Jump to content

Kök, mitt val


Ingvar Schön
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member

Eller kanske en 2000-flaska om man inte har så mycket plats. Vi kör ju med flera sådana, aldrig färre än två, dvs alltid en helt full och på längre turer 3 eller fyra.

FF7BFF4A-1FC7-4567-901D-DD4D55537C6D.thumb.jpeg.833101258561d1c6a9d64f07e5906025.jpeg

 

Numera fyller vi den på fyllningscentral istället för att byta på mack, och då kostar fyllningarna kring 80kr istället för drygt det dubbla.

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Andreas said:

Jag skulle nog skaffa en två kilos till istället, då vet man att när den första är slut är det dags att hitta mer vid nästa tillfälle. 

Det lutar åt det alternativet, den stora fick inte riktigt plats på höjden på det ställe jag ville ha den... taket sluttar lite just där!

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Lars 9k said:

 

FF7BFF4A-1FC7-4567-901D-DD4D55537C6D.thumb.jpeg.833101258561d1c6a9d64f07e5906025.jpeg

 

Numera fyller vi den på fyllningscentral istället för att byta på mack, och då kostar fyllningarna kring 80kr istället för drygt det dubbla.

De har jag oxå funderar på... men berätta mer om fyllningscentralerna. De visste jag inte fanns!

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Finns ett antal ställen runt om i landet som fyller på direkt i din flaska förutsatt att den är godkänd inom de senaste fem åren.

Vi fyller här, ligger i Malmö.

http://www.gasolmalmolpg.com/

finns även Åhus, där betalar du för vad du fyller.

http://ahusgasol.se/?page_id=202195

Nyköping

http://gasolmacken.se/nykoping/prislista/

Edited by Lars 9k
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, CampForCer said:

Vet inte var du bor men det finns flera påfyllningscentraler runt Göteborg med.

Jag fyllde min campingflaska 2kg innan semestern. Mkt billigt mot att byta in...

Jag hittade Gasolgoteborg, det ligger inte så långt hemifrån... får bli att åka förbi där!

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 1 year later...
On 1/8/2018 at 3:21 PM, CampForCer said:

Nu har vi skaffat samma kök sedan några månader tillbaka - Primus Tupike.  Bra fart på det ?5a537cac11626_2017-11-1709_07_19.thumb.jpg.3e1edd3e1fa2c7177c26544f81aceaa7.jpg

 

Utöver ovanstående kommer vi garanterat fortsätta nyttja den lilla köket som fått fungera fram tills nu. Kan säkert komma till nytta igen, eller om det är tight med utrymme i packningen någon gång.5a537d82cda5c_2017-07-0209_03_58.thumb.jpg.1e8d089493e6d7b43226cb3f5e1c6ca6.jpg

Köpte nyss en Muurikka-panna med gasvärme/stativ samt ben för nyttjande över öppen eld. 58cm stor passar den oss perfekt - särskilt när den passar så väl över en Weber 57:a  :-D    I lördags blev det renskavsgryta med trattisar på den. Sjukt nöjd med investeringen i just Muurikkan!

5a537c853e424_2018-01-0614_53_41.thumb.jpg.7d446f02a782ee3a567b3bb8b66435a8.jpg5a537c6b3077d_2018-01-0513_22_53.thumb.jpg.1072e0395c5f4bf7201b35ed9c0a0b95.jpg

Väcker denna tråd till liv igen :)

Nu, efter turer och ett par år - hur har ni andra kompletterat o ändrat era kök utifrån behov o erfarenheter?

Själv har jag skaffat:

- Kompletterande liten 48 Muurikka (mer användbart på tur)

- Bensinkök (gasol är skit när det är kallt på riktigt)

- Overlanding.nu Morakniv (Ett måste!)

- Tre Dutch ovens i olika storlekar

- Bytt ut Weber portabel kolgrill mot Snow Peak Firepit large (för att mina vänner eldat i min Weber när jag sov och för att jag kan) :-D 

 

E435DE20-92D0-4158-AB5A-E51E72918BE5.jpeg

C2A0E9B5-627D-40F1-9DC0-408AC62E8068.jpeg

  • Like 1
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

Kan väl erkänna att vi under årets semester var tvugna att lämna bilen för några dagar och då införskaffades ( årets julklapp ) https://www.naturkompaniet.se/primus-primetech-stove-set-13l-p351032/

Nu ligger det i bilen och konkurerar med vattenkokaren om att få koka vatten :)

image.png.1c51653614f9ac2e5d0b66ce6591be02.png

Grillen har slutligen uppdaterats till Weber också, med en person mindre i bilen fick den till slut plats ... 

 

  • Like 1
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Moderators

Servess på servess där Freddan ;) .

