Premium Member Lars 9k Posted June 24, 2021 Author Premium Member Share Posted June 24, 2021 Hemma färdigsvetsat, bara lite slutfinish på trösklarna. Finlir i lackboxen…. Och det slutligga resultatet, nästan ingen skillnad mot innan vi började….. Vissa jobb är mindre tacksamma än andra, men det känns bra att veta att det är helt under skärmbreddarna. 2 6 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted June 27, 2021 Author Premium Member Share Posted June 27, 2021 Dagens fix blev att montera flaggfästet som Benjamin snickrade till samtidigt som han lagade skärmarna. Nu var det färdigmålat. Ett slutet rör, fastsvetsat på en platta med 8mm hål. Fästet är tänkt att användas när inte aluminiumlådan med vinschprylar är med. 4 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted June 27, 2021 Share Posted June 27, 2021 Det är dom där små detaljerna som gör det. Stiligt! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 5, 2021 Author Premium Member Share Posted July 5, 2021 Idag blev det lite fix. Först balansering av hjul, klämvikter på insidan och lite udda, muttrar på utsidan. Blev ganska ok, beadlock med M/T-däck är inte så tacksamma att balansera och Jack Wheeler är generellt inga höjdare. I samband med balanseringen upptäckte jag olja på insidan av ena bakhjulet. Verkstaden som monterade ARB-spärren hade skadat packboxen till drivaxeln på ena sidan. Lätt gjort men…. Det fick bli till att byta packboxen och samtidigt justera framhjulslagerna då de glappade lite. AV med hjul, frihjulsnav, bromsok och bromsskiva. Sen av med bromssköld inklusive handbroms och sen av med spindeln och ut med packboxen. Sen var det bara att montera ihop allt igen. 1 4 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted July 5, 2021 Share Posted July 5, 2021 Grymt smart lösning att balansera med extra muttrar! Har du något annat utöver det? Alltså typ sand eller kulor? Tråkigt med packboxen, dock jäkligt gött när man haft isär allt o satt ihop för då vet man skicket på grejerna när en ska iväg på något! Aldrig fel att starta en resa o veta att lager osv. är justerat! Bra driv i dig, alltid ordning på grejerna 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 5, 2021 Author Premium Member Share Posted July 5, 2021 Har blykulor i sedan något år, det gör en del nytta. Planen är att längre fram ta bort dem och sen balansera fälgarna rena, genom att svetsa på stål där det behövs. Sen ev komplettera med lösa blyvikter när däcken är på. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted July 6, 2021 Share Posted July 6, 2021 Sedär! Jag har inte jätteobalans i mina 33or, men det är inte heller jag som balanserat och krängt dem så vet inte riktigt vad som är gjort! Funderade mest inför framtiden och att jag verkligen måste se till o skaffa mig ett reservhjul i rätt storlek så jag blir ju tvungen att ordna det på något sätt! Smart lösning somsagt! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 7, 2021 Author Premium Member Share Posted July 7, 2021 Då vi bara kör lite enstaka dagar på SOT i år var det läge för lite fix idag. I Hässleholm var det lite tight på ett ställe och jag tryckte till vänster framskärm eller rättare sagt skärmbreddaren ganska rejält. Till motsats till breddare i glasfiber tål Bushwacker en del stryk. Däremot var skärmen intryckt så den tog i dörren vid öppning och stängning. Dessutom var en av gångjärnssprintarna ÅTER glapp. 😡 Så det var lika bra att plocka av dörren igen. Ner med rutan INNAN man lossnat kontakten. Lossa kontakten med en T25 bit. Det underlättar väldigt om man som jag kan ta en bit med 10mm fattning och sen använda en ringspärrnyckel då det är jättedrygt med fast torxnyckel. Sen måste man nästan vara två eller palla under dörren när man lossar gångjärnen då dörren väger bly. Med dörren ställd på högkant är det enkelt att slå ut den gamla pinnen med en dorn ”från mitten” av dörren. Denna gången satt bronsbussningarna kvar, men var trotts noggrann infettning, glappiga. De nya bussningarna monterade jag med cylindrisk låsning efter att jag tvättat rent hålen före. Sen blev det bra med kopparpasta på sprinten, men vi får se hur länge det håller. Nu tycker jag inte att jag kan göra det mycket bättre. Medan dörren var av lossade jag skärmbreddaren och drog ut skärmen en ”lagom” bit. Med dörren åter på plats kunde jag nöjt konstatera att den var glappfri med den nya sprinten. Samt att skärmen inte längre tog i och att skärmen åter följde dörrens linje helt ok. Nu skall vi bara packa inför morgondagens SOT i Värnamo. 