Jump to content

Lars Jeep Grand Cherokee ZJ Overlander(wannabee)


Lars 9k
 Share

Recommended Posts

  • Premium Member
40 minutes ago, Per Pettersson said:

Jag har sett många köra offroad utan inredning i bilen. :) 

Jo men 2 stolar, kofångare, dragbalk och tankskydd vore ju bra.

Sen är det inte fel om det sitter skruvar i alla hål som går igenom golvet så vi slipper få in lera i bilen den vägen. ;)

 

  • Like 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
5 hours ago, Wiberg said:

Med tanke på hur massa skit det var i ramen - spolar du inte ur den med jämna mellanrum? Det hindrar väl en del rost tänker jag?

Fint å se att den gamla trotjänaren får lite behövlig kärlek. 

Jovisst spolar jag, så till den grad att jag ”fyllt” bilen med vatten, men tydligen ändå  inte tillräckligt.

Är som nämnts tidigare inte riktig ram på dessa utan en ganska tunn delvis öppen balkkonstruktion integrerad med övriga karossen. 

Vissa ställen kommer man inte åt med slangen och vissa kan nog ha blivit tilltäppta under de 24åren som föregått mitt övertagande.

Klart den skall få kärlek, men kärlek och hat ligger ibland ganska nära varandra! ;)

 

Edited by Lars 9k
  • Like 2
  • Haha 1
  • Happy tears 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Ikväll kom förarstolen ur igen och  mattorna inlagda.

956B50AE-F2FC-498F-88F9-DFE8B51AF9A5.thumb.jpeg.990073c200858161201306c4b5fa433f.jpeg

 

De hade ju dock inte blivit renare av sig själv så imorgon får det bli ett försök med textiltvätt innan stolarna monteras.

BF10E5A2-7DF9-44CB-8C8C-CB2D3668DBCB.thumb.jpeg.bc5bf599e0fd53046148a469d2efef98.jpeg

 

En del sidolister kom också på plats innan det blev för mörkt och träligt att hålla på.

Målet att ha en offroadduglig bil på lördag morgon ser fortfarande rimligt ut.

Nästa overlandingtur är sedan nästkommande helg men till dess är det ju massor av tid...,,,

  • Like 6
  • Thumb up 2
  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Märkligt, den ena dagen funderar jag på att skippa mattorna och nästa tvättar jag mattor för fullt.

Fast de blev betydligt fräschare efter lite schamponering med efterföljande gnuggning och dammsugning.

614C0773-2677-4E1A-8A38-59985535F263.thumb.jpeg.d22d66f6d9c8da7a61545c51e2522b34.jpeg

 

När sen väl det mesta av inredningen kommit på plats passade jag på att justera tankskyddet innan det monterades. Det har tidigare tagit i diffklumpen vid infjädring.

2D97A045-7162-4C87-B9A5-5DFFFF210F32.thumb.jpeg.39261a835930aabd1551b9da28dc6bba.jpeg

 

Sen blev det uppallning av skydd och kofångare på motsvarande sätt som vid demonteringen.

E2ACB9DD-1369-4F79-B65D-238944623815.thumb.jpeg.4b2ecda4ee53feeab95fc4f1508b3531.jpeg

 

Skyltbelysningen och släpvagnskontakten skulle kopplas innan det gick att skruva fast kofångaren med tankskyddet.

04C5010D-ABF8-4535-82E9-FADB03248CED.thumb.jpeg.f0008a23649baede4a50dca8ee3cfb80.jpeg

 

Efter lite övertalning kom skruvarna på plats innan det sista avslutande arbetet som fick ske i mörker.

BD0BA1BD-80D9-4685-8592-C4CDCF7B20E5.thumb.jpeg.981e637e61ee5792febc27aed2967c61.jpeg

 

Kring 22 stod Jeepen till sist färdig inför morgonens körning med klubben. 

Det blev en dryg dag men skönt när det mesta åter är på plats.

