Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

13 hours ago, CampForCer said:

Hehe   Hur är det med minnet?   Nope - aldrig haft andra på denna bilen.  Däremot skall det tillkomma en hel del belysning framöver...   :-) 

Minnet är åt h-e men jag är duktig på att inbilla mig saker. Det fyller igen luckorna och så känns det bättre igen. :)

  • Haha 2
  • Happy tears 2
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, iknutis said:

Søt kompressor Ove. Jeg var ute med konebilen og min kompressor i kveld.

HAHAHAHAAHA    Lovely!!

Men du vet jag skulle fått problem om paketbudet kommit hem med en sådan till dörren när jag inte var hemma och min sambo tagit emot...  DÅ hade det INTE gått att säga att det bara vara en liten "luftpump till madrasserna"...   :-D 

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

Vad är det för kompressor du köpt?
Skaffade en fin ARB-deflator så kanske vore idé att kunna fylla däcken igen. 😁

 

Och det är nog inte redan sagt, bara tänkt ett antal gånger: väldigt rolig tråd! Har följt den länge och väl.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

On 11/28/2019 at 8:19 PM, Dahl said:

Vad är det för kompressor du köpt?
Skaffade en fin ARB-deflator så kanske vore idé att kunna fylla däcken igen. 😁

 

Och det är nog inte redan sagt, bara tänkt ett antal gånger: väldigt rolig tråd! Har följt den länge och väl.

Tjena,

Kul att någon läser det man plitar ner  :-D    Blir ju som en liten minnes-/historiebok för en själv med en sådan tråd. Kul att se när man gjorde vad, eller hur man tänkt innan - mot hur det blev...  :-D 

Denna kompressor köpte jag.  Fungerar utmärkt så långt.  https://www.4x4offroad.se/kompressor-12-volt.html

Även nyttjat min nya ARB Deflator i helgen. Fick en bra instruktion på plats om hur man använder den utan att klanta till det.  Perfekt!

1941310437_2019-11-3010_38_21.thumb.jpg.07219bf022d5665b19bb95e70b621bc6.jpg

  • Like 6
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tips!

Om man monterat nya fälgar vet jag vad man INTE skall göra...

Visste att bromsklossarna fram skulle bytas. Det skulle så klart fixas när jag framöver lämnade för service, bokat 10 dagar fram. Problemet var ju att jag då hann köra till Julbordet och tillbaka. Sista 30 milen, och under dagarna därefter ytterligare 10 min, hörde jag att det ”skrapade” när man bromsade, och ibland även annars. Undvek att köra mer innan service o byte då jag misstänkte det var klossarna som gett upp och att skivan kunde bli kass.

När saker byttes var skivan OK. Inget problem.

Men idag när jag skulle köra en sväng i dagsljus så hjulet ut som en KATASTROF!! Rost överallt! 😪🙄

AED22EFA-8EC7-45C3-A6E1-92709C36A4E2.thumb.jpeg.dd33eef5f15c601949279dba546c1a37.jpeg

Min fina svarta fälg var helt orange!!

Satan!!

Bilen har stått ca 7 dagar sedan service innan jag såg detta. Mörkt ute när man ser bilen denna årstid.

OK, i mörkret denna lördag fick jag packa mig iväg till närmaste utomhustvätthall. Tur jag har bra rengöringsmedel hemma. Men trots ett helvetiskt rengörande och mängder med flygrostborttagning fick jag inte bort riktigt allt. Sitter som helvete och skrovligt där det skall vara slätt o blankt svart. Som gjort för att ny smuts skall få bra fäste. Får bli nytt besök i inomhushall i veckan ngn kväll. Det har man ju massor med tid till nu innan jul...  😕 

Ja ja, fälgen är ju nästan ren nu (eller önsketänkande...? :/ )  men mer finns att göra.  Det var även duktigt med flygrost utmed sidan på bilen...

Gjorde nog av med 500kr i rengöringsmedel och 200kr tvätthall...  Snart kostnad för ny fälg :/  Var så mörkt lila vatten från flygrostborttagaren att tvättanläggningen nog får miljötillståndet indraget när kommunen kollar vattnet.

Tror denna, i värsta fall, får passeras till reservhjulsplatsen senare. Fast då syns den ju som på display...  🤔  Alternativt lämnar jag in den för renovering. Bra deal för en fälg som suttit fyra veckor på bilen...  hmm 

Återkommer med hur den ser ut efter tvätt i veckan.

Edited by CampForCer
  • Sad 3
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ja surt, men det kunde varit värre, du kunde ha varit en tur på Offroadbanan.

9A24514B-3B2B-4456-AF5B-C8D0DCAFCBF3.thumb.jpeg.4bf4e6dfccac81515f4088b80375d4fa.jpeg
 

 Blästring och ny pulverlack är ju ett alternativ som jag gissar att du avser med ”renovering”.

Annars är det ju att börja köra lite rough och borsta/skrapa bort och sedan själv spraya med fälgfärg/body eller annan passande färg.

Tänker du ta ut den bland stenar och annat framöver kommer du att få både hack och repor.

  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Fredrik L said:

Du får hänga en Trasaharoo över reservhjulet så ser man inte fälgen :)

Hehehe. Ja...  Nödlösning!!  :)

Efter vår lilla privat-date med fika och fantastiskt julklappsutdelning (Tack!!) tog jag mig bort till inomhustvätthallen intill. Nyrenoverad och fantastisk!!  Love that!