3 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 20, 2021 Author Premium Member Share Posted July 20, 2021 Några dagar hemma så då får man passa på. Förutom att måla på garaget så fick det bli lite service, 100 mila som en kompis sa. Garagemålning, trist att jag inte kom till med skyliften. Men när färgen torkade blev det justering av framhjulslager och byte av en styrled som börjat glappa lite. Den här var mindre bra. Ny monterad samt lagerna justerade. Sen var det tid att ta mig an den andra sidan på bakaxeln. Jag bytte ju packbox på vänstersidan i början av månaden då den blivit skadad när de monterade ARB-spärren. Men även höger hade gått sönder och läckte så nu fick den också tas om hand. Lite lätt oljigt när frihjulsnavet plockades av. Såg så klart inte roligare bakom skivan och lagret. Det började bli väl sent innan spindeln var av så återmontering får ske imorgon. Ny packbox ligger tack och lov på hyllan och väntar. Vissa saker är extra bra att ha hemma, då är det snabbt gjort att fixa. 7 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted July 21, 2021 Author Premium Member Share Posted July 21, 2021 Efter fortsatt målning av garaget blev det även tid att skruva klart på Jeepen. I med ny packbox, jag kunde egentligen inte se någon skada på den gamla, kanske hade ”läppen” vikt sig om de haft ur drivaxeln. Efter att spindeln skruvats på axeln var det sen tid att sätta på bromsar och justera in lagerna. Nu får vi hoppas det håller tätt och att lagerjusteringen blev bra. Under tiden jag skruvade på Jeepen packade @Hanna och så fort jag stuvat undan verktygen var vi klara att rulla. 1 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 9, 2021 Author Premium Member Share Posted August 9, 2021 Börjar bli tjatigt men jag får skriva för min egen uppföljning. Upptäcke igår att det återigen var läckage från bakaxeln, denna gång vänster sida. 😡 Vid bytet av packbox konstaterade jag även att det inre hjullagret var riktigt kasst. Frågan är vad som hänt, vi kunde inte påvisa smuts, så är det materialfel, för hårt justerat eller allmän överbelastning, vi vet inte…. Allt fanns hemma så det fixades hyfsat kvickt, men det börjar bli drygt. Vi passade även på att mäta upp drivaxeln och kunde se att den slog en del så den blev rätad. Fundering finns om det skulle kunna vara axeln som ”vobblat” och felbelastat lagret… Oklart om det har påverkat men hur som, vi försöker göra vad som går. 2 3 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 10, 2021 Author Premium Member Share Posted August 10, 2021 Idag blev det efterkontroll av lager, alla var glappfria! 🙏 Fick även kontrollerat och fyllt på lite olja i bakaxeln. Bra med lite slänt runt tomten. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 12, 2021 Author Premium Member Share Posted August 12, 2021 Som @iknutis skrev i en annan tråd, smidigt med hög bil när man skall jobba undertill. Idag blev det enkel service i form av olje- och filter-byte. Denna gång fick det bli ute på gårdsplanen. Snabbt gjort egentligen men trist tråkigt och kladdigt att rengöra balja mm efteråt. 4 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted August 14, 2021 Share Posted August 14, 2021 Tråkigt när problem med lagren och packboxar återkommer, men snart lär du ju ha knäckt koden! Såg ju väldigt underligt ut på det där lagerrullarna får man ju säga. Ser ut som ett materialfel i mina ögon men det är såklart svårt att veta säkert. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
CampForCer Posted August 16, 2021 Share Posted August 16, 2021 On 8/14/2021 at 9:31 PM, sdt said: Tråkigt när problem med lagren och packboxar återkommer, men snart lär du ju ha knäckt koden! Såg ju väldigt underligt ut på det där lagerrullarna får man ju säga. Ser ut som ett materialfel i mina ögon men det är såklart svårt att veta säkert. Håller med där. Trist med strul - och jag tycker också det ser ut som undermålig kvalitet i materialet för rullarna. Inte SKF där inte... 