Premium Member Lars 9k Posted September 11, 2019 Author Premium Member Share Posted September 11, 2019 40 minutes ago, Per Pettersson said: Jag har sett många köra offroad utan inredning i bilen. Jo men 2 stolar, kofångare, dragbalk och tankskydd vore ju bra. Sen är det inte fel om det sitter skruvar i alla hål som går igenom golvet så vi slipper få in lera i bilen den vägen. 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Moderators Wiberg Posted September 12, 2019 Moderators Share Posted September 12, 2019 Med tanke på hur massa skit det var i ramen - spolar du inte ur den med jämna mellanrum? Det hindrar väl en del rost tänker jag? Fint å se att den gamla trotjänaren får lite behövlig kärlek. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 12, 2019 Author Premium Member Share Posted September 12, 2019 (edited) 5 hours ago, Wiberg said: Med tanke på hur massa skit det var i ramen - spolar du inte ur den med jämna mellanrum? Det hindrar väl en del rost tänker jag? Fint å se att den gamla trotjänaren får lite behövlig kärlek. Jovisst spolar jag, så till den grad att jag ”fyllt” bilen med vatten, men tydligen ändå inte tillräckligt. Är som nämnts tidigare inte riktig ram på dessa utan en ganska tunn delvis öppen balkkonstruktion integrerad med övriga karossen. Vissa ställen kommer man inte åt med slangen och vissa kan nog ha blivit tilltäppta under de 24åren som föregått mitt övertagande. Klart den skall få kärlek, men kärlek och hat ligger ibland ganska nära varandra! Edited September 12, 2019 by Lars 9k 2 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 12, 2019 Author Premium Member Share Posted September 12, 2019 Ikväll kom förarstolen ur igen och mattorna inlagda. De hade ju dock inte blivit renare av sig själv så imorgon får det bli ett försök med textiltvätt innan stolarna monteras. En del sidolister kom också på plats innan det blev för mörkt och träligt att hålla på. Målet att ha en offroadduglig bil på lördag morgon ser fortfarande rimligt ut. Nästa overlandingtur är sedan nästkommande helg men till dess är det ju massor av tid...,,, 6 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 13, 2019 Author Premium Member Share Posted September 13, 2019 (edited) Märkligt, den ena dagen funderar jag på att skippa mattorna och nästa tvättar jag mattor för fullt. Fast de blev betydligt fräschare efter lite schamponering med efterföljande gnuggning och dammsugning. När sen väl det mesta av inredningen kommit på plats passade jag på att justera tankskyddet innan det monterades. Det har tidigare tagit i diffklumpen vid infjädring. Sen blev det uppallning av skydd och kofångare på motsvarande sätt som vid demonteringen. Skyltbelysningen och släpvagnskontakten skulle kopplas innan det gick att skruva fast kofångaren med tankskyddet. Efter lite övertalning kom skruvarna på plats innan det sista avslutande arbetet som fick ske i mörker. Kring 22 stod Jeepen till sist färdig inför morgonens körning med klubben. Det blev en dryg dag men skönt när det mesta åter är på plats. Det återstår dock en del innan vi är färdiga att köra på tur men det får fixas kommande vecka. Edited September 13, 2019 by Lars 9k 7 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Andersson Posted September 14, 2019 Share Posted September 14, 2019 9 timer siden, Lars 9k sa: Märkligt, den ena dagen funderar jag på att skippa mattorna och nästa tvättar jag mattor för fullt. Fast de blev betydligt fräschare efter lite schamponering med efterföljande gnuggning och dammsugning. Kan du inte bara lägga in dem i tvättmaskinen? 😎 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2019 Author Premium Member Share Posted September 14, 2019 Det kunde du väl tipsat om innan jag monterade in stolarna och listerna!!😡 😁 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 14, 2019 Author Premium Member Share Posted September 14, 2019 Idag blev den provkörd och med beröm godkänd. Upp hit var vi bara två som tog oss, @Per Pettersson gamla TJ och vi. Vinschen provades några gånger, alla för att vinscha denna oförskräckta KIA Sorento. Mer från träffen kommer senare i träfftråden. 8 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 25, 2019 Author Premium Member Share Posted September 25, 2019 Hmmm.... Bra att jag har koll..... 2 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted September 25, 2019 Share Posted September 25, 2019 Blir litt mer sveising nå? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 27, 2019 Author Premium Member Share Posted September 27, 2019 Fixat, var inte så allvarligt men nu är det lite extra förstärkt! 10 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 5, 2019 Author Premium Member Share Posted October 5, 2019 Igår fixades reservhjulshållaren och idag fick den lite svart färg. Skar av delar av den tidigare monterade adaptern och svetsade fast den i det gamla ”navet”. Blev åter betydligt tightare in mot luckan om än inte lika tight som det gamla 32” hjulet satt. Nu har hjulet dessutom åter stöd i nederkant. Hamnade dock lite längre åt höger än när adaptern var skruvad vilket är både bra och dåligt. Bättre bakåtsikt men baklampan är nu lite skymd om man ligger nära bakom. Så här långt ut satt fästet när adaptern var skruvad. Här ser man även att hjulet då inte hade något stöd i nederkant vilket det nu åter fick. Totalt sett ganska nöjd med denna lösning, blev faktiskt enklare att göra än befarat. 