även efter lussekörningen 🤪 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 15, 2022 Author Premium Member Share Posted December 15, 2022 Lite fix inför helgens Julbord. Det kan ju vara skönt med madrass i taktältet så det fick resas efter att det monterats. Att ligga här hade ju inte varit så mysigt! När jag monterade in några fästen efter svetsningen lyckades jag klämma sönder antennkabeln till min PMR radio. Det här är ju ingen kabel som man bara lagar… Det fick bli två nya kontakter och ett skarvstycke. På sikt får jag fixa en ny kabel men det här kommer att fungera bra så länge. 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 18, 2022 Author Premium Member Share Posted December 18, 2022 Väl hemma ifrån årets Julbord och med Jeepen tömd åkte bakhjulen av. Tanken är att fortsätta arbetet med att täta runt ventilerna för ”internal beadlocks”. Framhjulen har jag fått täta men bakhjulen fick jag fylla på i skogen innan vi körde hem. Detta skulle jag fixat under sommaren men…… , nu är det hög tid, förhoppningsvis får jag till det så de slutar läcka luft!! Men sen var det visst något som skulle in från garaget också under kvällen så jag får väl se hur långt jag hinner! 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 21, 2022 Author Premium Member Share Posted December 21, 2022 Nu verkar även de två sista bakhjulen blivit täta. O-ring och bricka är utbytt mot tätning ifrån en kabelgenomföring som visade sig passa bra för ändamålet. De passade innanför förskruvningen och med lite packningssilicon så verkar det blivit tätt. Onekligen lite meck när tätningarna som följde med absolut inte fungerade men det här skall nog fungera. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 30, 2022 Author Premium Member Share Posted December 30, 2022 Någon som vet var ventilationsfläktens relä sitter på en -93:a? Min fläkt har strulat ett tag, först med att inte gå att reglera hastighet, klassiskt för resistorbryggan och det löstes med att byta mot det som satt på reservdelsbilen. MEN sen har nästa fenomen uppstått, inte heller så ovanligt, att den bara går på full effekt och inte stannar när tändningen slås av. Letande på Amerikanska forum ger svar som tyder på att det skiljer mellan årsmodeller men i vissa inlägg pratas om ett relä. I min repbok för -93 finns mycket riktigt ett relä och om det skulle ”fastna” skulle det kunna resultera i att fläktmotorn just går för fullt. Problemet är att hitta det för det framgår inte av repboken!! Det sitter inte i reläboxen under handskfacket eller i elcentralen vid batteriet. I värsta fall får jag helt enkelt följa kablarna efter vredet men det är inte så kul. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Er det releet inntegnet nede til venstre? Er ikke det en del av selve hvac-displayet? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 30, 2022 Author Premium Member Share Posted December 30, 2022 Stämmer att det är relät nere tv, mycket möjligt att den sitter i displayen/styrenheten. Ritat som ett vanligt relä så därför letade jag bland dem. Får kolla imorgon, tack för tipset! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Just now, Lars 9k said: Stämmer att det är relät nere tv, mycket möjligt att den sitter i displayen/styrenheten. Ritat som ett vanligt relä så därför letade jag bland dem. Får kolla imorgon, tack för tipset! Vet at enkelte Jeeper har releet som en del av styrenheten på biler med elektronisk klima. Sjekk også at det ikke er festet på utsiden av hvac-boksen: 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 30, 2022 Author Premium Member Share Posted December 30, 2022 Ser ut så här i min bok. Väldigt lik bild men utan utskrivet relä….. Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted December 30, 2022 Share Posted December 30, 2022 Liten tvil om at det der på tegningen er et relé. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted December 31, 2022 Author Premium Member Share Posted December 31, 2022 Hmm skumt(och märkligt)! Idag var det äntligen en dag utan regn och halv storm och då Jeepen står ute så har vädret kraftigt påverkat lusten att skruva, men idag så….. Genom att dissekera reservdelsbilen hittade jag ett relä intill fläktmotorn, monterat uppe på sidan på ventilationsenheten under handskfacket och instrumentbrädan. Det gick att lirka ut motsvarande neråt på vår Jeep, men enligt färgerna på kablarna var det inte rätt relä och när jag plockade av det fortsatte fläkten att gå…. Därför plockade jag av styrenheten för att se om jag skulle hitta ett relä i den. MEN när jag testade, så startade fortfarande fläkten, även med styrenheten urkopplad. Nu blev det ännu jobbigare. 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 3, 2023 Author Premium Member Share Posted January 3, 2023 Hmm.., körde bort till en kompis och hämtade ytterligare en resistorbrygga från en ZJ han skulle skrota, då jag tyckte att jag fick märkliga värde när jag mätte på den jag nyss tagit från reservdelsbilen. Delco 16173860 Blower Motor Resistor (så jag vet nästa gång) Med ”ny” brygga fungerade åter Ventilationsfläkten!!! Detta stämmer absolut inte när man tittar i schemat, då skall en kass resistorbrygga inte kunna medföra att fläkten går med avslagen tändning MEN det gjorde den likförbannat. Så trilskas fläkten, byt resistorbrygga och gör rent i slangen till den så den får kylning. Nu får vi se hur länge det fungerar med denna begagnade men förhoppningsvis en bra stund!! Ikväll blev det även monterat nya Spider rocksliders på kompisens JKU. