Jump to content

Smulan - Cervos LC150


CampForCer
 Share

Recommended Posts

  • 3 months later...

Så kommer våren...  och med den en massa trevliga tankar kring saker som skall justeras, fixas och skruvas på :) Roligt! Inväntar bara lite mer värme så att känslan utanför garaget blir den rätta när man njuter av kaffe och bil-fix :) 

...MEN - med våren kommer även annat, i detta fall besiktning...  Andra gången denna bil får uppleva statens kontroll...  Förra gången tyckte gubbarna det var en jäkla trevlig och bra bil. Vinkades rätt igenom, utan att de frågade efter triangel eller kollade bakre sätesraden m bälte. Sistnämnda var skönt då de stolarna ligger i garaget.....  :/ 

...men i år, två år senare... Då får vi se hur det kommer att gå...  Nästa vecka är det dags för kontroll!

På min egen ”lista” över kluringar och chansningar står vad jag kan tänka mig att de har åsikter om:

- Åsikter om monterad vinsch

- Däck som sticker ut ca 5-10mm utanför ORIGINAL skärmar. Kan bli ombesiktning med originalhjulen...

- Stänkskydd kapade fram, och för små där bak...

- Däcktyp...  KM3

- Bakre sätesrad, som ligger kvar i garaget...

- Strålkastarspolare fram saknas numera. KAN bli ombesiktning efter montering av nya fr Feltema...  :/ 

- Tejpade kablar utmed sidan av vindrutan...  Kan ha åsikter...

- Draget i form av 2” fyrkant. Detta skall de inte kolla efter 2013.  Men fan vet...

-... och, ja, reservhjulet som skymmer halva reg.plåten bak sedan 18mån... Det tar jag nog av :) 

 

Återkommer i ”ärendet” efter att jag varit där  :)  Då får vi se om det blir ett återbesök - eller bara glada gubbar även i år...  hehe

63036C93-46E2-4815-B56F-136BAE70C305.jpeg

F4267A7B-F66F-4F3D-96B6-5278792A1C3C.jpeg

  • Like 2
  • Thumb up 1
  • OMG 1
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Inte för inte det kallas "billotteriet"

Tyvärr så är det värre med ombyggnationer ju nyare bilarna är.

Helbilsgodkännandet har den nackdelen. Alla bevis på att bilen uppfyller krockprov mm blir "ogiltiga" när vi anpassar våra bilar.

Men det rullar handikappanpassade och hemmabyggda fordon där ute som är fullt lagliga så det går, men inte alltid lätt.

Lättast brukar vara att "hitta" en station som tycker det är "jäkla trevlig och bra bil" för det är det ju.

Lycka till.

 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Tidigare kunde man hävda att för exempelvis en ARB kofångare var extraljusfäste om man inte hade winch förstås.

Nu vet jag inte hur aktuellt det är för dig att lätt lastbils registrera 150:an med tanke på familj?

Min patrol är lätt lastbilsreggad och då frångår man helbils godkännandet. Så min går igenom besiktningen utan några problem så som den ser ut. Osäker på om det funkar likadant på en såpass ny bil som du har jämfört mot patrolen.

Är din bil reggad med fast dragkrok eller avtagbar? Om den är fast borde det inte vara några problem tycker jag, men har ingen erfarenhet med att besiktiga bil med 2"

Link to comment
Share on other sites

Angående byta av hjul

Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:

  • Däcken ska vara typgodkända
  • Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
  • Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
  • Däcken är av samma typ.
  • Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
  • Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
  • Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
  • Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

 

Ref: https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/

Link to comment
Share on other sites

I Norge står det noe slikt som:
"Och ve du som har baller nok til å skifte til annet hjulsett som ikke står i bibelen: den o store STRO-boken. Ye skal halshugges til spott og spe og allmenn åtvaring."

Eller kort fortalt: avviker du mer enn 5% i rulleomkrets må man ha godkjenningspapirer.

  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2021 at 12:58 PM, CampForCer said:

... frågade efter triangel eller kollade bakre sätesraden m bälte. ...

...

- Åsikter om monterad vinsch

- Däck som sticker ut ca 5-10mm utanför ORIGINAL skärmar. Kan bli ombesiktning med originalhjulen...

- Stänkskydd kapade fram, och för små där bak...

- Däcktyp...  KM3

- Bakre sätesrad, som ligger kvar i garaget...

- Strålkastarspolare fram saknas numera. KAN bli ombesiktning efter montering av nya fr Feltema...  :/ 

- Tejpade kablar utmed sidan av vindrutan...  Kan ha åsikter...

- Draget i form av 2” fyrkant. Detta skall de inte kolla efter 2013.  Men fan vet...

-... och, ja, reservhjulet som skymmer halva reg.plåten bak sedan 18mån... Det tar jag nog av :) 

 

Nedan är enligt min erfarenhet

Vinsch (med bullbar) skall inte vara några konstigheter, tror inte de bryr sig om det inte är något iögonfallande (de har aldrig ifrågasatt min).

Däck som sticker ut är inte bra, diameter och annat bryr de sig nog inte om, men utstick är ju lätt att se direkt att är fel.

