Jump to content

Däck och fälg


Linusp3
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
3 hours ago, Linusp3 said:

Kan du specificera vad du menar med att den är fyrkantigare i profilen @Lars 9k? Är det bra eller dåligt? Hur påverkar det upplevelsen av däcket?

 

Frågan är istället om BFG är värt 400:- mer/däck än GG?

De 265/70-16 som jag lånade var markant bredare i slitytan än mina BFG i samma dimension.

Dvs däcket var bredare och kantigare medan BFG tenderar att smalna av upp mot mönstret.

Avseende upplevelse så handlar det ju mer om att välja rätt bredd och vara medveten om att de olika tillverkarnas däck skiljer sig ganska mycket avseende dimensioner.

Varför ”bara” ett AT däck? Jag har kört både till Nordkap och till Italien på BFG KM 2 och @Per Pettersson gjorde samma resor på Cooper STT Pro. 😎

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

20 hours ago, Lars 9k said:

Varför ”bara” ett AT däck? Jag har kört både till Nordkap och till Italien på BFG KM 2 och @Per Pettersson gjorde samma resor på Cooper STT Pro. 

Bra fråga! Jag tänkte i första hand på att få ett däck med mindre vägljud och fler mil i gummit... men det kanske är en villfarelse? Jag har läst ganska många reviews där användare jämställer BFG KO2 med GG AT2. Tänkte att jag kunde spara en slant, men det verkar inte som att ni håller med om att det är ”samma däck”?

 

Jag kan ju presentera vilken miljö däcket i första hand är till för att klara; vi planerar att ta bilen till Island nästa sommar... det kanske kan hjälpa när jag får råd om vad för däck jag borde välja?!

Edited by Linusp3
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag tror att du klarar dig fint med GG - det gör nog de flesta av oss. Sen är det ju som bekant andra faktorer som spelar in: bruk, utseende etc etc.

Jag har letat efter ett snällare AT däck men sliter som f.n med att hitta i storleken 35"/12,5"/15".

Dessutom så vet jag exakt hur mina MTs beter sig under alla förhållanden så då blir det fort att man handlar samma igen.

Mina 2 cent ;) .

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
On 4/18/2019 at 6:23 PM, Linusp3 said:

Bra fråga! Jag tänkte i första hand på att få ett däck med mindre vägljud och fler mil i gummit... men det kanske är en villfarelse? Jag har läst ganska många reviews där användare jämställer BFG KO2 med GG AT2. Tänkte att jag kunde spara en slant, men det verkar inte som att ni håller med om att det är ”samma däck”?

 

Jag kan ju presentera vilken miljö däcket i första hand är till för att klara; vi planerar att ta bilen till Island nästa sommar... det kanske kan hjälpa när jag får råd om vad för däck jag borde välja?!

 

Kapar in här istället för att göra en ny tråd.

Min grundplan var samma som @Linusp3 att åka till island. Nu får man se vad det blir av framtiden men bättre däck vill man ha. 

Däckgubben säljer yokohama och det är ju överlägsna däck enl honom, litar delvis på honom för att han är ingen säljare, har för mycket kunder så är rätt laid back.

Misstänker att det är fler än jag här som tycker däck är kul 😎 

Vilket A/T däck för en Hilux, så grova som möjligt utan att bli outhärdliga på motorväg, klara av t.ex Islands f-vägar mm. Godtagbara betenden i regn, bromssträcka osv och skulle vara skönt med en 3pmsf/alptopp för att jag inte har några vinterdäck, men räknar inte med att något däck kommer funka som ett riktigt vinterdäck. 

 

Har redan vanliga sommardäck så vill inte ha ett "snällt" A/T däck 

 

Senast tittat på KO2, AT3 och nya yokohama geo x-at 

 

Edit: Har åkt i några år med STT PRO i en pajero och dom var alldeles för högljudda 

Edited by Landmann
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Stämmer ganska  bra med de (begränsade) erfarenheter jag har av AT, sämre grepp i skogen men inte mycket lägre ljud, dock bara en kort användning av AT.

Dock kan jag konstatera att de lånade ”no name” MT 31x10.5-15 av äldre sort jag har på just nu, bullrar markant mer än mina tidigare 35x12,5-15 BF KM3.

Edited by Lars 9k
Link to comment
Share on other sites

On 8.5.2020 at 8.33, Landmann sa:

...så grova som möjligt utan att bli outhärdliga på motorväg...

Cooper Discoverer S/T MAXX Snäppet under PRO. Typ grövsta AT du kan få innan det blir MT. Det kallas ibland för hybrid, då det anses vara AT i mitten på slitbanan och MT ute på skuldrorna.

"Ett grovt Allterrain däck, efterföljaren till vanliga S/T. Vintervägsgodkänt.
Märkning: M+S och med på STROs lista över vintergodkända däck."