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 11, 2023 Author Premium Member Share Posted January 11, 2023 Idag hände det jag befarat, kupéfläkten återgick till felaktigt beteende!! 😡 Jag har känt att det fanns en risk att det skulle hända, det vill säga något annat gör att resistorbryggan går sönder!! Min plan är nu att byta resistorbryggan och fläktmotorn då det rimligtvis bara kan vara den som är boven. Några andra förslag? 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 3, 2023 Author Premium Member Share Posted February 3, 2023 Jeepen trivs inte med att stå still, men nu vet jag att den startar när batteriet är nere på låg procent. Den segade precis igång i morse när jag skulle till jobbet och så här såg det sen ut ikväll efter att den glatt hoppat igång när jag skulle hem. Spänningen är alltså precis efter jag stängt av. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 4, 2023 Author Premium Member Share Posted February 4, 2023 Efter en natts laddning såg det dock bättre ut, fast det blev det ingen bild på. Sen åkte det in en ny resistorbrygga, Amazonköp á 500kr istället för via Hansen racing för 5000….. Bytte även till fläktmotorn från reservdelsbilen och tittade över alla kablar och kontakter. Efter bytet fungerade åter fläkten som den skulle, nu får vi se hur länge den håller denna gången!!!! 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 7, 2023 Author Premium Member Share Posted February 7, 2023 Igår blev det koll av luftbälgarna hos Göran då den ena läckt senaste tiden. Skönt nog visade det sig vara ventilen men det upptäckte jag så klart inte förrän jag lyft Jeepen och sprutat bälgen full med tvållösning!! 🙄 Ikväll blev det sen skruvande i det egna hmm, varmgaraget… Först koll av alla vätskor i axlar, växellådor, servo mm. Skönt nog var det inget som behövde fyllas på. Nästa fix är av den lite tveksamma sorten. Efter att ha bytt mina Xenonlampor på Lilljeepen med mycket gott resultat har jag sneglat på motsvarande konvertering på Jeepens H4. Xenon mot LED tror jag i stort sett är ok men Hallogen mot LED är det ju inte. Ljusbilden efter förra bytet var exakt som innan och även denna gången tejpade jag upp för att jämföra. Halogen Halogen. Svårt att se det jag ritat på bilden. LED respektive Halogen, bilden ligger lika men det totala ljuset är ju klart kraftfullare, dock luras bilden en del då färgtemperaturen lurar kameran. Ganska bra lösning, först monteras en adapter som sedan LED lampan förs in i. Nu får vi se hur det fungerar på vägen, är det för många som reagerar eller att jag själv ser att det bländar så får de åka av igen! 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 11, 2023 Author Premium Member Share Posted February 11, 2023 De första körningarna med LED-lampor har varit odramatiska, inte en enda som blinkat och även @Hanna möteskontroll visade på att de inte bländade. Här pågar annars förberedelser inför kommande tur. Lister och lås smorda, taktältet, taklåda på plats och så även sand/snö stegar . Då Jeepen använts så lite på riktigt den senaste tiden fick det även bli kontroll av vinsch och spärrar. Lite svårt att avgöra funktionen på den främre hemma på gården så det fick bli till hissa upp och kontrollera. 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 24, 2023 Author Premium Member Share Posted February 24, 2023 Med risk att utmana ödet så får nog värmefläkten anses som fixad. Efter senaste åtgärderna men nyköpt resistorbrygga och bytt fläkt samt isolering av lite tveksamma anslutningar, har den nu fungerat i åtskilliga timmar. Men en tur med Jeepen utan att skruva lite vore ju ovanligt. Så visst har den av @CampForCer omtalade overallen kommit fram även under denna resa. Orsaken hänger ihop med bytet av frihjulsnavet under förra helgens körning med @Lukas Nilsson. När jag lyfte bilen den gången drog jag handbromsen och glömde sen släppa den när vi var klara. När vi sen morgonen efter skulle köra small det till från båda bakhjulen när vi körde iväg. Resultat av snö som tinat innanför trummorna vilket gjort att backarna frusit fast. Senare under resan har oljud aviserat att det nog legat minst ett löst bromsband innan för trumman och skramlat runt. Så när det fanns vettigt ställe att stå på fick trumman åka av. Fuskade och använde svågern domkraft som tydligen inte använts sedan sist jag var här och skruvade!! Hmmm man skulle kanske köra Skoda…….. 😛 Det ramlade onekligen ut lite ”skrot” när jag plockade av trumman. Om det är ena backen som slitits loss och sen tagit med sig resten eller ett belägg som först lossnat och sen farit rundor är jag osäker på men trasigt var det allt. Vidare undersökning hemma får visa på resterande skador på trumma, sköld och axel. 1 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now