Däcktypen bryr de sig inte om, snarare då kanske tillräckligt mönsterdjup

Tejpade kablar som inte skymmer sikten är inget de bryr sig om

Draget bli omnämt som "draganordning" eller liknande (har ett natodrag på min som fått någon sådan benämning)

Strålkastarspolning monterade jag bort på en av bilarna (halogenlampa) och den har de inte efterfrågat, tror det skiljer sig beroende på vilken typ av strålkastare du har, halgogen, Xenon, led osv

Jag håller tummarna för dig/bilen :)

 

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

On 4/4/2021 at 10:56 PM, Jesper Løwe said:

Lygte vaskerne tænker jeg ikke de tester :-) så de skal vel bare monteres.

HAHAHAHAHAAHHA    Ja, sant...    Kanske skall jag sätta två med självhäftande tejp på stötfångaren...  :-D 

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

22 timmar sedan, MrWIB said:

Nedan är enligt min erfarenhet

Vinsch (med bullbar) skall inte vara några konstigheter, tror inte de bryr sig om det inte är något iögonfallande (de har aldrig ifrågasatt min).

Däck som sticker ut är inte bra, diameter och annat bryr de sig nog inte om, men utstick är ju lätt att se direkt att är fel.

Däcktypen bryr de sig inte om, snarare då kanske tillräckligt mönsterdjup

Tejpade kablar som inte skymmer sikten är inget de bryr sig om

Draget bli omnämt som "draganordning" eller liknande (har ett natodrag på min som fått någon sådan benämning)

Strålkastarspolning monterade jag bort på en av bilarna (halogenlampa) och den har de inte efterfrågat, tror det skiljer sig beroende på vilken typ av strålkastare du har, halgogen, Xenon, led osv

Jag håller tummarna för dig/bilen :)

 

Som sagt...  skall bli spännande...  :-)    Jag har nog ändå beslutat mig för att skifta hjul ikväll, till bilens original. Ligger i garaget. Måste i vilket fall som helst ta ner reservhjulet som skymmer 50% av reg.plåten. Märkligt jag kunnat köra 12 månader med detta utan att någon polis nämnt det...

Tack!  Jag hoppas det är som du säger. Vi går på känsla och lite tur imorgon  :-) 

  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CampForCer said:

Haha    REGLERNA har jag koll på så de behöver vi inte dryfta här...   :-)    Det är dock INTE samma som vad som gäller i hallen när man väl är där...   :-) 

Har en bekant som har haft med sig gällande regler från Transportstyrelsen utskrivna och bett besiktningsteknikern om dess åsikt trumfar svensk lagstiftning. Kan skapa en lätt dålig stämning dock så användes med försiktighet.

  • Haha 2
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

1 timma sedan, MrWIB said:

Hur gick det? 🤔

Hehe.  Hade lite bråttom där när jag skrev...  Det är IMORGON - torsdag...  hehe Liten miss där :) 

Snurrar på de små originalhjulen nu.

Känslan när man monterat tre och inser att det sista hjulet vid väggen har rotationen åt FEL HÅLL...   GISSA om det då KANSKE är ett redan monterat hjul som...  ja, ni fattar...  :/ 

Passar även på med lite översyn. Nya bromsoket är i alla fall utan rost... :-D 

 

CC55AC5D-D3D1-4E44-A68E-E4B6430C8D16.jpeg

D9526A32-A24C-4F67-807A-731CCE3C16CB.jpeg

0F00761E-3F52-48CD-95AE-33F0E2C3DFBD.jpeg

71B8EC26-EA66-46D2-8225-908CD771ED36.jpeg

C98F1AD3-6E90-474F-8518-00C7A8533EAD.jpeg

94D22DD2-C6AC-4DE4-8F89-EBD336095BC1.jpeg

EA82FFC9-ABDE-4942-BE28-0AC8A7FE57E4.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, CampForCer said:

Du menar istället för Tectyl eller Dinitrol?  Jag gissar du syftar på rosten...?

Jag körde en full Dinitrol-behandling för tre år sedan. Kanske dags igen...?  🤔

Korrekt, og korrekt og korrekt. :)

Fluidfilm (olje) er kjempebra på biler som allerede har blitt noen år, og dermed har litt rust. Tectyl/dinitriol er kun bra på nye biler eller biler som er sandblåst/grunnet og dermed rustfrie.

  • Thanks 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

10 hours ago, iknutis said:

Korrekt, og korrekt og korrekt. :)

Fluidfilm (olje) er kjempebra på biler som allerede har blitt noen år, og dermed har litt rust. Tectyl/dinitriol er kun bra på nye biler eller biler som er sandblåst/grunnet og dermed rustfrie.

Dinitrol laver også et mere flydende olie produkt til ældre biler..

https://www.harald-nyborg.dk/produkt/ml-miniservice

Jeg har forresten lige trukket kabler under min bil som fik behandling for ca 8 måneder siden, kæmpe svineri, jeg måtte bruge en hel kasse handsker 😀

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, CampForCer said:

Var ordnar man det bäst?

Jag har ju ingen möjlighet att pyssla med sådant hemma, tyvärr...  :/ 

Fluidfilm.se
 

Nærmeste verksted i Norge som gjør det er her:
https://www.fluidfilm.no/finn-ditt-antirustverksted/østfold/funderud-antirust

Hvis ikke får du ta turen opp til meg til høsten, så ordner vi det på gården. :)

  • Thanks 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...