Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Nu är Jeepen i stort i skick för tur, åtminstone inuti.

När jag jämförde plastmollivuppen som jag beställt med det som gått sönder blev jag lite tveksam om vajern skulle kunna justeras till rätt läge.

Hur löste du det @Gurfen?

2C0610C1-8FC7-4AFE-8075-0E1D9569775D.thumb.jpeg.379922ee621e990afb9781f1c7c7fe87.jpeg
 

Den totala längden skulle diffa ca 25mm.

210E601C-A539-4B9C-B189-C5F67B443575.thumb.jpeg.0856b142a404529bfbc5ab77096b0b02.jpeg

 

F44B52EB-CB77-4C99-AA47-44E1A537CC9A.thumb.jpeg.2a77984b29c2a03aec298d43b490af03.jpeg



Så det blev istället tillverkat ett fäste i plåt, där Göran fräste ut lämpligt hål.

55326F37-5B1F-4F7E-9C54-30017E10B2E3.thumb.jpeg.ec65c877dd0be85c65c8c6c59dda97b9.jpeg


 

Den träde jag sedan över axeln och sen limmade jag fast den med epoxy och säkrade med stripes.

10E6CC56-49A6-4DFA-972C-9B09858102A0.thumb.jpeg.0eb6ecd226a4c3e83e1fb19a9373023f.jpeg

 

 

När det härdat återstår att kontrollera justeringen enligt repboken.

 

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Lars 9k said:

 

10E6CC56-49A6-4DFA-972C-9B09858102A0.thumb.jpeg.0eb6ecd226a4c3e83e1fb19a9373023f.jpeg

När det härdat återstår att kontrollera justeringen enligt repboken.

 

Jag som försökt limma ihop en del saker i livet skulle nog rekommendera en mekanisk ihopkoppling av plattan och plasten, ett hål på några mm och en bult/mutter eller nit igenom. Har svårt att tro att limning håller, men jag kanske inte är uppdaterad i 2022-års superlim :)

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll blev det lite mer tid i garaget hos kompisen Johannes.

Vi fick kontrollerat att vajern till automaten rörde sig synkront och utan glapp gentemot gaspådraget.

(ingen bild)

Sen lyckades vi smälta hål på en bränsleledning av plast när vi skulle fästa upp bränsleslangar, bromsrör och slangen till ARB efter @Benjamin Kastlund rostlagning.

(ingen bild här heller)

 

Därefter blev det ett förnyat försök att få fungerande handbroms på Johannes JKU.

Efter att tidigare i veckan monterar nya backar som trots noggrann justering knappt tog alls, rev vi idag bort mittkonsolen.

4E22D13D-9A47-472E-91B9-5E17C31A00F6.thumb.jpeg.2190b95bb0acb4c5ef89b33330740356.jpeg


 

Enligt youtube har folk monterat diverse extrafjädrar och stopparmar för att ta bort slacket i vajrarna, konstruktionen av handbromsen är ganska märklig.
Mellan spaken och vajrarna sitter någon fjädrande mekanism som verkar vara tänkt att kompensera för  slitage automatiskt, men sören vet hur det skall fungera, verkar enligt diverse trådar hur som kunna vålla mycket problem.

I vårt fall är det nog inte det som är huvudproblemet. Vi tror det behövs nya trummor/skivor då märkena på backarna efter provbromsning indikerar det men…..

Vi tar tacksamt emot tips av någon som meckat med det här tidigare.

 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Lite fix inför helgens Julbord.

Det kan ju vara skönt med madrass i taktältet så det fick resas efter att det monterats.

375093BA-E9C2-424D-879A-4B1B450CBD70.thumb.jpeg.1a9260536a1dc566f3c0e5205bbd22e1.jpeg

 

Att ligga här hade ju inte varit så mysigt!

8C1584FE-E998-4BC7-99F6-6901071956BE.thumb.jpeg.e3270961436a34f50a28cc9bc91d56d7.jpeg


 

När jag monterade in några fästen efter svetsningen lyckades jag klämma sönder antennkabeln till min PMR radio.

Det här är ju ingen kabel som man bara lagar…

B9AEC15C-2793-4FEC-8AE1-67BCA720339A.thumb.jpeg.f296f9604abaedc59214a7b54c9e2adf.jpeg
 

 

Det fick bli två nya kontakter och ett skarvstycke.
På sikt får jag fixa en ny kabel men det här kommer att fungera bra så länge.

