Premium Member Lars 9k Posted January 13 Author Premium Member Share Posted January 13 37 minuter sedan, Norlin said: Bra kämpat. 👍 Elfel är alldrig kul. 😖 Ju nyare bil desto mindre kul. 😵💫 Då borde det kanske vara enkelt på en 31-årig Jeep..??!! 🙄 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted January 14 Share Posted January 14 11 hours ago, Lars 9k said: Då borde det kanske vara enkelt på en 31-årig Jeep..??!! 🙄 Japp 👍 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 20 Author Premium Member Share Posted January 20 On 3/4/2023 at 2:43 PM, Lars 9k said: Det är nu tredje uppsättningen jag byter ut. Det här har varit verklig Kina-kvalitet och planen var att byta till bättre lampor men…. De VisionX jag tittat på visade sig vara betydligt större och skulle inte funka, så det fick bli en ny omgång från Amazon. (Undrar om man kan påkalla garanti där?!) De tidigare, vissa dioder blinkade och andra lös inte alls. Så var det tid igen, ett år sedan sist. Byte en av LED-lamporna i kofångaren. Är det ngn som hittar lampor med förmodad bättre kvalitet så berätta gärna! En snabb koll hittade jag dessa, lika de jag köpt. Länk Lite roligare med en grön som sällskap … 1 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lukas Nilsson Posted January 23 Share Posted January 23 Nu vet jag inte måtten men satt och slö-scrollade lite och såg de här, tänkte att de såg liknande ut som de du har monterat? Med tur så håller de kanske längre också! 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 24 Author Premium Member Share Posted January 24 Måtten tycks stämma någorlunda. Jag har skickat fråga om CC mått respektive hålstorlek, vi får se om de svarar. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 24 Author Premium Member Share Posted January 24 Nu åker de interna beadlocksen ut. Tyvärr tyckte jag inte att de blev så bra. Jag har haft svårt att få slangens nippel att hålla tätt emot fälgen, ganska mycket obalans och så har det varit struligt att lufta ur däcket då innerslangen tätat mot nippeln. Nu får vi se om jag lyckas kränga av ett däck istället men förhoppningsvis slipper jag det. NU letade jag upp en bättre monteringsbeskrivning än den som följde med när jag köpte beadlocken. Länk Insåg nu att vi missade lite detaljer när vi monterade det Polska kit jag köpte. Men men, de får läggas åt sidan och så får vi se om jag gör ett nytt försök framöver. 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 25 Author Premium Member Share Posted January 25 Jag har fortfarande problem med tjuvström. Idag när jag kollade såg det ut såhär. Jag vet att det tidigare diskuterats vid hur låg batterispänning bilen kan starta. Hänger ju på lite olika faktorer utöver just spänningen, totalkapacitet på batteriet, temperatur, motortyp och stolek mm. Men faktum är att Jeepen startade med denna spänning vid ca 8 grader, startmotorn lät inte pigg och jag stängde av ljus och radio innan, men startade gjorde den. Nu står den återigen på laddning. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
heartstreams Posted January 26 Share Posted January 26 Ser med *spänning*🤪 fram emot din tjuvströmsjakt.. ska själv ge mig ut på det bara jag svetsat klart mina trösklar nån gång.. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Veofasa Posted January 28 Share Posted January 28 Jag hittade inte till där du felsökte generatorn senast i forumet. Jag utgår från att den funkar fint, det är inte så att du har en kortsluten diod i generatorn? Det tjuvar ström när bilen är av. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 28 Author Premium Member Share Posted January 28 4 timmar sedan, Veofasa said: Jag hittade inte till där du felsökte generatorn senast i forumet. Jag utgår från att den funkar fint, det är inte så att du har en kortsluten diod i generatorn? Det tjuvar ström när bilen är av. Det var inte på denna, det var på @Hanna Volvo. Men den som sitter på Jeepen är bytt ganska tidigt i min ägo så det kan absolut vara värt att kontrollera. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jonas Kontio Posted January 31 Share Posted January 31 Appropå att köra med lågt däcktryck utan beadlock. Så kan jag säga att jag kör ganska ofta med 0,3bar utan att ha krängt av däcken någonsin. Inte ens på navaran som väger lite över 2 ton. Vet man bara att det kan hända så kör man ju där efter. Man kan även dra ett par varav med lite tjockare tejp. Typ gorillatape, runt hela fälgen. Där den yttre kanten av däcket sitter mot fälgen (beaden) . Och skulle det mot förmodan hända så är det ju ingen katastrof om man har med sig grejer för att pumpa. Eller något som brinner snabbt. