Jump to content

Forums

  1. Overlanding.nu - Information

    1. Information from Overlanding.nu

      Important information from Overlanding.nu

      436
      posts
    2. Travel arranged by Overlanding.nu

      Important information about our travels

      1.9k
      posts
    3. 167
      posts
  2. Overlanding.nu - General

    1. In the garage

      Here you can write about your vehicle and any modifications

      14.3k
      posts
    2. Equipment

      Here you can post about everything that is about Overlanding equipment.

      3.8k
      posts
    3. Trails and tracks

      Here you can post information about your gps tracks (We prefer in the gpx format)

      142
      posts
    4. Travel

      Here you can post about everything that is about travel / overlanding

      5.9k
      posts
    5. Others Meetings

      Here you can publish information about meetings or trips arranged by other organizations or groups.

      72
      posts
    6. Generally

      Here you can post about everything that does not fit in any other category

      2k
      posts
    7. English corner

      Open forum where you can post all your questions regarding Overlanding, equipment, traveling. 

      46
      posts
  3. Overlanding.nu - Pictures & movies

    1. Pictures & Movies

      Here you can post general pictures and videos. Link to YT or Vimeo (Premium Members can upload video directly to the forum)

      928
      posts
  4. Overlanding.nu - Buy and sell

    1. Buy

      Here you can post when you want to buy something.

      88
      posts
    2. For sale

      Here you can post when you want to sell something. (Once your items is sold, please mark the title of your add with "SOLD")

      557
      posts
  • Topics

  • Posts

    • Korta versionen, Knappen.   Och för er som av någon outgrundlig anledning vill fördriva er dyrbara tid med att följa med på resan om hur det konstaterades att det var knappen tja läs vidare. Då blå hallen visade sig från sin bästa sida, ingen fukt, bra värme och belysning, så bokades den in för felsökning av "varför kan man inte öppna bakluckan på Subarun?"   Steg ett, hitta en stycke Subaru med trilskande bagagelucka. Steg två, anlita en duktig projektledare. Steg tre, lokalisera felet. Och det börjar med att öppna en bagagelucka som inte går att öppna. Långt där inne kan man skymta den lilla plastlocket som påstås döljs en nödöppningsmekanism. Efter en litet akrobatisk uppvisning var denna lucka inom räckhåll och liggandes på magen kommer insikten att något verktyg det har jag inte fått med mig. Då slår det mig att fru @Iudit Norlin tidigare ifrågasatt mitt inköp av två stycken konservöppnare, jag försvarade mig med att vi har två bilar som dessa skulle läggas i och hon upplyste mig om att så vitt hon viste ligger det reda en i bagaget på Subarun. Och se på tusan ligger det inte en konservöppnare där som passar aldeles utmärkt till att demontera luckan. Då gäller det bara att hitta rätt spak att påverka. Och det var inte metallprylen utan den lilla plastprylen till vänster. Tada! Och med alla öppningar öppningsbara var det lika bra att med dammsugaren försöka avlägsna majoriteten av grus och hundhår. Börjar med att kolla kablarna som inte påvisar något fel då jag väljer att felsöka i ordningen enklast till "det där måste jag googla för att våga demontera"  Så efter en youtube session började jag ta ner plasten på insidan av bagageluckan. Började lite försiktigt längst upp. Hittade lite dolda skruvar av plast. Och dolda skruvar av metall. En mängd klipps. Ledde fram till bakluckeklädsel i bagageutrymmet. Kablar till öppningknapp och skyltbelysning. Antog att knappen behöver 2 sladdar och belysningen fyra. Försöker mäta med multimeter, misslyckas, får frun att komma och hjälpa mig och nu blir resultatet att knappen verkar inte fungera, eller så får jag inte bra kontakt. Behöver verifiera misstankarna att knappen felar. Och det kan man göra genom att låta en skruvmejsel tjänstgöra som strömbrytare. Och då klickade det så fint i låset. Undersöker lite snabbt vad som måste demonteras för att komma åt att byta knappen och det ser inte lovande ut, mer youtube behövs. Avslutar med återmontering av allt som måste, övrigt läggs undan i väntan på ny knapp. Och projektledaren, ja han avvek för middag och kom ut och krävde promenad. Nu stöttar han mig i soffan med att leta knapp.  
    • Om det till äventyrs är någon som läser det här och blir sugen på matlagningen och som har missat Överlevnadshelgen så läs nedan. 17-19/5 blir det åter matlagning på Offroadbanan!  
    • Det ser ut som att jag missade en trevlig helg!! Förhoppningsvis blir det fler gånger så jag kan få möjlighet till lite klämda tummar och öm rygg. Några nya ”lagomslingor” på banan är det många som kommer att uppskatta.  
    • Hannas lilla gräsanka-tur 28/4 -22 dag 2   Godmorgon! Sovit sådär! Frukost och sedan är det dags att börja röja på Offroadbanan för att göra lite nya slingor. Grannen Johannes Kastlund sov ovanligt länge. Johannes hjälpte mig att fälla tältet så det tackar jag för.       Lite planering, Sven Falck är arbetsledaren. Johannas Kastlund har ansvaret för motorsågen och vinschen. Sven Falck bistår Johannes Hjelm med att försöka dra upp en stubbe. Lars Dahl och Daniel Möller flyttar sten.         Det blev en bra helg tycker jag. Alla var nöjda, middagen blev en liten överraskning då alla inte läst informationen som gått ut. Jonas på Offroadbanan blev också nöjd med dagsverket som gjordes.  
×
×
  • Create New...