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 16, 2021 Author Premium Member Share Posted August 16, 2021 1 timma sedan, CampForCer said: Håller med där. Trist med strul - och jag tycker också det ser ut som undermålig kvalitet i materialet för rullarna. Inte SKF där inte... Nej SKF är det inte, tror inte de tillverkar i tumstorlek men vet inte, det är dock annat ”premiummärke”, fick dock ett nytt lager av min leverantör så där kan jag inte klaga. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 20, 2021 Author Premium Member Share Posted August 20, 2021 Nu blev det lite jobbigt…. https://youtu.be/tTKSjOeo-f0 Utan att ha lager med mig, var möjligheten att få ihop navet obefintlig. Efter lite funderingar och konsultering med min mekanikernestor Göran, blev beslutet att köra hem med annan bil och försöka montera nya lager i navet hemma. Lager hade jag liggande hemma i garaget och chansen att få tag på likadana koniska tum rullager i Lindesberg en lördag bedömde jag som liten. Men då ytterbanan hade snurrat i navet var det även en stor risk att det överhuvudtaget inte ens skulle gå att använda navet ens med nytt lager! Tyvärr visade det sig att farhågan var befogad, skall navet återanvändas måste det svarvas och ett lager med större ytterdiametet monteras. Jag kunde dock få tag på ett annat nav, tack SBVAB och under lördagen körde vi åter mot Lindesberg med ett fungerande nav och lite annat smått och gott i bakluckan. 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 YouTube? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 20, 2021 Author Premium Member Share Posted August 20, 2021 11 minuter sedan, Norlin said: YouTube? Fixat.. (tror jag) 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted August 20, 2021 Share Posted August 20, 2021 Uj uj uj... Är det sånt som kallas flexibel camber? 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
sdt Posted August 21, 2021 Share Posted August 21, 2021 Ajdå! Kanske en del man borde lägga till i reservdelslådan då. Hur långt hemifrån var ni när det hände? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 21, 2021 Author Premium Member Share Posted August 21, 2021 Lindesberg - Eslöv, ca 50 mil Link to comment Share on other sites More sharing options...
stensth Posted August 22, 2021 Share Posted August 22, 2021 On 8/20/2021 at 7:28 PM, Lars 9k said: Nu blev det lite jobbigt…. https://youtu.be/tTKSjOeo-f0 Utan lager med mig var möjligheten att få ihop navet obefintlig. Efter lite funderingar och konsultering med min mekanikernestor Göran, blev beslutet att köra hem med annan bil och försöka monter nya lager i navet. Lager hade jag liggande hemma och chansen att få tag på koniska tum rullager i Lindesberg en lördag bedömde jag som liten. Men då ytterbanan hade snurrat i navet var det även en stor risk att det överhuvudtaget inte skulle gå att använda navet med nytt lager! Tyvärr visade det sig att farhågan var befogad, skall navet återanvändas måste det svarvas och ett lager med större ytterdiametet monteras. Jag kunde dock få tag på ett annat nav och under lördagen körde vi åter mot Lindesberg med ett fungerande nav och lite annat smått och gott i bakluckan. Det är roligt nästan jämt! 😮 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted August 27, 2021 Author Premium Member Share Posted August 27, 2021 Det hämtade navet monterades på söndagen och sedan tog vi oss hem utan problem från Lindesberg. Väl hemma kunde jag konstatera nästan lika mycket glapp i vänster nav. Även på det lagret hade ytterbanan snurrat i navet. Under veckan har vi plockat av navet, svarvat upp centrum och monterat nytt lager med större ytterbana. Vi behövde även lägga på en bricka mellan lager och mutter då muttern bottnade i gängan innan den pressade ihop lagret. Även spindeln fick svarvas då innerbanan på yttre lagret bottnade innan den kom tillräckligt långt in. Efter de åtgärderna gick det alldeles utmärkt att justera in lagret. Vi vet egentligen inte vad som orsakat att ytterbanorna på lagren snurrat i naven, men misstänker att det berott på just någon av de anledningarna vi åtgärdat på detta. Det vill säga att yttre lagret ej tryckt på rätt sätt utan har bottnat antingen på spindeln eller att muttern bottnat i gängan. Framtiden lär utvisa om vi lyckats åtgärda problemet. Själv håller jag verkligen tummarna för att så är fallet!!! 1 5 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted September 5, 2021 Author Premium Member Share Posted September 5, 2021 Hmm…. det var ju den där flagghållaren också….. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now