Den blå bubblan jag har till Atle - menar den funkar ner till herrejösseskallt? Tror inte jag har slitit med den på någon vintertur eller så har jag förträngt det.

Men inget smakar bättre än en kopp kaffe kokt över öppen eld en rövkall vintermorgon - det är sen gammalt.

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

9 timmar sedan, Wiberg said:

Servess på servess där Freddan ;) .

Den blå bubblan jag har till Atle - menar den funkar ner till herrejösseskallt? Tror inte jag har slitit med den på någon vintertur eller så har jag förträngt det.

Men inget smakar bättre än en kopp kaffe kokt över öppen eld en rövkall vintermorgon - det är sen gammalt.

Hehehe   Jadå - så länge man kör med de riktiga bubblorna/flaskorna är det lugna puckar  :-)   Men de gånger man hade de små engångs...  not so great  😕   Även med Primus Premium och Winter gas har det skitit sig.  Har dock konstaterat att det till stor del då beror på vad man försöker driva med dessa engångs. Vissa kök går fint - andra inte. Men med de blå flaskorna går det alltid  :-) 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • Premium Member

Nja... konstaterade under senaste helgen att vårt gasolkök med en av de små stålflaskorna gav upp vid -18 grader.

Planen är nu att införskaffa en brännare/kök som får vara backupp under sommaren och agera primärt när temperaturen kryper under 5-10 minusgrader.

 Förslag utöver det som står tidigare i tråden? 
Min tanke är en enlågig brännare med separerat tank som inte tar för stor plats. 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

On 9.2.2021 at 11.47, Lars 9k sa:

Nja... konstaterade under senaste helgen att vårt gasolkök med en av de små stålflaskorna gav upp vid -18 grader.

Planen är nu att införskaffa en brännare/kök som får vara backupp under sommaren och agera primärt när temperaturen kryper under 5-10 minusgrader.

 Förslag utöver det som står tidigare i tråden? 
Min tanke är en enlågig brännare med separerat tank som inte tar för stor plats. 

Optimus Polaris är vägen att gå i så fall. Ett multifuel där du inte behöver justera brännaren om du byter bränsle. Bara att köra på. Klarar gas, gas i vätskeform, bensin, diesel, flygbränsle osv. Dvs. du kan använda små engång gaspatroner på sommaren för smidigheten och gå över till samma bränsle som bilen använder på vintern. Då får du ju nytta av dunkarna på taket. 😜 Många andra multifuel kräver att man byter munstycke i brännaren när man skiftar mellan vissa bränslen. Det blir extra meck om man skiftar bränsle. Sen kanske det inte är en deal breaker. Har du fotogenlampor så går det ju även köra köket på fotogen.

Jag är tämligen intresserad av det Coleman som @Linusp3 nämner. Men pga. att jag även vandrar, åker turskidor, paddlar osv. så kanske det istället blir två enlågiga multifuel istället. Än så länge har jag kört t-röd på vinter och det fungerar bra. Mindre pyssel, otroligt driftsäkert, men längre koktid.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Jag sneglade på Polaris, de verkar ju vara ”the shit” inom multifuel.

Men då vi avser köra vårt gamla primuskök som huvudkök även framöver känns närmare 2k med flaska lite saftigt för några vinterhelger om året.

Vi får se, kanske var jag dumsnål när jag beställde ett M95 från Röda stjärnan.

Tyckte Colemanstuket med en komplett enhet verkade smidigt och priset samt recensionerna tilltalande.

För övrigt en webb-butik med mycket kul prylar.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

55 minutes ago, Lars 9k sa:

... jag beställde ett M95 från Röda stjärnan.

Tyckte Colemanstuket med en komplett enhet verkade smidigt och priset samt recensionerna tilltalande.

För övrigt en webb-butik med mycket kul prylar.

Har själv kollat på M95 från Röda Stjärnan. Dock så har jag släppt den då jag hittade recensioner som inte talade så väl om den. Är man mitt ute på fjället med kanske två till tre dagsmarscher till civilisation måste möjligheter till fel minimeras. Men vid bilbundet friluftsliv är det ju en annan sak. Då är det ju inte död och liv om prylarna funkar som de ska. Annars så har ju Coleman en identisk original produkt om stuket är bra men kvalitén tryter.

För egen del tycker jag dock om att beställa i Sverige och jag hittar inte Coleman Sportster/533 i Sverige. Alltid lättare med svensk leverantör om det krånglar eller man behöver slitage delar. Men jag hinner säkert ändra mig ett par gånger innan jag får beställt något. Tillsvidare är det snuskburken som gäller på vintern.

Jo visst har Röda Stjärnan många kul prylar @Lars 9k. Lite av en godisbutik.

@Linusp3: Hur är din erfarenhet med det stora Coleman?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...