Det återstår dock en del innan vi är färdiga att köra på tur men det får fixas kommande vecka.

 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • Premium Member

Igår fixades reservhjulshållaren och idag fick den lite svart färg.

Skar av delar av den tidigare monterade adaptern och svetsade fast den i det gamla ”navet”.

7D7DF61F-C2E2-444C-982D-11B4086540C8.thumb.jpeg.b3a24dd9a3e9f771dc7e0f87878ccbcc.jpeg

 

Blev åter betydligt tightare in mot luckan om än inte lika tight som det gamla 32” hjulet satt. Nu har hjulet dessutom åter stöd i nederkant. 

15064D80-68AF-4D0B-9C5D-CCADC9238131.thumb.jpeg.5ee2224d2e2a1e1f60c34c1f3ce43419.jpeg

Hamnade dock lite längre åt höger än när adaptern var skruvad vilket är både bra och dåligt. Bättre bakåtsikt men baklampan är nu lite skymd om man ligger nära bakom. 

D5EC948C-8469-4113-BFA4-57A1F924B7B8.thumb.jpeg.be9acc8f840ec6e6a4335488a09de91f.jpeg

 

Så här långt ut satt fästet när adaptern var skruvad.

8A457B45-3BE4-42A3-88A0-77F95654920F.thumb.jpeg.dd33dbed85a5aad435a7d1386d10b8e0.jpeg

 

Här ser man även att hjulet då inte hade något stöd i nederkant vilket det nu åter fick.

54A76761-015F-4231-A84A-1C6452BB602B.thumb.jpeg.f98207df4ed6a2996e2e853ccd52788e.jpeg

 

Totalt sett ganska nöjd med denna lösning, blev faktiskt enklare att göra än befarat.

  • Like 5
  • Thumb up 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

En sak vi fick testat i Osby denna helgen var de utökade ingjädringsbegränsningarna. Dagen innan vi körde dit ökade jag dem ytterligare 1/2”.

Det verkade fungera bra, märkte inte att de slog igenom något vid landsvägskörningen men att det tog i klart mindre i hjulhusen än innan.

Med nersläppt axel gick det enkelt att lägga till den sista klossen på stoppet.

A15175AA-8FE8-492C-891C-782EA54744ED.thumb.jpeg.57f73a1fbe2aa0896c70ce2ba3e37013.jpeg

 

Nu är max antal klossar monterade, tre stycken av varierande tjocklek, där jag successivt har byggt på dem kloss för kloss.
A7117168-9123-42CF-BB12-F6A7B7B0F510.thumb.jpeg.1ceb535575863d7e4737072aa9ea5699.jpeg


Betydligt bättre än att sänka gummiklossen då den tenderar att hugga fast i fjädern och då brytas bort. 

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

”Tror” vi hittat orsaken till att det var lite missljud från differentialen!

414AFC22-B246-4372-863F-E2CFB8AADE64.thumb.jpeg.3948442e814b76e7e1c9b6b4c7ede344.jpeg

 

 

AC1008FB-E209-4830-9ABB-886BF37EA817.thumb.jpeg.fb894912b7a543b2d5d209cd6e3be4fd.jpeg

 

Perfekt, då tanken har funnits ett tag att byta utväxling i axlarna och nu blev det en bra orsak till att genomföra det.

  • Thumb up 1
  • Haha 1
  • OMG 3
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
2 hours ago, Andreas said:

Ja det såg ut som ni hittat orsaken till det1f60a.png

Gott att ni ser det på det viset1f44d-1f3fb.png

Hoppas att det inte ställer till någon tur ni tänkt iväg på,

vad kan vara orsaken till detta tror du?

 

Det blir förhoppningsvis fixat på någon dag så det skall vara lugnt.

Anledning förutom tung bil i spenaten?