3236F072-A167-4E6C-8457-C9F59F936140.thumb.jpeg.57715ec01093eea2831d39dbd86503d3.jpeg

  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Väl hemma ifrån årets Julbord och med Jeepen tömd åkte bakhjulen av.

4511924E-101D-4967-983B-7D81B0D78AFE.thumb.jpeg.355ed703f4ee2a4762d169781d79f86c.jpeg

 

Tanken är att fortsätta arbetet med att täta runt ventilerna för ”internal beadlocks”.

0F49AD36-EF40-4BEB-84BB-F1D8DA923475.thumb.jpeg.de114820e514a6de0c31d3a4bcff1b56.jpeg

 

 

Framhjulen har jag fått täta men bakhjulen fick jag fylla på i skogen innan vi körde hem.
Detta skulle jag fixat under sommaren men…… , nu är det hög tid, förhoppningsvis får jag till det så de slutar läcka luft!!

 

Men sen var det visst något som skulle in från garaget också under kvällen så jag får väl se hur långt jag hinner! ;)

image.thumb.jpg.080cf456e58641d1c9fd443771675698.jpg

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Nu verkar även de två sista bakhjulen blivit täta.

O-ring och bricka är utbytt mot tätning ifrån en kabelgenomföring som visade sig passa bra för ändamålet.

ACB0115C-B757-4C79-957F-68F17B15C8FF.thumb.jpeg.48a474c7ea586d01fc0fbe8a1fd938ad.jpeg

 

 

De passade innanför förskruvningen och med lite packningssilicon så verkar det blivit tätt.
E1E5D615-C3FA-4DFC-BE80-E5D1875CFBFD.thumb.jpeg.a7bdc7576b0e861dd5f69324d7cd8afd.jpeg


B0C0F5B4-4F9C-44DD-80A9-0E8DD0BF824F.thumb.jpeg.b30a9ec7c4cee18939a082d1064d17db.jpeg

 

Onekligen lite meck när tätningarna som följde med absolut inte fungerade men det här skall nog fungera.

 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Någon som vet var ventilationsfläktens relä sitter på en -93:a?

Min fläkt har strulat ett tag, först med att inte gå att reglera hastighet, klassiskt för resistorbryggan och det löstes med att byta mot det som satt på reservdelsbilen.

MEN sen har nästa fenomen uppstått, inte heller så ovanligt, att den bara går på full effekt och inte stannar när tändningen slås av.

Letande på Amerikanska forum ger svar som tyder på att det skiljer mellan årsmodeller men i vissa inlägg pratas om ett relä.

I min repbok för -93 finns mycket riktigt ett relä och om det skulle ”fastna” skulle det kunna resultera i att fläktmotorn just går för fullt.

647865BA-ED90-4950-8920-14A8C60EC12F.thumb.jpeg.511a12457fe9067ae14eef1898aa3c68.jpeg


Problemet är att hitta det för det framgår inte av repboken!!

Det sitter inte i reläboxen under handskfacket eller i elcentralen vid batteriet.

I värsta fall får jag helt enkelt  följa kablarna efter vredet men det är inte så kul.

  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

Just now, Lars 9k said:

Stämmer att det är relät nere tv, mycket möjligt att den sitter i displayen/styrenheten.

Ritat som ett vanligt relä så därför letade jag bland dem.

Får kolla imorgon, tack för tipset!

Vet at enkelte Jeeper har releet som en del av styrenheten på biler med elektronisk klima.
Sjekk også at det ikke er festet på utsiden av hvac-boksen:
image.png.6fcd4313f1817913bdc832a0f2661c55.png

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmm skumt(och märkligt)!

Idag var det äntligen en dag utan regn och halv storm och då Jeepen står ute så har vädret kraftigt påverkat lusten att skruva, men idag så…..

Genom att dissekera reservdelsbilen hittade jag ett relä intill fläktmotorn, monterat uppe på sidan på ventilationsenheten under handskfacket och instrumentbrädan.

1838C721-CE91-4A85-B697-1E782BD6A6B7.thumb.jpeg.2e41484d986845425fa747e7fe963a6f.jpeg

 

9A228ED0-77D0-4EFF-96A8-43D27A31BED1.thumb.jpeg.d8637173399d91b69cbff5692e95121e.jpeg

 


Det gick att lirka ut motsvarande neråt på vår Jeep, men enligt färgerna på kablarna var det inte rätt relä och när jag plockade av det fortsatte fläkten att gå….E3DCE384-F05F-412C-B41D-4ED0BDCDD109.thumb.jpeg.90030f89fa1ee4383d5197f4c365ea52.jpeg

 

 

Därför plockade jag av styrenheten för att se om jag skulle hitta ett relä i den.