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31 Author Premium Member Share Posted January 31 Jag har varit med om ett antal tillfälle där man har krängt av däck vid offradkörning, även med beadlocks, då på insidan. Oftast beroende på hjulspinn eller sten som tar i kanten på däcket. Vi hade en avkrängning i sällskapet även vid vår första vinterkörning med Overlanding.nu. Den fick vi på med startgas. Dock resonerar jag som du, att med någorlunda breda däck till inte alltför breda fälgar, bör risken vara begränsad när vi kör vinterkörning med Jeepen. Men vi får se…… Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31 Author Premium Member Share Posted January 31 Lite felsökning efter tjuvströmen. Under de senaste dagarna har jag lite lättjefullt felsökt med hjälp av CTEC-appen. Med urkopplad DC/DC-laddare fortsatte batteriet att sina. Så även med avkopplad generator. Idag kopplade jag upp lite mer seriöst med Amperemeter. Fortfarande med urkopplad generator och DC/DC-laddare men med motorrumsbelysningen tänd Med släckt lampa. 0,1A vilket innebär 2,4Ah/dygn. Det kan stämma, nästan halva energin av mitt 50Ah batteri skulle försvinna på 10 dagar! Nu återstår att försöka hitta vad det är som drar ström!!!! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted January 31 Share Posted January 31 Dags att börja rycka alla säkringar och sätta tillbaka en och en undertiden man kollar på amperemätaren. Eller hur brukar du göra? 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31 Author Premium Member Share Posted January 31 Jag ”brukar” ta en @Hanna och sätta vid URI-metern och sen dra ut säkringar. Medan jag plockade säkringar. Stadigt 0,10-0,13A Men så plötsligt händer det…. Säkring 8 Nu återstår det svåra, försöka hitta VAD som tjuvdrar och var! 2 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted January 31 Share Posted January 31 På bra väg mot lösningen. Nästa steg, koppla ur alla förbrukare en och en? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted January 31 Author Premium Member Share Posted January 31 Vilket inte är så enkelt med tanke på vilka det är, men vi får se hur det fortskrider…. 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted January 31 Share Posted January 31 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 1 Share Posted February 1 Jeg tipper, basert på egen erfaring, at det enten er en motor i speil eller i en dør som skaper trøbbel. Har opplevd selv på relativt nye biler (Hyundai Ioniq 2017) at defekt motor i et speil tappet 12v batteriet. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 1 Author Premium Member Share Posted February 1 12 timmar sedan, iknutis said: Jeg tipper, basert på egen erfaring, at det enten er en motor i speil eller i en dør som skaper trøbbel. Har opplevd selv på relativt nye biler (Hyundai Ioniq 2017) at defekt motor i et speil tappet 12v batteriet. Tog en stund innan jag förstod att det var motorn i en elspegel du menade, men jag får testa mig fram! 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
iknutis Posted February 1 Share Posted February 1 Motor i spegel? Motor i speil? Svensker.. 1 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Norlin Posted February 1 Share Posted February 1 (edited) Spegelmotor.... Edited February 1 by Norlin 2 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 4 Author Premium Member Share Posted February 4 Idag blev det tid att fortsätta, det var med viss bävan jag började gräva mig in i elsystemet. Finns ju en viss risk att något som fungerade nyss, slutar fungera på en 30 år gammal bil när man börjar plocka isär och rota. Först ut på listan som en bra kandidat var elspeglarna eller motorer i speil. Plockade ur styrmodulen som skickar vidare till speglarna, resultat. Hmm, den drog visst mer med fulladdat batteri! Nästa blev Centrallåset, enligt scheman fanns det ett relä för att låsa och ett för att öppna. Med de urkopplade borde det vara strömlöst till motorerna. Reläerna sitter under en lucka i handskfacket. Båda reläerna ur. Ingen skillnad. 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 4 Author Premium Member Share Posted February 4 Nästa ut på listan blev takkonsollen med dess styrutrustning. Då den glappat lite så var den ganska ”het”. Men icke… 1 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Premium Member Lars 9k Posted February 4 Author Premium Member Share Posted February 4 Då jag även testat att koppla ur fläkten så återstod egentligen bara mittkonsolen med radio, och VIC Vehicle Information Center. Testade först att bara plocka fronten på radion, det gav lite svaj i förbrukningen men som efter några sekunder gick tillbaka till va 0,1-0,2A. Bakom konsolen är det mycket som kan strula men först ut var radion. Tyvärr utan resultat. Nästa kandidat och egentligen sista på listan var VIC:en, displayen längst ner i konsolen. Och som med säkringen, plötsligt händer det! Strömmen sjönk till 0,01A Pendlade mellan 0,01 och 0,00A med VIC:en urkopplad. Ut till reservdelsjeepen för att se om VIC:en var kvar i den vilket jag faktiskt inte mindes. Men det var den och även med den inkopplad låg strömmen kvar på 0,01A!!! Lite snabb kontroll tydde på att den även fungerade som den skulle så nu jag testa med den monterad. Nu återstår att se hur det fungerar närmaste tiden men gissa om jag håller tummarna?! 2 3 1 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now