Tja.. att jag försökte ta mig upp för en brant kant utan att vinscha genom att få upp framdäcken över kanten medan ett bakhjul hängde fritt. Har man då spärr i framaxeln så testar man ju att ha den låst för att få så bra driv som möjligt.....🙄


Inte min bil men här ser man hur brant det var och trångt mellan stenarna.

F60FAFAB-FFE8-4096-BD0B-8FA07525D663.jpeg

 

Denna kanten försökte jag komma upp för. Stenblock på båda sidorna.

B76235C4-28AA-47D5-AF93-0A587CF39597.jpeg

 

Bakhjulet i luften, var nog här som bakfjädern flexade ur.

5502E735-46CE-44BA-A1EE-18F7653052FE.jpeg
 

Detta har jag skrivit lite om under ”Träffar” 

Edited by Lars 9k
  • Like 7
  • Thumb up 2
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
On 10/7/2019 at 8:10 PM, Lars 9k said:
On 10/7/2019 at 8:10 PM, Lars 9k said:

”Tror” vi hittat orsaken till att det var lite missljud från differentialen!

414AFC22-B246-4372-863F-E2CFB8AADE64.thumb.jpeg.3948442e814b76e7e1c9b6b4c7ede344.jpeg

 

 

AC1008FB-E209-4830-9ABB-886BF37EA817.thumb.jpeg.fb894912b7a543b2d5d209cd6e3be4fd.jpeg

 

Perfekt, då tanken har funnits ett tag att byta utväxling i axlarna och nu blev det en bra orsak till att genomföra det.

Vilken utväxling har du tänkt sätta i?

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
4 hours ago, Veofasa said:

Då var har man konto även här på overlanding, så man kan kommentera på denna tråd bla. Galen utveckling på bilen under ungefär 2 år, riktigt fränt - hatten av.

Välkommen hit @Veofasa!

Jag ser fram emot en garagetråd  över din Pajero här också.
Här finns en hel del likasinnade och dessutom några fler som bygger Overlandingbil av just Pajero.

Avseende min resa med Jeepen är den lite mer utdragen än två år, snarare fem och ett halvt. 
 

Vi köpte den i februari 2014 men började egentligen inte offroadanpassa förrän under hösten. 

 

Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member
3 hours ago, Christer said:

 

Jag bytte till 4:06 i samband med bytet av framaxeln och installationen av ARB-spärren. Det var perfekt till de förra hjulen men nu när jag gått upp till 35” så vill jag ändra ytterligare 10% så det blir 4:56.

Skulle jag bara haft den som skogs- och lek- bil hade jag nog övervägt 4:88 men då jag inte vill ligga på för högt varv på långturerna så blir det 4:56.

  • Like 1
  • Thumb up 1
Link to comment
Share on other sites

  • Premium Member

Idag blev det lite maskering och målning!

Då jag skall sälja de gamla M/T däcken som låg på mina målade originalfälgar så är planen att lägga vinterdäcken på de fälgarna istället.

Fast då fälgarna tagit en hel del stryk i skogen och jag hade två ”nya” pulverlackade fälgar liggande i reserv, så fick de lite gul färg på sig, för att sen ersätta de två sämsta av de gamla.

Det tar några timmar att maskera varje fälg, men en öl gör ju att det blir åtmistone blir lite roligare.

5114BB8F-F926-4C20-B2DF-4E79E8AC83A2.thumb.jpeg.4aad4ff7e10c7bdcd3be4c84557168fe.jpeg

 

Färdigmaskerad, bara en kvar....
E4CA5612-1C04-4E2A-8D50-503DE1B8B68B.thumb.jpeg.1f1ab823a2b2bb86c8e47b68e95db635.jpeg

 

Kring midnatt hade de fått sig ett första lager, nästa får bli imorgon.

64DB6B76-2179-4FF5-A17A-0C59FBD2B4A4.thumb.jpeg.f57de582c020a8311e18fea8abce4d97.jpeg

Edited by Lars 9k
  • Like 5
  • Thumb up 5
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
 Share

×
×
  • Create New...