7E066CDE-80F2-4EC6-8C9D-F56A92D93D00.thumb.jpeg.b80098b3bc09cf3bc78e22fb50f81d10.jpeg


 

MEN  när jag testade, så startade fortfarande fläkten, även med styrenheten urkopplad.

image.thumb.jpg.b1e24461a2334cbac0e1a89044973c6b.jpg
 

 

Nu blev det ännu jobbigare.

  • OMG 4
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Hmm.., körde bort till en kompis och hämtade ytterligare en resistorbrygga  från en ZJ han skulle skrota, då jag tyckte att jag fick märkliga värde när jag mätte på den jag nyss tagit från reservdelsbilen.

Delco 16173860 Blower Motor Resistor (så jag vet nästa gång)

ABE6FBE3-305C-4615-9275-227F3F46DD0B.thumb.jpeg.8be2193ad7bd5c9d31ae334ce6abae38.jpeg

 

 

Med ”ny” brygga fungerade åter Ventilationsfläkten!!!

Detta stämmer absolut inte när man tittar i schemat, då skall en kass resistorbrygga inte kunna medföra att fläkten går med avslagen tändning MEN det gjorde den likförbannat.

Så trilskas fläkten, byt resistorbrygga och gör rent i slangen till den så den får kylning.

Nu får vi se hur länge det fungerar med denna begagnade men förhoppningsvis en bra stund!!

 

Ikväll blev det även monterat nya Spider rocksliders på kompisens JKU.

8BC34582-B54F-4447-B4DB-A677EDCCD4FA.thumb.jpeg.d8c4d4dbf8e969a5e6a5aa9e53c6756a.jpeg

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag hände det jag befarat, kupéfläkten återgick till felaktigt beteende!! 😡

Jag har känt att det fanns en  risk att det skulle hända, det vill säga något annat gör att resistorbryggan går sönder!!

Min plan är nu att byta resistorbryggan och fläktmotorn då det rimligtvis bara kan vara den som är boven.

Några andra förslag?

  • Sad 2
  • Angry 1
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • Premium Member

Jeepen trivs inte med att stå still, men nu vet jag att den startar när batteriet är nere på låg procent.

1F080C3B-13FB-4652-BBDF-4BFC3792A398.thumb.png.83a7bbec738dddd7e38ae36383b3ab3c.png


 

Den segade precis igång i morse när jag skulle till jobbet och så här såg det sen ut ikväll efter att den glatt hoppat igång när jag skulle hem.

Spänningen är alltså precis efter jag stängt av.

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Efter en natts laddning såg det dock bättre ut, fast det blev det ingen bild på.

Sen åkte det in en ny resistorbrygga, Amazonköp á 500kr istället för via Hansen racing för 5000…..

6E122811-51FB-4E0B-B3E0-E63A7FE6AF04.thumb.jpeg.b6d1d210bc7f448d1a06ee4439c829d9.jpeg

 

Bytte även till fläktmotorn från reservdelsbilen och tittade över alla kablar och kontakter.

Efter bytet fungerade åter fläkten som den skulle, nu får vi se hur länge den håller denna gången!!!!

 

 

  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Igår blev det koll av luftbälgarna hos Göran då den ena läckt senaste tiden.

Skönt nog visade det sig vara ventilen men det upptäckte jag så klart inte förrän jag lyft Jeepen och sprutat bälgen full med tvållösning!! 🙄

 

Ikväll blev det sen skruvande i det egna hmm, varmgaraget…

86F2A82D-A74E-4881-874B-9F6B0354F66A.thumb.jpeg.538960af0f263fb0cfaee6cef9ba3270.jpeg


 

Först koll av alla vätskor i axlar, växellådor, servo mm.

BF367E81-42D7-4FF8-B06F-C43CAF75C47E.thumb.jpeg.e14e9f14656dc6e543c2394f90d5adb5.jpeg

 

 

Skönt nog var det inget som behövde fyllas på.

C5B24C7A-E4EC-41ED-B4BF-EAA4F4ED0645.thumb.jpeg.e4473216af9b480de492b64b5976c567.jpeg

 

 

Nästa fix är av den lite tveksamma sorten.

Efter att ha bytt mina Xenonlampor på Lilljeepen med mycket gott resultat har jag sneglat på motsvarande konvertering på Jeepens H4.

75EC138B-1390-47A1-9FF8-2299C0032F2A.thumb.jpeg.414de88ccf251da030b80c52c8635f1e.jpeg
 

 

Xenon mot LED tror jag i stort sett är ok men Hallogen mot LED är det ju inte.