Körde själv med gamla slitna sådana med torrsprickor i fram till förra sommaren. 😀 Mycket bra grepp utan för vägarna, hyfsat bra ljud på motorvägen, dåligt grepp på asfalt när det var +3 grader och regn. Dock finns det flertalet andra som tycker de är alldeles utmärkta som åretrunt däck. Sejpning är i så fall nog att föredraga.

Link to comment
Share on other sites

Lägger oxå min röst på S/T MAXX.

Jag har en uppsättning som jag sätter på när jag ska på tur och upplever ljudnivån bara snäppet högre än med mina feta original lågprofilsdäck som jag kör runt med i normalfall.

Angående greppet på halt väglag så är det säkert inte det bästa däcket. Jag saipade mina och jag upplevde greppet på hala vintervägar som riktigt bra under en helgtur i Årjängstrakten, mer vinterväglag än så har jag inte kört.

Edited by Fredrik L
  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • Premium Member

Jag har införskaffat en omgång däck dom skall bli mina nya vinterhjul.

Ni som har fått era däck sajpade/saipade/skurna hur har ni gjort?

Jag har frågat några firmor i Skåne om de utför sådant men fått nekande svar.

Jag har även tittat på en maskin för att själv göra jobbet.


https://rallyshop.se/dackskarningsmaskin


Tacksam för tipps och synpunkter, jag skulle även uppskatta bild på ngt däck som blivit sajpat, exempelvis från @Wiberg som jag vet kör med dylika.

 

Link to comment
Share on other sites

  • Moderators
4 timmar sedan, Lars 9k said:

xempelvis från @Wiberg som jag vet kör med dylika.

Klart du ska få en bild Lars 🙂.

Om du nån gång vill skruva dubb i dom kan du bara mittsejpa däcken, annars har du inget att skruva dubben i.

Är däcken nya? Jag vet att flera firmor drar sig för att sejpa begagnat då det är stor risk att knivarna går åt h-e.

Helsejpat med snötryck då:

IMG_20180131_082226_023.thumb.jpg.80e281acb0ab37eb0db20647d545e3a1.jpg

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

De är nya, lutar nog att jag köper en maskin och gör det själv.

Några hundra Best-Grip är också på G så det måste lämnas en del orört att fästa dem i.

Tack för bild, nu har jag en aning om hur slutresultatet skall se ut!

Är de skurna rakt över i rena snitt ända ner till botten på klackarna fast inte ända ut?

Fast när jag nu jämför med mitt däck, BFGoodrich ALL Terrain T/A KO2 33X12.5 R15, som är vintergodkänt så inser jag utmaningen.

9FBABECB-EA03-4584-B8E8-757F9B42E4A7.thumb.jpeg.c64ade10b37c61585ec0b247b1f1eebd.jpeg

 

 

Det här mönstret är ju inte så lätt att sajpa.

Link to comment
Share on other sites

Jag har inte hört ngn som sajpat om KO2, bara KM2 o KM3 etc. Tror även att däcken i fråga har olika gummiblandningar där KM3 blir problematiskt hårda i kyla, medan KO2 är aningen bättre - och därmed även "vintergodkända".

Har de märkning med alptopp/snöflinga, eller är det enligt gamla listan de är godkända förresten?

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 minuter sedan, Wiberg said:

Det tror jag nog att det är - med rätt verktyg.

Frågan är ju om man skall dra tvärs över mönstret, sida från sida som ditt eller jobba med varje klack för sig?  Eventuellt tvärs respektive klack så att vissa sajpningar blir 45* mot körriktningen. 🧐

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Nu har jag börjat skära sönder mina nya däck! 😰

Verktyget jag köpte hade bara u-formade knivar så jag klippte sönder en sådan och använde en rak enkel kniv för att lägga snitt.

ACE05C8E-6FB1-4476-A141-D43CF884B131.thumb.jpeg.f302af392f8047fef6ef45d5cc75bc2d.jpeg

 


Inte helt enkelt då kniven böjdes ibland och det trotts värmen krävs en hel del kraft för att skära igenom klackarna.

Framtiden får utvisa om jag förbättrat däcken för min tänkta användning eller om jag förstört en uppsättning däck för närmare 10k…. 🤔D157C702-F4A9-4358-AB7F-15288EB1369E.thumb.jpeg.89f95db38c92b933c82139bd43505231.jpeg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Jag tror absolut inte du förstör däcken Lars. Jag har bara positiva erfarenheter med snittade däck - sommar som vinter. Men de går inte att jämföra med ett dubbat Nokian mtp fäste på vinterföre - bara så det är sagt. 

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Har en sån maskin i bussen.. kanske skulle ta och försöka mig på att saipa den andra uppsättningen med 33" jag har till defendern, kanske inte ska fråga men hur lång tid tog det? Vet av erfarenhet att ett solid truckdäck tar en jäkla tid att bli klar med, men då använder man i regel breda och grova knivar 🧐🤔

  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...