5 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 6, 2019 Author Premium Member Share Posted October 6, 2019 En sak vi fick testat i Osby denna helgen var de utökade ingjädringsbegränsningarna. Dagen innan vi körde dit ökade jag dem ytterligare 1/2”. Det verkade fungera bra, märkte inte att de slog igenom något vid landsvägskörningen men att det tog i klart mindre i hjulhusen än innan. Med nersläppt axel gick det enkelt att lägga till den sista klossen på stoppet. Nu är max antal klossar monterade, tre stycken av varierande tjocklek, där jag successivt har byggt på dem kloss för kloss. Betydligt bättre än att sänka gummiklossen då den tenderar att hugga fast i fjädern och då brytas bort. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 7, 2019 Author Premium Member Share Posted October 7, 2019 ”Tror” vi hittat orsaken till att det var lite missljud från differentialen! Perfekt, då tanken har funnits ett tag att byta utväxling i axlarna och nu blev det en bra orsak till att genomföra det. 1 1 3 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Andreas Posted October 7, 2019 Share Posted October 7, 2019 Ja det såg ut som ni hittat orsaken till det😊 Gott att ni ser det på det viset👍🏻 Hoppas att det inte ställer till någon tur ni tänkt iväg på, vad kan vara orsaken till detta tror du? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 7, 2019 Author Premium Member Share Posted October 7, 2019 (edited) 2 hours ago, Andreas said: Ja det såg ut som ni hittat orsaken till det Gott att ni ser det på det viset Hoppas att det inte ställer till någon tur ni tänkt iväg på, vad kan vara orsaken till detta tror du? Det blir förhoppningsvis fixat på någon dag så det skall vara lugnt. Anledning förutom tung bil i spenaten? Tja.. att jag försökte ta mig upp för en brant kant utan att vinscha genom att få upp framdäcken över kanten medan ett bakhjul hängde fritt. Har man då spärr i framaxeln så testar man ju att ha den låst för att få så bra driv som möjligt.....🙄 Inte min bil men här ser man hur brant det var och trångt mellan stenarna. Denna kanten försökte jag komma upp för. Stenblock på båda sidorna. Bakhjulet i luften, var nog här som bakfjädern flexade ur. Detta har jag skrivit lite om under ”Träffar” Edited October 7, 2019 by Lars 9k 7 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted October 27, 2019 Share Posted October 27, 2019 Då var har man konto även här på overlanding, så man kan kommentera på denna tråd bla. Galen utveckling på bilen under ungefär 2 år, riktigt fränt - hatten av. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Christer Posted October 27, 2019 Share Posted October 27, 2019 On 10/7/2019 at 8:10 PM, Lars 9k said: On 10/7/2019 at 8:10 PM, Lars 9k said: ”Tror” vi hittat orsaken till att det var lite missljud från differentialen! Perfekt, då tanken har funnits ett tag att byta utväxling i axlarna och nu blev det en bra orsak till att genomföra det. Vilken utväxling har du tänkt sätta i? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2019 Author Premium Member Share Posted October 27, 2019 4 hours ago, Veofasa said: Då var har man konto även här på overlanding, så man kan kommentera på denna tråd bla. Galen utveckling på bilen under ungefär 2 år, riktigt fränt - hatten av. Välkommen hit @Veofasa! Jag ser fram emot en garagetråd över din Pajero här också. Här finns en hel del likasinnade och dessutom några fler som bygger Overlandingbil av just Pajero. Avseende min resa med Jeepen är den lite mer utdragen än två år, snarare fem och ett halvt. Vi köpte den i februari 2014 men började egentligen inte offroadanpassa förrän under hösten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2019 Author Premium Member Share Posted October 27, 2019 3 hours ago, Christer said: Jag bytte till 4:06 i samband med bytet av framaxeln och installationen av ARB-spärren. Det var perfekt till de förra hjulen men nu när jag gått upp till 35” så vill jag ändra ytterligare 10% så det blir 4:56. Skulle jag bara haft den som skogs- och lek- bil hade jag nog övervägt 4:88 men då jag inte vill ligga på för högt varv på långturerna så blir det 4:56. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 27, 2019 Author Premium Member Share Posted October 27, 2019 (edited) Idag blev det lite maskering och målning! Då jag skall sälja de gamla M/T däcken som låg på mina målade originalfälgar så är planen att lägga vinterdäcken på de fälgarna istället. Fast då fälgarna tagit en hel del stryk i skogen och jag hade två ”nya” pulverlackade fälgar liggande i reserv, så fick de lite gul färg på sig, för att sen ersätta de två sämsta av de gamla. Det tar några timmar att maskera varje fälg, men en öl gör ju att det blir åtmistone blir lite roligare. Färdigmaskerad, bara en kvar.... Kring midnatt hade de fått sig ett första lager, nästa får bli imorgon. Edited October 27, 2019 by Lars 9k 5 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 28, 2019 Author Premium Member Share Posted October 28, 2019 (edited) Färdiglackade fälgar står framför värmefläkten för snabbhärdning innan de skall kläs med vinterdäck ikväll. Edited October 29, 2019 by Lars 9k 6 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted October 28, 2019 Share Posted October 28, 2019 Snyggt jobbat! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Filip Gustafson Posted October 29, 2019 Share Posted October 29, 2019 Schysst Lasse! Kommer du med monstertrucken på Julbordet? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted October 29, 2019 Author Premium Member Share Posted October 29, 2019 Så är planen, fast så mycket ”monster” är det ju inte. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now