Ljusbilden efter förra bytet var exakt som innan och även denna gången tejpade jag upp för att jämföra.

Halogen

7026A9B8-59AE-451B-96E8-FDE66A98A9C7.thumb.jpeg.7340a5ac78ffd9bc7c75a7712690e12b.jpeg

 

Halogen.
Svårt att se det jag ritat på bilden.
C4494BD3-2DAB-4BA3-B8B3-C70B632F2F12.thumb.jpeg.fea39195ab5ee8123a266b48c009cb38.jpeg
 

 

LED respektive Halogen, bilden ligger lika men det totala ljuset är ju klart kraftfullare, dock luras bilden en del då färgtemperaturen lurar kameran.

F45542DA-5E80-4DEB-9BC9-ABCF9B572997.thumb.jpeg.4127808393206e1dae376b1520248b23.jpeg

 

Ganska bra lösning, först monteras en adapter som sedan LED lampan förs in i.

B44DA5F7-AB2C-45A7-8A41-1A7239FCCCDE.thumb.jpeg.6d44ef684a8ae0e50fe3adcc4cd76226.jpeg

 

 

Nu får vi se hur det fungerar på vägen, är det för många som reagerar eller att jag själv ser att det bländar så får de åka av igen!

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

De första körningarna med LED-lampor har varit odramatiska, inte en enda som blinkat och även @Hanna möteskontroll visade på att de inte bländade.

Här pågar annars förberedelser inför kommande tur.

EED26989-A508-4982-B210-921FF1446D0D.thumb.jpeg.1abd0784b9b2dd3b087b970116865c35.jpeg

 


Lister och lås smorda, taktältet, taklåda på plats och så även sand/snö stegar .

283EA1F0-3C7B-4D38-A931-C658E1A95853.thumb.jpeg.b815b8350e37a70b7cc661c9c8da9a9c.jpeg

 

 

Då Jeepen använts så lite på riktigt den senaste tiden fick det även bli kontroll av vinsch och spärrar.

Lite svårt att avgöra funktionen på den  främre hemma på gården så det fick bli till hissa upp och kontrollera.

78EC8FCE-8E0F-409B-8E41-BA4045A25790.thumb.jpeg.f8ecc53e9e40782618c48f9df060ffeb.jpeg

 

  • Like 2
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Med risk att utmana ödet så får nog värmefläkten anses som fixad.

Efter senaste åtgärderna men nyköpt resistorbrygga och bytt fläkt samt isolering av lite tveksamma anslutningar, har den nu fungerat i åtskilliga timmar. 
 

Men en tur med Jeepen utan att skruva lite vore ju ovanligt.

Så visst har den av @CampForCer omtalade overallen kommit fram även under denna resa.

8D9F55DD-B5E6-4D2F-BE8D-49614C6FD796.thumb.jpeg.26d7a27cd752389e742cc85f890878eb.jpeg


 

Orsaken hänger ihop med bytet av frihjulsnavet under förra helgens körning med @Lukas Nilsson.

När jag lyfte bilen den gången drog jag handbromsen och glömde sen släppa den när vi var klara.

När vi sen morgonen efter skulle köra small det till från båda bakhjulen när vi körde iväg. 
 

Resultat av snö som tinat innanför trummorna vilket gjort att backarna frusit fast.

Senare under resan har oljud aviserat att det nog legat minst ett löst bromsband innan för trumman och skramlat runt.

Så när det fanns vettigt ställe att stå på fick trumman åka av.

Fuskade och använde svågern domkraft som tydligen inte använts sedan sist jag var här och skruvade!!

Hmmm man skulle kanske köra Skoda…….. 😛

B89E0ADA-7703-4D20-8497-6217DFD67EDB.thumb.jpeg.62dd1e7029d9ca4da2fb2c331cce7e34.jpeg
 

 

Det ramlade onekligen ut lite ”skrot” när jag plockade av trumman. 

Om det är ena backen som slitits loss och sen tagit med sig resten eller ett belägg som först lossnat och sen farit rundor är jag osäker på men trasigt var det allt.

7F146ECA-56C0-47F6-8A0B-450F8B992303.thumb.jpeg.5271c51a73f9eeb03f676cd02c0bb799.jpeg

 

BB70310B-FE38-452B-86C4-8A196B10B49B.thumb.jpeg.01724a66ada18b50239a38b916982ccc.jpeg

 

Vidare undersökning hemma får visa på resterande skador på trumma, sköld och axel.

  • OMG 1
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...