Spenderade ca 90min på denna fälg med mina svarta dunkar och två bra borstar - givetvis med tillhörande svarta gummihandskar...  😎

Resultatet var över förväntan. Efter flera omgångar med Fallout-rengöring (flygrostborttagare), lite väntan och mycket bortstande - riktigt bra. Insidan kommer jag dock inte åt. Får ta av hjulet ngn helg...

Detta duger!  Behöver inte renovera eller skaffa skyddande Trasharoo...  hehe

 

1624B502-12D6-43B7-ADD6-2C8AF2402DB1.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 hours ago, CampForCer said:

Detta duger!  Behöver inte renovera eller skaffa skyddande Trasharoo...  hehe

 

Skönt att det gick bort med lite mer gnugg!

Gissar att det var partiklar som du helt enkelt behövde ”mekaniskt” avlägsna?

Fast en Trasharoo behöver du ändå, perfekt julklapp!! 🌲🎅

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Yahooo...  Idag var solen framme och jag tog mig tid, det som kallas ”egen tid”, eller ”kvalitets tid”...    Fixade till sista kap/slipandet för att slippa occasional but disturbing rubbing med däcken vid 10-20 grader styrutslag.

Lite vinkelslip och lite sticksåg...  Nu går det fritt oavsett styrutslag. Skall dock fixa med några andra stänkskydd/lappar framöver.

...och nu i januari har jag tid bokad för montering av annat 😁

 

0BD60D86-71DC-4378-B822-51074CFA1849.jpeg

FED53332-2F27-4C10-8E50-115DB71C987F.jpeg

  • Like 3
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aahhh....  FINALLY!!

Har haft lite ont i magen under senhöst o vinter då jag varit osäker på fukt/mögelrisk i Batwing efter turen i oktober då den blev blöt. Den grishöst vi haft i Göteborgsområdet denna ”vinter” har aktivt förhindrat något som helst vettigt torkande av blöta saker utomhus.  :/ 

Någon enstaka klar dag har förekommit, med plus 2 grader. Torkar inte snabbt då...  ALLA andra dagar regn eller storm :( 

Smått orolig för status av Batwingen varje vecka...  Täntke under december att jag kanske kunde ordna upphängning av den på garageväggen. Skulle möjliggöra platsbesparing och rimligt torkande under tak. Kan ju alltid köra igång en 2kw byggfläkt något dygn vid behov och man behöver kininet heller kunna öppna markisen helt. Bara tyget får vädras...

Så - idag.. till slut kom jag mig för att ordna en enkel lösning. Tänk att man får så mycket mera gjort en solig dag med DAGSLJUS!!  :-D 

Nu fungerar det med tork. Att den hänger ”ivägen” några dygn kvittar mig - bara det torkar.

...och tack o lov så var det inga mögel/fuktskador på den vad jag kunde se.  Tack...!!  Genast mår man lite bättre :-D 

Stökigt o trångt i garaget. Mest förråd...  Dessutom ligger ju den stora trä-låren där under och tar hiskelig plats. Montering första veckan i febr. Bokat! :D 

29E82417-67CE-4CB8-909D-47077A3FA510.jpeg

B61EE1F9-1712-433F-9140-E09A187AD790.jpeg

F0E77BC9-664E-4DD5-B6DE-F27C9020461D.jpeg

  • Like 4
  • Thumb up 3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Min erfarenhet med 270- markiser är att de är betydligt mer mögelresistenta än taktält.

Dvs tyget då.

Gött att din också hade klarat sig. 

Måste säga att jag med spänning ser fram emot när packlårens innehåll är monterat :D .

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Säg inte så Jon, då blir ju Ove nervös över ifall han fick taktältet torrt.......

Men håller med, skönt att få till en någorlunda fungera torka/vädra lösning inomhus.

Sen är vi nog många som ser fram emot nästa steg i utvecklingen av ”Smulan”!! 👍

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nu är det på gång...   :-D

Jag har kört över "lådan" som stått ett par månader i garaget. Nu är den på plats i verkstaden där jag skall husera nästa vecka. Då blir det montering av bumper, winch, skärmbreddare, om-lokalisering av Webasto-avgasrör etc   Måste säga att det är en befrielse att få ut lådan ur garaget... :-D 

IMG_9971.thumb.jpg.c0089962ef5846fb36a00536aad19c46.jpg

 

Dessutom är det nödvändigt att få ut lådan då bakre bumper är på väg in. Inte en dag för tidigt...  Beställde, nedan, denna Kaymar i juli 2019. GANSKA långsam leverans. Utlovades vara på plats i mitten av oktober. Sedan, vid påstötning, skulle den komma 15/1 2020. När jag kollade idag så är det 2v kvar tills den kommer till France - men se där är det STREJK i hamnen. VEM ÄR FÖRVÅNAD!?   Antar att det gäller deras muppiga protester kring pensionssystemen...   Anyhow - då slipper jag ju ännu ett par veckor betala det sista av den. Har lagt 30% i handpenning sedan i somras.  Undrar vad kilo-priset är på denna stålbit ?  :-D 

2020-01-31_13-59-47.png.a8af961eba88527e376c475a36c60890.png

  • Like 2
  • Haha 1
  • OMG 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Menar du att ........... bakre kofångaren landar på över 40 000kr innan montering?!! 😥

Kul att den är på G och riktigt kul att det riktigt stora delen av transformeringen av LC från SUV till Offroadbil snart är klar!!👍

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...